[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:40

Meld me ook,deken nog steeds op.

chery

Berichten: 1854
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:50

geert4458 schreef:
er is wat bekend met brandspiritus ;) en soda water

????

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:00

Ik ben er ook weer. Hier nog steeds deken + regendeken.
Pony heeft al een tijdje geen nieuwe jeukplekken meer maar ik durf de deken pas af te laten als het een paar keer gevroren heeft 's nachts. Ze heeft een heel korte en uitgedunde manenkam maar geen open wonden. Nu zorgen dat het bij die schade blijft en dat ik niet alles verpest door te vroeg de deken af te doen.

Sodeletuut

Berichten: 21312
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 22:57

Ik heb nu net de deken vanmiddag afgedaan, omdat het alleen maar regende aan een stuk door.. Ik hoop dat ik er goed aan heb gedaan..

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 23:28

Voor mij einde eczeem seizoen.
De dikkere jassen kunnen op. :brr:

stvieee

Berichten: 461
Geregistreerd: 25-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 23:43

Ik meld me ook weer!
Heb mijn paard gelukkig gisterenavond al z'n eczeemdeken verwisseld voor z'n regendeken.
eczeemdeken ligt nog in de aanslag, maar hoop dat ik 'm dit seizoen niet meer nodig zal hebben!

Patt
Berichten: 1058
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 23:44

Hier inmiddels de RSIH af en de ongevoerde Rambo regendeken met hals op. Ander paard bij ons op stal ook eczeemdeken af en regendeken zonder hals op met resultaat toch weer enorm schuren aan manen. Dus bij flinke eczeem echt nog hals dragen nu.

Anoniem

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 07:39

En? Hoe is bij jullie de ontwikkeling van de wintervacht onder de deken gegaan? Want dat is een van de redenen dat ik hem eerder heb afgedaan. Ik was bang dat hij weinig wintervacht zou krijgen.

tiwi1969

Berichten: 7688
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 08:29

Wintervacht gaat gewoon door onder rsih. Die ontwikkelt zich onder invloed van het korter worden van de dagen en niet op basis van temperatuur.
Blacky heeft al zo'n dikke vacht dat hij geen last heeft van een natte deken, vacht houd het vocht goed buiten.

Cherise heeft ook nog gewoon de rsih op, zit een mooi vacht onder en ik kan in de groep waar ze staat niet steeds wisselen tussen met en zonder deken. Dat geeft een hoop onrust. Dus hij blijft gewoon op. Tegendeken erover durf ik niet omdat ik bang ben dat de regen er via se rsih inderdaad loopt en dan dus juist lag nat blijft.

debravanesch

Berichten: 889
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: België

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 08:48

Die van mij raakt nu haar haren kwijt aan haar oren. Zou dit ook van ZE kunnen zijn. Ik heb dit bij haar nog nooit voorgehad (ze heeft een erge vorm van ZE dat grotendeels onder controle is).
Ik dacht ook aan mijt, maar ik zie ze zelf eigenlijk niet schuren of met haar hoofd schudden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 09:17

tiwi1969 schreef:
Wintervacht gaat gewoon door onder rsih. Die ontwikkelt zich onder invloed van het korter worden van de dagen en niet op basis van temperatuur.
Blacky heeft al zo'n dikke vacht dat hij geen last heeft van een natte deken, vacht houd het vocht goed buiten.

Cherise heeft ook nog gewoon de rsih op, zit een mooi vacht onder en ik kan in de groep waar ze staat niet steeds wisselen tussen met en zonder deken. Dat geeft een hoop onrust. Dus hij blijft gewoon op. Tegendeken erover durf ik niet omdat ik bang ben dat de regen er via se rsih inderdaad loopt en dan dus juist lag nat blijft.


Leuk om te lezen dat de wintervacht zich bij jou gewoon doorontwikkelt. Ik vroeg het me af omdat veel mensen al vanaf september dekens opleggen om te voorkomen dat hun paard een wintervacht krijgt. En bij hen werkt dat erg goed heb ik gezien. Dus blijkbaar is het niet alleen de invloed van licht. Maarja....Ik wil juist graag een wintervacht, omdat ik hem niet in de winter onder een deken wil zetten. Vandaar.

Ik heb er sinds half augustus geen eczeemdeken meer op liggen. Het valt me toch op dat deze pony wat minder dik in de vacht zit dan vorige jaren en zeker minder dan onze andere pony. Maar dat kan ook andere oorzaken hebben natuurlijk (al kan ik zo snel niets bedenken...).

Edit: het is dus ook het eerste jaar dat ik een eczeemdeken heb gebruikt bij deze pony

Deaglán
Berichten: 879
Geregistreerd: 13-10-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 10:02

Meld me ook even in het nieuwe topic.

