Bedankt voor de reacties trouwens nog, dus jullie zeggen dat het altijd zin heeft om bewust met je paard om te gaan en gericht te trainen, en dan maakt leeftijd en de aard van alles niet uit?
Letterlijk dood zullen de spieren inderdaad niet zijn, dat is meer een manier van het omschrijven. Maar voor zover ik begreep wel in zoverre verkrampt/afgestorven dat het geen zin meer heeft nog te hopen er iets van te maken. Maar dat zou dan toch wel kunnen? (tijd heb ik genoeg trouwens, zolang we maar af en toe in het bos kunnen gaan stappen om een frisse neus te halen maakt de rest mij niet uit

Nog even over dit stukje:
Jet schreef:Jij merkt bij de jouwe dus wel dat die niet meer reageert met borstelen of druk op de rug, dan denk ik dat die rugspieren toch wel wat verbeterd moeten zijn, wat je dan toch ook terugziet in het instappen met zijn achterhoeven, wat hij eerder niet deed.
Wat ik daarmee bedoel is dat hij totaal niet reageert als je met een scherp voorwerp (pen of pincet of dergelijke) over zijn rug gaat. Een paard met een gewone rug reageert licht (daarom niet met borstelen maar dus met dat voorwerp), een paard met pijn gaat op de grond zitten en een paard dat niet reageert .. tja .. dat is gewoon omdat hij niks meer heeft wat het voelt en kan reageren. Dus dat is ook niet goed

Welk merk ik verbetering tov jaren terug

Dat van die bandage heb ik al vaker gedacht, vergeet het steeds te proberen

Ik ga nog eens kijken naar iemand om langs te laten komen, ik heb contact gehad met een chiropractor (hele tijd terug al) en die wilde de zaak wel eens komen bekijken of behandelen zin had, misschien dat gewoon toch maar eens doen, lijkt me ook wel iemand met verstand van zaken