Osteopaat zoeken? Check de vooropleiding aub!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 21:09

Toch kan je je ook afvragen of het ICREO wel voldoende opleid tot paarden osteopaat, het is 'slechts' maar een jaar langer dan bij de andere opleiding die je zelf noemt (even los van vooropleiding) en dan zit er ook nog een stukje hond bij ;) Soms hoeft de vooropleidings-eis niet heel streng te zijn, als de opleiding een 'natuurlijke schifting' geeft door zijn moeilijkheidsgraad waardoor onbekwame studenten belangrijke toetsen niet halen. Je weet alleen niet of dat nu het geval is, waardoor kwaliteit op het spel lijkt te staan.

Helaas is wat ik weet van ICREO osteopaten niet altijd positief :o . Wil ik niet mee zeggen dat alle osteopaten bij het ICREO geen goed werk verrichten. Volgens mij is er wel eens eerder een topic over ICREO vs. EDO osteopaten geweest. Mocht ik zelf nog een osteopathie opleiding doen voor paarden zal dit toch bij het Vluggen Institute zijn en niet bij het ICREO.

Ik herken dat er een soort wildgroei ontstaat en dat is erg zonde van de osteopaten (en chiropractors) die goed werk verrichten. Momenteel ben ik 4e jaars fysiotherapeut student. Ook hierin merk je dat je fysiotherapeuten en "fysiotherapeuten" hebt... zelfs een BIG registratie houdt dat niet tegen. Altijd je gezond verstand gebruiken en uiteraard kijken naar waar het allemaal om gaat: het resultaat :D

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 22:39

Philipa, ik ben het wel met je eens qua keuze tussen ICREO en EDO. Voor mijn gevoel in elk geval is EDO een betere, uitgebreidere opleiding tot osteopaat voor paarden dan ICREO.

anjafopma

Re: Osteopaat zoeken? Check de vooropleiding aub!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 08:30

Bij de opleiding tot EDO worden ook mensen toegelaten zonder enige medische achtergrond

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 09:11

anjafopma schreef:
Bij de opleiding tot EDO worden ook mensen toegelaten zonder enige medische achtergrond

Klopt, gaan wel 4x 4 lesdagen en een toelatingsexamen aan vooraf (een jaar extra dus).

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 09:17

Citaat:
In Europe we currently teach:

A) a consecutive ten modular coursestudy of four days per module, for:

veterinarians, osteopaths DO, Dr. of chiropracty,

physiotherapists and animal physiotherapists,

four to five times a year.

B) a consecutive fourteen modular coursestudy of four days per module for all other certified therapists and bodyworkers and education holders that have satisfactory completed through a final propaedeutic exam the four modular introduction course in functional and structural anatomy, neuroanatomy, fysiology and basic equine pathology, offered by The Vluggen Institute.

Als je dus geen DA, osteo of chiro, fysio of dierfysio bent, moet je nog steeds een ander gekwalifiseerd therapeut of bodyworker zijn. Bij de laatste groep moet je dus eerst die vier modules afronden en daarna een propaedeutisch examen, lijkt me toch aardig wat aan vooropleiding, dat haal je niet zonder voorkennis.

Bokker31

Re: Osteopaat zoeken? Check de vooropleiding aub!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 09:54

Als ik de site zo lees wordt je wat basis anatomie en fysiologie geleerd en wat testjes. Wordt ook zo benoemd ' wat testjes'. Ik mis het stuk waarbij je de diepte in gaat en waarbij je alle kennis integreert en van daaruit zelf een behandelplan kunt maken.

Nu komt het over dat je alleen voor de dingetjes die wat vaker voorkomen een trucje leert. Zonder dat je eigenlijk weet of begrijpt waarom. Ook zie ik er allerlei losse onderwerpen. Het ziet er voor mij te veel uit als een brainstorm waarbij allerlei onderwerpen erbij worden getrokken. Nog lang niet ver geneog doorontwikkeld.

Soort van hobbycursus voor bij je eigen paard of zo?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 11:29

Phillipa schreef:
Toch kan je je ook afvragen of het ICREO wel voldoende opleid tot paarden osteopaat, het is 'slechts' maar een jaar langer dan bij de andere opleiding die je zelf noemt (even los van vooropleiding) en dan zit er ook nog een stukje hond bij ;) Soms hoeft de vooropleidings-eis niet heel streng te zijn, als de opleiding een 'natuurlijke schifting' geeft door zijn moeilijkheidsgraad waardoor onbekwame studenten belangrijke toetsen niet halen. Je weet alleen niet of dat nu het geval is, waardoor kwaliteit op het spel lijkt te staan.

Helaas is wat ik weet van ICREO osteopaten niet altijd positief :o . Wil ik niet mee zeggen dat alle osteopaten bij het ICREO geen goed werk verrichten. Volgens mij is er wel eens eerder een topic over ICREO vs. EDO osteopaten geweest. Mocht ik zelf nog een osteopathie opleiding doen voor paarden zal dit toch bij het Vluggen Institute zijn en niet bij het ICREO.

Ik herken dat er een soort wildgroei ontstaat en dat is erg zonde van de osteopaten (en chiropractors) die goed werk verrichten. Momenteel ben ik 4e jaars fysiotherapeut student. Ook hierin merk je dat je fysiotherapeuten en "fysiotherapeuten" hebt... zelfs een BIG registratie houdt dat niet tegen. Altijd je gezond verstand gebruiken en uiteraard kijken naar waar het allemaal om gaat: het resultaat :D

Helemaal mee eens.
Er zijn dan ook wel wat ICREO mensen die uiteindelijk ook nog EDO er achter aan doen om de kennis meer te verdiepen.
Ken ook wel wat voorbeelden van problemen die door een ICREO osteo niet opgelost konden worden en door een EDO wel.

Maar uiteindelijk hangt de deskundigheid van meer factoren af dan enkel de opleiding en daar ben ik wel heel kritisch op.