Depressief paard? Of toch wat anders aan de hand?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

evengeennaam

Re: Depressief paard? Of toch wat anders aan de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 18:56

ga naar de dierenarts of ben je er al geweest?

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 18:57

Succes!
Cushing zou inderdaad kunnen, wij hebben zelf een shetlander van 6/7 jaar op stal staan met cushing. Het is inderdaad jong, maar dus zeker niet onmogelijk. Deze doet het overigens nu weer heel erg goed! hij was vaak hoefbevangen, niet kunnen lopen, altijd een dikke vacht die niet weg te krijgen was.. uiteindelijk laten testen en toen kwam er cushing uit..

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 19:06

Mijn verzorgshetje had zoiets, maar niet helemaal hetzelfde, ook een keer. Dan was het voor 1 maand zo dat ze ineens niet meer opkeek als ik de wei inkwam, en als ik met haar ging lopen verzette ze het liefst geen stap en moest ik heel enthousiast doen wilde ze meelopen. En als ze moest aandraven liet ze zich niet eens meer leiden, het was stappen, of helemaal niets. Nu is dat echter weer helemaal voorbij en heeft ze weer net zo veel levenslust als normaal. :)

Dus ik denk dat je misschien nog even kan wachten met het melden aan de Da, dat je het nog even aankijkt. Maar je moet doen waar je je goed bij voelt ;)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 19:09

lucaa2 schreef:
Mijn verzorgshetje had zoiets, maar niet helemaal hetzelfde, ook een keer. Dan was het voor 1 maand zo dat ze ineens niet meer opkeek als ik de wei inkwam, en als ik met haar ging lopen verzette ze het liefst geen stap en moest ik heel enthousiast doen wilde ze meelopen. En als ze moest aandraven liet ze zich niet eens meer leiden, het was stappen, of helemaal niets. Nu is dat echter weer helemaal voorbij en heeft ze weer net zo veel levenslust als normaal. :)

Dus ik denk dat je misschien nog even kan wachten met het melden aan de Da, dat je het nog even aankijkt. Maar je moet doen waar je je goed bij voelt ;)

Niet afwachten want als het cushings is, heeft het paard meer kans op hoefbevangenheid en daar zit TS helemaal niet op te wachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 19:17

Mijn pony doet alles nog wel hoor, zowel stap als draf en galop als ik het van hem vraag. Brokjes laat hij ook echt niet liggen, maar als ik 1 plakje hooi (kleine baaltjes) in zijn ruif doe kan het makkelijk een week blijven liggen waarna ik het er toch echt maar uithaal om het aan de anderen te geven en hem een nieuwe portie geef.

Hij is alleen gigantisch stram, zwalkt ook een beetje als hij draaft, weinig eetlust, ligt erg veel, toont depri..

Ik heb het al een paar maanden aangekeken nu maar het probleem lost zichzelf niet op helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 11:56

Toch een vraagje over cushing, volgens mij voldoet mijn shet niet heel erg aan de kenmerken, mijn shet heeft (behalve op zn benen) geen krullende vacht en verhaart in de zomer ook gewoon. Hij is nog nooit hoefbevangen geweest, ook niet spierbevangen. Is nooit ziek. Waarom vermoeden jullie toch cushing?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 12:04

Shanna schreef:
Toch een vraagje over cushing, volgens mij voldoet mijn shet niet heel erg aan de kenmerken, mijn shet heeft (behalve op zn benen) geen krullende vacht en verhaart in de zomer ook gewoon. Hij is nog nooit hoefbevangen geweest, ook niet spierbevangen. Is nooit ziek. Waarom vermoeden jullie toch cushing?

Omdat geen puf hebben, veel liggen, gevoelige voeten hebben, depressief zijn, een vacht hebben die afwijkt, het type ras, de tijd van het jaar dat hij last heeft - allemaal aanleiding/symptoom kunnen zijn van cushing.

Paarden met cushings kunnen bijvoorbeeld ook heel misselijk zijn door de hormonen in hun lijf, dat zou kunnen verklaren waarom de jouwe zo slecht eet..

Een paard met cushings krijgt pas NA 3 JAAR krullen, dus als de jouwe in de beginfase zit dan heeft hij (natuurlijk nog) geen krullen, maar dat betekent nog niet dat hij geen cushings heeft of kan hebben.

