Wie heeft een paard met een trauma oog of maanblindheid

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 15:35

Zondag trof ik onze jaarling aan met een trauma in zijn oog. Ze waren bang voor een schimmel maar na controle gister denken ze dat hij iets van een tak in zijn oog heeft gehad. Zijn oog ziet heel blauw met een vlek erdoor heen. Ik moet nu nog twee weken zalven en ze gaf aan dat ik niet moest gaan schrikken omdat het oog helemaal vol rode bloedvaatjes kon komen, dit had met de genezing te maken. Over twee weken nogmaals controle...een oog heeft lang de tijd nodig om te herstellen!
En ook ik vind je foto/oog er heel helder uit zien, die van ons is helemaal blauw met een waas...je kan jezelf er echt niet in terug zien.
Laatst bijgewerkt door _PatriciaH op 03-09-14 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 15:37

kiddokids schreef:
Vuyatela schreef:
Mijn paard is al vele jaren blind aan 1 oog.
Heeft , voor ik hem kocht, een val gemaakt waardoor oogkas en oog beschadigd werd.
Oog is er niet uitgehaald maar zit een vlies voor.
Ziet er helemaal niks meer door. In de zomer vliegenkap op omdat dit oog altijd vol vliegen zit ;( en ik gebruik ook teramycine oogzalf om te smeren indien nodig.
Paard kan en doet alles nog. Merk er eigenlijk niks van :o

Ook in de sport
En wanneer treed het weer op..

Er worden nu vooral buitenritten mee gemaakt. Paard is steeds leider van de groep en schrikt van niets.
Ik heb ook met hem dressuurwedstrijden gereden en een vriendin van mij heeft hem mee op jumping genomen. Ging allemaal zonder enig probleem...

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 15:46

ohjajoh6 schreef:
maar is dat atropine waar je mee druppelt dan? Ik moest dat toen maar eenmalig gebruiken zodat het oog zelf weer open gaat staan en verder niet meer hoor. Die van mij heeft een oogzalf gekregen en fynadine kuur gekregen (1x spuit en kuur in pasta vorm voor oraal gebruik)

Dat is 1 keer per dag idd
Atropine 1 keer
En Genta-polycort 6 keer per dag.
En 1keer per dag een kuur in vorm van pasta

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 15:51

In elk geval ontzettend goed dat je er meteen de DA bij hebt gehaald! Hoe eerder je het behandeld, hoe groter de kans op genezing.

Wat betreft de toekomst is het afwachten of en hoe snel het geneest, hopelijk geneest het oog helemaal en kun je het weer achter je laten.

Mocht dit niet zo zijn, dan is dit vooral erg vervelend qua gedokter en de behandelingen. En al laat je paard het niet zien, een oogbeschadiging is pijnlijk. Maar qua gedrag en rijden hoeft er niks te veranderen en kun je gewoon alles blijven doen wat je nu ook doet.

Bij mijn haflinger heb ik na een vol jaar gedokter (verschillende oogzalven, AB, operatie, doorverwijzing naar Utrecht) ervoor gekozen het oog te laten verwijderen, het oog bleef achteruit gaan. Mijn paard leefde ervan op, weg pijn en pijnlijke lichtinvallen. Ook had hij qua zien weinig/geen profijt meer van zijn oog.
Daarna hebben we alles nog gedaan wat we al deden, wedstrijden, vakanties, buitenritten enz.

Veel beterschap voor je paard!

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 16:03

Grit schreef:
In elk geval ontzettend goed dat je er meteen de DA bij hebt gehaald! Hoe eerder je het behandeld, hoe groter de kans op genezing.

Wat betreft de toekomst is het afwachten of en hoe snel het geneest, hopelijk geneest het oog helemaal en kun je het weer achter je laten.

Mocht dit niet zo zijn, dan is dit vooral erg vervelend qua gedokter en de behandelingen. En al laat je paard het niet zien, een oogbeschadiging is pijnlijk. Maar qua gedrag en rijden hoeft er niks te veranderen en kun je gewoon alles blijven doen wat je nu ook doet.

