Fibra

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pleiada

Re: Fibra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 10:01

Waarom is luzerne je sterk afgeraden?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 10:07

Vanwege de vele eiwitten.

Als ik dan toch een krachtvoer geef dan maar iets waarvan op de lange termijn bekend is wat het met paarden doet en wat zo min mogelijk ongezond is. Vanwege de structuur en speekselaanmaak hoeft 't in elk geval niet. Mijn paardjes hebben daar hooi voor ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 10:09

Uh een stuk stro touw in het voer?? Ik mag hopen dat daarvoor excuses en een nieuwe zak wordt aangeboden levita?
Het lijkt nu alsof je dat deel van de post negeert. Foutjes worden overal gemaakt natuurlijk maar hoe zoiets wordt afgehandeld zegt bijzonder veel over een merk/bedrijf.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 13:05

Nee, dat bieden ze niet aan. Wat denk je wel
Ik heb nu een zak van horsefood iets met fiber mix besteld. Ook timotheegras en lucerne met een vitaminebrokje en 66 ct per kilo ipv een euro. Maar volgens Fibra niet te vergelijken met hun product. Zal wel, het is nk een stuk meer betaalbaar en veel beter te verkrijgen, dus ik ga het gewoon proberen. Het is bij mij maar een klein gedeelte van haar rantsoen dus ik denk dat ze dat wel gaat overleven....
Edit: horsefood fiber complete mix voor de liefhebber

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 10:35

Billy schreef:
Nee, dat bieden ze niet aan. Wat denk je wel
Ik heb nu een zak van horsefood iets met fiber mix besteld. Ook timotheegras en lucerne met een vitaminebrokje en 66 ct per kilo ipv een euro. Maar volgens Fibra niet te vergelijken met hun product. Zal wel, het is nk een stuk meer betaalbaar en veel beter te verkrijgen, dus ik ga het gewoon proberen. Het is bij mij maar een klein gedeelte van haar rantsoen dus ik denk dat ze dat wel gaat overleven....
Edit: horsefood fiber complete mix voor de liefhebber

Ik ben heel beniewd naar je ervaringen hiermee!Of je paard het goed eet,fijn/grof grof het is en of het lekker ruikt..

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 13:19

Ik heb het nog niet binnen, komt ws na nieuwjaar ;)
Maar zal vertellen wat ik er van vind

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 13:25

Duurt lang dan,haha!Maar ik hoor het inderdaad graag!

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 13:35

Ik heb Fibra ook geprobeerd maar vond het niks.
De hoeveelheid die je moet geven tegenover de inhoud van de zak en de kosten waren mij te hoog.
Ik kreeg het gevoel alsof ik duur hooi aan het geven was.
Paarden vonden het ook te droog en kregen het niet makkelijk weg. Ze zijn ook erg afgevallen en futloos.
Ander paardje in de wei krijgt het wel, die zit nog aan de anti-itch maar het itcht nog steeds terwijl ze niks anders erbij voert maar doet het er verder prima op.

Persoonlijk vind ik het fijn als ik het zelf kan doseren. Doen de paarden meer, krijgen ze wat meer krachtvoer, doen ze minder krijgen ze minder. En dat kan niet echt met Fibra.

Daarbij had ik 1 zak die gewoon na 2 weken volledig weg geschimmeld was. Dat is overigens wel heel netjes afgehandeld! We konden gewoon een nieuwe zak krijgen, dus daar geen klachten over :).
Service was altijd goed van degene die leverde :).

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 09:30

Nou, mailtje van Fibra gehad, waarin ze mij als onnozele paardeneigenaar wegzette die geen verstand van voeren had en horsefood helemaal afkraakte en duidelijk aangaf waarom ik toch vooral Fibra moest blijven voeren want anders deed ik m'n paard tekort. Ik ben dr wel klaar mee, dit soort fanatisme is aan mij niet besteed. Geen fibra meer voor mij.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 09:35

Nou zeg..Ben wel benieuwd waarom de horsefood mix zo wordt afgekraakt?Ziet er naar mijn idee prima uit..

