Ik zie door de bomen het bos niet meer! Sarcoid! + foto's!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 20:49

darwin schreef:
Ik heb bij mijn ruin van de zomer ook 3 plekken in laten spuiten, maar die had wel een andere vorm als die van jou, maar die zijn zo goed als weg gegaan.
Was geen dure behandeling zoals in Utrecht en het paard is er ook niet ziek van geweest, wat ik bij die behandeling in Utrecht ook wel gehoord heb.

Waar is jouw paard mee behandeld?

fitzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 20:57

Mijn merrie heeft als jaarling een sarcoid gehad. Mij zijn door dierenarts Bokhorst toen de verschillende opties uitgelegd.
Wegsnijden wilde ik sowieso niet!
Meermaals naar de kliniek in Utrecht ook liever niet gezien de impact voor zo'n jong dier...
Door Bokt heb ik toen de Virex Cream besteld... Wonderwel is het sarcoid met eenmaal daags smeren gedurende lange tijd geheel verdwenen en nooit terug gekomen!!! Een stLgenoot heb ik de crème ook aangeraden voor haar paard met een sarcoid op de rug onder het zadel. Ook deze al best grote sarcoid verdwijnt nu bijna helemaal.
Ik zou je deze crème echt aanraden: nogmaals wegsnijden is voor mijn gevoel niet verstandig.
Hoop voor je dat je paardje hier wat aan heeft, ik weet hoeveel zorgen je door zo'n sarcoid hebt.

pvdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 21:00

XXterra zalf uit Amerika laten komen, de dierenarts kan het bestellen, kun je ook zelf doen (+/- 80 dollar per potje).
Dat moet je 4/6 dagen smeren. Dan rustig afwachten. Meer info vind je hier;

http://www.vetlineequine.com/xxterra.html

Mijn sarcoid is er helemaal door verdwenen, moest volgens de dierenartsen ook weggesneden worden. Was zo groot als een 1 euro muntstuk en een halve centimeter dik, maar ik had me goed ingelezen en het blijkt dat bij meer dan 70% de sarcoid terugkomt en vaak groter en heftiger, dus dat wegsnijden heeft geen enkele zin. Vervolgens heb ik heel veel erover gelezen en er zijn verschillende mogelijkheden, o.a. die bekende dokter in Engeland maar dat is allemaal erg duur. Heel veel goede resultaten gelezen over de XX terra zalf en betaalbaar dus proberen is de moeite waard.

Als je erop googled krijg je veel info van mensen op paardenforums in bv UK/USA/Australie etc. die het gebruikt hebben en die het bespreken.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 21:11

Ik zou zelf de arts in Engeland een berichtje sturen. Wat ik uit het andere topic heb begrepen krijg je zeer snel bericht terug met zijn mening over zowel de plek als de behandeling die hij het verstandigst vind. Mocht mijn paard ooit een plekje krijgen zou ik gelijk hem mailen.

Heel veel succes er verder mee!

_enna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 21:17

Jeetje zeg, wat een pech!!! Zo frustrerend dit. Ik begrijp helemaal hoe je je voelt. Machteloos. Ik ben helaas ook ooit in aanmerking gekomen met sarcoids, jaren geleden bij een van m'n eerdere paarden. Een sluimerende en altijd aanwezige ziekte. Ik heb ook vanalles geprobeerd, van weg snijden tot zalf. Je wordt er wanhopig van. Uiteindelijk ook bij dr. Knottenbelt terecht gekomen. Zijn zalf is inderdaad heel heftig spul, maar het werkte heel goed. Het was een nare tijd, maar met veelvuldig contact en goede hulp van mijn dierenarts zijn er toch enkele sarcoids verdwenen.

Heel veel sterke!

Mungbean

Re: Ik zie door de bomen het bos niet meer! Sarcoid! + foto's!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 21:29

He bah zeg. Wat vervelend dat het steeds terug komt.
Ik zou in zulke hardnekkige gevallen absoluut de knottenberg chemo zalf gebruiken.
BCG is ook mogenlijk maar is GEEN chemo zoals eerder in het topic deed vermoeden. BCG zijn deeltjes van een bacterie die het immuunsysteem activeren, ook wel bekend als TBC vaccin. Mijn paard was echter dood ziek na BCG, dus ik geloof dat ik liever eerst voor alle uitwendige mogenlijkheden zou gaan.