Mijn dame lijkt ieder jaar weer iets beter uit het seizoen te komen, hopelijk zet dat door.

Nivada

Berichten: 1682
Geregistreerd: 08-07-08
Woonplaats: In een huis :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 10:28

safina schreef:
tiwi1969 schreef:
Wintervacht gaat gewoon door onder rsih. Die ontwikkelt zich onder invloed van het korter worden van de dagen en niet op basis van temperatuur.
Blacky heeft al zo'n dikke vacht dat hij geen last heeft van een natte deken, vacht houd het vocht goed buiten.

Cherise heeft ook nog gewoon de rsih op, zit een mooi vacht onder en ik kan in de groep waar ze staat niet steeds wisselen tussen met en zonder deken. Dat geeft een hoop onrust. Dus hij blijft gewoon op. Tegendeken erover durf ik niet omdat ik bang ben dat de regen er via se rsih inderdaad loopt en dan dus juist lag nat blijft.


Leuk om te lezen dat de wintervacht zich bij jou gewoon doorontwikkelt. Ik vroeg het me af omdat veel mensen al vanaf september dekens opleggen om te voorkomen dat hun paard een wintervacht krijgt. En bij hen werkt dat erg goed heb ik gezien. Dus blijkbaar is het niet alleen de invloed van licht. Maarja....Ik wil juist graag een wintervacht, omdat ik hem niet in de winter onder een deken wil zetten. Vandaar.

Ik heb er sinds half augustus geen eczeemdeken meer op liggen. Het valt me toch op dat deze pony wat minder dik in de vacht zit dan vorige jaren en zeker minder dan onze andere pony. Maar dat kan ook andere oorzaken hebben natuurlijk (al kan ik zo snel niets bedenken...).

Edit: het is dus ook het eerste jaar dat ik een eczeemdeken heb gebruikt bij deze pony



Die van mij maakt echter slecht een wintervacht aan. Haren blijven kort. Wisselt wel van vacht maar nog niet van wow wat een wintervacht.
Vorig jaar ook weer winterdeken op moeten gooien. Paard viel teveel af.

Ga het dit jaar weer zonder winterdeken proberen.. mja.. heb mn twijfels! Aangezien de RSIH nog steeds opligt...

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 10:53

Niet alleen het licht speelt een rol. Hier ook een paard die in de zomer weinih vacht heeft en in de winter ook weinig aanmaakt met deken op. Behalve dat hij donkerder kleurt krijg ik regelmatig de vraag of hij geschoren is.
Ik vind het niet erg, want met trainen en zweet in de winter wil ik ook geen dikke vacht.
Natgeregende eczeemdekens vind ik niet fijn, om op te kunnen warmen moeten de haren overeind kunnen staan en dat kan nu niet. Mijn paard voelde de laatste keer enorm koud, dus dan de regendeken weer op.

zuma1

Berichten: 735
Geregistreerd: 26-04-11
Woonplaats: alblasserdam

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:36

inderdaad eczeemdeken eraf en nu regendeken al moet ik wel zeggen dat ze gisteren allemaal binnen hebben gestaan inv verrot lopen land dus voor de zekerheid ff op stal dunne bruine pyama aan ..ze mogen vrijdag waarschijnlijk weer naar buiten ..dan blijft bij mij de regendeken op

E_Nalanta

Berichten: 4823
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Nederland, Gelderland

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:49

Ik meld me ook weer! :)

Hier nog niks geen schade, deken nog steeds op (durf haast niet af te doen whahah....) enkel wat haaruitval maar dat zal wel met de seizoenswisseling te maken hebben? Ik heb het ook whaha :P

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:59

Shetmerrietje Barbie eindelijk vanmorgen de eczeemdeken afgedaan.

Of liever... wat van restte, want het was een vod met gaten en scheuren geworden inmiddels.

Schade: pleeborstel-pluk tussen oren, handbreedte lengte middenstuk manen (was dit jaar te laat met exczeemdeken, maar was ook eerste jaar dat de exczeem overduidelijk bleek), en afgeschuurd bovenstuk staart.

Owww.. wat heb ik met haar te doen, ik hoop dat door het slechte weer de stekertjes haar nu met rust laten, elk uur kijk ik even dat ze niet weer staat te schuren.
Het eerste dat ze deed zonder die deken en halskap was lekker in het dikke stro in de binnenstal gaan liggen rollen, dat gunde ik haar zo!

Ben wel beetje bang dat ze nu uit gewoonte gaat doorschuren....

norton84

Berichten: 1001
Geregistreerd: 01-03-12

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 15:49

Meld me hier ook weer.

