IJzers eraf trappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ubz_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 13:54

amberdebeer schreef:
Aangezien er toch mensen blijven die er ijzers onder willen, heeft een smid die dingen toch nodig. De meeste willen dan natuurlijk zo veel mogelijk paarden ijzers onderzetten omdat hij dan meer betaald krijgt. Als hij daadwerkelijk alle klanten zover kreeg en hij die spullen niet meer nodig heeft, dan pas zou hij minder verdienen om ijzers eronder te zetten.

Jammer dat er zo'n verkeerd beeld is van de smid.

De goede smid zet een paard niet om financiële redenen voor zichzelf op ijzers!!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 14:08

Nee, een smid vanuit zijn hart zal inderdaad een paard alleen op ijzers zetten als dat nodig is.
Helaas zijn er ook genoeg die gewoon graag een goede boterham hebben.

Een stel ijzers moet gewoon zonder problemen 8 tot 10 weken kunnen blijven zitten, tenzij ze versleten zijn natuurlijk en enkele uitzonderingen kwa hoefstand na dan.

Als ik de TS hoor over smalle hoeven vraag ik me af in hoevere de smid daar wat aan deed en of het paard wel opzet kreeg enz.
Weet zeker dat er nog wel wat te verbeteren was aan het beslag.

Mijn man is smid en ik zeg vaak genoeg dat hij het te goed doet, sommige mensen bellen echt veels te laat maarja die ijzers zitten er nog steeds vast onder, dat de hoef ondertussen echt bekapt moet worden, ziet niet iedereen.
Trieste wat we ooit hebben meegemaakt was een klant die na 11 MAANDEN boos belde dat de ijzers er onder uit vielen en dat een paard toch minstens een jaar met zo'n beslag zou moeten kunnen doen.
Geen idee wie hem dat duidelijk had gemaakt(ik denk dat ze de man gruwelijk voor de gek hebben gehouden).

TS voor jou en je paard in ieder geval fijn dat je weer lekker kunt rijden!

Selket

Re: IJzers eraf trappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 14:12

Mijn paardje trapte ook haar voorijzers er regelmatig af, sinds ik springschoenen om doe bij het rijden/longeren/los laten lopen nergens meer last van gehad. In de wei heeft ze ze niet om, maar op de een of andere manier gaat dat wel goed :)

amberdebeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 22:39

@ubz_paard, ik zeg ook niet dat ze allemaal zo zijn maar er zijn er toch best veel die wel alleen om financieele redenen ijzers eronder zetten. Er zijn ook veel goede smeden die dit gelukkig niet doen.

Haar hoeven zijn bij vorige eigenaar (s) anders beslagen. Namelijk alle 4 de hoeven met achterijzers. De eerste smid die we hadden ging hier gewoon me door. De smid erna heeft erg lang geprobeerd de hoeven te herstellen, wat niet lukte. De hoeven waren al te lang smal bekapt. Nu de ijzers eronder uit zijn, hopen we dat door het natuurlijke uitzetten van de hoeven deze ook weer wat herstellen. Ze heeft er geen last van ofzo.

Het gaat echt om die scherpe kiezelpaden die hier overal liggen, anders stond ze al lang zonder ijzers. Ze heeft enorme harde hoeven. In de zomer moet de smid moeite doen om er stukken af te knippen, dat lukt haast niet. In de winter zijn ze door de nattigheid wat meer geweekt en lukt dat beter.

@spatter, die van 11 maanden wat je verteld, dat is wel erg extreem zeg. Als je naar de hoeven kijkt zie je zelf ook dat ze erg lang zijn na een tijdje. In de zomer werd ze altijd om de 8 weken bekapt, in de winter zat ze meer rond de 10 weken.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 22:48

Weet je zeker dat ze ze er af trapt? Mijn verzorg paard staat ook 24/7 buiten en die trok de ijzers eraf aan de omheining. Ze hadden daar van dat kippengaas en daar hing ze haar ijzer achter en ging dan hangen. Nu we een andere omheining hebben is het probleem opgelost.

amberdebeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 22:56

We hebben gewoon schrikdaad staan en daar blijft ze wel bij uit de buurt. Ik vermoed dat ze tijdens het schuren aan de boom wel eens bleef hangen en anders kon ze behoorlijk hard naar de boom toe rennen wanneer ze jeuk had (volle galop)

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 23:16

Balen zeg, wij hebben een tijd zonder ijzers gereden. Anders was het echt niet te doen. Haar ijzers bleven niet langer dan 48 uur onder.

amberdebeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 00:35

Ja bij ons ook telkens. We dachten lekker te kunnen gaan rijden omdat het goed weer was. Kom je op de wei kun je dr ijzers gaan zoeken en het ritje gaat dan dus niet door. Hopelijk vanaf nu wel lekker veel rijden!

xBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 02:12

Geen ijzers?

amberdebeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 19:01

Ik snap niet precies wat je bedoeld?

xBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 00:54

amberdebeer schreef:
Ik snap niet precies wat je bedoeld?

