Is mijn paard te dun?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 21:29

Waar zou ik aan moeten denken met veel eiwitten? Luzerne?

Suzan_bobar

Re: Is mijn paard te dun?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 21:34

Hp23 van metazoa, marstall cornmuesli doet het ook goed.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 21:35

Ik denk het beste iets van muesli of slobber bijvoeren BV pavo nature's best of care for life muesli

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 10:22

Zorg dat hij voldoende ruwvoer krijgt. Onze paarden krijgen 3 volle scheppen luzerne per dag, daarnaast ook 2G van www.soulmate-nutrition.nl dat geeft ze net wat meer ondersteuning. Daarnaast voor betere spieropbouw kun je ook de muscleforte geven, dat is een kuur en werkt ook prima ;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 10:30

Jeroenschot schreef:
Waar zou ik aan moeten denken met veel eiwitten? Luzerne?

Idd lucerne / eiwitten en vetten geven, je kan m ook olie bijgeven over het voer.
Ik vind m niet te dun maar wel op het randje, zeker gezien dat de winter nu nog komen moet en hij aan t werk moet, ik mis de reserves die hij gebruiken kan om spier op te bouwen en warmte te creëren .

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 10:52

Hij krijgt al standaard een beetje muesli, ongeveer een kwart schep, omdat er ook wat haver in zit. Ik vind het persoonlijk nog wat vroeg voor alle supplementen, ik laat hem liever zelf gewoon spier opbouwen, this nog een kleuter haha. Maar luzerne met wat olie erover kan ik wel proberen

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 11:40

ribben mag je wel voelen niet zien, hij is wel slechts 4 jaar dus kan wel wat extra mineralen en vitamines met goed ruwvoer gebruiken omdat hij nog in de groei is. spieren opbouwen komt vanzelf niet overdreven trainen hoor! het is een leuk paard. *\o/*

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 11:46

Daphne__ schreef:
Ik vind hem perfect op gewicht voor een jong paard! :) Hij moet breder worden van spieren, niet van vet. Dus dat komt vanzelf wel goed nu hij aan het werk is.

Voor een paard dat niet meer groeit, zou ik als ze er zo uitzien geen probleem vinden, alhoewel ik ze liever iets voller zie. Maar voor een paard volop in de groei vind ik hem te dun. Zeker nu hij ook aan het werk is, wil je niet dat hij tekorten oploopt.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 11:53

Hij is inderdaad niks te zwaar maar ik vind m niet veel te dun.
Hij is in de groei en dan is er nu eenmaal veel energie nodig voor de groei en nu ook het beginnende werk.

Ik zou niet minder gaan voeren maar om nu te zeggen dat hier accuut iets gedaan moet worden, nee dat vind ik niet. Ik zou wel opletten dat hij zo blijft of in ieder geval niet in gewicht gaat zakken.

Spieren kunnen inderdaad aangemaakt worden vanuit vetreserves. Dat hoeft echter niet. Wanneer het paard de voedingsstoffen die het binnenkrijgt gewoon efficiënt kan gebruiken: dus gelijk omzetten om te kunnen groeien en gelijk gebruiken voor de aanmaak van spieren, hoef het paard echt niet meer vet te hebben.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 11:56

Ik vind hem mooi op gewicht zo. Beetje vet reserves voor de winter zouden geen kwaad kunnen, maar mensen zijn tegenwoordig niet gewend meer aan paarden die op normaal gewicht zijn.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 12:05

maar jongens waarom zijn jullie allemaal voor eiwitten bij voeren? dit is een jong paard en net aan het werk. zijn onderbespiering is dus logisch en niks mis mee. je kan ook gewoon aan het werk gaan en dan ziet hij er vanzelf met een half jaar al een stuk beter uit. paarden maken op een natuurlijke manier spieren aan dus waarom dit proces versnellen door eiwitten te voeren? muscleforte vind ik helemaal onzin voor zon jong paard dat onderbespierd door dat hij zen hele leven nog niks gedaan heeft. zoiets geef je na mijn idee aan paarden die al wat verder zijn maar ben er zowiso geen voorstander van want je kweekt iets dat inzakt zodra je stopt met voeren. daarbij reageren ook niet alle paarden even goed op eiwitten. geduld is een schone zaak zeggen ze dan altijd. ik zou een simpele suikerarme brok of muesli bij voeren maar dit gebeurd al dus dan zou ik zeggen, onbeperkt hooi en ga zo door. gewoon even in de gaten houden. er is verder niks mis met hoe dit paard er uit ziet want buiten het feit om dat je iets zijn ribbetjes ziet, zit hij goed in zijn vacht en oogt hij op de foto's ook niet ongezond of zwak. dus ik zou dat hele bijvoeren van eiwitten echt afraden. vaak doe je er met jonge paarden die net aan het werk zijn niks goeds mee. spier opbouw moet gewoon vanzelf gaan door te werken. als je in deze periode eiwitten of muscleforte gaat voeren kan je ook niet over een half jaar zien of hij lichamelijke vooruitgang boekt van zichzelf en dus ook niet eerlijk beoordelen of alles gezond werkt.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 13:19

Persoonlijk vind ik jouw paard iets aan de dunne kant. Zeker naar de winter toe zou ik er iets meer vlees op willen zien. Vlees zijn spieren, als het geen spieren zijn is het vet. Ook al zie ik dit veel veel liever dan een te dik paard!!!

