Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Cassidy schreef:Wat is de reden dat je het bij je eigen paard alleen aan het voer wijt? Heeft de tandarts dat gezegd?

RedPassion schreef:Cassidy schreef:Wat is de reden dat je het bij je eigen paard alleen aan het voer wijt? Heeft de tandarts dat gezegd?
De dierenarts/tandarts is direct gekomen nadat ik haar had gekocht, er waren meerdere dingen mis/verwaarloosd. Volgens haar kwam het vooral doordat ze altijd op zacht gras had gestaan en dus nooit veel heeft hoeven kauwen. Hier krijgt ze onbeperkt hooi en hout, in combi met de jaarlijkse behandeling zag ze de afgelopen keer al veel betere slijtage.
De DA gaf zelf ook aan dat goed voer al heel wat problemen voorkomt en dat is ook mijn ervaring met andere diersoorten. Ik sta er best voor open hoor, maar ik heb ook de ervaring dat veel problemen (met allerlei dieren) komen door verkeerde voeding/huisvesting e.d en dat alle artsen en behandelaars die daar voor zijn opgestaan dus vooral symptomen bestrijden.
Scooby007 schreef:Oh nog een vraagje, ik heb 3 kleintjes(dus met kleinere mond, denk ik dan), maar daar gaat natuurlijk niet iedereen zomaar in met zijn hand of wel? Aangezien er minder ruimte is dan bij een groot paard XD
RedPassion schreef:Waarom is dat nodig dan?
Mijn oudje wordt elk jaar gecontroleerd en behandeld, maar mijn jongere paard is nog nooit gecontroleerd. Ik kan me ook niet voorstellen dat een gezond paard die goed (!) gevoerd wordt behandeld moet worden, maar schijnbaar mis ik iets?

xmarliez schreef:Het gebit van een paard groeit (dacht ik) 2mm per jaar. Dit wordt niet afgesleten door voer ongeacht hoe goed het voer.
Maar ik kan me nog steeds niet voorstellen dat een paard wat zijn gebit optimaal kan gebruiken dan elk jaar een tandartsbehandeling nodig heeft. Zo'n lichaam/gebit is op een bepaalde manier van eten/spijsvertering gemaakt, dat geeft dan echt niet 'zomaar' problemen. Dat veel paarden dat wel hebben geloof ik trouwens wel, zo goed wordt er niet gevoerd en gehuisvest in Nederland. Maar dan hebben we het dus over symptoombestrijding en niet over behandelingen die structureel nodig zijn en altijd nodig zijn.xmarliez schreef:Daarom verbaas ik mij er altijd zo over dat er tandartsen zijn die 'controleren maar niks doen'. Dus gratis kijken en het gebit blijkt dan goed te zijn. Dan denk ik echt. hoe is het mogelijk. Ieder paardengebit moet naar een jaar weer gedaan kunnen worden.
Want nogmaals, ik sta er echt voor open (ik ga mijn dierenarts hier ook over bellen om het te vragen), maar ik zie altijd graag waar een stelling vandaan komt. RedPassion schreef:xmarliez: Zoals ik al schreef gaat het me totaal niet om het geld. Mijn oudje wordt behandeld (verdoofd, door een goede DA die tevens tandarts is) en daar betaal ik graag voor. Maar ik ben wel heel benieuwd of je verder kunt/wilt onderbouwen wat je zo stellig schrijft:xmarliez schreef:Het gebit van een paard groeit (dacht ik) 2mm per jaar. Dit wordt niet afgesleten door voer ongeacht hoe goed het voer.
Ik besteed (bij al mijn dieren) heel wat geld en energie aan tegemoetkomen aan hun natuurlijke behoeftes en ze te bieden waar ze voor gemaakt zijn. Ik geloof er echt in dat heel veel 'moderne' problemen voorkomen kunnen worden door de juiste huisvesting en voeding. Let wel, dat houdt dus niet in dat ik bij problemen niet direct bij een dierenarts sta.Maar ik kan me nog steeds niet voorstellen dat een paard wat zijn gebit optimaal kan gebruiken dan elk jaar een tandartsbehandeling nodig heeft. Zo'n lichaam/gebit is op een bepaalde manier van eten/spijsvertering gemaakt, dat geeft dan echt niet 'zomaar' problemen. Dat veel paarden dat wel hebben geloof ik trouwens wel, zo goed wordt er niet gevoerd en gehuisvest in Nederland. Maar dan hebben we het dus over symptoombestrijding en niet over behandelingen die structureel nodig zijn en altijd nodig zijn.
xmarliez schreef:Daarom verbaas ik mij er altijd zo over dat er tandartsen zijn die 'controleren maar niks doen'. Dus gratis kijken en het gebit blijkt dan goed te zijn. Dan denk ik echt. hoe is het mogelijk. Ieder paardengebit moet naar een jaar weer gedaan kunnen worden.
Onderbouwing voor die laatste zin dus graag.Want nogmaals, ik sta er echt voor open (ik ga mijn dierenarts hier ook over bellen om het te vragen), maar ik zie altijd graag waar een stelling vandaan komt.