groot litteken krijgt "beharing", Update juli '14

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 22:15

Haha, hoe ouderwets: levertraanzalf, maar hoe goed !! Hier ook altijd een potje op voorraad.
Wat fijn dat het zo goed gaat, leuk om te lezen.
Mag ik een voorzichtige suggestie doen van de mogelijke oorzaak van dit nare lidteken; het lijkt op rainrot wat vervolgens verwaarloosd is................(zegt zij, die geen dierenarts is :o).

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 09:37

jibberjabber schreef:
Haha, hoe ouderwets: levertraanzalf, maar hoe goed !! Hier ook altijd een potje op voorraad.
Wat fijn dat het zo goed gaat, leuk om te lezen.
Mag ik een voorzichtige suggestie doen van de mogelijke oorzaak van dit nare lidteken; het lijkt op rainrot wat vervolgens verwaarloosd is................(zegt zij, die geen dierenarts is :o).

Nog nooit van gehoord... (gaat nu beschaamd googlen)

Edit: gelezen....rainrot is een bacteriele infectie/ontsteking maar kan dat zo lang duren? Wij hebben hem al 9 maand en daarvoor had hij het litteken ook al. Ik ken nl diegene waar ik hem van gekocht heb. Dus hij heeft het al langer als anderhalf jaar.

selyna

Re: groot litteken krijgt "beharing", Update juli '14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 09:59

Bedankt :)

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 11:36

Citaat:

Edit: gelezen....rainrot is een bacteriele infectie/ontsteking maar kan dat zo lang duren? Wij hebben hem al 9 maand en daarvoor had hij het litteken ook al. Ik ken nl diegene waar ik hem van gekocht heb. Dus hij heeft het al langer als anderhalf jaar.

Rainrot veroorzaakt een wond in het aan de oppervlak liggende gedeelte van de huid. Bij het niet tijdig en kundig behandelen kan het onderliggende gedeelte waar de haarzakjes zich bevinden ook aangetast worden. (Combinatie van vocht en warmte doet rare dingen met de huid. Onder een deken die niet waterdicht is een natgeworden huid die de volgende dag weer volop de zon op zich krijgt terwijl de deken er niet af gehaald wordt. Brrrr, wil je niet weten wat zich dan onder de deken kan afspelen ....)
Nu door de zalf wordt dit weer geprikkeld en gaat het zich wellicht herstellen. Ik zelf verwacht over een jaar een behoorlijke haardos op deze plaats die waarschijnlijk wat verschil vertoond met de normale vacht maar zeker een dichtbegroeide plaats. Best kans dat over een paar jaar alleen iemand die weet dat er een wond heeft gezeten dit zal opvallen.

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 11:42

Ziet er goed uit!

Wat ook misschien goed zou helpen is: Vetericyn...
Google maar eens!

Mijn paard zat onder de wonden op ze been, maand dat gebruikt en zag er super uit!

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 12:15

jibberjabber schreef:
Citaat:

Rainrot veroorzaakt een wond in het aan de oppervlak liggende gedeelte van de huid. Bij het niet tijdig en kundig behandelen kan het onderliggende gedeelte waar de haarzakjes zich bevinden ook aangetast worden. (Combinatie van vocht en warmte doet rare dingen met de huid. Onder een deken die niet waterdicht is een natgeworden huid die de volgende dag weer volop de zon op zich krijgt terwijl de deken er niet af gehaald wordt. Brrrr, wil je niet weten wat zich dan onder de deken kan afspelen ....)
Nu door de zalf wordt dit weer geprikkeld en gaat het zich wellicht herstellen. Ik zelf verwacht over een jaar een behoorlijke haardos op deze plaats die waarschijnlijk wat verschil vertoond met de normale vacht maar zeker een dichtbegroeide plaats. Best kans dat over een paar jaar alleen iemand die weet dat er een wond heeft gezeten dit zal opvallen.

Hmmm. ..tja. ..zou best kunnen dan. Het blijft hoe dan ook gissen...ben zeker benieuwd hoe het er over een jaar uit ziet.

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 12:20

DNIEZE schreef:
Ziet er goed uit!

