Kreupel, wanneer bellen jullie de DA?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 16:24

mirgino schreef:
ik vraag me af wat mensen weerhoud om hun DA te bellen als hun paard kreupel is :j

ben ik zo`n muts die gelijk belt [ en altijd was er ook letsel ] of wachten jullie gewoon lang?
zetten jullie het paard wel op rust?

ik vind idd wat al eerder gezegd is de DA heeft er voor geleerd en heeft er meer verstand van dan ik
nu hou ik er al helemaal niet van als mijn dier met pijn staat, maar benen zijn erg kwetsbaar :j

Omdat het 1ste antwoord van DA, in omschreven geval, toch altijd is paar dagen aankijken/ rust en als erger wordt bellen :+
Dus mbt onduidelijke kreupelheid/ onregelmatigheid die in stap niet zichtbaar is en daarbij ook niet warm/ geen verdikking en geen duidelijke/ heftige reactie bij aanraking :)
Als er duidelijke kreupelheid is/ op 3 benen en/ of erg warm en/of een (enorme) verdikking en/of heftige reactie op aanraking bel ik natuurlijk wel meteen :j

en ja Natuurlijk gaan ze dan wel meteen op rust. Wat hier betekent in rustige kudde gewoon in groep/ op wei. Hooguit als laag in rang en/ of als toch teveel actie zie naar mijn zin, met draadje ertussen in eigen/ kleiner stukkie.

[edit] :o (scheelt misschien ook dat afgestuurd ben in dierhouderij/ diergezondheid en ook zeer goed bevriend ben met een paardendierenarts waardoor ik ondertussen wel geleerd heb wat acuut is en wat toch begint met paar dagen rust e.d....)
Laatst bijgewerkt door grid op 10-09-14 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 16:32

mijn paard liep niet kreupel maar had wel een dik been, heb gelijk gebeld
en nu blijkt het toch wel ernstig en duurt het ong 6 mnd

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 16:40

Zoals gezegd als er een verdikking is bel ik ook meteen ;)

Citaat:
Als er duidelijke kreupelheid is/ op 3 benen en/ of erg warm en/of een (enorme) verdikking en/of heftige reactie op aanraking bel ik natuurlijk wel meteen

Solleke_Noah

Re: Kreupel, wanneer bellen jullie de DA?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-14 08:30

Geen verbetering helaas :( de dierenarts komt straks om 11u. Hoop dat hij zo iets zinnigs kan zeggen, anders zal het uiteindelijk richting kliniek worden :(

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 08:34

Pff wat balen zeg!!! Hoop dat het meevalt allemaal! :(:)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-14 08:41

Bedankt :) hoop ook dat het iets relatief onschuldig is, toch een hoefzweertje ofzo... zometeen maar even naar hem toe, al even pamperen :(:)

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 09:00

Ik laat de DA ook niet direct komen. Ik doe net als eerder al beschreven is kijken of er wondjes, verdikkingen zijn en voel of het been/hoef warm(mer) is.

Bij wondjes ga het het wassen met betadine en krab de korstjes eraf. Vervolgens houd ik dat een aantal dgn vol. Meestal hebben ze dan ook wel een wat dikker been. Ik stap er dan mee op het harde. Als het alleen vocht is dan is het na het stappen dunner of soms zelfs weg. In dat geval kijk ik het een week aan.
Zo niet dan bel ik dus wel de DA. (en ga dan in overleg)

Zijn er geen wondjes maar is het been wel dik en warm dan laat ik ze op de volte op het harde lopen (stap/draf) zijn ze dan onregelmatig dan ga ik stappen op het harde en kijk ik hoe het been na het stappen is. Is er niets te zien op het harde dan ga ik in het zand longeren stap en draf. Daar onregelmatig stappen op het harde. Vaak bel ik dan toch even met de DA voor overleg en krijgt meneer meestal een weekje rust.

Staat hij op 3 benen dan vraag ik eerst de smid om te kijken en als die niks kan vinden dan bel ik de DA.

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 09:21

Bij mij ligt het eraan. Afgelopen dinsdag liep mijn paard kreupel r.achter en had daar ook mok zitten. Heb dus gelijk de dierenarts gebeld en die heeft zijn been bekeken en een behandelplan opgesteld, been zit ook vocht in.

Als hij gewoon zo ineens kreupel zou lopen zonder dat er echt wat te zien is aan het been kijk ik het een weekje aan. Zit er geen verbetering in komt alsnog de veearts.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-14 11:59

Het is waarschijnlijk een spierverrekking/spierscheur rond of onder zijn schouderblad, 99% zeker door een uitschuiver in de wei (zoals ik al dacht..). Tien dagen complete rust en 2x per dag ontstekingsremmers, daarna kijken we verder...

Door het beeld dat hij gaf op de volte en rechtuit, kwam het 100% zeker uit de schouderregio. Foto's nemen had in dit stadium niet veel zin, omdat het waarschijnlijk onder zijn schouderblad zit en dit dus in de weg zit op een foto. DA had het beeld al wel vaker gezien en normaal zou het na 10 dagen een sterke verbetering moeten geven, zo niet komt hij terug.

