Koelen bij blessure zinvol?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 17:41

het is iig wel om het been dun te krijgen

heb tijdje terug klem gezeten met mijn been en had een olifantpoot
elke avond zat ik zeker wel 2x 1 uur met coolpacks en mijn been werd daar echt dun van, ook de nacht dun en in de loop van de dag zwelde het weer op

en idd zoveel DA zoveel meningen, maar ik luister gewoon naar mijn DA en deze keer toevallig aan een andere die op stal kwam advies gevraagd en hij zei hetzelfde.

en ieder moet doen wat hij denkt dat goed is, ik dring mijn mening niemand op ;)

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 17:44

ik heb altijd geleerd om met zwellingen te koelen en dan de eerste 10 minuten niet mee te rekenen.

dit omdat het 10 minuten duurt (tenminste dat is wat mij vertelt is) voor dat de spieren,pezen enz helemaal koud zijn, en vanaf dan begin je met de aantal min dat je moet koelen.

dus als je 20 min moet koelen is het dus eigenlijk 30 minuten.

wel heb ik geleerd om het zo vaak mogelijk over de dag te doen met tussen pozes natuurlijk! voor de doorbloeding te stimuleren inderdaad!

lauratjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 18:00

@Sees. Maar in de tijd dat er gekoeld wordt is er sprake van een vernauwing. Kan er daarna wel sprake zijn van een betere doorbloeding, maar heft dat elkaar dan niet op? Zou zo niet weten hoelang die tijdelijke afvoer dan beter is…

@Jet. In het begin rust is inderdaad om de ontstekingsreactie het werk goed te laten doen. Als je in deze fase gaat bewegen zal deze nooit goed kunnen worden afgerond.
Daarna bewegen is inderdaad om het genezingsproces goed te laten verlopen. Wanneer namelijk de ontstekingsfase is afgerond moet nieuw peesweefsel worden aangelegd. Bij een mens is het zo dat er eerst collageen type 3 vezels worden aangelegd. Deze zijn snel neer te leggen en goed af te breken. In deze fase van het herstelproces moet je gaan bewegen om het lichaam te sturen in het aanleggen van deze vezels. De vezels moeten namelijk nog in de juiste richting gelegd worden. Vervolgens kunnen mogelijk verkeerd liggende vezels makkelijk worden afgebroken en worden er collageen type 1 vezels neergelegd. Dit zijn de vezels die er uiteindelijk moeten komen liggen.
Dit is hoe het bij mensen verloopt. Of het bij paarden hetzelfde gaat weet ik niet. Gezien de adviezen van DA's die hier gegeven staan denk ik niet dat het heel anders zal gaan.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 22:25

Inderdaad, zoveel dierenartsen, zoveel meningen. Ik denk dat je dat moet doen dat goed bij je voelt, wat het ook is.

Gossa, ik denk dat mijn DA 20 minuten zei en ook 20 minuten bedoelde, waarbij dan de laatste 10 minuten het daadwerkelijke koelen was zeg maar.

Lauratjuh, ik denk inderdaad dat het op hetzelfde neerkomt, wel is het herstelproces bij paarden iets dat veel langzamer gaat dan bij mensen, juist omdat de onderbenen van een paard weinig doorbloed zijn, weinig zenuwen bevatten en veel langer zijn dan bij mensen. Het gevaar is dan ook dat mensen te snel weer gaan beginnen omdat het paard al snel niet meer kreupel loopt.

anjafopma

Re: Koelen bij blessure zinvol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 03:46

Ook een misverstand de benen zijn prima doorbloed bij paarden. Ook dat peesweefsel slecht doorbloed zijn is een groot misverstand. Ik heb al vaker gezegd dat koelen echt alleen nuttig is in het begin en daarna niet echt meer.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 06:51

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 07:32

Ik koel altijd veel na de cross om mogelijke blessures zo veel mogelijk te verkomen. (na de cross eerst met water en terug bij de trailer/veewagen meteen een halfuur in het ijs en eenmaal thuis meteen in de klei)

Ik ben van mening dat je beter te veel dan te weinig kan koelen.

Maar ik denk dat de meningen over koelen erg verdeelt kunnen zijn net als de theorieën erg uiteen kunnen lopen.

Maar bij een blessure is er denk ik maar 1 goed advies en dat is luister naar je DA :j .

anjafopma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 00:12

Peesweefsel is goed doorbloed alleen wij zien het als het been bloedleeg gemaakt wordt voor de operatie. Snij een een pees door dan bloed hij wel degelijk.

Syb_sem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 00:50

Ik ben ook van mening dat koelen weldegelelijk helpt. Waarom weet ik eigenlijk niet alle theorieën klinken geloofwaardig interessant topic. Maar de gene die zeggen koelen is slecht voor de doorbloeding, is de doorbloeding al niet 'afgekneld' door de zwelling? Zorgt koelen dan juist niet voor een zwellingvermindering en daardoor door een betere doorbloeding? Of denk ik nu in een bochtje?

anjafopma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 02:55

Als men vindt dat benen van paarden slecht doorbloed zijn, waarom ga je dan koelen? Zwelling hoort bij de ontstekingsreactie en is een herstelmechanisme. Waarom wil je dat stoppen?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 03:16

bij een acute blessure is koelen wel degelijk goed.