Bij mijn haflinger heb ik na een vol jaar gedokter (verschillende oogzalven, AB, operatie, doorverwijzing naar Utrecht) ervoor gekozen het oog te laten verwijderen, het oog bleef achteruit gaan. Mijn paard leefde ervan op, weg pijn en pijnlijke lichtinvallen. Ook had hij qua zien weinig/geen profijt meer van zijn oog.
Daarna hebben we alles nog gedaan wat we al deden, wedstrijden, vakanties, buitenritten enz.

Veel beterschap voor je paard!

Gelijk ik twijfelde ook niet hij heeft er maar twee.

Inmiddels zijn foto laten readen ze voelde irritatie en branderig gevoel in zijn oog en verder was hij super blij paardje en voelt zich op zijn gemak uitsluitsel maanblindheid kon ze niet echt zeggen

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 16:30

_PatriciaH schreef:
Zondag trof ik onze jaarling aan met een trauma in zijn oog. Ze waren bang voor een schimmel maar na controle gister denken ze dat hij iets van een tak in zijn oog heeft gehad. Zijn oog ziet heel blauw met een vlek erdoor heen. Ik moet nu nog twee weken zalven en ze gaf aan dat ik niet moest gaan schrikken omdat het oog helemaal vol rode bloedvaatjes kon komen, dit had met de genezing te maken. Over twee weken nogmaals controle...een oog heeft lang de tijd nodig om te herstellen!
En ook ik vind je foto/oog er heel helder uit zien, die van ons is helemaal blauw met een waas...je kan jezelf er echt niet in terug zien.

Was dat na de eerste aanval meteen..

Maar jullie weten niet of hoornvlies intact was

Maar wat jij zegt klopt de DA zei het net ook vanwege het druppelen gaat pupil open kan er wat meer bloed uit stromen

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 08:10

Inmiddels nieuwe foto's geplaatst
Eerste drie gisteravond
De andere vanmorgen
http://www.mijnalbum.nl/Album=BKAVXQN6

Ook even naar de DA gestuurd gisteren ze was positief. Pupil functioneerd nog

kiddokids

Re: Wie heeft een paard met een trauma oog of maanblindheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-14 17:08

Update..
Inmiddels heeft de DA extra spuit ontstekkingsremmers in zijn bloed gespoten zaterdag ze vond het tegen vallen namelijk dus kreeg hij een spuit,,
Zie nu resultaat vanmorgen
http://www.mijnalbum.nl/Album=YB6GPWE4

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 17:17

Ik heb een pony waar van ik dacht dat ze aan 1 oog staar had. Oog is al jaren wit en ziet ze al jaren niets mee en heeft er vrolijk ZZ dressuur en ZZ vaardigheid mee gelopen.
3 weken geleden was dat oog ontstoken en bleek die waas een oude aanval van Maanblind heid te zijn. En 3 weken geleden dus pas voor de 2e keer.

Pony doet het prima. En als ze regelmatig ontstekingen gaat het oog er uit, ze heeft al bewezen dat ze hem niet nodig heeft en gahhaar niet onnodig pijn laten hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 20:11

Potverdorie Dennis, een van je cushing pony's?

Irissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 21:35

Oei. De laatste foto zie je goed het trauma in het oog.

Maanblindheid is het denk ik niet. Mijn paard heeft ernstige maanblindheid gehad, dat ziet er echt heel anders uit. Je ziet dan een blauwe waas over het oog maar ook de pupil werkt niet altijd naar behoren.

Wel super dat je zo snel de DA hebt laten kijken, waarschijnlijk is het met een week al verbeterd!!

Succes...

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 22:11

Wow Dennis heftig maar super dat je hoog in wedstrijden rijd..
Maar die narigheid als ik dat lees best heftig had jou paard geen pijn

Jus was idd mooi te zien maar goed nieuws sinds vanmorgen alles weg..
Zie foto,,
http://www.mijnalbum.nl/Album=LIQNOKYX
DA was om de hoek en wilde het ff zien
Ze stond versteld dat de spuit aangeslagen heeft we druppelen nog fijn door,
Vrijdag ff bellen,

Antropine mag nu gestopt worden
Ontstekkingsremmerpasta ook

Alleen nog de andere druppels 2/4 keer per dag.

Mocht weer draven...

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 22:14

Irissje schreef:
Oei. De laatste foto zie je goed het trauma in het oog.

