Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
mnkortleve schreef:Sharonaa_ schreef:Ja, hooi is beter voor je paard, althans, voor de mijne dan. van kuil raakte ze extreem opgeblazen en dunne poep, en haar poep leek op en rook naar koeienpoep destijds.
Kuil vindt ik echt vies en het stinkt. Kuil is veel vetter dan hooi en vochtig, dus daarvan moet je minder voeren dan gewoon hooi. Vooral voor gevoelige paarden is het minder.
Als je mag kiezen, zal ik kiezen voor hooi.
Is ook niet waar.
De kwaliteit van de kuil en ook de voordroog en hooi kan variëren en dit hangt af van de tijd waar in het gemaaid is en niet te vergeten wat voor meststoffen er op gegaan zijn.
Hooi is zeker niet beter, naar mijn idee kan je het beste voordroog geven is vrij van stof.
Caily schreef:Of je het nou op de plaat legt of in een baal doet, in beide gevallen is het kuil, omdat het proces wat het gras ondergaat fermentatie is. Het echte (oudenthieke) inkuilen is op de plaat onder zeil en zand, uiteraard.
Als je het verpakt zal er altijd in meer of mindere mate fermentatie ontstaan heb ik me laten vertellen. Omdat ik hier beperkte ruimte onderdak heb, en dus wel hooi moet voeren aan twee van de paarden hier, heb ik daartoe zowel bij de boer als bij de dierenartsen geïnformeerd of het een optie was gehooid hooi in te laten pakken, maar gezien de noodzaak van het melkzuurbacterie-vrij voeren, werd mij dit door beide afgeraden.
Caily schreef:Of je het nou op de plaat legt of in een baal doet, in beide gevallen is het kuil, omdat het proces wat het gras ondergaat fermentatie is. Het echte (oudenthieke) inkuilen is op de plaat onder zeil en zand, uiteraard.
Als je het verpakt zal er altijd in meer of mindere mate fermentatie ontstaan heb ik me laten vertellen. Omdat ik hier beperkte ruimte onderdak heb, en dus wel hooi moet voeren aan twee van de paarden hier, heb ik daartoe zowel bij de boer als bij de dierenartsen geïnformeerd of het een optie was gehooid hooi in te laten pakken, maar gezien de noodzaak van het melkzuurbacterie-vrij voeren, werd mij dit door beide afgeraden.
conejo schreef:Brainles Nee in pak is net zo lang gedoogd als op plaat gaat. Hier in ieder geval. Het gaat er om hoe lang het gedroogd is voor het verpakt is en dat is weer afhankelijk van voor welk vee het bedoeld is. Dus het is niet bij voorbaat zo dat op de plaat natter is dan in balen. Hier zijn er juist balen die natter zijn dan op de plaat. Die krijgen dan ook alleen de koeien. En dat zijn meestal de balen van het einde van de zomer begin herfst. Omdat die slechter drogen.
Francieen schreef:Heel simpel uitgelegd: In kuil zitte meer voedingsstoffen doordat het minder lang gedroogd is, dit zijn er vaak echt heel veel dus moet je ze er weinig van geven dus wat een plak hooi is is een kwart plak kuil
Brainless schreef:Francieen schreef:Heel simpel uitgelegd: In kuil zitte meer voedingsstoffen doordat het minder lang gedroogd is, dit zijn er vaak echt heel veel dus moet je ze er weinig van geven dus wat een plak hooi is is een kwart plak kuil
Nee.
Per kilo zit er zelfs minder in, omdat er meer water per kilo in zit.
FriesWytske schreef:Klopt niet, spreekt een boerendochter. De kuil wordt meestal al de volgende dag onder het plastic gezet. Voordroog ligt hier altijd minimaal 4 dagen op het land. En hooi ligt nog langer op het land om te drogen.
Perryx schreef:Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen hooi en kuil? En wat beter is voor een paard ?
Mijn paard is 13, loopt dagelijks recreatief dressuur, overdag op de wei snachts op stal..
gaucho schreef:Wat een hoop onwaarheden komen hier voorbij![]()
Voordroog / kuil ondergaat inderdaad een fermentatieproces; dat is het verschil met hooi. Dat is de manier van conserveren als je het in plastic doet.
Aan paarden wordt inderdaad meestal een drogere variant gevoerd.
Met betrekking tot voedingswaarde: In kilo's moet je juist meer van kuil voeren, omdat het meer water bevat.
Wel of niet in plastic heeft geen invloed op het eiwitgehalte; bemesting en maaistadium heeft daar een veel! hogere invloed op. Wel is het zo dat koeienboeren een hoger eiwitgehalte willen (hebben koeien nodig voor melkproductie) en daarom hun grasland bemesten en meestal het gras al in een wat jonger stadium maaien. Maar stengelig voordroog heeft een lager eiwitgehalte dan fijn hooi van de eerste snede.
En dan suiker: meeste kuil heeft juist minder suiker, als onderdeel van het fermentatie proces wordt suiker afgebroken.
Wat betreft wel of niet voeren: veel is afhankelijk van de kwaliteit van de kuil. Er zijn paarden die absoluut niet tegen melkzuur kunnen, die moet je dus geen voordroog voeren.
Mijn paard met een luchtweg probleem doet het uitstekend op voordroog.
Sjors schreef:Ik ben me er van bewust dat ik een oud topic reageer. Dat doe ik express aangezien hier de kenners zitten.
Klopt het als ik zeg dat er in kuil (flink?) meer suiker, zetmeel en eiwitten zitten, als je vergelijkt met hooi?