Wat ook misschien goed zou helpen is: Vetericyn...
Google maar eens!

Mijn paard zat onder de wonden op ze been, maand dat gebruikt en zag er super uit!

Ah... Dit spul kan je gebruiken als vervanging van betadine. Heeft, lijkt mij, een dubbele werking. Ontsmettend en bevordering van de genezing.

Levertraan is niet ontsmettend, maar in dit geval hoeft dat natuurlijk ook niet. Er is geen wond alleen een litteken.

En anders stappen we over op Calendulan zalf _O-

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:50

Was al nieuwsgierig wat je er voor gebruikte haha. Mijn paardje heeft een sarcoid gehad bij zijn oog en die is wel weg, maar het bleef een lelijke kale, droge plek waar hij had gezeten. Ik smeerde het altijd wel in, omdat er snel wondjes kwamen. Nu smeer ik het sinds een tijdje in met Bepanthen en tot mijn verbazing begint er ook weer haar op te komen. Maf is dat he? Ben daar dus ook wel overtuigd van de werking.

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 17:06

Bepanthen gebruik ik veel op mijn werk _O-

Maar ook eens een tube meenemen..hehe. ..

Suuskeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 23:33

Hoe zit het nu met het litteken? Ben stiekem toch wel heel nieuwsgierig..

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 00:46

Dat een er op littekens altijd witte haren terug groeien zie ik bij de mijne niet. Die had 2 jaar geleden ook een vrij grote wond op haar kont. Heeft zeer lang geduurd voor het over was (kwam door schuren en andere paarden waarbij ze ging kroelen en die haar soort van beten) geen mensenwond dus. Maar die wond is helmaal genezen, geen litteken en weer gewone zwarte haren voor teruggekregen. Behandeld met uierzalf en meer niet.

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 00:49

Ben ook wel benieuwd hoe het nu is, moet wel eerlijk zeggen dat ik hardop moest lachen om de titel, zo leuk verwoord :Y)

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 00:14

Afbeelding

het gaat langzaam maar gestaag. Als je goed kijkt zie je aan de linkerkant nog een donkere streep zitten, dat stuk is het haar volledig terug gekeerd. Aan de rechterkant, wat naar zijn kont toe zitten nog hele kleine stukjes onbedekte huid. Het litteken is minder groot dan het was. Deze foto is een paar weken terug genomen net nadat hij volledig geschoren was.

hynderfrou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 00:26

Dat ziet er al een stuk beter uit dan eerst, mooi dat het langzaamaan toch beter wordt!

selyna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 00:29

Ik heb gehoord dat het sap van knoflook ook de haargroei stimuleert
Maar wat een verschil zeg!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 00:31

Tjemig, dat gaat traag! Bedankt voor de update.

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 00:42

Gaat traag, klopt. Maar we zijn nu een dik jaar verder en ik mag absoluut niet klagen. :D Het litteken is al zoveel kleiner geworden

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 00:46

Liever dat het traag gaat dan dat het helemaal niet gaat! Goede dingen hebben tijd nodig! Ziet er al super uit.

Suuskeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 01:25

Wauw, dat ziet er toch al een heel stuk beter uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 15:03

Hoe gaat het nu, 2 jaar later, met dit litteken?

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 19:17

Shanna schreef:
Hoe gaat het nu, 2 jaar later, met dit litteken?

helaas..nog steeds hetzelfde..ik denk dat we het maximale resultaat behaalt hebben. zeker is het opgeknapt sinds het begin maar er is nog steeds een deel "haarloos"

gelukkig is het alleen cosmetisch en niet medisch..Sas doet het super

Inmiddels is onze neuroot uitgegroeit tot een mooi paardje van 1.55 met rust in zijn kop. Hij loopt mijn dochter als een hond achterna, staat rustig ergens los. Ze doet met hem inmiddels vrijheidsdressuur en parelli, wat hij ontzetten leuk vindt en ze beginnen vanaf volgende week samen aan officiële wedstrijden.

Op de foto kan je het litteken zien

Afbeelding

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 23:39

Wat leuk te horen dat het zo goed gaat! Jammer dat het litteken niet verder is weggetrokken, maar alsnog mooi resultaat!