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 21:31

Bah, veel sterkte

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 21:43

Ik kan je er niet bij helpen maar wil even zeggen dat ik je frustratie begrijp. Heel veel sterkte, succes en beterschap!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 21:46

mijn paard heeft ook meerdere sarcoids gehad...een op de plek van jouw paard.Die heb ik toen hij wat groter werd en wat bloederig afgebonden(ja,ik weet het mag niet)hij is er af gevallen en nooit meer teruggekomen.
Ik heb dit bij een paard van een kennis ook gedaan,na vele dierenarts kosten met hele dure zalf,wat dus niet hielp.Maar na afbinden nooit meer teruggekomen.
Twee jaar geleden werd de sarcoid op mijn paard zijn been wel erg groot(zat op een ader dus durfde ik niet af te binden).Die heb ik toen operatief weg laten halen.Uit angst dat hij ergens aan zou blijven hangen en dood zou bloeden.Deze sarcoid was in tegenstelling tot de andere die ik afgebonden heb(ook bij dat andere paard)netjes dicht.
Ze raadde ook chemo aan op de kliniek,heb ik niet gedaan.Hij is niet teruggekomen.

Heb wel het paard twee weken op stal gehad om het scheuren van de hechtingen te voorkomen.Wel iedere twee uur met hem gewandelt.

In jouw geval had ik er denk ik niets aan gedaan....maar daar heb je nu niet veel aan natuurlijk.Sommige sarcoids worden juist getriggerd als ze weggesneden worden.Wat bij jou dus duidelijk het geval is.

Ik heb er wel foto's van...als je wilt kan ik die plaatsen?Maar het lijkt niet op jou sarcoid.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 11:44

Afbinden kan goed werken, maar zodra de tumor onderhuids (onzichtbaar) groter is dan bovenhuids komt hij terug.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 14:01

Mijn DA gaf ook aan dat afbinden alleen zin heeft wanneer hij helemaal uitgegroeid is. En idd weet je niet of het onderhuids weg is.
Door een gekruiste staartriem is die van mijn paard eraf gevallen en in viervoud terug gekomen.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 14:05

PaardenveeArts in Woudenberg bellen, die doen het echt super met dit soort dingen!!

anouk1571992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 12:35

Even een update over Harley!

Gisteren had hij een flinke korst op de sarcoid zitten.
En ik zag dat er druppels pus naast hingen.
Dus heb het toch het korstje eraf gehaald, dit ging heel erg makkelijk want het zat niet vast.
Onder de korst zat een ophoping van vieze pus.
Ik heb het even goed schoongemaakt met betadine.

Na het schoonmaken zag het er zo uit,
het is ietsjes gegroeid in 1 tot 2 weken tijd.

Afbeelding

Afbeelding

Gelukkig ga ik volgende week dinsdag 6 januari naar Luik.
Ben erg benieuwd wat ze zeggen!

SulJinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 20:38

Onze tinker had op dezelfde plek als jouw paard een bloederige fibroblastische sarcoïde en meerdere onderhuidse tumoren. Deze zijn behandeld met BCG-behandelingen in de diergeneeskundige faculteit in Utrecht. Iedere 3 weken naar Utrecht :( , maar hij heeft het echt super gedaan en hij is niet ziek geweest tussen de behandelingen door zoals ik vaak lees. We zijn nu 2 jaar verder en er zijn alleen nog 2 kleine onderhuidse erwtjes te voelen. De rest is gelukkig verdwenen.

Ongeveer in dezelfde tijd heeft een kennisje van me haar paard ook laten behandelen. Zij heeft de sarcoïden toen weg laten snijden en deze kwamen toen ook vrij snel weer terug.

Het schijnt dat er ook goede resultaten behaald zijn met bevriezen (cryo-therapie).

