Mengen en daarna zsm serveren
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
ohjajoh6 schreef:Ik sta serieus verbaasd over het verschil in grammen dat ik hoor. Ik denk toch wel dat degene met de 100 en meer aantal grammen, de zaden hebben en niet de husks? Want ik heb dus daarstraks, 20 gram in een liter water gedaan en vind het bizar hoe dat uitzet, leek wel behangerslijm!
ohjajoh6 schreef:Ik sta serieus verbaasd over het verschil in grammen dat ik hoor. Ik denk toch wel dat degene met de 100 en meer aantal grammen, de zaden hebben en niet de husks? Want ik heb dus daarstraks, 20 gram in een liter water gedaan en vind het bizar hoe dat uitzet, leek wel behangerslijm!

Ninx schreef:ohjajoh6 schreef:Ik sta serieus verbaasd over het verschil in grammen dat ik hoor. Ik denk toch wel dat degene met de 100 en meer aantal grammen, de zaden hebben en niet de husks? Want ik heb dus daarstraks, 20 gram in een liter water gedaan en vind het bizar hoe dat uitzet, leek wel behangerslijm!
Nee, ik heb de husks.
De hoeveelheid is op advies van kliniek Emmeloord en Utrecht.
Eetlepels is echt te weinig, dan kun je het feitelijk net zo goed niet geven.
De truc is wel om de pulp of slobber te maken, op het laatst de psyllium erbij te geven en dan zsm te voeren.
Het werkelijke uitzetten gebeurt dan van binnen.
Dat is ook het doel.
Mijn zandsnaaier heeft al eens 10 dagen achter elkaar ongeveer een halve kilo per dag gehad toen ze echt vol zat, en die doet het nog steeds
. Was dus net in de week opgestuurd dat ik ook de zandkuur gaf! Dus blijkbaar volstaat een wat kleinere hoeveelheid ook wel, denk ik dan toch.ohjajoh6 schreef:Ok, dank je wel voor de informatie. Ik vind het wel bizar eigenlijk want dat zou dan betekenen, dat dus de meeste kuren, helemaal geen kuur zijn , maar een dagelijkse hoeveelheid en je dus 7x een hele kuur zou moeten kopen om het een week te geven?
Ikke ni snap ni... Ik koop dat in zakken van 1 of 2 kg ....
Pacific schreef:Die van ons krijgen 20 gram (pony's van zo'n 100-150 kilo) en kreeg toch laatst een berichtje van het woud nadat ik mestonderzoek had gedaan dat de pony veel zand in zijn mest had. Was dus net in de week opgestuurd dat ik ook de zandkuur gaf! Dus blijkbaar volstaat een wat kleinere hoeveelheid ook wel, denk ik dan toch.
TS, ik zou je hoeveelheid wel iets omhoog doen. 20 voor een kleintje, 50 voor een grote.
Ninx schreef:Pacific schreef:Die van ons krijgen 20 gram (pony's van zo'n 100-150 kilo) en kreeg toch laatst een berichtje van het woud nadat ik mestonderzoek had gedaan dat de pony veel zand in zijn mest had. Was dus net in de week opgestuurd dat ik ook de zandkuur gaf! Dus blijkbaar volstaat een wat kleinere hoeveelheid ook wel, denk ik dan toch.
TS, ik zou je hoeveelheid wel iets omhoog doen. 20 voor een kleintje, 50 voor een grote.
Zo kun je dat helaas niet stellen, ik quote even: " Zit er zand onder in de zak dan is het goede nieuws dat de darmen in staat zijn om zand te lozen, maar het slechte nieuws is natuurlijk dat het bewijst dat het paard zand binnenkrijgt. Of het goede en slechte nieuws elkaar compenseren blijft dan natuurlijk de vraag.
Zit er geen zand in dan kan het betekenen dat het paard geen zand binnenkrijgt, maar het kan ook betekenen dat de darmen niet in staat zijn om het binnengekregen zand te lozen."
De darmen hebben een inhoud van 100 liter, met 20 gram gebeurd er dus vrijwel niets...
Ik herhaal eigenlijk alleen maar wat de kliniek heeft gezegd nadat ze emmers zand uit mijn pony haalden.
In het topic over zandkoliek zul je ook lezen dat de hoeveelheden best flink zijn wanneer je wil dat het echt iets doet.
. Voor ons werkt deze hoeveelheid
. Pandora2 schreef:@Ninx hebben ze dat zand bij jouw paardje er enkel met dagen achter elkaar die husks te geven uitgekregen ? Of hebben ze ook parafine olie of iets dergelijks gebruikt ?
Pacific schreef:Eerder ook een mestonderzoek laten doen, toen kregen we die opmerking niet. Toen had ie ook geen kuur gekregen. Deze keer dus wel, er was dus blijkbaar wél zand afgevoerd, ook met zo'n kleine hoeveelheid. Maar oké, prima, geloof waar je in geloven wilt. Voor ons werkt deze hoeveelheid
.
Pacific schreef:Pandora2 schreef:Maar die poowns zijn ook een stukje kleiner, toch ? Een diertje van 700kg doet mijns inziens ook weinig met 20gram...
Dat heb ik aangegeven in mijn bericht, toch?![]()
En Ninx, oké, ga ik doen.
Ninx schreef:Pacific schreef:
Dat heb ik aangegeven in mijn bericht, toch?![]()
En Ninx, oké, ga ik doen.
Ik typte het wellicht wat bot, en dat absoluut de bedoeling niet.
Maar er gaan zoveel paarden dood aan zandkoliek, en het is zo'n sluipmoordenaar.... Ik zou het vreselijk vinden wanneer iemand zich keurig aan 2 eetlepels houdt en denkt er alles aan te doen, en dan toch nog met een ziek paard zit.
Succes!
Ninx schreef:Pandora2 schreef:@Ninx hebben ze dat zand bij jouw paardje er enkel met dagen achter elkaar die husks te geven uitgekregen ? Of hebben ze ook parafine olie of iets dergelijks gebruikt ?
Nee, alleen Psyllium.
Paraffine olie wordt eigenlijk alleen nog gegeven in geval van verstoppingskoliek.
De paraffine olie glijdt namelijk over het zand heen en is onvoldoende werkzaam.
Vroeger werd er van paraffine olie gebruik gemaakt omdat dat de enige olie zou zijn die zand kon meenemen...inmiddels ook al achterhaald dus
ohjajoh6 schreef:En ik zeg toch juist dat ik de mest gedurende de kuurweek zal testen op zand, Pandora? En als nu dus blijkt dat het niet afdoende werkt, verhoog ik het de volgende maand.
Als je op bv paardendrogist kijkt zie je dus een pot te koop staan wat dan 1 x een 7 dagen kuur bevat voor een paard. Die weegt over het algemeen geen 3 tot 4 kg, maar hooguit 1 kg of zelfs minder en als je dus 100 gram per 100 kg moet geven volgens de kliniek, zijn het toch allemaal kuren van lik me vessie die er worden verkocht, of niet soms?
Paperboy schreef:Ik geef 3 flinke eetlepels voor een kuur van 7 dagen.. Zou eens moeten wegen hoeveel gram dat is... Als ik kijk hoeveel drie flinke eetlepels wordt in substantie denk ik dat dat de darmen prima schoon trekt....
Door wie wordt die 100 gram dan voorgeschreven? En zitten daar geen andere vulstoffen zoals tarwevezels doorheen?