Zeer ernstige hoefzweer, van begin tot aan nu (Fototopic)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SanD95

Re: Zeer ernstige hoefzweer, van begin tot aan nu (Fototopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 11:32

Konden ze maar praten soms!

DaisyHope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 15:15

SanD95 schreef:
Konden ze maar praten soms!

Echt he, had me een hoop zorgen (en geld) bespaard!

DaisyHope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 21:54

Tijdens mijn vakantie bericht van de DA gehad dat de hoef nagenoeg dicht is met een foto.
Afbeelding

Morgen bellen of ik dinsdag mijn paardenkind kan ophalen. Heeft nu lang genoeg geduurd. De DA had al gezegd dat wanneer het helemaal dicht is ze naar huis kan komen.

Ben in ieder geval super blij dat het heelt en zo zie je maar dat zelfs de ernstige gevallen toch nog beter kunnen worden!!

Ik moet sowieso 3 maanden afwachten om te kijken of ze nog bereden kan worden of dat ze met pensioen moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 07:59

Stille meelezer meld zich. Dit ziet er echt goed uit! Dat roodbruinig, is dat een zogezegde korst op de hoef of is dit de nieuwe hoef? Zo ja, ziet me er dat nog flink pijnlijk uit.

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 08:17

Hee Daisy, met toeval kom ik je topic tegen, jeetje wat een pech heb je dit jaar met Saar zeg! Gelukkig heeft ze aan jou wel een goed baasje!

Hopelijk over 3 maanden een goede uitslag! Houd de moed erin, je weet maar nooit!

DaisyHope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 09:26

DeMolenhoek schreef:
Stille meelezer meld zich. Dit ziet er echt goed uit! Dat roodbruinig, is dat een zogezegde korst op de hoef of is dit de nieuwe hoef? Zo ja, ziet me er dat nog flink pijnlijk uit.

Naar mijn weten is dit al de nieuwe zool die zich aan het vormen is. Het moet alleen nog als het ware grijs worden zoals bij een normale hoef. Het is waarschijnlijke ook opgedroogd bloed wat we zien.

Heb net de DA gesproken en donderdag komt de smid om te beoordelen of de hoef in zijn totaal dicht is, op de foto was er nog een stukje open van 1.5 cm (linksboven). Hij gaf aan dat als het helen zo gaat zoals nu dan is het donderdag dicht. Dan een revalidatieplan opstellen en dan zou ze in principe eind deze week naar huis mogen.

Ik blijf duimen!

DaisyHope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 09:29

FennaK schreef:
Hee Daisy, met toeval kom ik je topic tegen, jeetje wat een pech heb je dit jaar met Saar zeg! Gelukkig heeft ze aan jou wel een goed baasje!

Hopelijk over 3 maanden een goede uitslag! Houd de moed erin, je weet maar nooit!

We zijn al sinds januari bezig |( eerst peesblessure en nu dan de hoef + rug. Mijn stal eigenaresse zei ook al dat ze bewonderde hoeveel zorg ik in Saar steek :P Als ze maar beter wordt he. En ik houd zeker de moed erin! Ookal wordt ze grasmaaier haha!

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 20:47

En TS, mocht ze mee naar huis?

DaisyHope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 00:18

Helaas, het is ons niet gegund. Er is nog een stukje open van 4 cm lang en 2 mm (!) breed. Dus echt minimaal, dat moet alleen wel dicht zijn en een 'laagje' erop voordat ze terug mag. Dus nu hoop ik in de loop van volgende week goed nieuws te horen..

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 13:54

Hm, dat is goed balen. Ik hoop met je mee, houd je ons op de hoogte? ^^

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 14:17

Heftig.
Heb je ook een idee waardoor deze zweer heeft kunnen ontstaan?

Weet (helaas) uit ervaring dat een paard met veel pijn hele rare standen aan kan nemen of zich kan gedragen, waardoor een dierenarts compleet op het verkeerde been wordt gezet.

