TIP van de fysiotherapeut: Gooi je gelpad weg!!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 20:19

Yvonne19 schreef:
Wat raar dat jullie allemaal uitleg hebben gehad van van triest! Hij zei mij alleen dat een gelpad niet goed en niet nodig was, maar legde niet uit waarom, dus ja dan heb ik zoiets van dat ding kan toch geen kwaad??!

Ik heb een dagje met hem mee gelopen, dus tijd genoeg om over dat soort dingen te praten Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 20:21

Als je een paard hebt, dan zorg je gewoon dat het zadel super past. Maar mensen zoals ik, die diverse verschillende paarden rijden, die kopen dus niet bij ieder nieuw paard een nieuw zadel. Kan ik de hele middag wel bij de zadelmaker gaan zitten.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 20:46

Goede fysiotherapeut!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 21:16

Yvonne19 schreef:
Dan heb je vast nooit met een gelpad gereden want idd ik trek dat ding ook altijd in de kamer, maar tegen de tijd dat ik m heb aangesingeld ligt dat ding al weer strak over de schoft heen!

Apart. Bij mij ligt 'ie na het rijden nog net zoals daarvoor, IN de kamer namelijk. Is jouw zadel niet wat te smal dan? Omdat het zo naar beneden "knijpt"?
Ik gebruik 'm overigens omdat ik de kussens van mijn zadel vrij hard vind, tzt laat ik ze wel een keer helemaal opnieuw opvullen, maar nu is het zo ook opgelost.
De enige goede gelpads zijn IMO die van Action trouwens. Bontje staat op het verlanglijstje, dat werkt ook fijn.

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-03 13:53

Ja idd apart, maar dat kan idd zijn want begin september heb ik de boom laten verbreden en het zadel op laten vullen. Nu ben ik dus ook geen gelpad meer nodig, want me zadel past nu perfect!

nathalieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 14:03

Pipo schreef:
Als je een paard hebt, dan zorg je gewoon dat het zadel super past. Maar mensen zoals ik, die diverse verschillende paarden rijden, die kopen dus niet bij ieder nieuw paard een nieuw zadel. Kan ik de hele middag wel bij de zadelmaker gaan zitten.

dit probleem heb ik nu ook... ik rijd paarden van andere mensen en heb maar 1 zadel ter beschikking of als het paard een eigen zadel heeft gebruikt ik die... meestal gebruik ik zo'n zacht , dik dekje van lami-cell en bij een dun dekje een moes of gel. is dit dan zo verkeerd? of moet ik dan gewoon zorgen dat ik de dekjes en gels goed in de kamer trek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 16:41

Margreet schreef:
Ik rijd met een gelpad en die trek ik altijd goed in de kamer, let ik heel erg op.

Dat kan prima, deed ik bij de manegepaarden ook altijd en het trok nooit strak. Feit is wel dat een goed passend zadel niet meer goed past als je er een gelpad tussen legt. Door de gelpad wordt de kamer namelijk 'smaller gemaakt' en als die kamer zonder gelpad de goede maat had, heeft hij die met de gelpad niet meer.

beautyfull_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 22:40

CCCCorine"]
[quote="Margreet schreef:
Ik rijd met een gelpad en die trek ik altijd goed in de kamer, let ik heel erg op.

Dat kan prima, deed ik bij de manegepaarden ook altijd en het trok nooit strak. Feit is wel dat een goed passend zadel niet meer goed past als je er een gelpad tussen legt. Door de gelpad wordt de kamer namelijk 'smaller gemaakt' en als die kamer zonder gelpad de goede maat had, heeft hij die met de gelpad niet meer.
[/quote]

ja ik heb ook pas eentje gekocht,en dat juist op advies van de fysiotherapeute Lachen

ik trek het ook lichtjes de kamer in,en het blijft dan netjes zitten,en ligt ook helemaal niet strak.

ik ben er erg tevreden over en blijf het gewoon gebruiken.

Estragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 23:55

Ik heb er nooit zo over nagedacht eigenlijk... Ik rijd eigenlijk op mijnengelse zadel altijd met een gelpad dat leek me wel heel comfortable voor mn paard zn rug. Maar als ik dit zo lees is het voor hem lang niet zo comfortabel als ik dacht..
Goede tip!!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 10:11

Ik rijd ook met gelpad. Aangezien hij ooit eens van een dekje schuurplekken van de naden heeft gehad. Ik trek hem ook omhoog, en daar blijft hij gewoon zitten hoor, ook als ik aansingel. Nu langzamerhand als ik 100% zeker weet dat het dekje zacht is, rijd ik weleens zonder.

jessielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 12:14

Ik rij in de zomer altijd met een gelpad omdat mijn paard een zwakke rug heeft maar nu ik er zo eens over nadenk klopt het inderdaad wel
Laatst heb k een duur bontje gekocht van 90 euro en ik moet wel zeggen dat rijd een stuk fijner dan een gelpad!

jeanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 17:09

Mijn Russische merrie heeft een plek (bij haar schoft) waar geen haar meer groeit, ze heeft een ongeval gehad in de trailer. Ik reed al jaren met een gelpad en ik dacht, voor mijn meisie haar rug kan ik maar eens gaan sparen voor zo'n lamsvel. Dat ding heeft mij 90 euro gekost en raad eens: Andira werd gewoon gek met dat ding op haar rug!! Nu had ik mij laten vertellen dat dit speciaal gebruikt werd voor paarden met een gevoelige rug.... De eertse 10 minuten ging dat wel, maar vanaf het moment dat mevrouw wat begon te zweten, begon zij om de 5sec haar hele lijf door elkaar te schudden en zij sloeg altijd met haar hoofd naar achteren/opzij net wat ze doen wanneer er een vervelende vlieg op hun rug zit. Mijn lamsvel ligt nu al een jaarofzo mooi te wezen in een plastiek zak in de stal, ik gebruik mijn geldpad gewoon weer zoals vroeger.

een geldpad onder het dekje leggen zou ik nooit doen, gezond verstand zegt gewoon dat dat niet gezond is i.v.m. zweten enz.

groetjessssss

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-03 17:34

Geldpad??

jeanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 17:36

Yvonne19 schreef:
Geldpad??

gelpad natuurlijk Frusty

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 20:10

goh, klinkt erg logisch dat een gelpad dus geen nut heeft. haal hem er morgen meteen uit. ik wil al wel lang een lamsvel, misschien een 2ehandse ofzo.

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 20:32

Misschien zit het tussen mijn oren, maar ik rij nu een paar weken met lamsvel en ik heb het idee dat mijn paard ook beter loopt. Ze is veel losser geworden en ruimer. Mijn zadel past prima, maar mijn paard heeft een gevoelige rug, daarom heb ik hem..

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 22:41

ik denk dat ik mijn moeder achter de pc ga zetten, kan ze het allemaal lezen, misschien werkt t dan

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 23:35

Een gelpad kost ruimte. Dus als je paard zonder gelpad wat beter loopt kan dit komen doordat er simpelweg meer ruimte is om te bewegen.

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 23:37

cornelie schreef:
Een gelpad kost ruimte. Dus als je paard zonder gelpad wat beter loopt kan dit komen doordat er simpelweg meer ruimte is om te bewegen.

Een lamsvel kost toch net zo goed ruimte? Of heb ik nu de verkeerde voorstelling bij een lamsvel Verward

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 09:57

SuzanneHk"]
[quote="cornelie schreef:

Een lamsvel kost toch net zo goed ruimte? Of heb ik nu de verkeerde voorstelling bij een lamsvel Verward
[/quote]

Volgens mij kost een lamsvel idd ook ruimte in de kamer hoor.
Ik rijd dus wel met een gelpad, en trek die inderdaad in de kamer voor het aansingelen. Mijn paard heb ik op advies van de zadelmaker een tijdje met een lamsvel gereden, maar hij kreeg juist daardoor een nare drukking op zijn rug! Na overleg met de DA en na 3 weken rust (grrrrrr...) ben ik weer met het gelpad gaan rijden en heeft hij nooit meer last van een drukking gehad. De DA gaf als verklaring dat het lamsvel te warm werd onder het zadel, en dat het irritatie op mijn paard zijn rug opleverde. Door die irritatie is een drukking ontstaan.

Nou ja, waar het ook precies door gekomen is, ik rijd dus niet meer met een lamsvel! De praktijk leert je toch altijd het meeste, en uitzonderingen bevestigen de regel.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 19:27

Onze van Triest heeft het maar druk gehad met jullie Knipoog
En hij zegt idd dat een goedpassend zadel geen extra onderleggers nodig heeft.

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 21:08

Nou Yvonne 19, dan heb ik ook een tip voor jouw:
Ga toch eens goed nadenken / overleggen met je fysiotherapeut waar die rugproblemen dan wel vandaan kunnen komen.

