Kloven/open lopen van kootholtes (geen mok!)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 16:46

Wel een ander soort honingzalf. Maar nogmaals ik krijg die kloofjes wel dicht, heb een arsenaal aan zalfjes hier staan, da's het probleem niet. Probleem is dat de huid gewoonweg telkens opengaat. Als je zelf veel last hebt van kloven aan je handen, weet je dat hoe hard je ook smeert en hoe weinig je ze ook nat maakt, die kloven er helaas gewoon in "springen". Nu, haar huid is mooi soepel en niet verdikt, ene kloofje dicht, kan even een tijdje helemaal dicht zitten, kan gewoon getraind worden, en dan "hup" is er weer een kloofje. Let wel, dit paard wordt uit voorzorg al niet gewassen met zeep etc. Kloofjes worden behandeld, genezen prima en dan out of the blue op een andere plek zit er weer een rauw plekje. Het is precies zoals ikbenhier beschrijft in haar post, de huid gaat gewoon kapot door beweging.

Ik heb haar overigens van binnen al helemaal opgeschoond dmv d-toxen (natuurlijke druppels), ook heeft ze een aantal maanden zuivere msn gehad en biergist gekregen. Ze krijgt niet te veel suikers via haar voer en staat op kwaliteitshooi. Ze ziet er werkelijk subliem uit en loopt als een tierelier!

lizy29

Re: Kloven/open lopen van kootholtes (geen mok!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 17:36

Dat begreep ik inderdaad. Maar ik merk bij mijn paard dat de huid van zijn koten veel beter blijft als ik regelmatig honingzalf in masseer. Vandaar de vraag/suggestie.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 18:31

Honingzalf werkte bij die van mij ook niet voldoende, net als alle mokzalven die ik heb geprobeerd...

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 23:26

prima als fatsoenlijk antwoorden te veel moeite is :evaw:

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 23:37

Ik heb bij beenwonden goede ervaring met Sudocreme.

Bij je verhaal denk ik aan twee dingen: allergie in een van de bestanddelen van de beenbescherming.
Of zoiets als Herda bij de Quarters, een erfelijke aandoening die de huidstructuur aantast....

Catfood

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 23:55

Ik weet dat dit een oud topic is, maar het beschrijft precies mijn probleem. Ik heb PRECIES hetzelfde probleem als Hoogendroog. Ik ben ten einde raad. Ik heb alle zalfjes geprobeerd die in dit topic staan. Voor het rijden insmeren. Na het rijden insmeren. Niks helpt. En daarnaast lasertherapie. Zonder resultaat.

Ik heb ook de zoekfunctie gebruikt om te kijken of er nieuwere topics zijn met dit probleem. Die zijn er niet.

Hoe is het afgelopen Hoogendroog?

Wie o wie kan mij helpen? Na jaren tobben ben ik nu aan het denken om mijn super toppony met vervroegd pensioen te doen. Hij is 12. Zo zonde.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-21 07:48

Hoi, dat is inderdaad al even geleden! Paard is inmiddels al jaren geleden verkocht: met gezonde kootholtes!
Wij kwamen er achter dat wanneer ze getraind werd op de witte buitenbodem, ze altijd kloven kreeg. Trainde ze binnen op de lemen bodem, dan bleef het meestal dicht. Dat zand van de buitenbak schuurde kennelijk meer.
Ik heb haar destijds overgezet naar de PAVO Energy Control brok en toen ging het de goede kant op. Helaas is deze brok niet meer verkrijgbaar (vervangen door een nieuwe sportbrok). Ook heb ik haar MSM (zwavel) gegeven, dit hielp in mijn ogen ook. Ik denk dat het paard van binnen toch niet helemaal in balans is geweest (ook al leek dat wel zo). Belangrijkste was toch, zo denk ik, de suikers terugdringen en vervangen door olie. Het was destijds een heel gepuzzel en flink frustrerend.

Catfood

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 12:26

Hoi hoi!!