Mijn ene pony had eens 2 ernstige hoefzweren, maar liep zo vreemd dat gedacht werd dat ze 'iets aan de hersenen' had waardoor prikkels verkeerd naar de benen werd gebracht. Zag er ook heel naar uit.

Andere pony was vorig jaar nog ellendiger toen ook hij werd verdacht van een hoefzweer (en op 3 benen stond) en tijdens het weken en werken aan dat been, hij bevangen raakte aan de andere hoef, om vervolgens, toen we foto's wilden laten van de hoeven hoe het er van binnen voorstond, er achter te komen dat het ergste euvel niet eens in de hoef zat, maar in zijn ellebooggewricht; dat was dus wel een breuk (en dus geen hoefzweer zoals werd gedacht).
Maar hij heeft ook een tijd alleen maar op de achterbenen kunnen staan of liggen.

Ik was in die periode ook erg bang wat dat allemaal met de rest van het lijf zou doen.
Vooral die pony met die botbreuk heeft heel lang, heel beroerd gelopen.
Inmiddels is hij weer rustig aan in training en heb ik niet de indruk dat hij nog ergens last van heeft.
Niet van zijn rug, niet van de breuk, niet van zijn hoeven.
Hoewel die laatste wel nog altijd corrigerend bekapt moeten worden.

Mijn verhaal, in ieder geval heel veel sterkte en hopelijk kun je snel weer thuis herenigd worden voor het verdere herstel. Beterschap.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 14:21

Niet te geloven dat een hoefzweer zo enorm kan worden zeg -O-
Het word dan wel tijd voor mij om dat iets serieuzer te nemen zie ik hier.

Ik wens je heel veel beterschap en hoop dat het helemaal goed komt uiteindelijk. :(:)

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 14:38

He bah het is goed als ze tegen een stootje kunnen maar sommige paarden kunnen wel heel veel dingen verdragen zeg
Maar hopen dat het helemaal goed hersteld, en hopen dat ze zoiets nooit meer hoeft te krijgen :(:)

DaisyHope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 18:00

@Goldwynn Ik houd jullie zeker op de hoogte, vind het vooral interessant om aan anderen te laten zien dat zoiets ernstigs als dit ook kan helen. Allen kom ik maar 2 x in de week op de kliniek en alleen als ik daar ben hoor ik weinig over het herstel. Vaak moet ik zelf de DA bellen om te vragen hoe of wat en om foto's moet ik vragen. Afgelopen dinsdag kwam ik aan en was lekker aan het poetsen, kwamen de plukken haar ervanaf. Hoorde ik van een stal meisje daar dat ze schimmel heeft opgelopen :? Gelukkig is ze er meteen voor behandeld maar ik had dat graag willen weten.

@Isapaardje Nee, echt geen idee hoe ze dit opgelopen heeft, ik heb ergens wel een vermoeden want op stal stond ze eerst op vlas. Maar aangezien het echt een smeerkees is was deze echt heel vies. Er gingen 2,5 balen per week doorheen om het een beetje droog te houden. Helemaal in de winterperiode als ze lang op stal stond was het heel erg. Wanneer ze thuis komt gaat ze meteen over op stro om zoiets als dit ook alleen maar te voorkomen. Jammer genoeg zijn ze bij ons op de pensionstal niet altijd even netjes met uitmesten. Dus ik moet echt opletten dat vooral Sara haar stal schoon blijft.

Aan een breuk heeft de DA ook nog gedacht, maar dan in de voet. Helaas heeft het een paar dagen geduurd voordat ze eindelijk op de foto kon ivm het schoppen met haar voet wat ze deed. Eenmaal op de foto was er gelukkig niks gebroken. Alleen 2 holtes in de hoef waar pus zat en een aantal zwarte vlekken in de hoef zelf waar ook pus in zat. Diezelfde dag hebben ze het nog opengemaakt.

