Ondanks 2 x ontwormen,tóch wormen.Welk middel moet ik hebben

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Indi_Vito

Re: Ondanks 2 x ontwormen,tóch wormen.Welk middel moet ik hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 17:20

Stronghid P. Is voor aarswormen :')

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 17:30

Ik zal morgen eens kijken of er een plakkerig zootje zit bij haar kont.
En uiteraard ook de D.A. om advies vragen.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 17:33

Aarsmaden zijn resistent tegen veel wormkuren. Pyrantel en fendabenzol werken wel en idd bij de anus de plakkerige eitjes dagelijks weg halen. Veel Da-en geven ivermectine voor aarsmaden maar dat werkt dus niet. Heb er zelf 1 gehad die er maar niet vanaf kwam. Ook via de DA behandeld. Uiteindelijk het Woud gebeld en die kwamen met de pyrantel en fendabenzol.....was er direct vanaf

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 17:48

Laat je niet ompraten door de DA dat ivermectine wel/ook werkt!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 17:51

Mij is door het woud Fenbendazol aangeraden. Dus panacur. Maar als je twijfelt of het paard besmet is met schadelijke wormen (aarswormen zijn voornamelijk vervelend, jeuk), dan zou ik beginnen met een rondje ontwormen van panacur, strongid-p (pyrantel) en dan (of als eerste) equest pramox. Dan heb je alle wormen in principe gehad (en alle middelen ook).

Maar ik ben nieuwsgierig waar je tot nu toe mee hebt ontwormt. Dat geeft je in ieder geval al een beeld waarmee je niet meer hoeft te gebruiken.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 18:41

Ik neem sowieso geen Ivermectine.
Ik zal morgen kijken welke wormenkuur ik had.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 16:31

Ik heb deze kuren,idd. dus Ivermectine. Ga dus een andere bestellen bij de D.A. tegen aarsmaden.
Afbeelding
Afbeelding

Er zit idd. witte zooi onder haar staart.Is niet goed te zien helaas,ze wilde niet blijven staan.
Afbeelding

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 16:36

Ik zou haar gewoon totaal ontwormen.
Gewoon voor de zekerheid, equimax is denk ik voor jou een hele goeie keus! (Is ook tegen aarsmaden!!)
En overdoseren in dit geval, zodat je zeker alles weghaalt!
Het teveel word wel afgebroken en is zeker niet schadelijk.(Uiteraard niet het dubbele geven maar gewoon voor 200 kilo extra ofzo)

Vraag voor de zekerheid de DA nog even :j

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 16:38

Oke thnx voor de tip.Zal het ook navragen bij de D.A. of het de juiste is.
Maar mag ze die kuur nu al hebben dan? ze is een week of 6 geleden ontwormt met deze Ivermectine.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 16:44

Ja dat mag, ze heeft immers wormen en dat moet je behandelen.
Ook is er voor overdoseren niks bekend kwa symptomen.

Je weet immers als je een paard koopt ook niet of hij de week ervoor is ontwormd oid.
Kon iig geen kwaad in de tijd dat ik in de paarden zat (2 jaar geleden) dus neem aan dat dat nog altijd zo is.

Wat ik deed is 1 keer per jaar Equimax geven en de rest van het jaar afwisselen met wormenkuren(tegen resistentie van de wormen) dus goed kijken naar de werkende stoffen.

Als je ze in een kudde hebt staan is het belangrijk de rest goed in de gaten te houden en anders preventief ook Equimax te geven.
Niet verweiden in deze periode dan verspreid je de wormen alleen maar...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 16:53

Geen equimax! Dat is ivermectine met praziquantel en dat werkt niet tegen deze wormen.

Ik zou eind van het jaar sowieso normaal met equest pramox ontwormen, en dan weinig overdoseren (50kg op een paard, 25kg op een pony). Dit omdat equest met moxidectine is en ook de ingekapselde bloedwormen meepakt. En praziquantel erbij zit die de lintwormen aanpakt.

Je mag nu inderdaad weer ontwormen, maar dus met panacur (fenbendazol). Het middel tegen aarswormen. Deze mag wel hoog gedoseerd worden, het dubbele is geen enkel probleem dus in principe tube opmaken (behalve als het een dier is lichter dan 300kg).

Door de dierenarts is tegen ons gezegd, niet binnen 2 weken ontwormen na de vorige wormenkuur. Het is jammer dat je 2x ivermectine hebt gebruikt, die zou ik in het najaar niet zo snel gebruiken. Ivermectine en moxidectine doden dezelfde wormen, alleen moxidectine doodt ook de ingekapselde larven. Er zit ook kruisresistentie tussen ivermectine en moxidectine. Dus als wormen voor de één resistentie krijgen, dan krijgen ze het vaak ook voor de ander.

Als je nogmaals echt wilt ontwormen na panacur, dan zijn de mogelijkheden pyrantel (strongid P) of equest pramox. Normaal zou ik pramox aanraden, maar omdat het dier nu al 2x met ivermectine is ontwormt, neig ik naar een dubbele dosis pyrantel (met dubbele dosis worden lintwormen ook bestreden).

