grote zwelling bij het spronggewricht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daf_Win

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 19:12

liedjuh2 schreef:
Mijn paard heeft dit als 3 jarige ook gehad, wel in mindere mate.
Chipje is eruit gehaald en 3 weken terug zijn beide spronggewrichten nog op de foto geweest en beide kregen weer een 1tje. Toch is dat vocht bij hem blijven zitten, heel licht. Nu is het meer overvulling van het gewricht. Zit er al dik 5 jaar en nog geen last van gehad.

Wat fijn dat je paard weer in orde is!
Heb jij het wel in Nederland gedaan en bij welke kliniek?

liedjuh2

Re: grote zwelling bij het spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 19:20

Hij is als ik het goed heb bij Bodegraven geholpen. Hij was toen nog niet van mij.

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 09:25

Mijn paard heeft een lichte variant hiervan gehad op 1,5 jarige leeftijd. Het was een soort ping pong balletje aan vocht wat je door het gewricht kon duwen. Na twee weken aankijken hebben we het been op de foto laten zetten, maar er was niets te zien. Iemand adviseerde toen om er traumeel gel op te smeren en na een weekje was de zwelling weg. Misschien dat traumeel gel ook bij jouw paard kan ondersteunen bij het herstel? De situatie is natuurlijk anders, jouw paard is ouder en de zwelling is veel erger, maar de gel zal in ieder geval niet schaden!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 11:52

Mijn merrie is op 3 jarige (2004) leeftijd geopereerd aan ocd en in 2012 weer
Haar sprong bleef overvuld. Maar ja......dacht ik,.......ze hebben het toch wel gehaald?

Nou ik vertrouwde het voor geen meter dus alsnog weer foto's maken toen het erger en erger werd. Ze hebben dus een chippie laten zitten. -:(-

Helaas heeft het er te lang gezeten en heeft het dus wel schade aangericht aan haar gewricht. Groter kans op artrose.
Ik heb haar daar altijd glucosamine voor gegeven, maar ben daar nu even mee gestopt.Financieel gezien maar ook omdat de werking van glucosamine niet bewezen is.

Ze staat ook al op siliconen met zooltjes, dus het is een beetje een zorgenkindje geworden.

Neemt niet weg dat ze loopt als een zonnetje en nergens last van heeft.

Haar sprong blijft overvuld, de ene x meer dan de andere x.

Succes met het maken van de foto's. Ik zal kijken of ik de factuur kan achterhalen. Dan zal ik je laten weten wat het kostte.

Daf_Win

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-14 13:00

Dimple schreef:
Mijn merrie is op 3 jarige (2004) leeftijd geopereerd aan ocd en in 2012 weer
Haar sprong bleef overvuld. Maar ja......dacht ik,.......ze hebben het toch wel gehaald?

Nou ik vertrouwde het voor geen meter dus alsnog weer foto's maken toen het erger en erger werd. Ze hebben dus een chippie laten zitten. -:(-

Helaas heeft het er te lang gezeten en heeft het dus wel schade aangericht aan haar gewricht. Groter kans op artrose.
Ik heb haar daar altijd glucosamine voor gegeven, maar ben daar nu even mee gestopt.Financieel gezien maar ook omdat de werking van glucosamine niet bewezen is.

Ze staat ook al op siliconen met zooltjes, dus het is een beetje een zorgenkindje geworden.

Neemt niet weg dat ze loopt als een zonnetje en nergens last van heeft.

Haar sprong blijft overvuld, de ene x meer dan de andere x.

Succes met het maken van de foto's. Ik zal kijken of ik de factuur kan achterhalen. Dan zal ik je laten weten wat het kostte.

dat zal fijn zijn!
Maar wat onwijs vervelend dat ze het toen niet goed verwijderd hebben.

Ik vind het ook erg vreemd dat de artsen die bij mij geweest zijn zeggen dat het niks bijzonders is en ik gewoon kan doorrijden.
Ik vertrouw het zelf ook echt niet meer dus dan maar op de foto.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 16:41

Goed van je!

Ga je morgen?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 16:56

Ziet eruit als bolspat.. een chronisch ontstoken spronggewricht..