Eerst terug komend op luis vraag.
Behandel je correct. Hier laatst ook luis op stal gehad. Deze paardjes moesten gewassen worden van kop tot kont. En dit moest herhaald worden naar x aantal dagen omdat dan de eitjes uitkomen die eventueel niet dood gegaan zijn. Doe je dit niet blijf je terug kerende luis hebben. Plus zou weerstand op proberen te peppen.

Zou je door de basis enting. Jeuk kunnen krijgen. Valt me op dat diego jeuk vrij was. En sinds enten moet ik echt weer iets smeren

femke_harley

Berichten: 3161
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:12

norton84 schreef:
Meld me hier ook weer.

Eerst terug komend op luis vraag.
Behandel je correct. Hier laatst ook luis op stal gehad. Deze paardjes moesten gewassen worden van kop tot kont. En dit moest herhaald worden naar x aantal dagen omdat dan de eitjes uitkomen die eventueel niet dood gegaan zijn. Doe je dit niet blijf je terug kerende luis hebben. Plus zou weerstand op proberen te peppen.

Zou je door de basis enting. Jeuk kunnen krijgen. Valt me op dat diego jeuk vrij was. En sinds enten moet ik echt weer iets smeren


Ik ben ook benieuwd of ze jeuk krijgen van de basis enting (en/of rhino). Twee jaar geleden kwam
ik op mijn stal waar ze rhino enten. Sinds dat we daar staan was het een drama met de jeuk en kwam
uit het bloed dat ze overal allergisch voor is. Nu kunnen ze dit ook wel ontwikkelen op latere leeftijd,
maar die 18 jaar ervoor nooit iets gehad. Ik ben benieuwd hoe het gaat. We staan nu sinds twee weken
op een andere stal waar ze overdag in de winter ook buiten komt en hier hoeven we geen rhino te enten.
Ik hoop toch zo dat het dan over is. Ze staat namelijk op de prednison (Nu 1 capsule en dan 2 dagen geen medicijnen, maar toch)

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:38

poe, hier geluk. Hij heeft twee dagen met regendeken, maar zonder hals gestaan.
Behalve dat zijn bos manen ontploft was van de wind en regen, gelukkig geen geschuur.

ellepel

Berichten: 47506
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:45

tiwi1969 schreef:
Wintervacht gaat gewoon door onder rsih. Die ontwikkelt zich onder invloed van het korter worden van de dagen en niet op basis van temperatuur.
Blacky heeft al zo'n dikke vacht dat hij geen last heeft van een natte deken, vacht houd het vocht goed buiten.

Cherise heeft ook nog gewoon de rsih op, zit een mooi vacht onder en ik kan in de groep waar ze staat niet steeds wisselen tussen met en zonder deken. Dat geeft een hoop onrust. Dus hij blijft gewoon op. Tegendeken erover durf ik niet omdat ik bang ben dat de regen er via se rsih inderdaad loopt en dan dus juist lag nat blijft.



appie krijgt ook een mooie vacht hoor!
staat al 15 jaar met eczeemdekens op en vanaf oktober met een 100 grams deken en die krijgt gewoon een lekker vachtje.
maakt dus niks uit :D :D

stvieee

Berichten: 461
Geregistreerd: 25-06-11

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 19:09

Owhh.. ;( kwam net op stal en mn jaarling stond lekker hooi te eten, dus vond t al raar dat Jelle er niet bij stond.. staat hij helemaal sip in het hoekje van de wei. Keek niet eens op toen ik riep. Dus ik er naar toe. Komt hij me halverwege tegemoet gedraaft in paniek en gaat tegen me aan schuren.. arme pony.

Snel op stal een flinke kriebelbeurt gegeven en goed ingesmeerd. Toch maar de eczeemdeken weer op!! ;(

ellepel

Berichten: 47506
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 19:46

ja joh, pas onder de 5-8 graden vleigen die kleine krengetjes niet meer.
en zeker als je een overgevoelig dier hebt gewoon lekker in pakken :j

irisje2

Berichten: 854
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: NL

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 19:50

Ik meld me ook weer, D'amour krijgt weer wat open plekjes op precies dezelfde plekken. Ze heeft haar deken nu af door waarschijnlijk schimmel wat ik heb behandeld, dus even wat meer kans dat het ook echt dood is, omdat ik de deken niet telkens hoef te weken. Gelukkig is het slecht weer, dus voelt ze zich veel rustiger.

stvieee

Berichten: 461
Geregistreerd: 25-06-11

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 19:53

Ik dacht dat 't wel mee zou vallen aangezien 't gisteren de hele dag en vandaag ook de halve dag heeft geregend.. niet dus.. grr :Y)