Beschadigde meniscus

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

StarbreezeJarig

Re: Beschadigde meniscus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 10:07

Hier ook een ervaring die helaas niet fijn afgelopen is. Na een val van het paard op beide (!) knieeën achter, één meniscus ook zo beschadigd en meerdere cystes (vastgesteld met CT scan) in het gewricht dat herstel niet mogelijk was.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 17:26

gatver, dat is niet zo mooi. Ik heb nog steeds goede hoop... :\

DenB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 21:59

Die goede hoop moet je ook vooral houden hoor Fabster, neem alleen al dat verhaal van Totje :j

De glucosamine die ik gaf van Synovium Joint motion jmt. Gember gaf ik verse stukjes van door zijn voer (niet alle paarden schijnen er van te houden, maar hij at er niet minder om). Kamille heb ik gedroogd gegeven (reformwinkel) maar heb ik in de zomer ook vers geplukt. Brandnetel in de zomer door de slobber (na heet water er overheen prikt het niet meer). De kruiden gewrichtmix bestelde ik bij de paardendrogist.

Ik gaf ook regelmatig selderijstengels omdat die ook vochtafdrijvend werken.

Je kan de kruiden ook los bestellen bij Pit en Pit (dat kende ik toen nog niet), daar is het een stuk goedkoper dan via de reformwinkel. Kurkuma schijnt ook goed te zijn, maar daar heb ik pas recentelijk over gehoord. Dat is geloof ik ook goed voor gewrichten.

Nee ik heb geen ander paard gekocht. Ik had 2 paardjes, dus ik heb er nog 1. Soms kijk ik even stiekum of er broers of zussen van hem te koop staan, maarja eigenlijk wil ik gewoon en kloon van hem en dat gaat niet hè :n

Is Beau jouw enige paard? En hoe oud is hij eigenlijk?

DenB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 22:02

Starbreeze, dat is ook een rotverhaal zeg. Wat een pech om 2 kapotte knieën hebben.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 22:59

Beau is 5, veel te jong om af te spuiten dus. Hij is niet mijn enige paard. Ik heb nog 2 fjorden en een barock pinto. En een b-pony in bruikleen. Ik rij eigenlijk maar op 1 fjord. De andere fjord ook nog wel, maar die is al oud. Daar doe ik meer aan de hand. De barock pinto is ook 5 en een heethoofd. Dit jaar wil ik hem helemaal onder het zadel krijgen. Maar aangezien ik ook de jongste niet meer ben, ben ik wel voorzichtig. Ik hoef mijn nek niet te breken. Dus ik doe het daar rustig aan. Maar genoeg andere dingen te doen buiten het rijden.

StarbreezeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 08:02

DenB schreef:
Starbreeze, dat is ook een rotverhaal zeg. Wat een pech om 2 kapotte knieën hebben.

Ja en het erge was dat het voorkomen had kunnen worden! Boxen werden daar open gegooid en paarden renden letterlijk naar de wei. Toen is ie uitgegleden op de stoep, languit, als Bambi. Het was een heel groot paard dus de klap moet enorm zijn geweest. We zijn ook aan het doktoren geweest en hebben maanden gestapt, maar hij werd zelfs alleen maar slechter..

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 08:04

vreselijk! |(

DenB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 08:47

Jeetje wat erg!

DenB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 09:17

Fabster, je hebt gewoon een hele kudde! Gaaf zeg!
Beau is nog hartstikke jong. Dat is op zich wel gunstiger, want als ze jong zijn genezen ze veel beter.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:27

Ja, een kudde vol kneuzen! _O- ik heb een goeie hand om paarden uit te zoeken. De romantische medemens zegt tegen mij, dat ze mij kiezen, omdat ze bij mij zichzelf kunnen laten zien :(:) . Maar ik kjk treurig naarmij. Portemonnaie %) . Ik zou het fijn vinden als een gezond paard mij eens koos :D

DenB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 09:07

Hahaha dat is heel herkenbaar :)) Ik "val" ook nooit op een goede. Andere paard en overige huisdieren zijn ook "bijzonder" :D Maar ik vind ze geweldig <3

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 10:03

Ja, bij de andere huisdieren is het ook zo, inderdaad. Maar ik vind ze ook geweldig. Ik zou alleen de staatsloterij eens moeten winnen :$ :))

DenB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 20:35

Dat denk ik ook wel eens :=

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 22:11

Morgen wordt zijn knie ingespoten met ontstekingsremmer. Ik vind het wel eng hoor. Hij moet een praam en weet ik t allemaal. Waarschijnlijk zal het wel goed gaan, maar ik zie toch afgebroken naalden en botontstekingen voor me.... |o

Kan ik beter niet doen natuurlijk...

