Zwaar kreupel.. hoe kan dit opeens..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 23:31

voor de smid komt kun je vast even goed voelen of de hoef ook warm is.....dit wijst op een hoefsweer...

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 23:34

Hier ook een hoefzweer denk ik, bij ons opstal het zelfde mee gemaakt. Heb paard wilde absoluut niet belasten.

Hopelijk is hij snel weer de oude!

othelloster

Re: Zwaar kreupel.. hoe kan dit opeens..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 07:36

Ik ga er zometeen heen!
Ik zal mijn camera meenemen en filmen hoe hij loopt..

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 08:38

Ik ga nu naar hem toe!
Ik houd jullie op de hoogte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 09:08

Veel succes! Heb je de hoefsmid nog gesproken? Komt hij vandaag?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 09:14

hopelijk is het een hoefzweer,anders foto's laten maken.Een breuk is ook heel goed mogelijk.
Ze doen soms flink raar in de wei.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 09:25

Met een zweer zouden ze op wei en zand slechter moeten lopen ivm druk tegen de onderkant en op het ietsjes harde beter. Ts meld het net anders op, dus betwijfel een zweer. Hoop het natuurlijk wel voor je want een zweer is zo verholpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 09:28

vencedor schreef:
Met een zweer zouden ze op wei en zand slechter moeten lopen ivm druk tegen de onderkant en op het ietsjes harde beter. Ts meld het net anders op, dus betwijfel een zweer. Hoop het natuurlijk wel voor je want een zweer is zo verholpen.

Dat ligt er maar net aan wáár de zweer zit (als er een zweer zit).

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 10:38

Eerst maar eens voelen of de hoef warm is.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 10:43

[***] schreef:
vencedor schreef:

Dat ligt er maar net aan wáár de zweer zit (als er een zweer zit).

Mee eens *\o/*

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 10:43

Mijn paard was ook een keer heel erg kreupel maar liep heel raar, na iedere stap zwaaide hij zijn been naar buiten. Veearts gebeld die zou een dag later komen, klonk niet als een spoed iets. Toen ik een dag later kwam lag hij op de grond en draaide heel eng zijn ogen weg ging ook heel raar ademen. Ik meteen gebeld, het gaat fout hij doet heel erg raar. We zijn onderweg, na veel gedoe hem gelukkig op de been gekregen maar toen wilde hij hem helemaal niet meer belasten. Bleek een hoefzweer te zijn waar hij heel veel pijn aan had. Onderschat de pijn van een hoefzweer niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 10:49

Check hem even op wondjes. Ik heb het ook gehad, Da dacht hoefzweer, maar bleef kreupel, had zich op het land geraakt en een snee net boven de hoefbal, was zand in gekomen..

Dus spel de benen schoon en inspekteer minutieus...

flare

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 10:50

Mijn paard heeft ook een hoefzweer gehad, ze moest op 3 benen de gang door strompelen :(:)

Ts, hopelijk is het een hoefzweer die meteen verholpen kan worden. Beterschap met Othello iig :(:)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 11:06

En de hoefsmid of da al gebeld??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 12:46

papagroom schreef:

Hoeft ook niet altijd bij een hoefzweer het geval te zijn. Eea is totaal afhankelijk van de diepte, grote en plaats van de zweer.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 12:49

[***] schreef:
papagroom schreef:

Hoeft ook niet altijd bij een hoefzweer het geval te zijn. Eea is totaal afhankelijk van de diepte, grote en plaats van de zweer.

Klopt...niet warm zegt niet alles.....maar wel warm spaart een bezoek van de da uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 12:56

@papagroom, dat ben ik helemaal met je eens.
Ik spreek vanuit een ervaring die wij bij ons op stal hebben gehad. Paard was toentertijd ook kreupel, geen warme plekken of hoeven te ontdekken, na veel da onderzoek, bleek er uiteindelijk een erg diepe, hoge zweer te zitten.
Uiteindelijk is er besloten om de zweer weg te gaan snijden met (helaas) als gevolg dat men erachter kwam dat het wel een hele, grote zweer was. Vanwege de pijn is het paard door overbelasting van de gezonde hoef letterlijk door zijn hoef gezakt (hoefbeen door zool) en was er geen redden meer aan.
Ik ben dus altijd erg voorzichtig met het wegsnijden van een zweer....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 13:59

Ik ben benieuwd hoe het met het paard is, dit is niet het eerste probleem(drama) topic wat ts geopend heeft en uiteindelijk veranderde er weinig en konden we geen van allen suggesties geven die er toe deden of ze werden elke keer terzijde geschoven omdat ze het uiteindelijk beter wist. Elke keer weer hetzelfde, da/hoefsmid/tandarts, alles is gebeld volgens haar maar als puntje bij paaltje kwam dan kwamen ze elke keer de volgende dag.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 14:20

Is de DA of smid al geweest ts??

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 14:33

Voel je pulsatie bij de koten? Dan heb je waarschijnlijk een goeie hoefzweer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 15:14

bigone schreef:
Ik ben benieuwd hoe het met het paard is, dit is niet het eerste probleem(drama) topic wat ts geopend heeft en uiteindelijk veranderde er weinig en konden we geen van allen suggesties geven die er toe deden of ze werden elke keer terzijde geschoven omdat ze het uiteindelijk beter wist. Elke keer weer hetzelfde, da/hoefsmid/tandarts, alles is gebeld volgens haar maar als puntje bij paaltje kwam dan kwamen ze elke keer de volgende dag.

Ben het met je eens, maar TS is nog maar 15 jaar en heeft ook al eea meegemaakt in haar jonge leven (als ik haar profiel bekijk), dus ik denk dat we niet te hard kunnen oordelen.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 17:49

Ik ben terug van de paarden dus ook van Othello, hij loopt een stuk beter op de weide dan de afgelopen dagen.. Ik heb de hoefsmid gemaild hij komt om 5 uur morgen,
hoogst waarschijnlijk een hoefzweer,
Dit is Othello vanmiddag:
Afbeelding
voor de mensen die over mijn overdelen, praat even verder met mij via PB dan kan ik jullie even de waslijst vertellen wat mijn verleden heeft..
Is gewoon vriendelijk bedoeld he bokkers:)
En ja hij is erg schraal op het moment, hij krijgt 2 kilo basisbrok per dag nu, 4 kilo slobber inclusief ook er bij, en onbeperkt hooi,
En 24/7 op de weide van zijn kuddegenootjes:)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 18:21

Hoeveel eet je beest zei je?? Ik vind het HELEMAAL niet schraal. 24u in de wei, wat brok én 4 (vier) kilo slobber én hooi. Als je nou problemen wilt moet je dit dieet vooral zo doorzetten nu hij niet hoeft te werken. Heel snel terugbrengen in voer, weide en wat brokjes is echt zat. Hij kan zomaar bevangen raken en dan ben je dus echt verder van huis. Dit is een dieet voor drie paarden in plaats van voor één pony

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 18:34

Niks schraal, lijkt al bijna over conditie...

esmeerodrigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 18:37

En zo voeren mensen hun dieren dus dood....

Nee Sorry een beetje bot. Maar kijk goed uit met wat je allemaal voert ! Teveel kan ontzettend schadelijk zijn !