@quartel Het heeft mijn ogen ook zeker geopend, als je een paard net hebt denk je van oh leuk ik doe overal aan mee (springen/crossen/tripalons). Maar lichamelijk kan ze het gewoon niet meer aan, het heeft even geduurd voordat ik dat ook zag. En het is gewoon een dier wat ook gevoelens heeft en zich niet lekker kan voelen.

Als ze zometeen terug is weet ik van mezelf dat ik super pietluttig ga worden want 'wat als' er iets in de hoef komt.. Op den duur gaat dat denk ik wel weer over maar ze krijgt sowieso achter ijzers (als ik een smid kan vinden die zich daaraan wilt wagen) of als we naar buiten gaan krijgt ze hoefschoenen aan. Mocht ze ooit weer bereden worden want dat ik ook nog niet zeker.

In ieder geval bedankt iedereen! :D

DaisyHope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 14:41

*Update*

Inmiddels zijn we bijna een week verder en heb net de DA gesproken. Er zijn nog 3 plekjes waar het nog 1 mm open is. Dit is hoogstwaarschijnlijk voor het weekend dicht wat betekend dat ze DEZE WEEK naar huis mag. Eindelijk *\o/*

Maar ik moet het nog zien, vorige week zei hij namelijk hetzelfde.

Ik heb wel een foto gehad, wel een beetje onduidelijk...

Afbeelding

Het rode is ook van de betadine, er zitten elke keer met betadine doordrenkte lapjes in en daaromheen het verband.

Als ze thuis is moet ze een week op stal staan en ik moet elke dag zelf het verband verwisselen. Daarna komt de DA om te kijken hoe of wat. En dan weten we meer over het herstel..

Zometeen alvast de stal en trailer regelen voor de zekerheid.

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 16:07

Jeeeeeeejjj! *\o/* *\o/*

Ik duim voor je dat ze van het weekend op stal staat bij je!

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 16:31

Heftig zeg! Fijn dat het weer de goede kant op gaat.

Het lijkt erg op het verhaal van mijn paard. Hij is op dit moment ook nog steeds aan het herstellen. Bij hem begon het ook met hoefzweren, maar dan in de hoefwand. Dit ging maar niet goed over en op een gegeven moment kwam er ook van dat zwarte stinkende spul uit. Uiteindelijk heb ik hem begin mei naar de kliniek in Utrecht gebracht. Hier moest hij meteen blijven. Het bleek uiteindelijk hoefkanker te zijn, maar dan niet in de zool, maar in de hoefwand (hele zeldzame vorm) en dit had al een groot deel van de hoef ondermijnd. Dit moest telkens worden weggesneden, totdat er gezond weefsel zou gaan groeien.
Uiteindelijk heeft hij 3,5 week in de kliniek gestaan en staat sinds begin juni weer thuis, maar wel nog steeds op rust. Hij mag wel in een kleine wei of paddock, maar verder mag ik niks met hem doen, omdat ze bang zijn dat de hoefwand dan splijt. Ook moet ik nog regelmatig terug naar de kliniek voor controle...Ben wel blij dat het de goede kant op gaat, want ze hadden het in het begin al over in laten slapen.

Maar je blijft dan inderdaad wel constant bang dat het weer terugkomt, of dat hij in z'n andere hoeven ook zoiets krijgt. Ik blijf het heel goed in de gaten houden en goed verzorgen. Meer kun je niet doen helaas.

Ik hoop dat je paardje weer snel mee naar huis mag en dat ie straks toch nog een beetje aan het werk kan, ondanks de kissing spines.. :)

DaisyHope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-14 08:57

@Mickyl Jeetje, dat is ook heftig zeg. Gelukkig gaat het wel de goede kant op. Is er een kans dat de hoefkanker terug kan komen? Of is het nadat het eenmaal weg is gesneden ook echt weg. Zou je in de toekomst wel nog wat met hem kunnen doen?

