zemelen geven aan paard op rust?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 23:50

zemeln is juist goed,omdat het ruwe vezel is,en vrijwel geen energie in zit....prima,geef ik ook aan duuk

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-03 09:58

twijfel toch nog steeds of die zemelen voor mijn oudje wel goed zijn denk dat ik toch pulp en grasbrok ga uittesten. of iemand moet nog met een ander argument komen. denk dat er teveel eiwit in zemelen zit en die eiwitten wil ik nu juist een beetje uit het dieet halen

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 10:17

Misschien de gift beperken? Ik geef er ook geen bakken vol van hoor, ik doe door de pulp een plastiek koffiebekertje x 2 op 5 bekertjes droge pulp. Tegen dat het geweld is heb ik een wasteil vol Vingers aflikken

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-03 11:25

sonjabelgium: geef jij die zemelen en pulp voor het lekkere of echt ook ter vervanging van (een deel) van het ruwvoer?

ik ga het volgende maand als ik weer voer ga halen eens navragen bij de voerhandel wat hun het beste idee lijkt. ook qua verhoudingen enzo. moeilijk moeilijk de een raad zemelen af de andere raad het aan. als ik pulp/ grasbrok en/of zemelen ga geven denk ik sowieso dat ik niet al teveel ga geven zolang hij zn hooi nog een beetje binnenkrijgt. denk alleen bij de avondvoederbeurt in beginsel.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-03 12:26

dank je zannekin je hebt gelijkt. ik had ook wel eens gehoord dat zemelen kalk aan t lichaam onttrekt. mn paardje zit niet zo lekker in zn vel dus dan is dat idd niet zo,n goed plan. ik ben er uit: ik ga bij de voerhandel navraag doen naar grasbrok en pulp dat lijkt mij een goed combi. gewoon even in kleine beetjes de avond voor ik het de avond erna geef in een emmer laten wellen. ik geef het dan om te proberen eerst alleen s'avonds want overdags word en voor mij gevoerd.
haver krijgt zor al in een kleine hoeveelheid binnnen, het zit in de pavo herbasan die hij ook krijgt. verder krijgt hij iedere dag 3 pomjes lijnzaadolie om het vitaminensupplement te binden aan de brok.

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 12:35

gouda schreef:
sonjabelgium: geef jij die zemelen en pulp voor het lekkere of echt ook ter vervanging van (een deel) van het ruwvoer?

ik ga het volgende maand als ik weer voer ga halen eens navragen bij de voerhandel wat hun het beste idee lijkt. ook qua verhoudingen enzo. moeilijk moeilijk de een raad zemelen af de andere raad het aan. als ik pulp/ grasbrok en/of zemelen ga geven denk ik sowieso dat ik niet al teveel ga geven zolang hij zn hooi nog een beetje binnenkrijgt. denk alleen bij de avondvoederbeurt in beginsel.

Die van mij krijgen hun bak s'avonds, en na het eten gaan ze staan pitten, soms krijgen ze hun bak zelf niet helemaal uit in één keer Clown, dus ze zijn wel degelijk "voldaan" dan . Ik geef gewoon de hooiruif helemaal vol hooi, dus ze kunnen zelf kiezen of ze verder willen eten of niet. Naar mijn gevoel vervangt het wel een deel van het hooi/stro

beautyfull_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 20:39

hmm ik vind het ook een beetje raar,da's hebben ook tegen mij gezegd dat er in zemelen bijna geen eiwit inzit.

mag ik die site eens waar je las dat er veel eiwit inzat?

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-04 13:19

Mmm moet even goed in mn geheugen graven heb het wel op een site gelezen maar weet niet meer waar (schaam, schaam) is het dus niet zo?

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 14:54

Zemelen, dus de kale zonder de toevoegingen van de voederfabriekanten zijn eiwit arm. Als je in het voederboekje (ouderwets groen boekje) kijkt staan de getallen van eiwitten wel in. Ergens thuis heb ik het wel liggen, omdat ik met mijn vorige paard een hele studie heb gemaakt omdat hij zo gevoelig was voor met zijn spijsvertering en hoefbevangen.

In een andere topic heb ik al het een en ander verteld over lucerne.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 14:59

O, en pas in hemelsnaam op met grasbrok. Daar heeft mijn vorige toch een koliek van gehad. Vaak wordt dat gemaakt van afval gras en berm gras. Grote hoeveelheden zand zat in die brok. Plus dat de eiwitten in de brok zoveel slechter zijn dan de lucerne. Als je lucerne wilt voeren, dan wel de losse van Hartog en niet in brok, dit om optimaal gebruik te maken van de vezels.

Tevens kan je de slobber van zemelen nu goed gebruiken om je suplementen toe te voegen. Hou goed de verhoudingen van vitaminen in de gaten met een menu van lucerne, zemelen en beetje brok. Bel ander de Hartog op, ze willen je altijd helpen en hebben ook een handig boekwerkje met info. Bel verder de paardendrogist voor advies voor vitaminen. En lees veel het blad 'Your Horse' uit Engeland, daar zijn ze veel verder gevorderd met aangepast voer voor diverse paarden (spierbevangen, hoefbevangen en oudjes).

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-04 15:07

dank je voor de tips. ik geef al een paar jaar lucerne en ben er tevreden over heb toen ook van hartog folders gekregen wel interressant om te lezen. ik heb aan het begin van deze week met mijn da overlegd omdat zor vocht vasthoud in zijn benen, stijfig was en een beetje aan t invallen is. ik had hem teruggezet in de brok en moet nu toch weer wat meer gaan geven. verdere probeersels met pulp zemelen e.d. raadde hij voorlopig af tot het punt dat hij helemaal geen hooi meer kan kauwen. De lucerne mag ik blijven geven ondanks hij er bij koliekaanvallen toch niet helemaal mee eens was dat ik het gaf. ben toen wel gaan minderen door het 2 x ipv 3 x per dag bij te gaan voeren.
Indien hij binnen een maand niet beter in zijn vel zit (als hij slechter word eerder natuurlijk) moet ik weer contact met hem opnemen en dan gaan we een andere oplossing bedenken.
dus ik hou het voorlopig even op zijn huidige dieet.