In ieder geval geen equimax, want deze bestrijdt de ingekapselde bloemwormen niet.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:09

Branka16 :(
Geen Equimax! (Bevat ivermectine en praziquantel)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 18:16

Dus ik moet dit middel, panacur (fenbendazol] hebben?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:17

Inderdaad.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 18:35

Oke dan ga ik dat bestellen. Thnx.

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 00:24

ik zou iig toch mestonderzoekje opsturen naar vt woud, om spoelwormbesmetting uit te sluiten, ik vind de worm daar namelijk ook wel erg op lijken! spoelwormen zijn ook veelal resistent en worden behandeld met Pyrantel, wat wel goed werkt.

(hier helaas ervaring met flinke spoelworm infectie)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 08:25

Spoelworm is het echt niet,die herken ik gelijk,die hebben ze vaker gehad.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 11:34

Ik zou ook zeker even een mest en bloed onderzoek laten doen, aangezien je 2 eerdere pogingen niet werkten.
Is het een blijvertje of gaat hij/zij de verkoop in?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 11:37

Nou die 2 eerdere pogingen werkte dus niet omdat het Ivermectine was en dat werkt niet tegen aarsmaden.Ze had toen ook spoelworm en die zijn wel weg.
Waarschijnlijk een blijvertje,ze is een traumapaard en die herplaats ik niet zomaar.Pas als ze helemaal 'veilig' is, kán ze herplaatst worden.Maar dan heeft de vorige eigenaresse eerste keus om haar terug te nemen.

beppie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 19:21

Inderdaad even contact opnemen met je da, hij kan kijken welke wormen het zijn en wat hier tegen gedaan kan worden . Succes

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 23:06

jongere spoelwormen en volwassen aarswormen zijn bijna niet van elkaar te opnderscheiden en een mestonderzoekje kost maar zo'n 14 euro dus waarom zou je gokken?

lverploe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 22:48

Dit ziet er inderdaad wel uit als oxyuris equi of in de volksmond aarsworm. Deze worm legt zijn eitjes rond de anus. De eitjes bevatten een kleverige vloeistof zodat ze rond de anus blijven plakken en kunnen aangetoond worden door hier een stukje plakband tegen te plakken en dit onder de microscoop te bekijken. Daarnaast begint het paard te schuren omdat de kleverige stof irriterend is waardoor de stal dus ook besmet zal worden. Enkel behandelen van je paard heeft dus weinig zin als je de stal zelf niet onder handen neemt want je zal steeds opnieuw herbesmetting krijgen. Je paard kan je het beste behandelen met pyrantel, moxidectine, ivermectine of benzimidazoles. Dit moet echter gepaard gaan met ontsmetting vd stal. Let wel op dat de stal ook op hoogte van de staart ontsmet moet worden en niet alleen de vloer. Af en toe komt falen van behandeling wel voor, het is echter niet duidelijk of dit door resistentie komt.
Hopelijk heb je er iets aan :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 23:19

Maat ivermectine moet ik juist niet hebben word er gezegd,lverploe.
Dat werkt niet tegen aarsmaden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 08:28

En het bewijs heb je staan, hij is al 2x ontwormt met ivermectine en dat heeft de klus niet gedaan. Bij ons hielp pyrantel ook niet voldoende trouwens, ze waren wel even weg maar kwamen vrij snel terug (terwijl daarmee we 2x met 2 weken tussentijd ontwormt hadden, daarvoor 2x met 2 weken tussentijd met ivermectine en daarna nog 1x met moxidectine + praziquantel. Dus 5x ontwormt in 8 weken tijd. Dan zou alles wat niet resistent is toch dood moeten zijn).

Nu hebben we van het voorjaar dan uiteindelijk met panacur ontwormt en pas van het najaar zagen we ze weer meer gaan schuren (eerste teken) en hebben we ze opnieuw ontwormt met panacur. Het schuren werd iets minder, maar niet veel minder, dus het zat ook in het weer. We hebben geen wormen gezien deze ronde. Maar waarschijnlijk waren we de wormen anders pas weer in het voorjaar tegen gekomen. Tussen die 2x panacur zijn de paarden niet ontwormt (wel getest). Ergens deze maand gaat er hun jaarlijkse equest pramox in en dan in april & juli weer testen.

Ons erf is niet te ontsmetten, gezien alles met vaste omheiningen is, ze bomen, een boot en een stal hebben om tegenaan te schuren.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 14:57

Even een update.Paard is ontwormt, ben de naam kwijt maar ik dacht dat het iets met moxidectine was.
Ze had héél veel kleine wormpjes en vandaag zat er een grote dikke worm in.
Dit is toch geen aarsmade?

Heel veel kleine wormpjes.
http://i62.tinypic.com/24fl0ya.jpg

De grote worm vandaag.Een Spoelworm?
http://i62.tinypic.com/jt2i2o.jpg

Is dit een teken dat de kuur zijn werk doet?