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 20:45

He bah wat naar zeg! Dat het zolang al duurt ook...
Wat iemand anders ook al opperde, het wegsnijden heeft in de meeste gevallen inderdaad weinig zin, en de kans bestaat zelfs dat het agressiever terug komt. (wat bij jou ook wel een beetje het geval lijkt).

De zalf uit engeland van dokter knottenberg zou ik toch maar gaan proberen met behulp van je dierenarts. Stalgenootje bij mij heeft er goede ervaringen mee. Paard is er inderdaad wel ziek van geweest, het is een heftig spulletje, maar het is nu aan het genezen en uiteindelijk zal de korst er dan vanaf vallen met de sarcoide erin. Zalf werkt echt!

__Horsegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 00:40

Wat naar! Heel veel sterkte en succes morgen,
Ik hoop dat het daarna goed gaat en verdwijnt!
Beterschap.

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 00:48

Jeetje wat een ellende, veel sterkte!

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 11:53

Veel succes vandaag op de kliniek!

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 12:03

Mijn inmiddels overleden paard heeft dit ook gehad, 2x laten wegnemen, maar hielp niet, heb hem behandeld met Virex creme + Prodiplast T spray, zeker in de zomer wanneer de vliegen er zijn.
Het is geheel uitgedroogd en verkleint tot slechts een plek ter grootte van een erwt, daarna heb ik er niets meer aan gedaan. Paard is er 24,5 mee geworden, jammer genoeg door heftige koliek ingeslapen.

Veel succes en vooral niet opgeven.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 01:22

Wendy_Komen schreef:
Ik zou zelf de arts in Engeland een berichtje sturen. Wat ik uit het andere topic heb begrepen krijg je zeer snel bericht terug met zijn mening over zowel de plek als de behandeling die hij het verstandigst vind. Mocht mijn paard ooit een plekje krijgen zou ik gelijk hem mailen.

Heel veel succes er verder mee!

Precies!
Mail in godsnaam Dr. Knottenbelt. Hij is de expert o.g.v. sarcoids en hij kan ook de juiste behandeling aanraden. Ga niet zo maar op deze agressieve variant aan het zalven met homeopatische zalfjes. Ik denk dat je je die tijd niet kan veroorloven gezien het tempo van groeien dat je hier beschrijft.

Mijn paard is indertijd behandeld met de zalf die hij vanuit Engeland heeft opgestuurd na de foto's te hebben bekeken. Ook bij haar kwam een aanvankelijk verrucose sarcoid terug als fibroplastische variant (net als bij jouw paard). Na de zalf is de sarcoid weggebleven (en dit is enkele jaren geleden).

Succes!

Ter aanvulling er zijn een paar methoden voor behandeling van sarcoids
- wegsnijden
- cryochirurgie (wegbranden met vloeibare stikstof). Bij mijn merrie heeft dit niet geholpen, de sarcoid kwam erger terug.
- BCG-injecties
- radiotherapie
- AW4Ludes (dat is de zalf van prof Knottenbelt)
- diverse zalven (homeopatisch of andere samenstelling.

Op de site van prof. Knottebelt kun je het allemaal nalezen.
https://www.liv.ac.uk/sarcoids/

SaraMika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:48

Wow wat heftig! Ik heb volgens mij mazzel gehad. .mika heeft toen ie twee was een sacroiet gehad en daarvoor ben ik naar utrecht gegaan. Ze hebben het behandeld met stikstof, wat ze ook bij een wrat doen. (Alleen dan in t groot) Dat was in 2005 en gelukkig nooit meer terug gekomen

Killian1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:03

Mijn paard heeft er meerdere gehad op zijn hoofd, deze zijn allemaal behandeld met stikstof. Wel een aantal weken achter elkaar 2 x per week naar de DA maar ze zijn nooit meer teruggekomen... Sterkte ermee!!

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:09

Ik kwam net je topic tegen, echt wat een ellende heb je al meegemaakt! hopelijk vind je iets dat werkt.
Hoe was het in Luik? en hoe is het nu?

anouk1571992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 21:57

Hoi iedereen!!

