ontwormen, wie doet het nog preventief

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

agesus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 22:40

Ik ontworm 1 of 2 keer per jaar. 1 keer pramox in november/december en soms nog een gewone equest in mei. Ik bestel ze ook in Ierland. Elke dag wordt de mest geruimd en ik heb 2 paarden. Dus weinig kans op besmetting.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 23:03

Ik lees hier veel mensen die in de winter ontwormen maar ik heb altijd begrepen dat wormen in de winter helemaal niet actief zijn...
Ik pak zelf altijd voorjaar en najaar.

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 23:05

Wij ontwormen tot 3 jaar preventief en dan mestonderzoek en daarna 1x per jaar met speciaal spul van de da

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 23:24

Wij ontwormen 3 keer per jaar, mestonderzoek gaat inderdaad nog te vaak mis. Waarom bestellen mensen in Ierland? Wij bestellen ze gewoon via internet en zonder resept in Nederland , voor bv equimax €19, is het in Ierland goedkoper?

Set_Elkol

Re: ontwormen, wie doet het nog preventief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 23:30

Jolene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 23:35

Ik doe 2 x per jaar (na de zomer en na de winter) mestonderzoek en 1 keer per jaar ontwormen. Maar ze staan dan ook op een weiland met schapen (helpt tegen worm verspreiding) en heb alleen m'n eigen paarden op dat stuk staan en elke dag wordt de mest weggehaald; ik heb een stal met uitloop.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 23:37

Preventief ook op aanraden meerdere dierenartsen.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 23:39

miss_lizje schreef:
Ondanks dat hier wel mestonderzoek word gedaan krijgt mijn paard toch zeker 1 keer per jaar een kur. Hij is namelijk meestal schoon, maar ik vertrouw er niet blind op. Maar vinden ze wel wat in de mest, kan ik daar extra op ontwormen.

Klopt, dat doe ik ook. Mestonderzoek en dan toch zeker 1x per jaar sowieso ontwormen, ook al hebben ze volgens het onderzoek geen wormen :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 23:49

De mensen die preventief ontwormen, hoe ziet dat ontwormings 'schema' er uit?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 00:03

Preventief en ook ik bestel mijn wormenkuren in Engeland. De dierenartsen die ik tot nu toe heb gehad doen moeilijk om kuren af te geven zonder onderzoek en ik heb geen zin meer om elke keer de discussie aan te gaan. Bijkomstig voordeel is dat de prijzen in Engeland of Ierland ook wat lager zijn.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 00:10

Ik geloof niet in mestonderzoek, en ontworm dus ook preventief.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 00:18

Ik ontworm 3-4 keer per jaar met verschillende middelen. Mest onderzoek doe ik ook niet aan, geloof er ook niet in. Gewoon ontwormen en elke dag mest opruimen. Dat werkt hier tot nu toe het beste. Ik krijg van de DA overigens gewoon de middelen mee die ik wil zonder onderzoek. Dus hoef niks uit het buitenland te bestellen. Hier doen ze niet zo moeilijk.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 00:21

Ik geloof dat een mestonderzoek niet 100% betrouwbaar is, maar daarom kun je imo beter regelmatiger tellen. En goed nadenken over je ontwormbeleid, weidebeleid, weerstand zo goed mogelijk houden, enz. Evt. in combinatie met (preventief) ontwormen.
Net als dat sommigen hier schrijven 'ik ontworm steeds met iets anders'. Wat is 'iets anders', ander merk, andere werkzame stof? Net als dat je ontwormt en je paard nog nooit koliek heeft gehad... Het nadeel van preventief ontwormen is niet alleen koliek...
Ik hoop toch dat niet iedereen zo makkelijk denkt over dit soort zaken. :)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 00:26

Ik ontworm ook preventief, zo'n twee a drie keer per jaar met verschillende middelen. Ik gebruik alleen geen Pramox omdat ik Moxidectine eng spul vind. Daarmee loop je grote kans om wormen resistent te maken voor Ivermectine, en dat zou echt een ramp zijn. Van Ivermectine zelf worden ze niet resistent. Voor de Praziquantel gebruik ik dan liever Equimax (Ivermectine + Praziquantel).

Als ze resistentie echt willen voorkomen kunnen ze beter de wormmiddelen weer vrij verkrijgbaar maken, behalve Moxidectine. Dan wordt het minder gebruikt dan nu.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 07:02

Ik bestel ze in het buitenland omdat het daar een stuk goedkoper is,doe met een aantal eigenaren bij www.vetuk.co.uk.

Hebben ook vaak aanbiedingen :j

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 07:16

Batlow schreef:
De mensen die preventief ontwormen, hoe ziet dat ontwormings 'schema' er uit?

