Staartpyodermie, hoe kom je er aan en hoe kom je er weer af?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 22:21

Ik weet niet of het wat toevoegt hoor, maar het doet mij denken aan een hotspot zoals honden en katten kunnen hebben. Ik weet niet wat ze daar aan doen, maar misschien is het het googelen waard. Dat zijn trouwens ook van die hardnekkige rotdingen.

aisie

Berichten: 3722
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 22:21

Ik heb helaas erg veel ervaring met zomerexceem. Mijn merrie had het in een zeer extreme vorm. Als ik die dag en nacht buiten liet zou haar staart er ook uit zien, ondanks de exceemdeken.

Je kunt proberen om het paard op tijd op stal te zetten, rond een uur of 5 s'middags worden die vliegjes actief en als je zorgt dat je paard voor die tijd binnen staat dan zal het vast een stuk beter worden. Ook niet te vroeg er uit smorgens want dan zijn ze ook actief. En altijd een goede deken om. Helaas vliegen die vliegjes meestal onder de staartflap en kunnen ze alsnog op de staartwortel komen. Misschien kun je derfen op de staart doen, flink wat erop?
Bij mijn paarden helpt dat enorm goed. Dat was de enige manier om het onder controle te houden. Af en toe wassen met teerzeep helpt ook goed.

Anne.

Berichten: 5143
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 22:27

aisie. Hoezo zou jouw paard haar staart er ook zo uitzien? Ze heeft dit niet opengeschuurd hoor, de ontsteking is naar buiten gekomen op allerlei plekken. Ik heb verder ook niet de mogelijkheid haar binnen te zetten. Bovendien heeft ze slechts lichte jeuk in het seizoen, ik heb haar in de tijd dat ik haar heb nog nooit wat helemaal kaal zien schuren of open zien schuren..
De ZE zou er ongetwijfeld mee te maken hebben, maar dat is in deze niet het 'hoofdprobleem'. Anders was het in de winter ook wel een stuk minder geweest, en dat was het (tijdens het afbouwen van de Pred) niet.
Derfen staat inderdaad wel weer op mijn boodschappenlijstje, gewoon om te proberen.. :)
Laatst bijgewerkt door Anne. op 04-06-14 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Esther_

Berichten: 4000
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 22:28

Heb je al eens ander over geprobeerd? Alleen vitaminen en mineralen en zo weinig mogelijk suikers.

Anne.

Berichten: 5143
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 22:29

Esther_ schreef:
Heb je al eens ander over geprobeerd? Alleen vitaminen en mineralen en zo weinig mogelijk suikers.


:j

Anne. schreef:
Bovendien is ze overgezet op een andere aanvullende muesli zonder suikers en doen we aan strookbegrazing waardoor ook de gras/suikerinname beperkt wordt.


Een speciaal dieetvoer van Sanéqui, voorgeschreven door mijn DA.

Milord

Berichten: 603
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 22:29

Klinkt misschien heel gek wat ik nu ga zeggen maar heb je al aan groene leem gedacht?
Zowiezo is dat wel goed voor de wonden maar groene leem kan ook gebruikt worden om ontstekingen eruit te trekken. Zowel vanop de huid als van binnenuit door inname van een aftreksel van groene leem (vocht wat er bovenop komt te staan). Met de orale toediening moet er echter wel goed gekeken worden naar de dosering want het is best wel heel sterk spul.

Meer tips heb ik niet.

Anne.

