Sarcoiden, een fotodagboek.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Sarcoiden, een fotodagboek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 11:33

Zijn lip ziet er idd beter uit!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 12:48

Zijn lip is inderdaad een stuk rustiger. Hopelijk ga je bij zijn oog binnenkort ook meer verschil zien..

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 11:58

Ik kom net terug van een tweede bezoek aan Utrecht. Ze waren erg tevreden over de sarcoiden, die al duidelijk kleiner waren en rustiger. Hij is weer ingespoten en mocht weer mee naar huis. Voor Dafydd was dit bezoek wel stressvoller, hij was heel erg druk en luidruchtig. Hij werd al verdoofd in de wachtbox waar hij bijna uit klom.

Ik ben erg benieuwd hoe de komende drie weken zullen zijn, vanavond zijn tempratuur weer opmeten, hij zal wel weer flink koorts krijgen. Morgen maak ik een foto!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 17:48

Fijn dat ze tevreden waren over de ontwikkelingen. Dan weet je tenminste waar je het voor doet. Hopelijk krijgt hij er deze keer weer niet te veel last van..

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 16:26

Vandaag had hij geen koorts, maar wel kwam er pus uit zijn ooglid toen ik er op drukte!

Afbeelding

Zijn lip, wat een verschil al:

Afbeelding
Afbeelding

En, hij is jarig!

Afbeelding

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 19:54

Gefeliciteerd met je beest. Het ziet er goed uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 20:01

Fijn dat je ons zo op de hoogte houdt en informeert, ik had hier zelf nog nooit over gehoord dus vind het erg interessant om mee te kunnen kijken. Zijn lip ziet er inderdaad al stukken beter uit. Succes met de verdere behandeling!

kiekje.be

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 20:21

Interessant om volgen, vooral omdat ik zelf een paard met sarcoiden in behandeling heb. Ze heeft begin dit jaar een maand lang chemo gekregen via de Liverpool zalf van prof. Knottenbelt. Ik heb vanaf dan elke dag een foto gemaakt ook, de laatste moet ik nog toevoegen maaf er zitten nog steeds 2 korsten die aan de randen nu stilaan los komen... ik ben erg benieuwd wat ik ga zien eens ze weg zijn!
Fotoverslag van mijn paardje: http://www.e-horse.be/download/sarcoid/gulpamyk.html

Ik volg nog even het verloop hier ook, zeker omdat het ook op 2 heel vervelende plekken zit. Succes in elk geval!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 20:31

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 12:42

Heel interessant allemaal. Ik ga binnenkort ook met de Liverpoolzalf beginnen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 21:07

Afbeelding

Het ooglid van Dafydd reageert flink op de BCG. Er komt steeds pus uit. Zo trof ik zijn oog aan vandaag. Helemaal schoongemaakt met gekookt water en uitgeknepen tot er geen pus maar bloed uitkwam. Donderdag en vrijdag ook gedaan.Toen ik klaar was zag het er weer mooi schoon en rustig uit. Er gebeurt iig iets! Ik houd het goed in de gaten, maar er zwelt niets op daar, het is niet heet of warmer op die plek, niet dikker en hij heeft er niet heel veel last van. Ik houd zijn vliegenmasker tegen vliegen en zon goed op en houd de plek goed schoon, hopen dat het snel weer rustiger wordt..

freshBOY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 15:40

Interessant dat je dit allemaal deelt, het ziet er alvast uit dat het verbeterd.
Dat zal vast door je goede zorg komen, verder zal zoiets toch veel tijd nodig hebben denk. Ik blijf het verloop alvast nog even volgen ;)
Nog gefeliciteerd met je topper! :)

kiekje.be

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 13:06

Denice, heb je ook de uitslag van de biopten gekregen, of heb ik daar over gelezen?
Mijn paard werd via de Liverpoolzalf behandelden ik werd ook gewaarschuwd dat het er erg vies uit kon gaan zien... dat was ook zo, na enkele weken toch etter, bloed en een ferme zwelling rond het sarcoid. Pijnlijk ook, de merrie heeft wekenlang niet op die kant kunnen/willen neerliggen. Ze liep toen ook suf en prikkelbaar rond, nu is het een compleet ander paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 13:18

oef, das een naar probleempje. Op de laatste foto`s zie ik wel dat ze wat aan t opknappen is! beterschap!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 15:47

kiekje.be schreef:
Denice, heb je ook de uitslag van de biopten gekregen, of heb ik daar over gelezen?
Mijn paard werd via de Liverpoolzalf behandelden ik werd ook gewaarschuwd dat het er erg vies uit kon gaan zien... dat was ook zo, na enkele weken toch etter, bloed en een ferme zwelling rond het sarcoid. Pijnlijk ook, de merrie heeft wekenlang niet op die kant kunnen/willen neerliggen. Ze liep toen ook suf en prikkelbaar rond, nu is het een compleet ander paard!

Ze hebben twee biopten genomen uit iedere plek, en dit zijn inderdaad sarcoiden. Hij reageert eigenlijk heel goed op de behandeling, alleen is zijn oog nu steeds vies en iedere dag druk ik de etter eruit en maak het helemaal schoon. Hij lijkt er niet heel veel last van te hebben, de vorige keer had hij hoge koorts. Het voelt wel gek, het ene kwaad met het andere bestrijden..

Is de sarcoid bij jou paard helemaal weg?

kiekje.be

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 19:17

denice schreef:
Is de sarcoid bij jou paard helemaal weg?