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 09:45

pleiada schreef:
Nou zeg..Ben wel benieuwd waarom de horsefood mix zo wordt afgekraakt?Ziet er naar mijn idee prima uit..

Opzich is dat afkraken niet zo raar ;)denk dat havens ook niet de pavo aanprijst :)

Ik heb overigens de zakken van Billy gezien en ze hebben het hier over gruis.
Maar ook ik schrok eigenlijk van hoe fijn dat was leek echt op gewoon stof.
Kan best zijn dat het geen kwaad kan maar de manier waarop het afgehandeld word ook het stro touw incident valt me tegen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 09:50

pleiada schreef:

Wij van wc eend adviseren wc eend ;)
In Fibra zit meer koper en zink en meer vitaminen. maar ze gaan er vanuit dat je naast hooi, alleen fibra voert, a 5,2 kilo per dag. Dan zul je best in de problemen komen, ik voor 2 scheppen, =600 gram na het rijden als extraatje.
Trouwens, als je alleen Fibra voert als 'krachtvoer", ben je 180 euro per maand kwijt...geloof niet dat ik een geldboom heb :D

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 09:50

Ik ben ook erg benieuwd naar dat mailtje!

5,2 kg fibra per dag? Dat heeft een paard niet nodig!? Of bedoel je horsefood?

Als je veel ruwvoer voert heb je aan 1,5 kg ongeveer voldoende!
Laatst bijgewerkt door Levita30 op 29-12-14 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 09:51

Vraag maar aan je baas Levita, of heb je hem zelf gestuurd?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 13:48

Levita30 schreef:
Ik ben ook erg benieuwd naar dat mailtje!

5,2 kg fibra per dag? Dat heeft een paard niet nodig!? Of bedoel je horsefood?

Als je veel ruwvoer voert heb je aan 1,5 kg ongeveer voldoende!

Ah, je kent de mail blijkbaar. ja had me vergist, was Horsefood op basis van het voedingsadvies van horsefood.
Er wordt niet gevraagd wat er gevoerd wordt, er wordt gelijk vanuit gegaan dat dit het enige is wat je voert naast hooi/voordroog....
Maar goed, aangezien mijn paard naast ruim voordroog nog 2 kg brok krijgt en maar 2 scheppen van dit bijvoer per dag, wat neerkomt op 600-700 gram denk ik, en nog een vitaminebrokje krijgt wat hoog in koper en zink zit, denk ik dat het allemaal zo'n vaart niet zal lopen en mijn paard niet om gaat vallen als hij het "inferieure" Horsefood krijgt ipv het "perfecte" Fibra....

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 14:08

Ik heb nu een zak Superfit Horse. Volgens mijn dealer zeer vergelijkbaar met Fibra. Klopt dat Levita?
Het eten wordt in ieder geval uit mijn handen gejat door ze. Heerlijk vinden ze het!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 16:46

Guthedentjemie, da's vloeken in de kerk hoor, niks is vergelijkbaar met Fibra _O-

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 16:53

Ik voer ook Fibra (en nu stalgenootje een verdeelpunt heeft is het nog makkelijker :D ), ook de aanbevolen hoeveelheid. Ik verdeel het wel over de hele dag. Hij mag 3 volle scheppen per dag hebben. Dus hij krijgt 's ochtends een bak met een volle schep, 's avonds ook weer en dan op de dag nog een bak met een volle schep na het werken. Ik vind het ook juist fijn dat het zoveel is waardoor het kauwen gestimuleerd wordt.

Mijn pony (tinker) is ook erg gevoelig voor het voer, vorig jaar kreeg hij snel jeuk, maar sinds hij op Fibra staat gaat het super :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 22:34

Billy schreef:
Guthedentjemie, da's vloeken in de kerk hoor, niks is vergelijkbaar met Fibra _O-

:D

Maar toch ben ik serieus benieuwd of Fibra lijkt op Superfit ;)

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 13:11

De fiber compleet bevat fijne grondstoffen en veel structuur wat dat betreft zeker beter dan de meeste brokken of muesli. Als ik naar mijn situatie kijk zou ik bijna 3 keer zo veel fiber compleet moeten voeren dan dat ik van Fibra doe op basis van hun analyse die op de website staan. Daarnaast voer ik liever geen product met een scheef calcium-fosfor-magnesium verhouding vanwege de kans op tekorten, zeker met deze hoeveelheden.