Maanblindheid is het denk ik niet. Mijn paard heeft ernstige maanblindheid gehad, dat ziet er echt heel anders uit. Je ziet dan een blauwe waas over het oog maar ook de pupil werkt niet altijd naar behoren.

Wel super dat je zo snel de DA hebt laten kijken, waarschijnlijk is het met een week al verbeterd!!

Succes...

Die laatste foto is nog niks zie overige albums daar is het nog heftiger

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 06:52

Roos had er nooit pijn aan, tot de aanval 3 weken geleden. De eerste aanval kan niet heftig geweest zijn, of voordat ze bij me kwam (ze ruim 10 jaar terug bij me gekomen, vlak voor ze bij me kwam is ze stamboek opgenomen en toen is er niets op gemerkt).

3 weken terug was ze echt wel zielig. Deed haar echt zeer, maar liet zich super braaf iedere 2 uur druppelen(gewoon los in t land). Zelfs de 2 injecties in haar ooglid liet ze braaf gebeuren.

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 09:25

Helaas ook ervaring mee. In 2009 hebben ze het oog moeten verwijderen. Er was 10% kans dat ze het ook in het andere oog zou krijgen. Laat haar nu net bij die 10% zitten. In juni 2012 moeten laten inslapen. In mijn onderschrift vind je hier meer over.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 09:40

Hier ook een paard wat blind is aan 1 oog en de laatste tijd gelukkig geen ontstekingen meer heeft aan zijn gezonde oog. Maar voorheen had hij dat wel vaker....

Links zo goed als blind/ maanoog en rechts dus heel soms een ontsteking, maar doordat ik de DA er direct bijhaal kan meer schade beperkt worden.

Ik kocht hem als 2-jarige. Heb hem met 5 zadelmak gemaakt en het enige wat ik merk in zijn beperking is dat hij geen diepte kan zien, dus een buitenrit door heuvel en dal is geen optie, maar gewoon langs de weg geen probleem.

Ben nog nooit van een paard gevallen, maar van hem nu 2 x :+
Eerste keer met een bnuitenrit, zaten in volle rengalop, en kwam een hond aanrennen, hij schrok, bleef stokstijf staan en ik vloog er voor af :')
Tweede keer was in de bak, paard schrok van mijn vader en gaat in galop 180 graden rechtsom, lag ik eronder _O-

Hij vertrouwt mij wel volledig, ken hem ook niet anders

edit: Springen vindt hij geweldig, in-uitjes doet hij ook graag, het enigste wat ik merk is dat hij zijn hoofd wel iets meer kantelt dan een paard met gewoon zicht.

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:05

@ Kaatje77, was dat niet ook in 2008/2009 Kaatje? Ik meen me te herinneren dat jij ook reageerde in onze topics destijds.

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:06

O nee jij was toen de topicstarter van mijn onderstaande tekst.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:40

Cassagrande schreef:
O nee jij was toen de topicstarter van mijn onderstaande tekst.

Klopt!
Foto van Joris prijkt in de openingspost :+

Maar vind zelf dat het oog nu lang niet meer zo "blas" is als wat het was.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 21:34

Heee..
Jeetje wat een verhaal.. Echt als ik dan lees dat ze met 1 oog kunnen leven..
En volkomen de eigenaar vertrouwen zo mooi om te lezen.

Idd elke keer met zo'n aanval word oog slechter.
Ik hoop voor king dat dit eenmalig was..

Afgelopen maandag waren nu beide DA 's om de hoek een daarvan heeft king niet gezien hoorde het verhaal zag de foto's op de iPad en zei meteen lijkt wel of hij zich gestoten heeft.. Ik hoop het echt de toekomst moet uitwijzen..

Ze willen me foto sessie een keer gebruiken ls ze een Lezing hebben of iets dergelijks..

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:38

Mijn paard heeft helaas maanblindheid. Ziet er echter heel anders uit bij hem. Geeft natuurlijk geen zekerheid dat die van jou het niet heeft.
Maar zijn klachten zijn ook heel anders, typische blauwe waas, dik en pijnlijk oog, dichtknijpen, de bekende traanstreep etc.
Met het zalven lijken de klachten weg. Echter wil het afbouwen niet vlotten want dan blijkt toch weer dat er nog steeds iets speelt.

Beterschap met je paard! Ik hoop dat hij geen maanblindheid blijkt ge hebben.