Wanneer je een paard meer (of beter) gaat voeren en er komen spieren bij, zonder dat er getraind wordt, betekend dat dat het paard onvoldoende energie uit het rantsoen kan halen en om alle lichaamsfuncties op peil te houden en daarvoor spieren (vlees) aan het verbruiken was. Wanneer de vetreserves op zijn worden spieren namelijk afgebroken voor energie.

Het is dus mogelijk dat wanneer dit paard meer en of beter gevoerd wordt, hij al wat beter in zijn spieren komt te zitten. Wanneer je dan blijft doorvoeren en niet traint, komt er een vetlaagje op. Wanneer je blijft doorvoeren en aan het trainen gaat komen er extra spieren op. Het is dus de kunst om te zoeken naar exact de juiste hoeveelheid energie voor onderhoud en arbeid.

Echte spiergroei krijg je dus alleen maar als je echt traint. Tijdens training trek wat spier vezels kapot en het herstel daarvan zorgt voor meerdere spier vezels, daardoor groeit een spier.

Het rantsoen van een paard kan het beste een laag zetmeel (ook afhankelijk van het werk) en suiker gehalte hebben, juiste verhouding (en een wat hoger) calcium- fosfor, een hoog magnesium, vitamine E en selenium. Verder kun je het beste een voer zoeken met de juiste gehalte (essentiële) aminozuren dus goede kwaliteit eiwit! Deze zijn de belangrijkste bouwstenen van spieren. Dan overbelast je de spieren zo min mogelijk en zorg je voor een optimale spier conditie.

Wat betreft optimale gehalten belangrijke aminozuren per kg voer:
* lysine 4,5 gr
* Methyonine + Cytine 3,5 gr
* Threonine 4 gr
* Tryptofaan 1,5 gr

Veel paardenvoer producenten geven je niet zomaar de essentiële aminozuren gehalten, maar als je contact op neemt en er specifiek naar vraagt vaak wel. Vertellen ze het je niet, weet je vaak al genoeg!

Mijn paardje, toen ik haar klaar maakte voor de merrie keuring, had ze wat meer bespiering nodig en ze was vrij snel wat stijf. Ik voerde haar 5 kg stro 5 kg hooi 2 kg Fibra, theelepeltje zout (ze zweet super veel) en Equitop Myoplast. Van Fibra weet ik zeker dat de aminozuren goed zitten en heeft een hoog calcium, fosfor magnesium in de goede verhoudingen. (ook laag zetmeel en suiker trouwens!!) Toch wou ik zeker zijn dat ik de spiergroei/ conditie niet in de weg zat dus het ik de myoplast bijgevoerd.

Ik was super tevreden met het resultaat!!

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 13:28

Jeroenschot schreef:
Hij krijgt al standaard een beetje muesli, ongeveer een kwart schep, omdat er ook wat haver in zit. Ik vind het persoonlijk nog wat vroeg voor alle supplementen, ik laat hem liever zelf gewoon spier opbouwen, this nog een kleuter haha. Maar luzerne met wat olie erover kan ik wel proberen

Vind dat wel heel erg weinig, muesli is natuurlijk lichter dan brok dus weeg het maar eens af. Een jong paard wat beleerd wordt heeft echt wat meer nodig om spieren om te bouwen. Juist jonge paarden kunnen wat extra's ter ondersteuning goed gebruiken.
Zou wel beginnen met luzerne, wat olie en toch wat meer muesli te geven - denk dat je dan al een heel end komt ;)

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 13:30

extra bij voeren zoals hooi. niet te veel muslie enzo daar worden ze snel te dik van

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 13:32

ik vind hem er mooi uit zien hoor.
Bedenk dat je paard nog vollop in de groei is en zijn energie nodig heeft.
Lekker rustig de training opbouwen en luisteren naar je paard.

anibanani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 13:47

Ik ben ook van mening dat ie wel iets meer mag aankomen. En dan ook in spieren. Maar daar ben je nu al mee bezig;)
Zorg dat hij wel genoeg krijgt bijgevoerd.