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 17:53

Ik ben benieuwd wat er uit de foto's komt.. Mijn paard heeft ook spat (volgens de ene kliniek, de ander vind van niet.. binnenkort gaan we voor de 3e mening) maar hij heeft dus ook zo'n verdikking op zijn sprong. Naast spat heeft hij inderdaad ook een OCD op dat been, hij is hier nooit aan geopereerd. Ik ben benieuwd wat er bij jou uit komt, laat je het weten?

Edit: hier zie je enkele foto's. de zwelling bij jouw paard is wel groter, maar op sommige dagen had mijn paard dat ook. [BEH] Fotoverslag röngefotos spat

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 18:13

Manon, waarom je paard niet geopereerd als ik vragen mag?

Daf_Win

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-14 18:52

Dimple schreef:
Goed van je!

Ga je morgen?

Dinsdag komen ze op stal. Ben benieuwd en ook een beetje zenuwachtig eigenlijk

Daf_Win

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-14 18:58

ManonGrr schreef:
Ik ben benieuwd wat er uit de foto's komt.. Mijn paard heeft ook spat (volgens de ene kliniek, de ander vind van niet.. binnenkort gaan we voor de 3e mening) maar hij heeft dus ook zo'n verdikking op zijn sprong. Naast spat heeft hij inderdaad ook een OCD op dat been, hij is hier nooit aan geopereerd. Ik ben benieuwd wat er bij jou uit komt, laat je het weten?

Edit: hier zie je enkele foto's. de zwelling bij jouw paard is wel groter, maar op sommige dagen had mijn paard dat ook. [BEH] Fotoverslag röngefotos spat

Lastig al die verschillende meningen van de dierenartsen.
de zwelling bij Duuk is wel veel groter. Aan de buitenkant echt een hand vol en binnenkant een klein handje vol.
Het groeit eigenlijk per dag dat ik hem zie.

Is jou paard kreupel erop? Duuk heeft geen pas kreupel gelopen, gelukkig.

Ik laat jullie weten wat uit de foto's komt!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 19:11

Er zijn paarden die er geen last van hebben, maar als er zoveel vocht in zit dan 'werkt' er iets intern.
Het reageert ergens op, dus ik zou het altijd laten opereren.

Anders heb je zo'n gevalletje als ik.........waarbij het gewricht dus al is aangetast en de kans op artrose groot is.
In de hoef kan je dat nog oplossen met een zooltje of siliconen, maar lopen ze kreupel op de sprong.......moet je je afvragen wat je daar nog mee kan.

Dus mijn advies, als het OCD is, laten opereren!

Heel veel succes en maak je niet te veel zorgen. Je kunt er niks aan veranderen. Je hebt stappen ondernomen en nu even afwachten. :(:)

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 20:42

Dimple: ik heb hem sinds 2010, toen hij 7 was. De OCD is al veel eerder ontdekt en de toenmalige eigenaar heeft er voor gekozen om hem niet te laten opereren. Ik vond het risico op 7 jarige leeftijd te groot en de operatie eigenlijk ook niet echt nodig gezien mijn doel met het paard.

Daf_Win: de bult van jouw paard is inderdaad groter nu, maar zoals ik al schreef; op sommige dagen zag die er bij mijn paard ook zo uit. Mijn pony is er vaak onregelmatig op geweest, niet écht kreupel. Hij staat inmiddels stil sinds januari en de bult lijkt bijna weg te zijn.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 20:53

Gelukkig krijg je al snel antwoord. Het gewricht is flink overvuld, mijn vermoeden is spat. Dit betekent niet dat er geen OCD zit, er kan van beide sprake zijn.

Daf_Win

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 18:40

De dierenarts is vandaag geweest voor het been van Duuk.
Eerst hebben ze een kreupelheidsonderzoek gedaan. Welke proef ze ook deden, Duuk is echt niet kreupel. Ook kan hij zijn been nog prima buigen met de enorme zwelling.

Er zijn 3 foto's gemaakt. Uit voorzorg, want de arts dacht hier niks op te gaan zien, ivm de locatie van de zwelling.
Op de foto's was niets verkeerds op te zien. Het gewricht is prima in orde, ziet er prachtig uit.