Het is nog steeds afwachten. De behandeling liep van half januari tot half februari, en er zijn op beide plaatsen grote korsten ontstaan. Die zijn droog, dus langs de buitenkant zie je niets, maar daaronder deed de chemo dan verder zijn werk. Nu zitten de korsten er nog steeds, al zijn de randen nu langzaamaan aan het lossen. De grootste korst heeft toch een diameter van zo'n 10cm hoor, dus normaal wel dat het even duurt... alles gaat volgens plan zegt de prof, ik moet gewoon geduld hebben (lastig, want die grote korst zit op de singelplek.... rijden is dus totaal geen optie).
Zodra de korsten weg zijn wil hij nieuwe foto's en gaan we zien of alles in 1 keer weg is - ik hoop het echt zo hard, arme meisje heeft al zo'n pijn gehad en een 2de behandeling zou sowieso erg lastig zijn nu door de vliegen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 08:01

Is het inspuiten dan ook niet iets voor jou? Al gaan daar dan ook weer wat maanden overheen. Vooral dat je niets met je dier kunt doen vind ik lastig. Ik zou Dafydd net wegbrengen om te laten beleren voor de wagen, daar hoef ik voorlopig niet aan te denken..

kiekje.be

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 22:35

En net als ik gisteren zeg dat de korsten er nog steeds zijn... is er vandaag eentje weg, hoera! :)

Dat je niets kan doen is niet helemaal waar, ik doe nu grondwerk met haar. Jij zou jouw paardje kunnen leren aan de dubbele lange lijnen met een sidepull bvb? Of schriktraining aan de hand... dingen genoeg te doen in afwachting :)

Afbeelding

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 08:12

Ja, dat doe ik allemaal wel ;) maar hij is nu ruim 3 en ik heb hem al vanaf veulen, dus daar ben ik wel een beetje klaar mee :=

Wat een plek is dat geworden zeg, voor het eraf viel! Jeetje! Was je niet even bang dat dit uit de hand zou lopen?

kiekje.be

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 09:07

Ja dat begrijp ik wel, ik heb ook zo'n meisje lopen, die is 4 ondertussen, de dochter van de sarcoiden-merrie trouwens. Die ben ik nu zadelmak aan het maken, gezien haar moeder nog wel enkele maanden buiten strijd zal zijn.

Deze plek is de kleinste en daar maakte ik me nooit echt zorgen over, de 2de plek op haar romp is een stuk erger! Dat was op een gegeven moment een enorme zwelling (diameter 20 cm) en een korst waar aan de randen bloed en etter uit liep... maar de prof had me er wel voor gewaarschuwd, dat het 'lelijk' kon worden. Ik moest ook in de gaten houden of het paard bleef eten en niet té veel pijn had, anders zou ik haar elke dag pijnstillers moeten geven. Dat is gelukkig nooit nodig geweest maar het was zeker pijnlijk, ze heeft maandenlang niet op die kant gelegen/gerold.

Waar ik me meest zorgen over maakte, was de zalf! Die is enorm toxisch, en om dat dan zo dicht bij haar oog te hebben.... wat als het jeukte en ze zichzelf zou schuren, en zo zalf in haar oog zou krijgen? Of de andere paarden, wat als die aan de zalf op haar romp zouden snuffelen? Ze liep ook gewoon buiten, modder en regen, was dat geen probleem...?
Prof garandeerde me dat dat allemaal ok was, schuren zou ze niet doen en als ik haar een half uurtje binnen kon houden (dan haar eten geven) was dat genoeg. En zie, hij had gelijk ;-)

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 09:11

Toch me nog steeds aan het verwonderen over de Virex creme.....al helemaal na het zien van bovenstaande foto's. Mijn haflinger had een sarcoide nog groter maar verder exact het zelfde als foto 1. Na twee weken smeren viel hij eraf en nu ziet het eruit als de laatste foto.....bizar vind ik het ..met simpele Virex creme....

kiekje.be

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 09:21

mamendt, ik denk dat jij gewoon enorm veel geluk gehad hebt! De prof zei ook dat het wel eens voorkomt dat een sarcoid uit zichzelf geneest, maar dat je je niet mag vergissen: het is en blijft kanker, en wanneer je morgen bij jezelf een kankergezwel ontdekt denk je wellicht ook niet dat het zal weggaan door wat creme te smeren ;) De ene sarcoide is uiteraard ook de andere niet, het gaat van droge, amper zichtbare bultjes tot bloederige klompen van een pompelmoes groot! Elk soort vereist een andere behandeling, maar het is ernstig genoeg om het meteen goed aan te pakken. In jouw geval zou ik dus zeker alert zijn en je paard regelmatig controleren op het hoofd, binnenkant benen, rond de geslachtsdelen.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 13:26

Ja ik heb ook geluk dat de creme aanslaat...maar ik hoor ontzettend veel succesverhalen van deze creme...
Ik ben overings niet zomaar begonnen met smeren maar in overleg met de DA. Die volgt het proces nauwkeurig....en begeleid ons hierin.En ja, ik kijk haar iedere dag goed na..tot nu toe ben ik wel heel blij met dit resultaat.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 17:28

Ik denk dat iedere behandeling zo z'n voor en nadelen heeft. Ik ben blij met de BCG behandeling voor mijn paard, ik zou me echt doodschrikken als het zon groot ding zou worden. Heel erg fijn dat het beter gaat. Heb je een foto van de romp, waar die grote zat?

kiekje.be

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 17:54

Ja, je kan het verloop volgen op deze pagina: http://www.e-horse.be/download/sarcoid/gulpamyk.html

Niet helemaal up-to-date maar wat de grootste betreft geen verandering, die ziet er nog net hetzelfde uit. Als je ziet wat een klein onnozel knobbeltje dat was, je zag het amper... nu is dat een dikke korst van zo'n 8cm diameter, en het is perioden echt vies geweest ook...