Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Levita30 schreef:Assiepassie schreef:
Ik droom ervan ...100% natuurlijk, het klinkt zo mooi, spreekt mij enorm aan als idealist.
Ik heb zoveel gepuzzeld op analyses en dergelijke en kwam hoe ik ook mengde, ik kwam niet aan bijv. een selenium gehalte dat beantwoordde aan de behoefte van een paard op rust, laat staan een paard dat werkt.
Ik ben het ermee eens dat ze stellen dat het het gedomesticeerde paard aan variatie in het rantsoen ontbreekt. Vandaar ook mijn gepuzzel.
Ik mis echter de wetenschappelijke onderbouwing dat hun voer wel in staat zou zijn alle bouwstoffen in de juiste verhoudingen en hoeveelheden aan te leveren. Jammer, want dit gebeurt maar al te vaak; veel beweren, heel stelling en dan niet komen met enige onderbouwing.
Ze hebben het over het wilde paard, een paard dat zichzelf kan reguleren en bijvoorbeeld zelden galoppeert, enkel als het moet en zo kort mogelijk.
Wij gaan op de paarden zitten en vragen hele andere inspanning van hun dan dat hun in het wild levende soortgenoten moeten leveren. En dergelijke inspanningen verhogen de behoeftes aan bepaalde bouwstoffen.
En ja, een paard hoeft niet iedere dag precies hetzelfde aan vit/min binnen te krijgen: een en ander kan in mindere of meerdere mate in het lichaam worden opgeslagen, voor langere of kortere termijn.
Enfin, ik vind dit een interessant voer dat ik ik meen op de Equitana al ben tegen gekomen.
Weer leuk stof tot puzzelen.
Helemaal mee eens, helaas kan de natuur in vele gevallen niet meer voldoende bieden.... Nog een puntje voor mij, al die kruiden die er in zitten. Persoonlijk zie ik kruiden als natuurlijke middelen die ingezet kunnen worden bij bepaalde problemen of aandoeningen, afgestemd op het individuele paard. Zelf zou ik niet graag dag in dag uit zoveel verschillende kruiden voeren.
lailapri schreef:die bevat een geperste korrel dus valt voor mij al af, vaak geen natuurlijk vitamines en daar probeer ik zo goed en kwaad als het lukt van af te komen.
,want ja wie zegt er dat het echt zo is dat een paard zoveel van dit en zoveel van dat nodig heeft..