SUPER SUPER bedankt voor je antwoord! Dat geeft hoop!
Super dat je nog op bokt zit en mijn bericht kon lezen!!
En fantastisch dat je je paard goed hebt gekregen zeg!!!

Ik heb zo'n beetje alle zalfjes geprobeerd die er bestaan: sudocreme, zinkolie, zinkzwavel zalf, zuiver zwavelpoeder,levertraan creme, tea tree, zuivere aloë Vera, dode zeezout water, antibiotica spray, neocutiginol,vitamine E, homeopathische spullen, etc etc etc.
En ook intern: homeopathische korrels, homeopathische olie en vloeistof, ontgifting Groene Os, kruiden, zeewier, Mokcure tabletten (zwavel), donker bier, karnemelk, etc etc etc. Iedereen heeft wel een "gouden tip" en ik heb alles aangegrepen. Ik heb niet het idee dat er nog een zalf gaat zijn waarmee het weggaat. Ik denk dat je gelijk hebt en er intern iets is.

MSM (poeder uit een emmer) heb ik ook lang geprobeerd, maar dat ga ik wel in mijn achterhoofd houden. Voor erbij.

Qua voer ben ik erachter gekomen dat hij allergisch is voor luzerne. Daardoor krijgt hij soort van opgelopen benen/stalbenen. Ook als het een klein beetje is, al valt het dan minder op (minder opgelopen benen). Daarom heb ik al een poos luzerne vrije brok. Hij krijgt niet veel. Maar dan ga ik me verdiepen in ander voer. Dat is even puzzelen want meeste natuurlijke voeders met weinig suiker hebben wel luzerne, maar ik ga een kruistocht beginnen om er eentje te vinden zonder luzerne. Thanks voor de tip!

Ook de bodem geeft mij een "ahaa" moment. Ik longeer vaak en dat is inderdaad op dat witte zand. De binnenbak heeft ander zand, dat is het proberen waard !!(zwaarder/donkerder van kleur).
Ik merk wel dat het ook op grasbodem en in het bos open gaat, maar dat is dan is dan meestal om dat er dan langere galop/springen bij zit, en het is toch echt de galop/springen (zwaardere belasting) waar het van open gaat. Maar misschien als ik langere tijd niet op het witte zand train, en langere tijd niet galopperen, dat de huid aan kan sterken en het wellicht toch kan herstellen. In combinatie met laser (heb het idee dat laser wel iets heeft geholpen).

Mag ik vragen hoe lang je erover gedaan hebt om het goed te krijgen?
Of is het moeilijk de vinger op te leggen?

Ik vind het heel moeilijk om te duiden. Ook afhankelijk van het weer heb ik soms het idee. En misschien weerstand? Soms heeft ie bij bijna geen belasting al scheurtjes. Soms bij zwaardere belasting niks?

mYrthee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 12:46

Hoi Catfood,

Mijn eventer heeft ook dit probleem, ik ben er uiteindelijk voor in Utrecht geweest bij Prof. Sloet.
De oplossing leek een stuk simpeler dan we dachten, met name met springen blijkt ze toch zichzelf aan te tikken.

Het advies voor de hoefsmid was een equilibrium ijzer en de teen er zoveel mogelijk af.
Ik rijd nu met de bonte kootbeschermers van Veredus en ze krijgt nog Biotine.

Heel af en toe na een cross heeft ze nu nog een klein plekje, na de cross pak ik haar kootjes in met zilververband om het zacht te houden.

Om de ergste kloven weg te krijgen hebben wij de kootholtes een paar keer laten laseren.

Voor de cross heb ik nu springschoenen vast laten maken aan de kootbeschermers omdat dit los op elkaar toch weer voor irritatie zorgt.

Hopelijk heb je er wat aan :).

Catfood

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 12:55

Hoi.

Wat leuk dat je reageert!
Super bedankt.

Ik ben ook bij prof dr Sloet geweest. Heel toevallig. Bijzonder. En ze kwam inderdaad met het idee dat paard zichzelf raakt!

Helaas is dat bij mijn pony niet het geval.

