Natuurlijke brok

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 09:00

pmarena schreef:
De grap is dat ze de Hayster brokjes ook heel goed kauwen en langzaam eten, de Shet die hier stond was echt van het type stofzuiger, die inhaleerde normale brokjes zowat :P

Maar tot haar eigen verbazing stond ze op een handje Hayster brokjes echt serieus te kauwen, dat eten ze allemaal heel rustig op 1 of andere manier :)

Klinkt goed! Ik voer nu Bio-ron maar wil graag nog wat andere voeren proberen.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 09:07

Klopt inderdaad Pmarena, maar tegelijk, merk ik bij mijn paarden niet dat ze gezonder of minder gezond zijn dan vroeger, ik kan mijn merrie zelfs mooier op gewicht houden in de winter dan vroeger toen ik kilo's meusli voerde... (nu ja, behalve het laatste jaar dat ik nu op een pensionstal sta waar de weides extreem overbegraasd en overbemest worden (waardoor mijn beide paarden te dik staan), maar dat kan ik helaas niet recht trekken dmv brokken (voor zover ik weet)).

Het moeilijke is dan ook om te weten wat je paard nu echt wel of niet nodig heeft he... Als je namelijk deze beredenering volgt, zou je eigenlijk regelmatig de samenstelling van het gras moeten laten meten, meten hoeveel ze er van eten, en dan een bloedonderzoek ofzo om aan de hand van deze resultaten dan de juiste dingen te voeren (en dan nog zal er veel afhankelijk zijn van de opname in de darmen, de mate van werk, het weer etc)

(voor de duidelijkheid: ik ben zeker niet tegen voeren van krachtvoer he, enkel in mijn situatie merk ik er te weinig voordeel van)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 09:21

Gras en voordroog zijn inderdaad totaal niet natuurlijk voor een paard. Althans als we het over Nederlands productiegras hebben.

In Fibra zit veel luzerne, daarom voer ik het niet. Mijn paardjes lustten het ook niet.

pmarena

Re: Natuurlijke brok

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 09:35

Zo is het ook, je hebt over het algemeen toch geen idee wat je paard precies binnen krijgt met het gras en ruwvoer, dat ga je met 1 of 2 paardjes ook niet constant laten analyseren :)

Maar daarom wil ik juist iets bij geven waar goede stofjes in zitten, dat geeft mij een beter gevoel dat ze dat nog als bron hebben voor de stofjes die ze toch nodig hebben om het lijf goed te laten functioneren. Ik denk ook dat ze daardoor minder bevattelijk zijn voor zaken zoals HB, ZE, IR en mok enzo, dan wanneer je ze op een strak regime houdt van alleen maar wat ruwvoer.

Is puur gevoelsmatig hoor, maar het lijf heeft om alle processe goed te laten verlopen toch bepaalde stofjes nodig en als die stofjes ontbreken dan lijkt het me logisch dat je sneller allerlei stofwisselings- en andere problemen krijgt.

Daarom voer ik toch graag iets bij :)

En sowieso is het natuurlijk voor jezelf en de paarden ook wel fijn om een voer-momentje te hebben, dat ze even bij je komen en dat ze even een lekker hapje hebben, altijd handig ook als ze eens medicatie nodig zouden hebben ofzo, als beloning na het werk, als lokkertje om ze bij je te krijgen...enz.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 09:43

pmarena schreef:
Maar daarom wil ik juist iets bij geven waar goede stofjes in zitten, dat geeft mij een beter gevoel dat ze dat nog als bron hebben voor de stofjes die ze toch nodig hebben om het lijf goed te laten functioneren.

En hoe weet je dan wat die stofjes zijn, aangezien de onderzoeken die daarover gaan zijn uitgevoerd op paarden die al eeuwen van gedomesticeerde, en dus door de mens gevoederde, paarden afstammen?

Daarom is paardenvoedingsdeskundige ook de grootste bullshit.

Ik weet heel goed waar mijn paarden bevangen van worden of waar ze rotstraal van krijgen. En dat is inderdaad voedingsgerelateerd.

Krachtvoer krijgt mijn ruin omdat ik vind dat hij een supplement moet hebben, en dat gaat over het voer heen. En mijn merrie krijgt krachtvoer omdat ze anders maar sneu staat te kijken terwijl mijn ruin lekker staat te schranzen (want eten kun je 't niet noemen :roll: )

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 09:43

Bijvoeren is helaas noodzakelijk naast ruwvoer omdat het niet meer kan voorzien in de behoefte van een paard.

Uit onderzoek is gebleken dat paarden die enkel ruwvoer (gras, voordroog/ kuil, hooi) krijgen, tekorten oplopen. Dit onderzoek is 2012 gedaan door Dr. Ir. David van Doorn en Dr. Henk Everts (Afd. Voeding, Faculteit Diergeneeskunde, Universiteit Utrecht) De resultaten zijn tijdens een themadag "Mineralen- en sporenelementenvoorziening van paarden" 26 september 2012 georganiseerd door het PDV (Productschap Dier Voeders).

