rare cirkel korstjes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 21:03

Geen idee of dit is wat mijn minimerriete heeft gehad..die begon ook met een paar van dit soort korsten en zat een week later helemaal onder met alle pijn en jeuk bovendien. Oorzaak is nooit gevonden, wel een op de kliniek gestaan aan de cortisonen...is het jaar daarna ook weer teruggekomen helaas....

Set_Elkol

Re: rare cirkel korstjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 21:10

vervelend zeg zimbabwe. mijn merrie heeft er (nog) geen last van

fotsy ja vraag me ook wel eens af als ik er ben is de cremello heel onderdanig, maar Set had laatst ook een bult op dr bil van een trap :+ dus of Blue is speels, of ze is dominanter dan ze durft als ik er ben,

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 10:36

Dat hebben ze hier ook regelmatig na het "spelen" }>

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 10:54

Ik zou ook zeggen een bijtwond, mijn paard heeft een aantal weken een trap gehad van haar lieve weidemaatje en die plekken zie je nog steeds. Is zeker wel 4 of 5 weken geleden. Dus bij een bijtwond zou het goed kunnen zijn dat je het nog steeds ziet ook al is het al wat ouder

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 22:56

Ik dacht ook gelijk aan een bijtplek!
Als mijn ruin mijn merrie bijt (niet eens kwaad bedoeld) krijgt ze ook zo'n hap op d'r kont. ;)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 16:29

verdorie, hoewel die ene bilplek nog steeds rustig en hetzelfde is heeft mevrouw nu wel ineens een perfecte cirkel op haar bovenlip, dus dan toch misschien ringworm :7 de plek is wel compleet anders dan die op de bil dus het kan ook puur toeval zijn. -O-

Afbeelding

Afbeelding

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 21:41

Toch geen katrienewiel, dan opletten is heel besmettelijk.
Ken je toevallig iemand die dit heeft?
Is maar gokje, ziet er niet ernstig uit, niet met blote handen aankomen misschien eens goed ontsmetten en wie weet is deze morgen al veel beter.
Wat is ringworm eigenlijk? Ga eens googlen.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 21:43

Ik zit net te denken aan een sarcoid, die beginnen ook wel eens zo. Anders denk ik een schimmel (ringworm is ook een schimmel trouwens, geen worm) Ik zal het eens goed ontsmetten of schoonmaken.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 21:48

Is je paard net op het gras gekomen?

Het lijkt nl op plekken die mijn ruin had ( maar vind het zelf gevaarlijk dat ik dit zeg: vanaf een computer zijn dit soort dingen toch echt lastig te beoordelen). Maar om toch wat ervaring te willen delen:

Mijn ruin kreeg dergelijke plekken als hij te veel eiwit rijk gras at. Hij heeft dan rondachtige korstjes, waar de haren vaak nog ingegroeid zijn. Geen wond, wel kale huid onder het korstje, plekje zijn niet pijnlijk, maar soms wel last van mijt dan, of iets schuren ( manen, niet op de 'wond' plek)

Oplossing: in het voorjaar van het gras af / zorgen dat er niet al te veel jong gras ( eiwit/fructanen) gegeten kan worden

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 21:50

Fotsy schreef:
Is maar gokje, ziet er niet ernstig uit, niet met blote handen aankomen misschien eens goed ontsmetten en wie weet is deze morgen al veel beter.

Is het zelfde volgens google want ik googelde katrienewiel het geen ik niet kende https://www.google.nl/#q=katrienewiel ;)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 21:55

Set staat elke maand van het jaar op dezelfde weide met gras, wat nu natuurlijk wel even heel hard groeit. Dit staat ze eigenlijk al 8 jaar en heb dit nog nooit gezien. Maar wel bedankt, kreeg deze tip al eerder dus gek is het niet!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 23:08

Je voert toch ook iets van merriebrok, dat is natuurlijk ook zeer eiwitrijk. Misschien is de combi met jong gras dan teveel.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 10:35

Ja wie weet, maar ik wil haar wel voldoende voeren pff.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 14:25

De laatste tijd is het fructaan niet hoog geweest bij ons in de buurt, vandaag wel gemiddeld.
Maar als je nooit bemest kan je wei arm zijn en minder goed groeien, het nadeel daarvan is dat het fructaan eerder hoog kan worden.
Wat zit er in de merriebrok wat je persé wil geven, misschien kun je dit ook gewoon los geven.
Ik doe het ook, alleen vitamines en magnesium voeren omdat brok te veel van het 'goede' is.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 18:15

De eerste plek is weg na wat roskammen met glansspray, je ziet nog wel een vorm in de vacht maar er zit niks meer:

Afbeelding

Afbeelding

de tweede plek ziet er heel rustig uit.

Miran vooral de speciale samenstelling in het voer, ik blijf haar gewoon hetzelfde voeren want ik denk eigenlijk niet dat het met het voer te maken heeft.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 20:12

pien_2010 schreef:
Fotsy schreef:

Is het zelfde volgens google want ik googelde katrienewiel het geen ik niet kende https://www.google.nl/#q=katrienewiel ;)

_O- ben van België, spreek soms andere taal :+