Bij mij is het 'inslapen' ook al een paar keer genoemd. In het begin hadden de mensen van de kliniek haar overlevingskans ook niet zo hoog ingeschat. Maar gelukkig heb ik een super sterk paard die nog niet klaar is om het loodje te leggen.

Merk wel dat ze het echt zat is om alleen maar in de stal te staan, haar vacht is ook erg dof met wat kale plekken waar nog haar moet groeien nog van de schimmel. Voor de zekerheid heb ik vorige week een vitamine spuit gegeven, of zoiets helpt is natuurlijk een tweede.

DaisyHope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-14 09:00

Oja, gisteren ben ik nog even geweest en helaas net de smid misgelopen. Een van de meisjes die in de kliniek werken vertelde dat Saar wel was behandeld en er weer wat was weggesneden. Daaronder zat wel weer een 'gat'. Geen idee groot of klein maar ze had het over volgende week naar huis....

Net maar weer de DA gebeld om even te bespreken hoe en wat nu.

Als het goed is wordt deze smid ook Saar haar vaste smid. Leek me wel handig aangezien hij ook de geschiedenis kent. Ik krijg alleen nog te horen of hij ook in mijn regio komt.

jacquelinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 17:08

Wow dit is net mijn verhaal!!
Ik heb de afgelopen maanden zo ongeveer het zelfde gehad met een hoezeer die doorgeslagen is het hoefbeen in, mijn paard deed pressies het zelfde als de jouwe en de behandelingen wAren ook ongeveer het zelfde :) gun je geen paard, de mijne heeft er een week mee gelopen voordat ze echt kreupel werd en met der Been ging trekken, dierenarts dacht aan een peesblessuuren omdat ik het niet vertrouwden andere dierenarts laten komen twee dagen later en die vond de zweer.

jacquelinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 17:12

Ps, mijnpaard is weer te rijden ze moet wel weer op conditie komen enz, maar loopt weer helemaal goed! Hoop dat het met jou paard ook helemaal goed komt!!

DaisyHope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 17:36

Na 66 dagen kliniek is ze is weer thuis!!! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Vanmorgen vroeg heb ik haar opgehaald, in de kliniek nog verband les gehad want ik moet het nu om de dag zelf doen en over 1-1,5 week komt de DA weer terug voor een check en om een röntgenfoto van de voet te maken.

Zo ziet deze er nu uit:

Afbeelding

Het linker gedeelte moet nog worden gevuld met 'zool' als het ware en tot die tijd is het boxrust. Ze was heel rustig op de terugrit, in alle haast ben ik haar alleen op gaan halen want degene die mee zouden gaan sliepen nog. Anders had ik ook weer een paar ogen extra gehad om te zien hoe het verband wisselen gaat. Maar het is niet zo moeilijk en de DA heeft het ook voor mij uitgetypt.

Eenmaal op stal zag ik haar meteen weer opbloeien en de paarden die nog bij ons in de gang stonden hinnikten haar tegemoet. Geborsteld en eten gegeven en nu is het aan mij. Nu ze thuis staat is het ook wat makkelijk om foto's te uploaden.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door DaisyHope op 09-08-14 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

DaisyHope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 17:40

@jacquelinee Gelukkig zijn er meer lotgenoten waarbij het ook nog goed is gekomen :) Ik ga er niet van uit dat ze nog bereden kan worden. Maar hoe gaaf zou het zijn als we in de toekomst nog bosritjes kunnen maken. Dan is het elk ritje genieten.

ArmaWhis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 17:53

Zo heb het allemaal even gelezen! wat heftig. ze oogt nu veel blijer weer gelukkig! Super om de genezing zo te kunnen volgen

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 18:00

Och die schat! Gelukkig heeft ze zo'n fijn baasje :)
Heb je toevallig ook een rontgenfoto? Van de hoef?