Wat is de reden van de ijzers?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 09:38

amberdebeer schreef:
Hier is geen enkel zacht pad, alles is volgestrooid met centimetersdikke scherpe stenen. Van die leuke kiezels die kunnen versplinteren :(
De smid had ook al voorgesteld zonder ijzers, hij is geen voorstander van ijzers. Hij zag daarna hoe afgesleten de ijzers waren na 2 weken elke dag rijden en bedacht zich toen dat zonder ijzers moeilijk gaat worden

Lezen is ook een vak

xBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 03:02

Een paard dat traditioneel bekapt word word eigenlijk bekapt alsof er een hoefijzer onder moet. Dat houd in dat hij enkel op de buitenste hoefwand moet lopen en de straal geen contact maakt met de grond. De straal is een soort tastorgaan die normaal gesproken bepaald hoe snel de hoef moet groeien om de slijtage bij te houden en hoe stevig dit nieuwe materiaal moet worden.

Omdat de zool geen contact heeft met de grond groeit de zool heel langzaam en produceert daarbij extreem snel slijtend weefsel.

Als hoeven je interesseren en kan ik je aanraden eens een kijkje te nemen op http://www.hoefnatuurlijk.nl/bekappen/index.htm

De site is helaas een beetje onoverzichtelijk maar er staat heel veel nuttige informatie op. Je kunt me ook even een pb'tje sturen als je wil. Ik help graag! :)

lovexhorsess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:26

springschoenen!!

Ubz_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 22:04

@Xblue: ik weet niet waar je die info vandaan haalt maar je omschrijving van een traditionele bekapping slaat werkelijk waar nergens op.

Een hoef waar geen ijzer onder hoeft bekappen ze ook niet als een hoef waar een ijzer onder moet.

De hoefwand wordt wel degelijk afgerond en de straal draagt passief mee om zijn functie te kunnen vervullen.

lynnkerstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:47

bij ons werden de ijzers regelmatig afgetrapt.
Nu hebben we ze springschoenen omgedaan.
En is het een stuk minder. Als ze een keer een hele gekke bui krijgen komt er soms nog wel een ijzer onder vandaan, maar dat is dan echt een dolle bui geweest, haha!

amberdebeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 03:48

Beetje late reactie, had het druk
springschoenen zijn geen optie omdat ze die dan 24/7 om moet en met modder en nattigheid denk ik dat het gaat schuren.
om het eens te proberen de schoenen een keer uitgedaan op een pad met de minste kiezels. Gewoon gestapt. Helaas zo afgebrokkeld dat we nu voorzichtig moeten zijn of de schoenen nog wel passen en soms loopt ze niet helemaal goed. Even rustig aan dus en wachten tot ze weer gekapt kan worden zodat ze normale hoeven heeft. Voorlopig gaan de schoenen gewoon aan, neem het risico niet meer.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 08:48

amberdebeer schreef:
Aangezien er toch mensen blijven die er ijzers onder willen, heeft een smid die dingen toch nodig. De meeste willen dan natuurlijk zo veel mogelijk paarden ijzers onderzetten omdat hij dan meer betaald krijgt. Als hij daadwerkelijk alle klanten zover kreeg en hij die spullen niet meer nodig heeft, dan pas zou hij minder verdienen om ijzers eronder te zetten.

Omdat hij meer geld (moet) vragen voor beslaan wil nog niet zeggen dat hij er ook meer aan verdient......
Mijn smid is evenredig meer tijd kwijt met beslaan + verbruikt meer gereedschap dan bij bekappen = een hogere prijs.....

En dat de ijzers onder een paard uit vliegen wil niet perse zeggen dat hij slecht werk levert. Sterker nog, in het geval van mijn paard betekend het dat hij goed werk levert. Hij probeert namelijk zo min mogelijk nagels te gebruiken en het ijzer zo ruim mogelijk te leggen om het hoef,mechanisme zo weinig mogelijk te beperken....zijn enige probleem is dat mijn paard soms een lomp coördinatie vergetend varken is. ...

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 07:13

goede oplossing TS, ben benieuwd of het goed blijft bevallen met de hoefschoenen.
En wat een opmerking wbt de hoefsmid en willen verdienen.....mij smid kijkt gewoon, wat het beste is voor onze dieren. Onze pony staat nog zonder ijzers, ondanks een wekelijks ritje voor de kar en wat buitenritjes. Tuurlijk slaat hij er een ijzer onder,als ik dat vraag. Maar zijn advies was: voorlopig lekker zo laten. Mn merrie hebben we een tijdje zonder ijzers geprobeerd ( ok, ruim 1 jaar ivm mijn zwangersschap), maar haar voeten sleten te snel, waardoor ze gevoelig werd.

amberdebeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 18:16

Inmiddels zijn we alweer een hele tijd verder. Het bevalt nog steeds om haar zonder ijzers te rijden. Nu ongeveer anderhalf jaar met hoefschoenen en ook al op asfalt zonder. deze zomer ga ik proberen haar regelmatig zonder schoenen te laten lopen, om haar dus volledig blootvoets te gaan rijden.
Sinds de ijzers ervan af zijn, lijkt mijn paard meer te kunnen. Longeren gaat een stuk soepeler, opeens kan ze ook kleine stukjes rechter galop (heel moeilijk voor haar) ze lijkt minder tegen haar eigen benen aan te lopen en reageert stukken beter op beenhulpen. Sindskort ben ik haar dus ook af en toe bitloos gaan rijden, wat in tegenstelling met wat we verwacht hadden, enrom goed gaat (ze is heel erg eigenwijs en vrij moeilijk, vporheen reageerdeze helemaal niet op op beenhulpen en zit)

Ik ben dus blij met de keuze die ik destijds gemaakt heb.