Arm paard :(:) Maar het lijkt gelukkig al bij al mee te vallen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 12:14

dat is balen!
beterschap met je paard :(:)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-14 12:28

Bedankt :) Jij ook beterschap met de jouwe, die moest 6 maanden rust geloof ik?

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 12:29

Ik check mn paard altijd op een recht stuk aan de hand of in vrije beweging / los in de bak.
en ik kijk naar de ernst vd zaak. Gaat t beter na 2/3 dgn rust. Is t warm, opgezet of dergelijke aan de buitenkant.
Reageert die pijnlijk. Staat ie op t been.
Dat soort dingen weeg ik met elkaar af. ben ook neit zo snel vh dierenarts bellen

Als die erger word in de 1e 3 dagen na t "incident" bel ik sowieso. Al is het maar voor advies.

Mijn paard was vd week achterna gezeten.En dit is erg heftig gegaan deken was volledig kapot en ze was dwars door de omheining gegaan en heeft echt in paniek rond gerent. Terwijl t echt een saaie doos is in het land. En liep hierdoor ook vaag, onder het zadel geheel uitelkaar en niet rond te rijden. erg korte passen, leek kreupel en hinkende hoofdhouding. Op een volte/ longeren was niet fijn.

Ik benen gecheckt en gedraafd en gedaan op t harde aan de hand en ook los.

Osteo laten komen, die moest toch nog een keer checken. Wat bleek. Volledig vast in der bekken zeer waarschijnlijk door de schrik/paniek reactie. Want t zat zo vast als een huis en dat kon niet door t rijden zijn.

Maar dat ten zijde..
Beterschap emt je paard!

Maar dat ten zijde...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 12:32

Solleke_Noah schreef:
Bedankt :) Jij ook beterschap met de jouwe, die moest 6 maanden rust geloof ik?

thanks!
:j ja gaat ong 6 mnd duren
maar het ziet er nu al beter uit zijn been is dunner ,maar er zit een flinke bult -O-
ik zal straks wel meer mogen wandelen op de weg, maar rijden zit er voorlopig niet in.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-14 12:34

Ze zijn toch zo groot en lomp maar tegelijkertijd zo fragiel :(:)

Merry98: dankjewel voor de beterschapswensen!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 12:34

sommige dingen gaan ook gewoon van zelf over met wat rust en geduld, daarom kijk ik het eerst een paar dagen aan, ALS dit mogelijk is natuurlijk!
Zelf ren ik ook niet gelijk naar de huisarts, advies van artsen is ook vaak: kijk het nog maar even aan!

Dit is de reden dat ik zelf terughoudend ben met de DA bellen, maar natuurlijk moet je het per siuatie bekijken!

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 13:43

mirgino schreef:
ik vraag me af wat mensen weerhoud om hun DA te bellen als hun paard kreupel is :j

ben ik zo`n muts die gelijk belt [ en altijd was er ook letsel ] of wachten jullie gewoon lang?
zetten jullie het paard wel op rust?

ik vind idd wat al eerder gezegd is de DA heeft er voor geleerd en heeft er meer verstand van dan ik
nu hou ik er al helemaal niet van als mijn dier met pijn staat, maar benen zijn erg kwetsbaar :j

Ik ben het helemaal met jou eens :)

Solleke_Noah schreef:
Het is waarschijnlijk een spierverrekking/spierscheur rond of onder zijn schouderblad, 99% zeker door een uitschuiver in de wei (zoals ik al dacht..). Tien dagen complete rust en 2x per dag ontstekingsremmers, daarna kijken we verder...

Door het beeld dat hij gaf op de volte en rechtuit, kwam het 100% zeker uit de schouderregio. Foto's nemen had in dit stadium niet veel zin, omdat het waarschijnlijk onder zijn schouderblad zit en dit dus in de weg zit op een foto. DA had het beeld al wel vaker gezien en normaal zou het na 10 dagen een sterke verbetering moeten geven, zo niet komt hij terug.

Arm paard :(:) Maar het lijkt gelukkig al bij al mee te vallen.

Hierom dus. Top dat je alsnog de DA hebt laten komen en niet alleen maar hebt afgewacht! Beterschap met je paard :(:) .

Paarden lopen niet zomaar kreupel en laten niet zomaar pijn zien. Verstappen daar geloof ik niet zo in, dat is een veel te veel gebruikte smoes tegenwoordig waardoor veel paarden niet meer door een klinische keuring komen. Bovendien bij een verstapping toont een paard zich niet kreupel. Bij een echt zichtbare kreupelheid (ook een lichte) komt hier gelijk de DA, want 8 van de 10 keer is er dan toch iets nodig om de huidige situatie te laten verbeteren.

Mocht ik een vermoeden hebben dat er iets niet goed zit, ga ik eerst voelen en kijken of er verdachte bulten/verdikkingen/temperatuurverschillen etc. zitten. Dan laat ik ze eerst rechtuit op het harde draven, en op de harde/zachte volte. Meestal zie je dan wel genoeg.

Mocht je dan alsnog twijfelen, kan een buigproef natuurlijk vrij snel uitsluitsel bieden of je de DA moet laten komen ja of nee.

Maar bij twijfel of acute kreupelheid komt er hier altijd een DA, maakt niet uit voor wat.