Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
kiddokids schreef:Vuyatela schreef:Mijn paard is al vele jaren blind aan 1 oog.
Heeft , voor ik hem kocht, een val gemaakt waardoor oogkas en oog beschadigd werd.
Oog is er niet uitgehaald maar zit een vlies voor.
Ziet er helemaal niks meer door. In de zomer vliegenkap op omdat dit oog altijd vol vliegen ziten ik gebruik ook teramycine oogzalf om te smeren indien nodig.
Paard kan en doet alles nog. Merk er eigenlijk niks van
Ook in de sport
En wanneer treed het weer op..
ohjajoh6 schreef:maar is dat atropine waar je mee druppelt dan? Ik moest dat toen maar eenmalig gebruiken zodat het oog zelf weer open gaat staan en verder niet meer hoor. Die van mij heeft een oogzalf gekregen en fynadine kuur gekregen (1x spuit en kuur in pasta vorm voor oraal gebruik)
Grit schreef:In elk geval ontzettend goed dat je er meteen de DA bij hebt gehaald! Hoe eerder je het behandeld, hoe groter de kans op genezing.
Wat betreft de toekomst is het afwachten of en hoe snel het geneest, hopelijk geneest het oog helemaal en kun je het weer achter je laten.
Mocht dit niet zo zijn, dan is dit vooral erg vervelend qua gedokter en de behandelingen. En al laat je paard het niet zien, een oogbeschadiging is pijnlijk. Maar qua gedrag en rijden hoeft er niks te veranderen en kun je gewoon alles blijven doen wat je nu ook doet.
Bij mijn haflinger heb ik na een vol jaar gedokter (verschillende oogzalven, AB, operatie, doorverwijzing naar Utrecht) ervoor gekozen het oog te laten verwijderen, het oog bleef achteruit gaan. Mijn paard leefde ervan op, weg pijn en pijnlijke lichtinvallen. Ook had hij qua zien weinig/geen profijt meer van zijn oog.
Daarna hebben we alles nog gedaan wat we al deden, wedstrijden, vakanties, buitenritten enz.
Veel beterschap voor je paard!
_PatriciaH schreef:Zondag trof ik onze jaarling aan met een trauma in zijn oog. Ze waren bang voor een schimmel maar na controle gister denken ze dat hij iets van een tak in zijn oog heeft gehad. Zijn oog ziet heel blauw met een vlek erdoor heen. Ik moet nu nog twee weken zalven en ze gaf aan dat ik niet moest gaan schrikken omdat het oog helemaal vol rode bloedvaatjes kon komen, dit had met de genezing te maken. Over twee weken nogmaals controle...een oog heeft lang de tijd nodig om te herstellen!
En ook ik vind je foto/oog er heel helder uit zien, die van ons is helemaal blauw met een waas...je kan jezelf er echt niet in terug zien.
Irissje schreef:Oei. De laatste foto zie je goed het trauma in het oog.
Maanblindheid is het denk ik niet. Mijn paard heeft ernstige maanblindheid gehad, dat ziet er echt heel anders uit. Je ziet dan een blauwe waas over het oog maar ook de pupil werkt niet altijd naar behoren.
Wel super dat je zo snel de DA hebt laten kijken, waarschijnlijk is het met een week al verbeterd!!
Succes...