Futter Natur, paardenvoeding, wie heeft ervaring ermee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pleiada

Re: Futter Natur, paardenvoeding, wie heeft ervaring ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 10:01

Ik heb soms ook wel het idee dat anorganische vitamines/mineralen niet altijd zo goed zijn voor paarden..Maar dat blijft gissen natuurlijk..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 10:17

Ik merkte het dat ik stopte met vitamine brokjes toen eerst een periode ellende/ontwenning.

Ik vind ze zeker veel beter nu ik dit ben ga voeren met olie/oliehoudende zadel (lijnzaad komijn enz.) en mineralen en probiotica. Daarvoor deed ik de toevoegingen bij normale brok of muesli en dat wat al beter als zonder extra maar nu merk ik nog meer verschil.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 10:26

Wat voerde je precies dan? Welk brokje?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 10:31

Ik ben wel benieuwd naar wat je eerst voor een vitamine brokje voerde en wat je nu aan mineralen voert?

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 10:51

lailapri schreef:
die bevat een geperste korrel dus valt voor mij al af, vaak geen natuurlijk vitamines en daar probeer ik zo goed en kwaad als het lukt van af te komen.

Altijd eerst even lezen! ;) Dit is namelijk niet de regel.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:20

voldoende vitamines in een brokje persen lijkt mij erg lastig. je kan moeilijk de vitamines uit zeg wat een sinasappel halen dus waarom zou je het dan in een brokje persen?

Wat heb ik gevoerd, gewoon de goedkoopste brok, maar ook equifyt, marstal, lavor, pavo, havens, etc.
nu laatst metazoa gehad maar ook daar werden ze op korte termijn beter van maar daarna slechter. zo ook bij de vitamine koeken en brokjes van pavo en marstal. En heb geloof ik ook wel regelmatig poeder gehad.

Ik ben dus erg benieuwd hoe dit op de lange termijn houdt, gebruik het iets langer als een jaar maar niet continu. Heb nu omdat het even niet leverbaar was maar mijn laatste beetje gemengd met subli basis muesli om zo toch olie enzo te kunnen voeren, maar ze eten het echt slecht.

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 17:36

Levita30 schreef:
Assiepassie schreef:

Ik droom ervan ...100% natuurlijk, het klinkt zo mooi, spreekt mij enorm aan als idealist.
Ik heb zoveel gepuzzeld op analyses en dergelijke en kwam hoe ik ook mengde, ik kwam niet aan bijv. een selenium gehalte dat beantwoordde aan de behoefte van een paard op rust, laat staan een paard dat werkt.

Ik ben het ermee eens dat ze stellen dat het het gedomesticeerde paard aan variatie in het rantsoen ontbreekt. Vandaar ook mijn gepuzzel.
Ik mis echter de wetenschappelijke onderbouwing dat hun voer wel in staat zou zijn alle bouwstoffen in de juiste verhoudingen en hoeveelheden aan te leveren. Jammer, want dit gebeurt maar al te vaak; veel beweren, heel stelling en dan niet komen met enige onderbouwing.

Ze hebben het over het wilde paard, een paard dat zichzelf kan reguleren en bijvoorbeeld zelden galoppeert, enkel als het moet en zo kort mogelijk.
Wij gaan op de paarden zitten en vragen hele andere inspanning van hun dan dat hun in het wild levende soortgenoten moeten leveren. En dergelijke inspanningen verhogen de behoeftes aan bepaalde bouwstoffen.
En ja, een paard hoeft niet iedere dag precies hetzelfde aan vit/min binnen te krijgen: een en ander kan in mindere of meerdere mate in het lichaam worden opgeslagen, voor langere of kortere termijn.

Enfin, ik vind dit een interessant voer dat ik ik meen op de Equitana al ben tegen gekomen.
Weer leuk stof tot puzzelen.

Helemaal mee eens, helaas kan de natuur in vele gevallen niet meer voldoende bieden.... Nog een puntje voor mij, al die kruiden die er in zitten. Persoonlijk zie ik kruiden als natuurlijke middelen die ingezet kunnen worden bij bepaalde problemen of aandoeningen, afgestemd op het individuele paard. Zelf zou ik niet graag dag in dag uit zoveel verschillende kruiden voeren.

Eensch, ook dat vind ik minder.
Dat is ook een van mijn bezwaren tegen C4L.