Iets bijvoeren om vitaminen, mineralen en spoorelementen aan te vullen is dus altijd nodig, ook als je paard niet werkt. Een tekort hoeft ook niet te betekenen dat een paard ziek is of wordt. Zelf eet ik ook niet iedere dag 2 stuks fruit en 2 ons groente en voldoende noten en peulvruchten.... maar ik ben ook niet ziek. Maar het zou wel beter zijn (gezonder) om het wel te doen. Daarom slik ik iedere dag een (goede!) vitamine/ mineralen pil naast dat ik natuurlijk groente en fruit blijf eten! Dit om te voorkomen dat ik op langere termijn wel last zou krijgen van eventuele tekorten. Onze groente en fruit bevatten momenteel vaak ook minder vitaminen en mineralen dan jaren geleden.

Qua energie en eiwit krijgt een paard in bijna alle gevallen wel voldoende wanneer hij voldoende ruwvoer krijg. Het eiwit is echter erg 1 zijdig. Voldoende ruwvoer is 1,5% van zijn lichaamsgewicht aan drogestof uit ruwvoer. Een paard op enekel ruwvoer zal dus ook niet snel energie tekortkomen of te dun worden maar haalt de minimale normen aan vitaminen en mineralen niet.

@ Koper waarom voer je liever geen luzerne?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 09:46

Levita30 schreef:
Uit onderzoek is gebleken dat paarden die enkel ruwvoer (gras, voordroog/ kuil, hooi) krijgen, tekorten oplopen. Dit onderzoek is 2012 gedaan door Dr. Ir. David van Doorn en Dr. Henk Everts (Afd. Voeding, Faculteit Diergeneeskunde, Universiteit Utrecht) De resultaten zijn tijdens een themadag "Mineralen- en sporenelementenvoorziening van paarden" 26 september 2012 georganiseerd door het PDV (Productschap Dier Voeders).

Ik durf er wat om te verwedden dat dat over Nederlands (of eventueel Brits) ruwvoer gaat. Ja, dáár zit inderdaad niet alles in.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 09:48

Kijk eens op de site van Bio Ron, die heeft een heleboel info. In gewone brok zit veel suiker en dat is niet goed voor paarden.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 09:50

Klopt :)

Interessant stukje, Levita, maar hoe weet je dan welke mineralen en vitaminen ze in welke dosis nodig hebben? Want van sommigen kan een overdaad toch ook schaden?

Vind het een interessante discussie, heel moeilijk ook, want mijn ruin heeft dus last van dergelijke probleempjes: ZE heeft hij sinds zijn tweede levensjaar (toen dus wel flink bijgevoerd) ik kan niet echt zeggen dat het nu zonder krachtvoer beter of slechter is (zijn deken doet het meeste werk :) )
Deze zomer is hij licht HB geworden: hiervan weet ik dus wel dat het echt ligt aan het slechte weidemanagement op de pensionstal (paarden staan 24/7, het hele jaar door op een te klein stuk land, dat dan in de lente wordt bemest (kunstmest)) maar opnieuw: ik weet niet of ik dit had kunnen voorkomen met bijvoeren... Heb toen hard getwijfeld om inderdaad allerlei vitaminen, olie etc bij te gaan voeren, maar uiteindelijk besloten om dit niet te doen. (Moest hij opnieuw beginnen achteruit gaan, laat ik wel een bloedonderzoek doen om te kijken of ik inderdaad iets moet geven ter ondersteuning)

Ik geef dus geen extra's omdat ik gevoelsmatig net schrik heb om teveel te geven (en/of voedsel te verkwisten wat ze eigenlijk niet nodig hebben)

Hoop dat de wetenschap ons hier in de toekomst nog veel inzicht zal kunnen brengen :)

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 10:00

nutriënten waarin ruwvoer vrijwel altijd tekort schiet zijn: Vit E, selenium, koper, zink

ik voer daarom ruwvoer uit verschillende gebieden uit Nederland. Dan kom je gemiddeld op het gemiddelde uit wat in het tabellenboekje staat en weet je dus wat je voert. Je voert dan ook nooit lang een groot tekort of overschot. Wanneer je altijd van een zelfde gebied voert waar het water bijvoorbeeld erg veel ijzer bevat, voer je lange tijd een groot overschot ijzer aan je paard wat niet goed is voor zijn gezondheid.

Maar verder schiet het ook tekort op het gebied van structuur ("prik") essentiele aminozuren, bepaalde vetzuren, omega 3-6-9 enz.... de natuur biedt helaas te weinig.....