Op de foto was wel te zien dat de zwelling wat onrustig is. Er zit een witachtige vloeistof, de ontsteking.
Hier is voor nu niks aan te doen en dat hoeft ook niet.

De zwelling kan ontstaan zijn door een trauma van buitenaf, overbelasting of verkeerde stand van de hoeven.

De therapie is masseren met traumeel, back on track beschermer om op stal. Daarbij mag ik gewoon doorrijden zoals ik deed. Nog even niet springen en mulzand vermijden.
En de hoefsmid de stand wat laten aanpassen.

Ben erg opgelucht dat het allemaal goed is. Nog nog even aan de slag om de zwelling weg te krijgen of in ieder geval minder.

Op dit moment lukt het nog niet om de foto's van de dvd af te krijgen. Als het lukt zal ik ze laten zien.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 18:47

Goed nieuws!! Succes

Daf_Win

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 18:57

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 19:16

Opgelucht!! Goed nieuws, fijn voor je!

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 20:16

hey,

mijn paard heeft precies dezelfde bult (althans het ziet er precies hetzelfde uit..) eerst was het 1 bult op zijn knie bij zijn linker voorbeen (precies op het gewricht). Hij loopt niet kreupel en lijkt er niet heel veel pijn aan te hebben, ik dacht aan een ligplek.. alleen is het wel gek dat hij het bij zijn andere knie niet heeft..

sinds vandaag heeft hij er een bult bij.. precies een zelfde.. maar dan op zijn linker bil.. nu begin ik mij toch een beetje zorgen te maken.. de huid is bovenop de bult een beetje kaal en het lijkt wel eelt omdat het erg ruw en hard is.. bij zijn bil dacht ik misschien dat het komt omdat hij weer erg last van zijn exceem heeft en misschien zijn bil ook geschuurt heeft??

Hij staat alleen in een schraal landje dus het komt iig niet door andere paarden..

Ik denk dat ik toch maar morgen ff de vee arts bel om ernstige dingen uit te sluiten..
wat denken jullie?

123diezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 20:20

Fijn dat het niks ernstigs is!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 20:41

Daf_Win schreef:
De dierenarts is vandaag geweest voor het been van Duuk.
Eerst hebben ze een kreupelheidsonderzoek gedaan. Welke proef ze ook deden, Duuk is echt niet kreupel. Ook kan hij zijn been nog prima buigen met de enorme zwelling.

Er zijn 3 foto's gemaakt. Uit voorzorg, want de arts dacht hier niks op te gaan zien, ivm de locatie van de zwelling.
Op de foto's was niets verkeerds op te zien. Het gewricht is prima in orde, ziet er prachtig uit.

Op de foto was wel te zien dat de zwelling wat onrustig is. Er zit een witachtige vloeistof, de ontsteking.
Hier is voor nu niks aan te doen en dat hoeft ook niet.

De zwelling kan ontstaan zijn door een trauma van buitenaf, overbelasting of verkeerde stand van de hoeven.

De therapie is masseren met traumeel, back on track beschermer om op stal. Daarbij mag ik gewoon doorrijden zoals ik deed. Nog even niet springen en mulzand vermijden.
En de hoefsmid de stand wat laten aanpassen.

Ben erg opgelucht dat het allemaal goed is. Nog nog even aan de slag om de zwelling weg te krijgen of in ieder geval minder.

Op dit moment lukt het nog niet om de foto's van de dvd af te krijgen. Als het lukt zal ik ze laten zien.

wat goed dat je foto's hebt laten maken!Fijn dat het geen OCD is!

Daf_Win

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 13:24

http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-SCEFGETR.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-PFQ4KNLW.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-FWQHKGH4.jpg

het is alweer even geleden dat ik een bericht plaatste dat mijn paard een zwelling op zijn sprong had.
Ik ben gestart met laserbehandelingen. Dat gaf direct resultaat maar omdat het er al even zat duurt het ook een tijdje voordat je resultaten gaat zien. Maar we mogen echt niet klagen. Het verschil is echt super groot en het is bijna weg!
Duuk is er nooit kreupel op geweest maar de galop in de bak was wel lastig. Nu hebben we nergens meer last van.
De behandelingen gaan nog even door totdat het echt weg is of geen resultaat meer geeft.