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 18:15

lailapri schreef:
die bevat een geperste korrel dus valt voor mij al af, vaak geen natuurlijk vitamines en daar probeer ik zo goed en kwaad als het lukt van af te komen.

Kun jij uitleggen wat jij onder natuurlijke vitamines verstaat?
Heel veel 'natuurlijke' vitamines blijven niet lang stabiel in voer, dat is los van het kostenplaatje een van de redenen waarom voeders vaker een syntetische variant bevat.
En vaak is de oorsprong van een 'natuurlijk mineraal' of vitamine alles behalve natuurlijk.
Het gaat er vooral om dat het lichaam iets herkent als een bepaalde stof en er wat mee kan.

Het kan zijn dat een voer een natuurlijke vitamine E bevat. Ik denk dan altijd welke, want feitelijk heb je het over 8 verschillende vormen van vitamine E, welke niet allemaal bruikbaar zijn voor het paard.

Of vitamine A in voer voor paarden is vaak niet of nauwelijks in - puur vit A althans - wel in de vorm van betacaroteen. Pure vit A kent een toxische grens, net als bijv. selenium (spoorelement) betacaroteen niet.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 18:29

Zou mooi zijn als ze de kruiden per seizoen af wisselden..Ach ga het toch niet voeren,want vind het erg duur en het magische vier bestaat toch niet :D
Ik geef de paarden sinds een half jaar gewoon lucerne zonder melasse,gemalen lijnzaad,een beetje copra en vitamine e en in de zomer magnesium..Bevalt tot nu toe echt prima..En het is nogal een bevrijding om niet steeds op zoek te zijn naar het perfecte voer met de perfecte verhoudingen aan voedingsstoffen :+ ,want ja wie zegt er dat het echt zo is dat een paard zoveel van dit en zoveel van dat nodig heeft..

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 10:32

Fijn, Mariecke, Copra is echt topspul, zeker voor metabool belaste paarden. Ben al maanden bezig het in mijn assortiment te krijgen, beschikbaarheid is wel een dingetje. Laatst heeft een schip avery gehad en daarom kan ik nog steeds niet geleverd krijgen.
Rene Wielens had ook niets meer liggen en in Engeland waar ik vorige week was, was ook alles op.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 19:14

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 19:45

Ja maar dat moet je niet te lang geven, dan reageren ze erop. Voor korte kuur is super.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 19:51

Hoe bedoel je 'dan reageren ze erop'..?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 20:34

Dan merk ik verschillen in gedrag bij sommige.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 10:47

lailapri schreef:
Dan merk ik verschillen in gedrag bij sommige.

Hyper gedrag ? Of anders ?
En er staat ook op de site dat je het 3 of 4 dagen per week moet geven en niet alle dagen. Deed je dat ook ?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 12:37

Ja dan gaat het goed, dat is ook wat ik bedoel. Poeh, paarden hebben nu weekje muesli omdat futter op was en geen mineralen erbij. Van de week meisje eraf gegooid nadat delano 10x geschrokken en opzij gesprongen was. Normaal is hij wel wat onzeker maar niet zo springerig, hij haalt dan adem en gaat kijken.
Vandaag devaney aan de hand mee met kindje erop buiten. Normaal de coolste nu ook kijkerig en wilde zelfs soms de benen nemen.
Ook een heel deel heeft diaree.

Sinds vandaag gister heb ik weer moeder aarde, diatomenen en veendrenkstof en dit geef ik Momenteel gewoon los in een bak. Sommige nemen het een, andere weer wT anders maar de veendrenkstof is wel favoriet en daarna de diatomenen. Ben benieuwd of Ze na het weekend weer wat fijner in hun lijf zitten want dit vind ik niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 19:55

Vind die bio chi wel interessant klinken.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 20:02

Ik heb het een poosje gegeven en mijn 5 paardjes vonden het in elk geval erg lekker..Maarja voor 5 paarden is het ook wel weer erg duur vind ik..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 11:17

Zag je verder nog verschil bij je paarden ? Of heb je het niet erg lang gegeven ?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 12:29

Ik heb maar een emmer(7 kg dacht ik)gevoerd,dus ik denk niet lang genoeg..

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:24

ik heb zelf wel geode ervaringen met haysters healthy herbs. ik vul he tnog aan met reformin plus. paard glanst als een Spiegel, cool in het hoofd en goede conditie. tot nu toe alleen maar lof.