Psyllium husks

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Re: Psyllium husks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 16:34

Ik meng het overigens door de bietenpulp met wat gehakseld gras van agrobs.
Mengen en daarna zsm serveren :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:00

Ik sta serieus verbaasd over het verschil in grammen dat ik hoor. Ik denk toch wel dat degene met de 100 en meer aantal grammen, de zaden hebben en niet de husks? Want ik heb dus daarstraks, 20 gram in een liter water gedaan en vind het bizar hoe dat uitzet, leek wel behangerslijm!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:05

ohjajoh6 schreef:
Ik sta serieus verbaasd over het verschil in grammen dat ik hoor. Ik denk toch wel dat degene met de 100 en meer aantal grammen, de zaden hebben en niet de husks? Want ik heb dus daarstraks, 20 gram in een liter water gedaan en vind het bizar hoe dat uitzet, leek wel behangerslijm!

Nee, ik heb de husks.
De hoeveelheid is op advies van kliniek Emmeloord en Utrecht.
Eetlepels is echt te weinig, dan kun je het feitelijk net zo goed niet geven.

De truc is wel om de pulp of slobber te maken, op het laatst de psyllium erbij te geven en dan zsm te voeren.
Het werkelijke uitzetten gebeurt dan van binnen.
Dat is ook het doel.

Mijn zandsnaaier heeft al eens 10 dagen achter elkaar ongeveer een halve kilo per dag gehad toen ze echt vol zat, en die doet het nog steeds ;-)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:13

ohjajoh6 schreef:

Ook de husks ! Geen zaadjes hoor ! Lekker papje, die behangerslijm ! :=
Al ooit eens het darmstelsel van een paard gezien ? Met 20gram kan ie juist zijn holle kies vullen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:16

Ok, dank je wel voor de informatie. Ik vind het wel bizar eigenlijk want dat zou dan betekenen, dat dus de meeste kuren, helemaal geen kuur zijn , maar een dagelijkse hoeveelheid en je dus 7x een hele kuur zou moeten kopen om het een week te geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:19

Ik speel het toch maar even op safe zo de eerste week, vind ik nou geen zand in de mest deze 7 dagen, dan weet ik dat ik volgende maand de dosis moet verhogen, ja toch?

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:35

Ninx schreef:
ohjajoh6 schreef:

Nee, ik heb de husks.
De hoeveelheid is op advies van kliniek Emmeloord en Utrecht.
Eetlepels is echt te weinig, dan kun je het feitelijk net zo goed niet geven.

De truc is wel om de pulp of slobber te maken, op het laatst de psyllium erbij te geven en dan zsm te voeren.
Het werkelijke uitzetten gebeurt dan van binnen.
Dat is ook het doel.

Mijn zandsnaaier heeft al eens 10 dagen achter elkaar ongeveer een halve kilo per dag gehad toen ze echt vol zat, en die doet het nog steeds ;-)

Die van ons krijgen 20 gram (pony's van zo'n 100-150 kilo) en kreeg toch laatst een berichtje van het woud nadat ik mestonderzoek had gedaan dat de pony veel zand in zijn mest had :D. Was dus net in de week opgestuurd dat ik ook de zandkuur gaf! Dus blijkbaar volstaat een wat kleinere hoeveelheid ook wel, denk ik dan toch.

TS, ik zou je hoeveelheid wel iets omhoog doen. 20 voor een kleintje, 50 voor een grote.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:42

ohjajoh6 schreef:
Ok, dank je wel voor de informatie. Ik vind het wel bizar eigenlijk want dat zou dan betekenen, dat dus de meeste kuren, helemaal geen kuur zijn , maar een dagelijkse hoeveelheid en je dus 7x een hele kuur zou moeten kopen om het een week te geven?

Een hele kuur kopen ? :? Ikke ni snap ni... Ik koop dat in zakken van 1 of 2 kg ....
Die grote van jou mag best 100gram hebben :j

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:48

Pacific schreef:
Die van ons krijgen 20 gram (pony's van zo'n 100-150 kilo) en kreeg toch laatst een berichtje van het woud nadat ik mestonderzoek had gedaan dat de pony veel zand in zijn mest had :D. Was dus net in de week opgestuurd dat ik ook de zandkuur gaf! Dus blijkbaar volstaat een wat kleinere hoeveelheid ook wel, denk ik dan toch.

TS, ik zou je hoeveelheid wel iets omhoog doen. 20 voor een kleintje, 50 voor een grote.

Zo kun je dat helaas niet stellen, ik quote even: " Zit er zand onder in de zak dan is het goede nieuws dat de darmen in staat zijn om zand te lozen, maar het slechte nieuws is natuurlijk dat het bewijst dat het paard zand binnenkrijgt. Of het goede en slechte nieuws elkaar compenseren blijft dan natuurlijk de vraag.
Zit er geen zand in dan kan het betekenen dat het paard geen zand binnenkrijgt, maar het kan ook betekenen dat de darmen niet in staat zijn om het binnengekregen zand te lozen."