Het is ooit ontstaan door het gebruik van springschoenen, huid beschadigd, toen moeilijk helende mok. De mok is weg, maar de sensibele huid blijft dus. En ook wel een gevoeligheid voor mok op de andere benen. Dat is echter geen probleem omdat ik niet meer in de nattigheid rijdt en hij droog staat.
En ik rijdt niet meer met springschoenen.

Ik heb zelf een laser apparaat aangeschaft. Ik ga ander voer proberen. Niet meer op wit zand rijden. Licht belasten. En dan kijken of het laseren nog iets toevoegt. Die combinatie.

mYrthee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 12:56

Wat toevallig inderdaad, bij ons was het ook ooit ontstaan met springschoenen..

Hopelijk helpt het, de laser heeft bij ons erg veel geholpen, ook om de huid sterker te maken en het haar groeit zelfs weer terug :).

Succes!!

Catfood

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 20:38

Bedankt voor alle reacties.

Van de categorie huidproducten was de tip: Veterycin spray
De enige die ik nog niet had geprobeerd. Maar helaas. Slechte reactie. Mijn ervaring is toch dat de producten met overgroot deel water toch geen goede resultaten geven.
Veterycin = water met chloor en zout

Ik ben de weg "voeding" ingeslagen. Gezien de luzerne overgevoeligheid heb ik een voer van Höveler (Puritan Gastro) gevonden, zonder luzerne en zonder graan. Laag suiker. Laag zetmeel. Mijn hoop daarop gezet. Ze bieden een traject bij Hoveler en denken met je mee.

Later ga ik op nieuwe starten met de MSM (niet alles tegelijk).

Niet meer in de longeercirkel.
En doorgaan met de laser.

Geef nooit op. Het geeft echt weer nieuwe hoop. Na zoveel jaren tobben.

Ik hoop dat dit topic open mag blijven. Ik zal zeker een update geven.

Gezien dit een moeilijk probleem is en er weinig mensen dit probleem hebben, is dit een waardevol topic. Aub niet sluiten....thanks

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 08:20

Ik smeer zo gauw er weer plekjes komen met Bepathen, dat is het enige dat de laatste tijd hier werkt.
Verder smeer ik preventief met sudocreme.
En verder ook heel kritisch met voer inderdaad.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 09:12

Ik heb 2 jaar terug met mijn paard heel veel ellende aan de benen gehad eerst was het van te nat staan maar later stond ze echt kurk droog. Ondanks de allergrootste paddock en stal van zo ongeveer Nederland bleef ze een hele nare rand houden waar ik niet aan mocht komen en met vlagen werd het been dik. Helaas was ze aangereden en had ze wss een ontsteking aan het SI, om dat uit te sluiten kreeg ze een maand prednisolon. Daarna waren de rare randen weg. Niet meer terug gekomen ook overigens!

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 21:45

Ik ben mij ervan bewust dat dit een oud topic is, maar probeer het toch even :o

Helaas herken ook ik de problemen die jullie beschrijven. Heb al wat van de hier gegeven tips voor zalfjes opgeschreven maar vroeg mij ook af of jij, "Catfood" al wat verder bent gekomen? En ik ben benieuwd of een van jullie wellicht ervaring heeft met springschoenen van het model zoals de Carbon Air van Zadona i.c.m. dit probleem?
https://www.agradi.nl/zandona-springsch ... fLEALw_wcB

mYrthee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 14:30

Pluutje schreef:
Ik ben mij ervan bewust dat dit een oud topic is, maar probeer het toch even :o

Helaas herken ook ik de problemen die jullie beschrijven. Heb al wat van de hier gegeven tips voor zalfjes opgeschreven maar vroeg mij ook af of jij, "Catfood" al wat verder bent gekomen? En ik ben benieuwd of een van jullie wellicht ervaring heeft met springschoenen van het model zoals de Carbon Air van Zadona i.c.m. dit probleem?
https://www.agradi.nl/zandona-springsch ... fLEALw_wcB

Ik heb deze springschoenen, bij mij maakt het helaas geen verschil en draaien deze springschoenen ook in de cross!