natuurlijk bekappen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxkimxx96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 15:40

Angela schreef:
Je hoeft dan niet veel te veranderen. Ideaal gezien maak je een stukje waar ze door water of modder heen lopen, en een stukje waar ze over losse stenen heen lopen (dus grind, maar dan liefst wat scherper). 24/7 buiten is al super!

De plek waar ze hooi krijegen is altijd modderig en omdat het weiland hoogte verschillen heeft, kunnen ze kiezen of ze op een nat of droog gedeelte willen staan. Dus eigenlijk is het enige wat ik nog mis wat stenen :D Had ik eigenlijk nog niet aan gedacht. Dankje, daar ga ik zeker iets mee doen!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 09:46

Mijn paard wordt tegenwoordig bekapt door Lennart Denkhaus http://www.hoefbalans.nl/ . Hij geeft zich niet uit als natuurlijk bekapper, maar hij heeft veel expertise en is o.a. opgeleid door Klaas Feuth (die zich wel uitgeeft als natuurlijk bekapper).

Hij komt nog niet zo lang bij mijn paard, maar ik en mijn instructrice die ook veel verstand heeft van paardenhoeven, zijn al erg tevreden over het resultaat. Bovendien is hij goed bereikbaar, dat vind ik ook een pluspunt.

Op termijn wil ik ook een cursus natuurlijk bekappen gaan doen om de hoeven van mijn paard bij te kunnen houden.

MaaikeMarlou

Re: natuurlijk bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 15:19

Ik ben al een tijd op zoek omdat een van mijn pony's niet zulke sterke hoeven heeft en dit met bekappen elke keer slechter lijkt!

Ze staan 24/7 buiten met een grote schuilstal. Ze hebben grote zandbulten in de wei waar ze regelmatig op de uitkijk staan. Ik heb ook stenen in het land en stukken zand. En helaas aardig wat onkruid.

Weet iemand ook een goede natuurlijk bekapper in Twente?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 16:14

hmm, wel een in de buurt van emmen, maar weet niet of zij ook andere paarden bekappen.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 22:33

Ik laat mijn beide tinkers door Eline Kassels bekappen en dat bevalt me super goed. Eline werkt met super veel geduld en mocht het eens niet lukken dan komt zij een andere dag weer terug. Ik heb ook topics over natuurlijk bekappen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 22:55

Eline bekapt mijn beest al zijn hele leven en dat gaat fantastisch. Ze maakt duidelijke afspraken, komt op tijd of belt dat ze iets later is. Heeft voor ieder paard een plan in haar hoofd waar het heen moeten via welke weg. Kijkt goed van te voren en achteraf om haar werk te controleren. Ze kan wonderen bewerkstelligen maar geeft wel aan dat het alleen kan veranderen in het tempo dat de hoeven groeien.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 22:58

natuurlijker bekapper bestaat dat? een hoefsmit is een hoefsmit toch? en die doen allemaal het zelfde de hoeve goed maken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 23:05

Pandameisje: even heel kort natuurlijk bekappen doet de hoef zo bekappen dat alsware hetzelfde zou zijn als de natuurlijke slijtage die zij zouden hebben op een voor hen natuurlijke ondergrond. Regelmatig (vrijwel iedere week) even bijvijlen, steunsels weghalen (dat zit naast de straal) en de hoefwand afronden.

De hoefsmid bekapt eens in de zoveel weken, ook de manier van bekappen schijnt anders te zijn.en een hoefsmid gebruikt hoefijzers een natuurlijk bekapper zal nooit hoefijzers gebruiken.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 23:09

Niet alle hoefsmitten gebruiken hoefijzers.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 23:17

Dan is het geen hoefsmid. :)

Ratties4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 10:10

Om even een oud topic op te duiken. Zijn er misschien nu nog nieuwe bekappers in omgeving Eindhoven die het liefst ook nog betaalbaar zijn?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 11:26

Eline kassels?