De darmen hebben een inhoud van 100 liter, met 20 gram gebeurd er dus vrijwel niets...

Ik herhaal eigenlijk alleen maar wat de kliniek heeft gezegd nadat ze emmers zand uit mijn pony haalden.
In het topic over zandkoliek zul je ook lezen dat de hoeveelheden best flink zijn wanneer je wil dat het echt iets doet.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:54

@Ninx hebben ze dat zand bij jouw paardje er enkel met dagen achter elkaar die husks te geven uitgekregen ? Of hebben ze ook parafine olie of iets dergelijks gebruikt ?

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:57

Ninx schreef:
Pacific schreef:

Zo kun je dat helaas niet stellen, ik quote even: " Zit er zand onder in de zak dan is het goede nieuws dat de darmen in staat zijn om zand te lozen, maar het slechte nieuws is natuurlijk dat het bewijst dat het paard zand binnenkrijgt. Of het goede en slechte nieuws elkaar compenseren blijft dan natuurlijk de vraag.
Zit er geen zand in dan kan het betekenen dat het paard geen zand binnenkrijgt, maar het kan ook betekenen dat de darmen niet in staat zijn om het binnengekregen zand te lozen."

De darmen hebben een inhoud van 100 liter, met 20 gram gebeurd er dus vrijwel niets...

Ik herhaal eigenlijk alleen maar wat de kliniek heeft gezegd nadat ze emmers zand uit mijn pony haalden.
In het topic over zandkoliek zul je ook lezen dat de hoeveelheden best flink zijn wanneer je wil dat het echt iets doet.

Eerder ook een mestonderzoek laten doen, toen kregen we die opmerking niet. Toen had ie ook geen kuur gekregen. Deze keer dus wel, er was dus blijkbaar wél zand afgevoerd, ook met zo'n kleine hoeveelheid. Maar oké, prima, geloof waar je in geloven wilt :D. Voor ons werkt deze hoeveelheid :).

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:59

Maar die poowns zijn ook een stukje kleiner, toch ? Een diertje van 700kg doet mijns inziens ook weinig met 20gram...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 18:01

Pandora2 schreef:
@Ninx hebben ze dat zand bij jouw paardje er enkel met dagen achter elkaar die husks te geven uitgekregen ? Of hebben ze ook parafine olie of iets dergelijks gebruikt ?

Nee, alleen Psyllium.

Paraffine olie wordt eigenlijk alleen nog gegeven in geval van verstoppingskoliek.
De paraffine olie glijdt namelijk over het zand heen en is onvoldoende werkzaam.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 18:04

Pacific schreef:
Eerder ook een mestonderzoek laten doen, toen kregen we die opmerking niet. Toen had ie ook geen kuur gekregen. Deze keer dus wel, er was dus blijkbaar wél zand afgevoerd, ook met zo'n kleine hoeveelheid. Maar oké, prima, geloof waar je in geloven wilt :D. Voor ons werkt deze hoeveelheid :).

Een mestonderzoek is een momentopname, of er op zo'n moment veel of weinig zand in de mest zit zegt niet zoveel.
Het zegt dus ook niets over je beleid helaas.

Wil je echt weten of er teveel zand in je paard zit, test de mest dan eens een week achter elkaar iedere dag... dan heb je een beter beeld.

Het gaat er overigens niet om wat je geloofd. Het gaat erom dat mensen over de juiste informatie beschikken zodat ze hun paard op de juiste manier kunnen behandelen.
Concrete informatie van een kliniek is dan waardevoller dan de opinie van een gebruiker die niet IN het paard kan kijken.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 18:10

Pandora2 schreef:
Maar die poowns zijn ook een stukje kleiner, toch ? Een diertje van 700kg doet mijns inziens ook weinig met 20gram...

Dat heb ik aangegeven in mijn bericht, toch? :j

En Ninx, oké, ga ik doen :).

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 18:16

Pacific schreef:
Pandora2 schreef:

Ik typte het wellicht wat bot, en dat absoluut de bedoeling niet.
Maar er gaan zoveel paarden dood aan zandkoliek, en het is zo'n sluipmoordenaar.... Ik zou het vreselijk vinden wanneer iemand zich keurig aan 2 eetlepels houdt en denkt er alles aan te doen, en dan toch nog met een ziek paard zit.

Succes!

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 18:19

Ninx schreef:
Pacific schreef:

Ik typte het wellicht wat bot, en dat absoluut de bedoeling niet.
Maar er gaan zoveel paarden dood aan zandkoliek, en het is zo'n sluipmoordenaar.... Ik zou het vreselijk vinden wanneer iemand zich keurig aan 2 eetlepels houdt en denkt er alles aan te doen, en dan toch nog met een ziek paard zit.

Succes!

Nee het geeft niet. Ik waardeer je hulp :j

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 18:42

Ninx schreef:
Pandora2 schreef:

Nee, alleen Psyllium.