Berichten: 5143
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Staartpyodermie, hoe kom je er aan en hoe kom je er weer af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 22:35

Alletwee geprobeerd, Milord. Van binnenuit tijdens de "detox" en van buitenuit ook vaak en lang geprobeerd...

aisie

Berichten: 3722
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 22:38

Anne. schreef:
aisie. Hoezo zou jouw paard haar staart er ook zo uitzien? Ze heeft dit niet opengeschuurd hoor, de ontsteking is naar buiten gekomen op allerlei plekken. Ik heb verder ook niet de mogelijkheid haar binnen te zetten. Bovendien heeft ze slechts lichte jeuk in het seizoen, ik heb haar in de tijd dat ik haar heb nog nooit wat helemaal kaal zien schuren of open zien schuren..
De ZE zou er ongetwijfeld mee te maken hebben, maar dat is in deze niet het 'hoofdprobleem'. Anders was het in de winter ook wel een stuk minder geweest, en dat was het (tijdens het afbouwen van de Pred) niet.
Derfen staat inderdaad wel weer op mijn boodschappenlijstje, gewoon om te proberen.. :)



Mijn paard had zeer extreem zomerexceem en verging van de jeuk. Ze schuurde haar hele lichaam compleet kapot als ik er niks aan deed. Die wonden die jouw paard heeft die had die van mij door de exceem. Ook op haar hoofd etc. Het duurde ook weken zo niet maanden voordat de jeuk een beetje wegging. Maar als je het zeker weet dat het daar niet van komt dan heb ik verder geen tips.

Neon

Berichten: 4974
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 22:41

Jeetje wat een vervelende aandoening... ik had er nog nooit van gehoord dus klikte uit nieuwsgierigheid. ..

Zelf heb ik een zomereczemer die zich in het verleden tot bloedens toe open schuurde. De staart zag er ook zo uit, enkel dan nog opgezwollen alsof het een gordeldier was... de manenkam en schoft idem... Ik merk bij mijn paard dat voeding rrn belangrijke factor is. Hij mag absoluut geen brood hebben en van reguliere biks wordt de jeuk ook erger... misschien de moeite waard om in ieder geval geen brood te geven aan je paard...

Voor de rest smeer ik mijn paard in met een middel wat door een Belgische apotheek gemaakt wordt, dit is op basis van cortisone... hij loopt nu al jaren zonder deken 24-7 buiten zonder deken... zo jeukstillend is dit spul... wellicht kun je aan je dierenarts vragen of dit een optie zou zijn voor jouw paard om in ieder geval de jeuk weg te krijgen.. ook al is het symptoombestrijding. ... (ik weet niet wat het effect van cortisol is op de ontstekingen van je paard)

Sterkte ermee. ..

Milord

Berichten: 603
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 22:41


Duhelo

Berichten: 28629
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 22:44

Anne. schreef:
Duhelo, ik denk dat we alletwee wel weten dat er op het moment niets is wat mij meer bezighoudt dan die staart en dat ook ik zonder toverkrachten niet meer kan doen dan wat ik al doe. Laat staan voorkomen dat de ontsteking ergens anders naar doorslaat. Je post zal ongetwijfeld goed bedoeld zijn maar wekt bij mij alleen nog maar meer zorgen op en komt op mij over alsof ik het er maar een beetje bij laat zitten. Dat vind ik jammer.

Jessica, dat klinkt best goed. Ik zal eens kijken of ik ergens Vitamine E olie kan krijgen. Baat 't niet.. ;)

Ik begrijp niet goed waarom je aan mijn post nu zo een aanstoot neemt?ik zeg of insinueer nergens dat je het er maar zo bij laat toch?
Ik wijs je gewoon op het feit dat dit probleem wel erg dicht bij het ruggenmerg ligt, en dat dit in beide kanten een probleem is.( amputeren: als de wonde ook ontsteekt kan het er naar doorslaan, niet amputeren,als de infectie omhoog kruipt heb je hetzelfde probleem) en dat je van beide kanten de voor en nadelen zal moeten afwegen.

Absoluut niet om je bang te maken of je dingen te verwijten, het was zeker niet mijn intentie om het zo te laten overkomen!
Hebben ze al iets van ontstekingsremmers oid gegeven?
Is ze verder al uitgemeten geweest ( maag darmstelsel? Ik heb iets in mijn hoofd van darmproblemen dat zich op een andere locatie uiten, maar iets met de klok en de klepel...)

Middelen met cortisone is echt een laatste redmiddel. Dat spul zorgt ervoor dat de huid dunner wordt en wondheling trager gaat.

Anne.