ik zie reacties dat zwelling de genezing helpt.. dat is correct.. Maar...
Bij een ernstige zwelling worden de bloedvaten 'dichtgedrukt' door de zwelling.. ga maar eens naar het ziekenhuis met een ei op je enkel (heb dat gehad) het eerste dat ze gaan doen is controleren of de bloedtoevoer naar je voet nog wel voldoende is omdat de zwelling hevig is (ondanks 20 minuten in een emmer water uit een waterkoeler (gebeurde op mijn werk). lachen trouwens als ze vragen 'voelt u dit' en je moet nee verkopen.. dan gaan ze gelijk nog harder lopen.. maar dat kwam dus puur door het harde koelen (stromend water is beter dan je voet in een emmer met ijswater steken.. dan voel je niets meer aan die voet lol)

op het moment dat de omgeving erg gezwollen is, is de bloedtoevoer en de bereikbaarheid van het gebied belemmerd.. ook zorg je door de koeling dat de bloedvaten nauwer worden, waardoor een bloeding minder hard verloopt (je krijgt dus vrijwel geen of bijna geen blauwe plek, of minder ernstig als dat je niets doet)..

daarnaast is bewegen ook essensieel onderdeel van je genezing, immers beweging stimuleert de bloedtoevoer, en als het getroffen gebied verstijfd is door zwelling hindert dat de genezing.

als de zwelling eenmaal gezettelt is kun je juist warmte gaan inbrengen, beste nog door masseren en daarna warmhouden.. immers de masserende beweging zorgt ook voor de goede afvoer van afvalstoffen uit dat gebied..

De bloedsomloop optimaal stimuleren kun je doen door wisselbaden. door eerst te verhitten en daarna stevig te koelen om het vervolgens weer op temperatuur te laten komen krijgt je bloedsomloop een extra impuls..

waarom er op latere duur alleen koelen geadviseerd wordt weet ik niet.. wellicht heeft dit te maken met de stijfheid door een zwelling.. alleen koelen bij een niet acute situatie klinkt mij niet echt logisch in de oren, maar ken de gedachte erachter niet.. wellicht dat iemand dat kan ophelderen?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 08:53

In het geval van mijn paard (sneeën dus en geen peesblessures) hielp het koelen wel degelijk tegen de zwelling en (dus) de pijn. Dat vind ik het voornaamste. Dat laaste stukje zwelling dat dan eventueel goed zou zijn voor de genezing krijg je toch niet weg door te koelen ;). Dat voert het lichaam uiteindelijk vanzelf af.

anjafopma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 14:02

Zwelling en zijn geen synoniemen. Het mechanisme van weefselherstel is bij de meesten niet aanwezig waardoor er dingen gedaan worden die averechts werken of geen zin hebben

anjafopma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 14:02

Zwelling en pijn dus

mokzalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 14:33

koelen verlicht in ieder geval de pijn. :)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 15:01

Anjafopma, ik zeg ook niet dat pijn en zwellingen altijd hand in hand gaan ;) ik zeg dat dit WEL het geval was bij de blessure van mijn paard. Het koelen had direct effect op de zwelling en dus ook de pijn.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 21:59

Interessant topic, ik schop hem ook weer even omhoog.

Mijn paard heeft nu een zwelling op d'r been, die zit er sinds vorige week vrijdag, sindsdien 1/2 keer per dag aan het koelen. Maar eigenlijk heeft dat dus geen nut meer en kan ik nu beter zorgen dat het warm blijft?
Want hoe lang duurt de acute fase bij een paard? Ik weet dat het bij een mens maar een aantal uur is.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:51

Bij Wassenaar wilden ze het liefst na een dag of 8 scannen omdat dan de acute fase voorbij was en ze de omvang van het peesletsel het beste konden zien. Dus ik denk dat koelen de eerste week bij peesletsel zeker nuttig is, dat is ook wat je overal leest. Liefst twee keer per dag, 20 minuten dus.

Bedoel jij afgelopen vrijdag of de vrijdag daarvoor? Het lijkt me sowieso verstandig er toch een dierenarts naar te laten kijken en het te laten echoën.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 07:22

Vrijdag daarvoor hahah. Dus nu anderhalve week.
Hoefsmid is 2 keer geweest en een dezer dagen komt de energetische therapeut als het goed is, daarna ga ik pas naar de kliniek :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 07:48

Interessant topic. Ik heb ook het advies koelen gekregen bij een blessure aan een bandje in haar voet. Ik doe het braaf :)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 07:53

ik koel nog steeds min 3x per dag
de blessure is van 4 aug, doordat hij nog op een weitje stond was het been soms wat dik
nu staat hij [ vanwege erg gaan rennen en gek doen ] op stal en blijft het been dun, soms ietsje stalbenen maar is na lopen weg getrokken
maar ik koel nog steeds ,bijna 2 mnd :j

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 07:55

Koelen is zeker nuttig zoals hiervoor ook al beschreven is tegen pijn en voor de doorbloeding. In sommige gevallen is het tegen de zwelling ook wel nuttig. Het ligt alleen wel heel erg aan het type blessure. Ik ben verder ook geen veearts of iets, maar mijn veearts adviseert in de meeste gevallen wel om te koelen.

Als ik zelf koel dan wil ik echt de warmte uit het been trekken tegen de zwelling en pijn.
Vandaar dat ik altijd Equinice gebruik.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:46

Koelen is alleen nuttig in de ontstekingsfase (dus de eerste 14 dagen ongeveer) daarna is het koelen voor de sier. Je moet ook minimaal 10 minuten koelen om echt tot de kern te komen.

Voel maar eens hoe snel het been weer warm is als je 10 minuten hebt gekoeld...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:50

ik koel het met coolpacks die wissel ik na 10/15 min
zijn been is dan ook echt koud :j
2x 10/15 min en dan coolinggel uit de koelkast erop.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 07:41

Weer wat geleerd van de fysio een pees koelt pas als je meer dan 30 minuten spuit... dan dringt het koelen pas bij de pees.