En niet elk paard heeft alle kenmerken, die komen soms later of ze komen niet, maar dat betekent niet persé dat dat paard geen cushings heeft omdat niet alle kenmerken naar voren komen.

bonny123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 12:08

Ik zou ook direct aan cushing denken.Of hoefbevangenheid. Dan zijn er meerdere symtomen die meespelen. Maar pijnlijke hoeven (wat dus ook voorkomt bij Cushing en hoefbevangenheid) is wel waar mijn eerste gedachte naar uit gaat. De da zal waarschijnlijk eerst een percussietest doen: met een hamertje op de hoeven tikken.
Het is wel een shet, die laten nietzo snel pijn zien. Dus wel de da aansporen om toch door te gaan bij testen als de eerste percussietest niks oplevert. Bijvoorbeeld de percussietest doen terwijl jij één been ophoudt. Dus linksvoor beentje geven en rechtsvoor percussietest doen.
Pijnlijke hoeven kan ook komen door laminitis, dunne zool, dunne hoefwand, verkeerd bekappen, sluimerende hoefzweer of iets dergelijks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 12:13

Oke, bedankt voor de snelle reacties. Ik heb ooit op mijn vakantie-baantje een paard met cushing verzorgt maar die voldeed aan alle kenmerken. Was op behoorlijke leeftijd, typische cushing vacht, erg gevoelig voor hoefbevangenheid. Ik herken mijn eigen pony daar totaal (nog) niet in vandaar mijn vraag. :)

Ik kan tussen half 2 en 2 op de kliniek komen vanmiddag. We zullen zien wat de dierenarts er van zegt. Ik houd jullie op de hoogte.

mnnkhfsgh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 12:15

Zou Lyme ook overwegen, veel gevallen dit jaar.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 12:19

Succes op de kliniek vandaag, goed dat je heen gaat. Benieuwd naar de uitslag, hoop dat het meevalt :j

bonny123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 13:04

O ik schrijf dat ik direct aan cushing zou denken. Schrijffout: ik zou NIET direct aan cushing denken.

Heeft mn bericht ineens een heel andere bedoeling....

bonny123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 13:04

Succes op de kliniek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 13:09

Zoals al gezegd is een paard met cushing hoeft niet meteen al een krullerige vacht te hebben, symptomen zijn heel uiteenlopend.
Mijn paard is ook getest op cushing (nog geen uitslag helaas) maar is nog nooit hoefbevangen geweest, nog nooit spierbevangen en glanst je tegemoet qua vacht, toch denkt de da dat het best wel eens cushing kan zijn.

Is je pony de ene dag beter als de andere dag of maakt dat vrij weinig verschil?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 16:01

Hij is inderdaad de ene dag beter dan de andere, maar dat uit zich meer in zn gedrag dan in zn hoeveelheid liggen en stramheid qua lopen.

Ik ben net weer terug van de dierenarts. Het bloedprikken ging niet zo makkelijk als gedacht, arme pony..
Pony was wel super braaf, heeft geen spier bewogen toen de dierenarts bezig was, alleen er kwam maar geen bloed uit. Na veel draaien en porren en nieuw prikken kreeg de dierenarts 1 druppel maar daar bleef het ook bij. Uiteindelijk toch maar een stukje geschoren (inclusief scheerwondjes waar pony niks op reageerde) zodat hij het beter kon zien, maar ook geschoren was het erg moeilijk om bloed te krijgen.
De schat van een pony liet echt alles toe, terwijl dat gedraai met de naald binnen de pony er ook niet erg fijn uit zag. Uiteindelijk met veel geduld een nieuwe druppel bloed gevangen, en met wat masseren en nog meer geduld het buisje vol gekregen, maar al met al duurde het toch wel ruim een kwartier voor het zo ver was.

De dierenarts zegt ook dat hij niet hoefbevangen is, ook niet spierbevangen. Weet niet wat het wel kan zijn en vond cushing niet eens zo'n raar idee.

