Suzan schreef:Nou Yvonne 19, dan heb ik ook een tip voor jouw:
Ga toch eens goed nadenken / overleggen met je fysiotherapeut waar die rugproblemen dan wel vandaan kunnen komen.
No offence hoor. Maar ik heb zelf helaas ook ervaring met rugproblemen bij mijn paard gehad. Het is inmiddels weer helemaal goed, maar het heeft erg veel tijd en geld gekost.
Rug problemen ontstaan niet zonder aanleiding, en de gelpad kan niet de hoofdoorzaak van de rugproblemen zijn. Hoe past je zadel? Hoe rij je je paard? Is hij /zij onlangs gevallen? enz enz.
Als je de rug laat losmasseren en vervolgens veranderd er niets, dan kan je de fysiotherapeut elke week bellen om de rug los te laten masseren.
O de oorzaak weet ik wel. Ik heb met het zadel dat ik nu heb ook op mijn pony gereden. Op deze pony had ik altijd mijn rechtebeen naar achteren liggen. Toen ik dus mijn huidige paard kreeg ben ik met mijn zadel naar van Triest geweest om hem pas te laten maken. Hij heeft m toen opgevuld en weer recht gemaakt. Me zadel was in al die jaren zo scheef als het maar kon geworden (ja ik weet dat we vaker met dat zadel naar de maker hadden moeten gaan, niet gebeurt, stom!)
In september heeft hij de boom van mijn zadel vebreed, ik moest toen 20 uur rijden en weer terug met me zadel om m weer bij te laten vullen. Toen zei die al dat hij rechts de vulling weg had gedrukt. Weer 1 a 2 maand later moest ik m weer rechts bij laten vullen, had ie weer de vulling weggedrukt. Toen heb ik dus maar een afspraak met de fysio gemaakt en hij ontdekte wat ik al dacht. Rechts zit ie in zijn rug vast.
Ik heb inmiddels andere instructie, hou me zadel nu goed bij, verkoop me gelpad, en ik laat er nog 1 keer een masseur bijkomen die m helemaal losmasseert en die mij ook een paar technieken kan leren om het zelf te doen.
Uiteraard snap ik dat je de oorzaak weg moet nemen! Het gaat allemaal ff wat tijd en bloed,zweet en tranen kosten, maar ben nu op de goeie weg! En ik ben er redelijk op tijd bij!