Heb ook even gekeken naar de superfit. Ook hier geldt dat de keuze voor de grondstoffen beter is dan van de meeste brokken en muesli's. Het grootste verschil is denk in de vorm, het is een brok en je voert er weinig van. Er wordt dus weinig op gekauwd, is snel op en draagt niet bij aan de darmgezondheid. Fibra is heel volumineus, je moet er wat meer van voeren. Dat betekend dat het paard er lang mee bezich is, meer op kauwt, beter voor de tanden, meer speeksel, neutraliseert maagzuur, de structuur activeert de darmen. De grondstoffen van Fibra dragen ook bij aan de voorziening van de vitaminen en mineralen, er zit een brokje in om deze aan te vullen en balans te brengen in de verhoudingen tussen de mineralen. In de superfit zitten met name vitaminen en mineralen met iets grondstoffen.

Wat vitaminen en mineralen betreft is het wat lastig vergelijken omdat de concentratie van de superfit hoger is. Wat me wel opvalt is dat ook hier de calcium fosfor magnesium verhouding niet klopt. Sommige mineralen zijn wel erg hoog gedoseerd zoals zink en mangaan.

Wat overeenkomsten betreft worden er dus ook grondstoffen gebruikt die geschikter zijn voor een paard dan vele andere producten en er zit luzerne in.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 18:25

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 19:08

Dat is toch ook niet vergelijkbaar met fibra?Wat jij hebt is een slobber en fibra bevat veel gehakselde luzerne en timothee..

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 21:16

Het mag nat gevoerd, maar ook droog. Het is qua structuur te vergelijken met Wiesencobs.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 07:44

Antheman schreef:
Het mag nat gevoerd, maar ook droog. Het is qua structuur te vergelijken met Wiesencobs.

Hier kan ik geen analyse van vinden....? Kan er weinig van zeggen. Op de site staat dat je het nat moet voeren? Maar mogelijk ook droog hoor als de enige grondstoffen luzernemeel en zemelen zijn, dit zet namelijk niet uit. Het lijkt me alleen wat fijn spul? Zoals pleida zegt staat nat voer nog verder weg van Fibra.

Vlinder2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 17:29

Inmiddels voer ik ruim 5 weken Fibra aan één van mijn drie paarden. Eerst circa 1 kg p/d, nu circa 700 gr p/d omdat ze sinds kort op onbeperkt ruwvoer staat.
Ik moet zeggen, dat ze wel wat minder "fatsig/vettig" aan het worden is. Paard is erg breed en lijkt al snel te dik (dat is ze nu ook wel een beetje, nu ze op onbeperkt ruwvoer staat) Haar vacht glanst en is ook mooier geworden.
Nadeel is wel dat ze het niet altijd even graag eet, ze valt er niet op aan en soms geeft ze de voorkeur aan haar kuil. Daarnaast heeft ze weer aanzienlijk meer last van mok, maar dat zou misschien kunnen komen door het onbeperkte ruwvoer wat ze nu krijgt.
Fibra zou ik in kunnen kopen per 32 stuks, als je dat tenminste echt een half jaar goed kunt houden. Pas had ik nl wel een handje schimmel er in, maar ik kan niet uitsluiten dat het bij mij niet wat vochtig is geworden. Dan zou ik op ongeveer dezelfde prijs uit dan wanneer ik de Pavo NB op de juiste hoeveelheid zou geven.

Ik ben er nog niet over uit, met onbeperkt ruwvoer heeft ze niet echt een krachtvoer nodig omdat ze toch altijd wat te knabbelen heeft, en voldoet een vitaminekorrel ook. Maar idd, daar heb ik er nog geen gevonden met de juiste samenstelling. Fibra vind ik qua samenstelling prima, al is het zetmeelgehalte aan de hoge kant en vitamine E wat laag. Een vitaminepoeder zie ik niet zitten.
Iemand tips?