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 10:01

Koper schreef:
Levita30 schreef:

Ik durf er wat om te verwedden dat dat over Nederlands (of eventueel Brits) ruwvoer gaat. Ja, dáár zit inderdaad niet alles in.

Nee, is gebaseerd op Nederland ruwvoer wat door paardenhouders gevoerd wordt!

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 10:06

Weet jij ook waar een 'natuurlijk/wild' paard die vandaag haalt? (in de ideale situatie gezien he)
Wat geef jij zelf bv om Vit E, selenium, kopen en zink in evenwicht te houden?

Vandaar dat ik de aanpak van Equifyt wel interessant vind (seizoensgebonden samenstellingen), maar weet niet of die ook wetenschappelijk onderbouwd zijn.

Levita: hoevaak wissel jij dan in ruwvoer? En doe jij dan ook bijzondere dingen aan je land om daarin verschillen te creëren? (bv per jaar anders bemesten/kalken, speciale grassoorten en kruiden planten etc?)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 10:08

Levita30 schreef:
Nee, is gebaseerd op Nederland ruwvoer wat door paardenhouders gevoerd wordt!

Nederlands ruwvoer dus, wat ik al dacht ;)

Levita30 schreef:
de natuur biedt helaas te weinig.....

Hoe DURF je!

De natuur biedt precies het goede. Mensen gebruiken haar alleen pas sinds een paar eeuwen op de verkeerde manier. En dan kun je onderzoeken wat je wil. Louter symptoombestrijding.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 10:16

Hier ook een trouwe gebruiker van de brokken van voergezond.

Zwarte haver en zemelen zijn natuurlijk ook niet echt heel natuurlijk he... :D
Luzerne zou ik ook niet standaard willen voeren.
Ik heb hiervoor eens informatie opgevraagd bij de makers van voergezond. Het kan prima een poosje gevoerd worden, maar niet standaard.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 10:27

Haver is wel het enige krachtvoeder waarvan bekend is wat het op lange termijn met paarden doet. Wat van alle nieuwerwetsigheden niet gezegd kan worden.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 10:29

we hebben het hier over natuurlijk....

Paarden vonden 'vroeger' in de natuurlijk natuurlijk geen haverkorreltjes

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 10:32

Tinkels schreef:
we hebben het hier over natuurlijk....

Paarden vonden 'vroeger' in de natuurlijk natuurlijk geen haverkorreltjes

Haver is een grassoort die door de mens tot zijn huidige vorm is ontwikkeld. Net als de grassen in jouw wei en in jouw hooi. En van de grassen in jouw wei en hooi is bekend dat ze slecht zijn voor paarden.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 10:35

Leuk dat jij weet welke soort gras ik in mijn wei heb staan :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 10:36

Tinkels schreef:
Leuk dat jij weet welke soort gras ik in mijn wei heb staan :')

Weet je het zelf wel? ;)

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 10:39

Koper: Je maakt me nieuwsgierig, voer jij dan enkel haver bij? (en wat zijn dan de effecten op lange termijn van haver?) En waar haal jij je hooi dan vandaan? Geef jij nog andere dingen bij?

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 10:40

Ja ik wel, ik heb de paarden thuis... alles in eigen beheer.
En weet jij wel wat er op je land groeit?

Maar goed daar ging dit topic niet over.. ze vraag naar natuurlijke voeding.
Ik weet heel goed wat ik voer met de brokken van voergezond.. heb een uitgebreide informatiebijeenkomst gehad 1,5 jaar geleden. Reuze interessant.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 20:58

Waar kopen jullie het voer? Lijkt echt onmogelijk, of maar drie verkooppunten of verzendkosten zo duur.. Ga geen 30 euro betalen voor 20kg voer.. Heb het dan over voergezond en Hugho. Wil graag nieuw brok proberen maar zo wordt het onmogelijk en blijf ik wel bij Bio-ron.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 09:26

Gewoon even mailen naar naar VoerGezond / Hayster of er bij je in de buurt iemand zit die centraal bestelt.

Ik krijg van onze centrale besteller elke 2 maanden een mailtje of ik nog wat wil hebben, zij mailt iedereen en geeft dan 1 grote bestelling door die ze bij haar afleveren, ze mailt als het er is, en ik haal mijn bestelde zakken bij haar op :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 09:44

pmarena schreef:
Gewoon even mailen naar naar VoerGezond / Hayster of er bij je in de buurt iemand zit die centraal bestelt.

Ik krijg van onze centrale besteller elke 2 maanden een mailtje of ik nog wat wil hebben, zij mailt iedereen en geeft dan 1 grote bestelling door die ze bij haar afleveren, ze mailt als het er is, en ik haal mijn bestelde zakken bij haar op :)

Gedaan! Zit niks in de buurt... :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 09:47

Aj, da's balen....zij hadden dus ook geen suggesties verder...?

Erg commercieel ingesteld zijn ze ook nog steeds niet dan blijkbaar :=