No offence hoor. Maar ik heb zelf helaas ook ervaring met rugproblemen bij mijn paard gehad. Het is inmiddels weer helemaal goed, maar het heeft erg veel tijd en geld gekost.

Rug problemen ontstaan niet zonder aanleiding, en de gelpad kan niet de hoofdoorzaak van de rugproblemen zijn. Hoe past je zadel? Hoe rij je je paard? Is hij /zij onlangs gevallen? enz enz.
Als je de rug laat losmasseren en vervolgens veranderd er niets, dan kan je de fysiotherapeut elke week bellen om de rug los te laten masseren.

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 00:05

ik heb vandaag een bontenonderlegger aangeschaft, ik hoop zo dat t hem lekker zit. sinds t slecht passende zadel met als gevolg giga drukplekken, heeft ie een gevoelige rug. zo erg vind ik dat, voel me best schuldig, maar hij is mijn eerste paard, en iedereen zei dat t zadel goed lag. arme sjors. nu heb ik alles over voor hem, als die maar nergens last van heeft.

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-03 00:16

Suzan schreef:
Nou Yvonne 19, dan heb ik ook een tip voor jouw:
Ga toch eens goed nadenken / overleggen met je fysiotherapeut waar die rugproblemen dan wel vandaan kunnen komen.

No offence hoor. Maar ik heb zelf helaas ook ervaring met rugproblemen bij mijn paard gehad. Het is inmiddels weer helemaal goed, maar het heeft erg veel tijd en geld gekost.

Rug problemen ontstaan niet zonder aanleiding, en de gelpad kan niet de hoofdoorzaak van de rugproblemen zijn. Hoe past je zadel? Hoe rij je je paard? Is hij /zij onlangs gevallen? enz enz.
Als je de rug laat losmasseren en vervolgens veranderd er niets, dan kan je de fysiotherapeut elke week bellen om de rug los te laten masseren.

O de oorzaak weet ik wel. Ik heb met het zadel dat ik nu heb ook op mijn pony gereden. Op deze pony had ik altijd mijn rechtebeen naar achteren liggen. Toen ik dus mijn huidige paard kreeg ben ik met mijn zadel naar van Triest geweest om hem pas te laten maken. Hij heeft m toen opgevuld en weer recht gemaakt. Me zadel was in al die jaren zo scheef als het maar kon geworden (ja ik weet dat we vaker met dat zadel naar de maker hadden moeten gaan, niet gebeurt, stom!)
In september heeft hij de boom van mijn zadel vebreed, ik moest toen 20 uur rijden en weer terug met me zadel om m weer bij te laten vullen. Toen zei die al dat hij rechts de vulling weg had gedrukt. Weer 1 a 2 maand later moest ik m weer rechts bij laten vullen, had ie weer de vulling weggedrukt. Toen heb ik dus maar een afspraak met de fysio gemaakt en hij ontdekte wat ik al dacht. Rechts zit ie in zijn rug vast.
Ik heb inmiddels andere instructie, hou me zadel nu goed bij, verkoop me gelpad, en ik laat er nog 1 keer een masseur bijkomen die m helemaal losmasseert en die mij ook een paar technieken kan leren om het zelf te doen.

Uiteraard snap ik dat je de oorzaak weg moet nemen! Het gaat allemaal ff wat tijd en bloed,zweet en tranen kosten, maar ben nu op de goeie weg! En ik ben er redelijk op tijd bij!

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 11:37

Ik rijd ook met een schapenbontje onder het zadel (tussen het dekje en het zadel). Ik kan niet zeggen dat ik het strak trek of dat het de kamer verkleind. Ik heb het er al eens vaker eronderuit gehaald, maar daar was hij niet echt blij mee, kreeg totaal geen ontspanning meer in z'n rug, dus voor mij voortaan zo'n bontje. Gelpad vind ik niks, vooral toen ik dat artikel over onderleggers in de Bit had gelezen.
Maar ik vraag me wel af, wat zijn de voordelen van een lamsvellen t.o. een schapenvacht bontje? Houden ze zich beter ofzo?
In de zomer vind ik het helemaal ideaal, dat schapenbontje. Het ziet er erg warm uit, maar i.p.v dat hij normaal na een les zeker onder zijn zadel en dekje zeiknat stond van het zweet, is hij nu, precies waar dat bontje zit, droog Lachen . Dat geeft een boed beeld van de warmteregulatie van dat spul