Berichten: 5143
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 22:47

Aisie, Ik weet zeker dat ze haar staart niet opengeschuurd heeft en daarmee het probleem van mijn paard in de kern anders is dan het probleem van jouw paard. Dat probeerde ik ermee te zeggen. iig wel fijn dat je meedenkt..

Neon, Cortisonen heb ik in het begin al veel te veel gebruikt. Het is bekend dat dat middel bij frequent gebruik de huid dunner maakt en daarmee ook kwetsbaarder.. maar als je voor mij misschien een naam van het product hebt, kan ik er eens naar kijken :)


Duhelo, dat dacht ik al hoor.. Je zal vast niet reageren om te pesten :) Eyglo heeft van augustus tot en met maart op ontstekingsremmer gestaan. Wanneer het nu niet gauw minder wordt, gaat ze daar ook weer op terug..


Zoals jullie misschien wel merken zit het gedoe met die staart mij erg hoog en komen sommige reacties die ik plaats onbedoeld bot over. Sorry daarvoor alvast.. :)

turtlelito

Berichten: 1701
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 22:49

Mijn ruin heeft ook last van zijn huid. Op andere plaatsen dan de staartwortel, maar het komt ook van binnenuit en veroorzaakt wondjes (geen jeuk).

Uit onderzoeken is niks naar buitengekomen (waarschijnlijk auto-imuun), maar sinds ik hem een aantal supplementen bijgeef is het stukken minder (niet weg, wel dragelijk). Ik geef Equilin (Basic en Balancer) en mariadistelpoeder (als ondersteuning voor de lever).

Geen idee of het jou helpt, maar het poeder is absoluut niet duur, dus misschien het proberen waard......

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 22:50

Het is je vergeven hoor....je maakt je gewoon erge zorgen.Begrijpelijk :j

kiki1976

Berichten: 16946
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 22:54

Anne. schreef:
Esther_ schreef:
Heb je al eens ander over geprobeerd? Alleen vitaminen en mineralen en zo weinig mogelijk suikers.


:j

Anne. schreef:
Bovendien is ze overgezet op een andere aanvullende muesli zonder suikers en doen we aan strookbegrazing waardoor ook de gras/suikerinname beperkt wordt.


Een speciaal dieetvoer van Sanéqui, voorgeschreven door mijn DA.

Wat is daarvan het suiker en zetmeel gehalte?

mijnoe213
Berichten: 47
Geregistreerd: 20-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 22:55

Pfff wat een ellende! Ik had er echt nog nooit van gehoord, dat is ook niet zo gek als je ziet hoe weinig er uit komt als je het in tikt op Google. Wel vond ik stukjes over honden die het hebben. Er komt veel over een! Pyodermie is pyodermie. Er zijn wel verschillende soorten dat het weer knap lastig maakt. Ik ga nog even verder speuren en kijken of ik iets vind!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Staartpyodermie, hoe kom je er aan en hoe kom je er weer af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 22:57

Neem even contact op met www.petsandpeople.nl

Misschien kunnen zij helpen met behulp van energiewerk en etherische olien.

Neon

Berichten: 4974
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 22:57

Is iets wat de apotheek zelf maakt. Ik zal even opzoeken wat erin zit, dan weet je dierenarts vast wel of dit een optie is of dat je het beter kunt laten...

Zelf merk ik dat ik het spul steeds minder vaak nodig heb (nu 1 x per 2 weken ongeveer ten opzichte van om de 2 dagen vroeger) de huid van neon was ondanks de fikse wonden in combinatie met het spul binnen 2 weken weer dicht... ik begrijp de terughoudendheid ik heb ook een hekel aan cortisone producten maar bij mijn paard was het alternatief dat hij en knettergek werd van de jeuk en over zijn hele manenkam, schoft en staart en kont tot bliedens toe open lag met de bijbehorende ontstekingen die daarop volgden...

norton84

Berichten: 1001
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 23:01

Bij mijn zus haar paard is ook na lang dokteren een stafylokokken bacterië vast gesteld daar echter op de benen. Ook veel ab schraapsels etc gedaan waar niets uit kwam.