Ik ontworm ook preventief, via een schema van de da. Kan het vanmiddag even over typen.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een andere vorm van wormenkuur die niet direct in de mond hoeft? Het is hier elke keer weer een gevecht, want mevrouw denkt dat we haar wat aan doen :Y)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 07:23

Ontworm in voor en najaar , voorjaar pramox en als er niets te zien is in de mest niet weer tot het najaar , in het najaar (november ) ivermectine om de horzerlarven te verwijderen want die hebben we hier altijd wel . Daarbij wordt alle mest dagelijks grondig verwijderd.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 07:37

Die tabletten? Die blijken voor sommige paarden een optie te zijn, anderen tuffen ze uit.

Hier mestonderzoek 3x per jaar (in de winter niet) en 2x per dag mest verwijderen en hooi voeren uit slowfeeders (dus weinig grondcontact). Mogelijk alsnog wel in het najaar ontwormen met equest pramox.

Wormen kunnen (en spoelwormen zijn dat al deels, aarswormen vrijwel volledig) voor ivermectine resistent worden. Ook worden spoelwormen en aarswormen vaak door elkaar gehaald. Een spoelworm is qua eieren wel terug te vinden in de mest, een aarsworm is dat niet. Doordat de aarsworm van een paard lijkt op de spoelworm van een hond, is het voor een hoop mensen heel lastig om ze uit elkaar te houden.

Als ik preventief zou ontwormen, zou ik:
maart: pyrantel dubbele dosering (ivm lintworm en alles dat niet meer zo sterk op mectinen-groep reageert)
mei: ivermectine (algemene ontworming)
juli: fenbendazole (ivm aarswormen)
september: ivermectine/moxidectine + praziquantel (algemene ontworming i.c.m. lintworm)

Ik zou de wintermaanden niet zo snel ontwormen. Moxidectine "werkt" 3 maanden, dus dan heb je 3 maanden officieel geen bescherming en dat zijn juist de koudste maanden van het jaar waar de wormdruk zeer laag is. Als je dan ook nog eens sowieso een lage wormdruk hebt omdat de dieren (vrijwel) geen wormen bij zich dragen, dan is de kans op besmetting echt minimaal.

Er zijn dus 4 (gebruikelijke) groepen ontwormingsmiddelen - Pyrantel, mectinen, fenbendazole en praziquantel. Als een worm resistent wordt tegen de ene groep, hoeft hij dat nog niet te zijn voor de volgende groep, maar hoogstwaarschijnlijk wel voor een ander middel in dezelfde groep. Alleen maar ontwormen met mectinen, dus ivermectine/moxidectine, betekent dat je een risico loopt op het moment dat er ook maar iets van resistentie opkomt. Door te wisselen van middel doodt je de wormen die resistent waren voor de vorige groep.

En uiteraard, ontworm met een hoge dosering. Liever anderhalf keer het gewicht van je paard dan 90% het gewicht van je paard. Alleen moxidectine is riskant bij dubbele dosering, de rest van de middelen kunnen tussen de 5 en 10x overgedoseerd worden voordat er een groter gevaar optreedt dan een dag slappe mest.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 08:32

TurdusMerula schreef:
Ik geloof dat een mestonderzoek niet 100% betrouwbaar is, maar daarom kun je imo beter regelmatiger tellen. En goed nadenken over je ontwormbeleid, weidebeleid, weerstand zo goed mogelijk houden, enz. Evt. in combinatie met (preventief) ontwormen.
Net als dat sommigen hier schrijven 'ik ontworm steeds met iets anders'. Wat is 'iets anders', ander merk, andere werkzame stof? Net als dat je ontwormt en je paard nog nooit koliek heeft gehad... Het nadeel van preventief ontwormen is niet alleen koliek...
Ik hoop toch dat niet iedereen zo makkelijk denkt over dit soort zaken. :)

ik bedoelde persoonlijk inderdaad een andere werkzame stof dan de keer ervoor.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 08:41

Ik denk ook dat de mensen die nog wel preventief ontwormen misschien wel beter op de hoogte zijn van de risico's beide kanten op, dan de mensen die een ontwormingsbeleid van de stal of van een eitelling volgen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 08:48

Jahoor ik ontworm nog net zo als ik altijd deed. 4 x per jaar.
En geen mestonderzoek hier. Alles nog net zo als het was alleen bestel ik niet meer bij de Agradi maar in het buitenland.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 08:51

Zou dit goed zijn voor een jaar?

Afbeelding

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 08:52

Klinkt goed als jouw paard binnen alle gewichten van de kuren valt.

kristianneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 08:57

Hier ook preventief 3-4x per jaar, verschillende wormenkuren. Gelukkig is onze dierenarts niet zo moeilijk en kan ik alles meekrijgen zonder onderzoek :o

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 09:05

Batlow schreef:
Zou dit goed zijn voor een jaar?

[ Afbeelding ]

Ik zou er zelf altijd iets met Moxidectine bijdoen.
In november-december geef ik altijd Equest of Equest Pramox.