Paraffine olie wordt eigenlijk alleen nog gegeven in geval van verstoppingskoliek.
De paraffine olie glijdt namelijk over het zand heen en is onvoldoende werkzaam.

Ow oké, weer wat geleerd ! :j Vroeger werd er van paraffine olie gebruik gemaakt omdat dat de enige olie zou zijn die zand kon meenemen...inmiddels ook al achterhaald dus :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 19:03

En ik zeg toch juist dat ik de mest gedurende de kuurweek zal testen op zand, Pandora? En als nu dus blijkt dat het niet afdoende werkt, verhoog ik het de volgende maand.

Als je op bv paardendrogist kijkt zie je dus een pot te koop staan wat dan 1 x een 7 dagen kuur bevat voor een paard. Die weegt over het algemeen geen 3 tot 4 kg, maar hooguit 1 kg of zelfs minder en als je dus 100 gram per 100 kg moet geven volgens de kliniek, zijn het toch allemaal kuren van lik me vessie die er worden verkocht, of niet soms?

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 19:08

Interessante link met veel informatie en uitleg:

http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... koliek.htm

Je kunt er ook doorklikken naar een pagina die gericht is op psyllium.

Ik geef mijn paarden een kuur van 5 dagen met 100 gram psyllium. Dit geef ik droog, simpelweg omdat ze het anders niet eten ;-)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 19:41

ohjajoh6 schreef:
En ik zeg toch juist dat ik de mest gedurende de kuurweek zal testen op zand, Pandora? En als nu dus blijkt dat het niet afdoende werkt, verhoog ik het de volgende maand.

Als je op bv paardendrogist kijkt zie je dus een pot te koop staan wat dan 1 x een 7 dagen kuur bevat voor een paard. Die weegt over het algemeen geen 3 tot 4 kg, maar hooguit 1 kg of zelfs minder en als je dus 100 gram per 100 kg moet geven volgens de kliniek, zijn het toch allemaal kuren van lik me vessie die er worden verkocht, of niet soms?

De vraag is hoe je erachter komt of het afdoende werkt?
Vind je namelijk veel zand, dan kan het zijn dat je het tipje van de ijsberg te pakken hebt en dat er heel veel zit.
Het kan ook zijn dat je alles te pakken hebt.
Tevens kan het zo zijn dat je geen zand ziet, en dat je dosering inderdaad tekort schiet.... terwijl je dan wellicht ten onrechte denkt dat alles schoon is.
Moraal van het verhaal: onderdoseren is alleen maar vervelend voor je portemonnee.... het levert verder niet zoveel op.

Veel producten die verkocht worden zijn inderdaad inferieur, te laag gedoseerd en dus zonde van je geld.
Datzelfde geldt voor supplementen, de correct gedoseerde met goede grondstoffen moet je met een lampje zoeken.... :-(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 20:02

Psyllium husks kan bij te weinig vocht wel ook voor verstopping zorgen en dan lijkt mij overdoseren juist erg gevaarlijk bij paarden.

Ik neem echt wel alle adviezen ten harte hoor, maar better safe than sorry en aangezien ik eerder preventief dan accuut bezig ben, denk ik dat zoals ik het nu doe, ik alle eventuele problemen uitsluit.

Werkt het bij deze hoeveelheid niet afdoende, dan verhoog ik volgende maand het aantal grammen en dan weet ik iig zeker dat ik het boeltje niet onverhoeds doe verstoppen met alle vreselijke gevolgen van dien...

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 20:11

Paperboy schreef:
Ik geef 3 flinke eetlepels voor een kuur van 7 dagen.. Zou eens moeten wegen hoeveel gram dat is... Als ik kijk hoeveel drie flinke eetlepels wordt in substantie denk ik dat dat de darmen prima schoon trekt....

Door wie wordt die 100 gram dan voorgeschreven? En zitten daar geen andere vulstoffen zoals tarwevezels doorheen?

Door mijn dierenarts en er zit absoluut geen vulmiddel doorheen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 20:14

@Ninx, is dus niet noodzakelijk om heel nauwkeurig te doseren? Heb een IJslander van ongeveer. 350 kg en eentje van meer dan 400 kg, die kan ik beiden 200g geven?

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 06:57

Ik denk dat die verstopping wel mee zal vallen, mits ze voldoende kunnen drinken. Psyllium neemt vocht op en zet dan wel uit maar wordt slijmerig. Bovendien als je het bijv met müsli ingeeft, moet het paard kauwen en maakt het speeksel aan waardoor het ook slijmerig wordt. Ik gaf het dan ook altijd droog zodat het op de juiste plaats kan uitzetten. Daarnaast wil je ook dat de darmperistaltiek bevorderd wordt. Dat is denk ik nog belangrijker omdat het slijm ook vaak erover heen glijd. Daarom is het geven van voldoende ruwvoer verdeeld over de dag zo belangrijk bij zandeters.