Naar gent gegaan en daar kwam de stafylokokken bacterië eruit.
Ze heeft van daar wassing en zalf gekregen. Het koste eve wat wassen maar het is weg. De naam van de wassing zou ik op moeten zoeken. De zalf is fucide zalf en is bij apotheek te halen. Wij hadden de hoop al opgegeven. Maar hebben het nu standaard op voorraad

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 23:02

Mijn merrie heeft last van parodontitis, is niets aan te doen. Op advies van petsandpeople.nl ben ik copaiba olie gaan geven, en de resultaten zijn verbluffend. Nogmaals advies om even contact met ze op te nemen, energiewerk met eventuele ondersteuning door etherische olien kan je paard helpen. En het is compleet natuurlijk.

Duhelo

Berichten: 28629
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 23:03

Anne. schreef:
Aisie, Ik weet zeker dat ze haar staart niet opengeschuurd heeft en daarmee het probleem van mijn paard in de kern anders is dan het probleem van jouw paard. Dat probeerde ik ermee te zeggen. iig wel fijn dat je meedenkt..

Neon, Cortisonen heb ik in het begin al veel te veel gebruikt. Het is bekend dat dat middel bij frequent gebruik de huid dunner maakt en daarmee ook kwetsbaarder.. maar als je voor mij misschien een naam van het product hebt, kan ik er eens naar kijken :)


Duhelo, dat dacht ik al hoor.. Je zal vast niet reageren om te pesten :) Eyglo heeft van augustus tot en met maart op ontstekingsremmer gestaan. Wanneer het nu niet gauw minder wordt, gaat ze daar ook weer op terug..


Zoals jullie misschien wel merken zit het gedoe met die staart mij erg hoog en komen sommige reacties die ik plaats onbedoeld bot over. Sorry daarvoor alvast.. :)

Geen probleem hoor ;). Mijn uitleg was nu ook niet bepaald helder :D

Neon: bij jouw paard zit de oorzaak wel aan de huid ( de vliegjes zeg maar) en dan is zalf idd een goede manier. Cortisone is een imo laatste redmiddel, wat bij jouw paard wel echt nodig was. Probleem hierbij is meer dat, als cortisone niet meer werkt, er niks overschiet. Daar het probleem van ts haar paard meer van binnenuit komt zou ik dat persoonlijk houden als echt allerlaatste redmiddel.

lyanne_sanne
Berichten: 703
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Staartpyodermie, hoe kom je er aan en hoe kom je er weer af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 23:10

Kun je niet proberen om de staart en huid heel vettig te houden? In principe is dat goed voor de haargroei en misschien dat het wat helpt tegen de jeuk?

Anne.

Berichten: 5143
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Staartpyodermie, hoe kom je er aan en hoe kom je er weer af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 23:13

Jeetje, ik hou jullie nietmeer bij oh! :)

Cassidy, ik ga morgen eens goed kijken op die site! Weet je toevallig waar ze vandaan moeten komen? Kan ik alvast kijken of dat in de buurt is.

Lyanne, dat was inderdaad ook mijn eerste idee. Vettig = soepel = minder strak = minder jeuk. Maar het blijkt dat mijn paard snel nieuwe huid aanmaakt waardoor het gaat schilferen.. en als ik die schilfers 'opsluit' met vet, krijgt ze alleen nog maar meer jeuk..

JorisDy

Berichten: 8419
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 23:14

Heb je wel eens gedacht aan een magnetiseur of iets anders zweverigs?
Stalgenoot had met haar paard ook onverklaarbare klachten en is naar een man geweest en de klachten zijn weg..

Neon

Berichten: 4974
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 23:16

Heb je al eens geprobeerd te wassen met teershampoo? Gaan de schilfers heel goed van weg en is ook jeukstillend?


(Heb enkel en alleen tips tegen jeuk en helaas niet tegen de onstekingen... maar ja... een beetje verlichting op de jeuk is ook al fijn toch)