Even een verlate update!

Luik was een teleurstelling!!!

Ik heb met het maken van de afspraak specifiek gevraagd voor dezelfde chirurg die mijn paard de vorige keer ook heeft onderzocht en geopereerd.
Toen we aankwamen in Luik stond er opeens een andere arts die erg kort door de bocht was.
Hij gaf als enige keus weer een operatie onder algehele narcose en aansluitend weer een behandeling met chemo, volgens hem was dit de enige beste behandeling. Maar zoals hier al meerdere mensen aangaven in dit topic is een operatie meestal geen goed idee, dus dat was voor ons dus ook geen optie. Ook om het paard en mij een hele hoop ellende en pijn te besparen, want de vorige keer (september 2014) heeft hij ook 2 maand stalrust gehad om de wond goed te laten genezen. En het is ondanks de operatie ook gewoon terug gegroeid.

Als andere oplossing had de arts het over een zalf (Aldara), maar hij radde het niet zo aan omdat er 50% kans was op herstel maar ook weer 50% kans op verergering. Dus dat risico wil ik niet nemen, dat vind ik een te grote kans op verergering en dan wordt het alleen maar groter!

Dus toen moesten we kiezen operatie, zalf of niks doen en een andere keer laten opereren als het te groot wordt. Voor ons viel operatie dus al weg. Zalf vonden we een te groot risico. Dus als enige keus bleef "niks doen en afwachten hoe het ontwikkeld" over.

Dus we gingen met een dubbel gevoel naar huis. Arts zei dat het erg moeilijk te voorspellen is hoe een sarcoid groeit. Kan jarenlang goed gaan en opeens uitgroeien tot een mega grote tumor, met de kans dat het richting singel groeit. En het dus steeds moeilijker wordt om deze te verwijderen.

Ik heb de dag erna mijn eigen dierenarts gebeld. Heb met haar alles besproken en ze vond het ook allemaal erg kort door de bocht.
Ze heeft me aangeboden dat zij naar professor Knottenbelt zou mailen en vragen of hij een goede behandeling voor deze tumor weet.

Als snel had ze een antwoordt. Professor Knottenbelt zei dat deze tumor met zijn zalf zeker te behandelen is, MAAR omdat ik hem al 2x heb laten wegsnijden zal 1 kuur niet genoeg zijn volgens hem en zullen er meerdere kuren moeten volgen om hem volledig weg te krijgen. Hij zegt dat ik niet meer te lang moet wachten met het starten van de behandeling omdat de onderhuidse vertakkingen steeds groter worden.

Dus waarschijnlijk zal ik via mijn dierenarts toch deze zalf gaan bestellen. En dan gaan we eens kijken hoe het effect is!

Maar ik zit nog met een paar onduidelijkheden die misschien een van jullie wel weet.
- Wat zullen de kosten bedragen? Wat kost bijvoorbeeld 1kuur?
- Heeft het paard er last van? Doet het pijn?
- Hij schreef dat ik ook 1 consult moet betalen, weet iemand toevallig daar de kosten van?

Als niemand dit weet dan mail ik professor Knottenbelt nogmaals met deze vragen omdat ik heel veel voor mijn paard over heb maar voor mij ook belangrijk is om een kostenplaatje te hebben.

Bij deze ook nog wat foto's van afgelopen week.

Hier zie je veel rotzooi op de tumor zitten, onder deze rotzooi zit de tumor en ophoping van pus.
Maar ik probeer er zo weinig mogelijk aan te zitten omdat dit zorg voor een stimulatie van de sarcoid,
dus ik moet de viezigheid laten zitten.

Afbeelding

Deze foto is van een paar dagen later toen het korstje een beetje is afgescheurd. De sarcoid is ongeveer 3cm op 2,5cm.

Afbeelding

Iedereen heel erg bedankt voor de steun en de nuttige tips!!!

Ik hou jullie op de hoogte! Zeker als ik de zalf van professor Knottenbelt ga proberen!

Groetjes! Anouk

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 22:52

Jeetje, ik hoop dat die zalf gaat helpen.

Heel veel sterkte.