Ik ben erg benieuwd naar de uitslag. Als ze nog meer vragen hadden namen ze contact met me op en zo niet dan is het wachten op de uitslag. Iemand enig idee hoe lang dat kan duren? En wat het anders nog zou kunnen zijn?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 16:03

Ach ach, die arme kleine pony. En zich dan zo gedragen. :(:) :+:

Hoe lang het duurt verschilt op wat ze allemaal gaan testen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 16:08

Zo, klinkt als heel wat gedoe :(:) Hopelijk komt er wel iets uit waar je mee verder kan ;)

Wil toch nog even zeggen dat er een verschil is tussen spierpijn/problemen en spierbevangen. Die van mij zag je ook niks aan, zag er super uit, liep ook goed (voor zover die wilde lopen) etc. Toen ik tegen wat mensen zei dat ik aan de spieren dacht lachten ze mij bijna uit, want "kijk die pony, die is helemaal in orde". Maar de bloeduitslagen lieten toch verhoogde spierwaarden zien, en dit na bijna 3 weken 'rust' (overdag paddock, geen werk) want toen is er pas bloed getrokken. Wil niet weten hoe die waarden eruit zagen toen hij nog 'in het werk' stond :(:)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 16:12

Kun je ook nog op Lyme laten testen? Dat kan ook dit soort symptomen geven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 16:15

De dierenarts maakte inderdaad niet vaak mee dat een pony zo braaf bleef staan, en dat het zo moeilijk was om bloed te vinden haha. Het was gewoon op de parkeerplaats aan een lekker los touwtje, maar pony vond het allemaal goed. Echt een lieve schat is het. Ik moet zeggen dat de pony zich ook zo had gedragen als hij wel zn oude zelf was geweest, maar dat hij het gedraai en gepor zo lang goed vond/ niet oncomfortabel reageerde verbaasde ik mij wel over. Ik had op een gegeven moment toch wel scheve oortjes of een zwiepend staartje verwacht haha. Met vliegen en dazen beweegt hij nog sneller en meer ;)

Zij konden mij ook niet vertellen hoe lang het kon duren, kon een paar dagen zijn maar ook langer duren. Ik dacht misschien heeft iemand ervaring met gemiddelde wachttijd?

Ik hoop inderdaad dat er iets stoms uitkomt als een tekort aan mineralen ofzo, dat de oplossing lekker simpel is en ik me verder geen zorgen hoef te maken haha :+
Al hoop ik dat er uberhaubt iets afwijkends gevonden wordt, dat we een beetje een idee krijgen in welke richting we het moeten zoeken.

Sedje staat inderdaad ook op rust. Met dit warme weer en zijn dikke vacht houd hij ook niet veel vol. En dan ook nog dat stramme lopen erbij houd ik het na 20 minuten echt wel voor gezien.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 16:16

Een cushing test duurt normaliter ongeveer een week dacht ik.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 16:18

Hebben ze ook op selenium getest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 16:41

Ik heb er niet specifiek om gevraagd. Ik heb zn symptomen uitgelegd, en wat ik al heb geprobeerd om hem op te vrolijken/ minder stijf te krijgen. Wat is selenium? Een gebrek aan een mineraal ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 17:03

Bij mijn paard met redelijk wat overeenkomende symptomen als jou pony heb ik net uitslag van gehad dat het geen cushing is (gelukkig), andere drama is nu uitzoeken wat het wel is.
Ik blijf ook jou topic even volgen omdat ik wel benieuwd ben wat de uitslag bij jou is, lastig hoor.

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 17:11

Hier een shetlander met dezelfde symptomen, dat was botkanker.(alweer een jaar of 15 geleden) Dus ik zou zeker bloed onderzoek laten doen, een paard is niet zomaar een hele periode lusteloos zonder reden.

Laatste post niet gelezen, hopen dat t bloedonderzoek een oorzaak aan kan geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 17:17

Shanna schreef:
Ik heb er niet specifiek om gevraagd. Ik heb zn symptomen uitgelegd, en wat ik al heb geprobeerd om hem op te vrolijken/ minder stijf te krijgen. Wat is selenium? Een gebrek aan een mineraal ofzo?

Selenium is inderdaad een mineraal. Vitamine E is ook een belangrijke, deze hebben ze nodig voor de spieren dus kan bij spierproblemen de boosdoener zijn (was bij die van mij). Vaak is er een tekort van beiden omdat ze samen horen zeg maar, maar dit moet niet altijd. Die van mij heeft vitamine E tekort maar normaal selenium ;)