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 13:50

Hij is aan de dunnen kant en mag wel ietsjes aankomen.
Inderdaad als je hem zo verder gaat trainen komen er natuurlijk wel veeeel meer spiertjes bij en ik denk dan ook dat je even moet aan kijken hoe hij zich gaat ontwikkelen.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 13:56

Wwijk23 schreef:
maar jongens waarom zijn jullie allemaal voor eiwitten bij voeren? dit is een jong paard en net aan het werk. zijn onderbespiering is dus logisch en niks mis mee. je kan ook gewoon aan het werk gaan en dan ziet hij er vanzelf met een half jaar al een stuk beter uit. paarden maken op een natuurlijke manier spieren aan dus waarom dit proces versnellen door eiwitten te voeren? muscleforte vind ik helemaal onzin voor zon jong paard dat onderbespierd door dat hij zen hele leven nog niks gedaan heeft. zoiets geef je na mijn idee aan paarden die al wat verder zijn maar ben er zowiso geen voorstander van want je kweekt iets dat inzakt zodra je stopt met voeren. daarbij reageren ook niet alle paarden even goed op eiwitten. geduld is een schone zaak zeggen ze dan altijd. ik zou een simpele suikerarme brok of muesli bij voeren maar dit gebeurd al dus dan zou ik zeggen, onbeperkt hooi en ga zo door. gewoon even in de gaten houden. er is verder niks mis met hoe dit paard er uit ziet want buiten het feit om dat je iets zijn ribbetjes ziet, zit hij goed in zijn vacht en oogt hij op de foto's ook niet ongezond of zwak. dus ik zou dat hele bijvoeren van eiwitten echt afraden. vaak doe je er met jonge paarden die net aan het werk zijn niks goeds mee. spier opbouw moet gewoon vanzelf gaan door te werken. als je in deze periode eiwitten of muscleforte gaat voeren kan je ook niet over een half jaar zien of hij lichamelijke vooruitgang boekt van zichzelf en dus ook niet eerlijk beoordelen of alles gezond werkt.

Hier ben ik het 100% mee eens.

Tegenwoordig voeren mensen hun jonge paard alsof ze in het ZZ rijden. En de standaard is gewoon te dik.

Dit is gewoon een jong paard wat de tijd nodig heeft zijn spieren te ontwikkelen. En dat hoeft niet te gebeuren met allemaal supplementen. Geef het dier zelf de kans op te groeien ipv er druk achter te zetten.

Als hij nog dunner word kan je er voor kiezen extra ruwvoer bij te voeren, of kuil ipv hoor, dat is ook wat vetter.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 14:05

meeste mensen die zeggen dat een paard te dun hebben zelf een paard die iets te zwaar is :+

ik vind het voor zijn leeftijd netjes slank.. mist wat spieren maar dat trekt bij zodra hij meer aan het werk gaat. en ruwvoer hebben ze imo nooit teveel maar om nou veel meer krachtvoer te geven? ben ik zelf geen voorstander van. less is more betreft krachtvoer!

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 15:36

Hij krijgt niet alleen muesli, hij krijgt ook nog driekwart schep brok, dus zit dan op een kilo 's morgens en in de avond ook. Dat vind ik persoonlijk dus genoeg aan krachtvoer voor zo'n jong dier. Hij krijgt al onbeperkt hooi, in ieder geval zoveel dat hij eet (laat vaak zat genoeg liggen) en staat op stro dus altijd wat te knabbelen. Zal kijken of ik vanavond even een goeie standfoto kan maken.

Zo zie je maar dat veel meningen verdeeld zijn ik zie paarden persoonlijk liever wat ranker (liefst natuurlijk mooi bespierd maar dat komt vast nog) dan te vet, terwijl er genoeg mensen zijn dus die ze liever wat dikker zien.

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 17:30

Hier mijn schrielkipje

Afbeelding

Afbeelding

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 19:00

Ja , ik vind m net te bloot, er zit geen gram vet op, en ik zie teveel rib.
Blijf bij m'n mening dat een jong paard dat nog groeit en aan t werk begint wat meer reserves hebben mag

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 19:05

Ja je ziet wat ribben als je goed kijkt, maar ik vind het nog steeds niet schokkend en nog steeds niet zorgwekkend.
Voerschema ziet er volgens mij prima uit, ik zou echt niet gaan aanrommelen met allerlei eiwitrijke producten en allerlei dikmakers. Hij moet nu niet verder afvallen. Maar als hij gewicht houdt is t prima, vacht glimt ook mooi dus ik zou me geen zorgen maken.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 19:05

Met wat meer spier erop is hij perfect :j

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 19:12

Is zijn gebit al eens nagekeken? Je kunt natuurlijk wel onbeperkt hooi/brok/muslie gaan voeren maar dat heeft weinig of geen zin als zijn tanden niet in orde zijn.