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 22:14

Beetje verwennen, hè. Ontbijt op bed... :=
Afbeelding

StarbreezeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 22:43

Succes morgen!

DenB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 00:51

Komt vast helemaal goed. Heel veel sterkte jullie allebei!

'T is trouwens wel een knapperd met die mooie lange blonde manen :)

carpediem007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 08:04

Mijn paard ook beschadiging aan de meniscus . We hebben er voor gekozen om hem te behandelen met IRAP. Is nu een maand geleden ingespoten en we mogen nu elke dag 4 x 5 min stappen . Half April terug voor controle . hopen dat er verbetering te zien is .

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 08:28

Hoop ik ook voor je. Wat is IRAP? Is dat met stamcellen? Zie je zelf verbetering?

Blijft toch spannend, hè, zulke trajecten. Het duurt lang en je weet niet wat er uit komt. Staat die van jou op boxrust? Die van mij niet, dus die loopt zelf al. Heb hem wel apart gezet op een klein stukje, dat wel.

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 08:34

mijn IJslander heeft ook een blessure aan zijn meniscus.
Een paar maanden geleden heb ik een verhaal geschreven in het clubblad, ik zal het hier plaatsen want wellicht hebben jullie er ook iets aan:

Odinn van Twaell, het paard dat iedereen blijft verbazen.
Heerlijk buitenrijden, lessen en cursussen volgen, niks was te gek voor alleskunner Odinn.
Maar op 3 november 2013 werd alles anders..
Hij kwam kreupel van stal af, een eenvoudige kreupelheid dachten we.
Zijn rechterknie achter was wel wat dik dus voor de zekerheid naar de kliniek om foto's te laten maken.
Op de foto's was niks te zien dus we kregen het advies om hem een paar weken rust te geven en te kijken hoe hij dan zou zijn.
Helaas verbeterde hij niet dus half december gingen we weer terug naar de kliniek om een echo te laten maken en toen bleek het helemaal mis te zijn!
Odinn had een gat in zijn meniscus en een band flink opgerekt, het zag er niet best voor hem uit..
Uiteindelijk zijn we een paar dagen later naar een andere kliniek gegaan voor een second opinion want we konden gewoon niet geloven dat hij nooit meer beter zou worden
Helaas kregen we ook daar hetzelfde nieuws, opereren was niet mogelijk en de enige mogelijkheden die we kregen waren ontstekingsremmers inspuiten of euthanasie. Als rijpaard kon ik hem afschrijven, in het gunstigste geval zou hij als grasmaaier verder kunnen leven mits hij pijnvrij zou zijn maar die kans was nihil.
Omdat Odinn al vaker bewezen had dat hij een vechter was gingen we voor de onstekingsremmers.
Net nadat we de zijn knie hadden laten inspuiten kwamen we via onze instructrice bij een dierenarts terecht die verder kijkt dan het reguliere, van hem kregen we gel om zijn knie in te smeren en medicatie om het zelf herstellende vermogen van zijn lichaam te stimuleren.
Odinn zijn knie werd met de dag dunner en hij begon steeds beter te lopen. Hij begon weer streken uit te halen, zijn slowfeeder moest het regelmatig ontgelden en zijn prikwei werd een soort Alcatraz omdat hij iedere keer weer een manier vond om te ontsnappen.
Begin februari hebben we contact opgenomen met de kliniek en de dierenarts was enorm verbaasd dat Odinn zo goed had gereageerd op het inspuiten van de ontstekingsremmer!
Dat had hij totaal niet verwacht gezien de ernst van zijn blessure! Ook wist hij ons te vertellen dat als zijn knie 6 weken na het inspuiten nog dun was het betekende dat hij het op eigen kracht deed en we langzaam mochten gaan kijken hoe hij op beweging zou reageren.
We mochten met hem gaan wandelen en dat iedere week met 5 minuten opbouwen.
Hij was verbijsterd over het feit dat Odinn over een omheining van 1.30m is gesprongen en hier geen schade aan over heeft gehouden! Ook de osteopaat en hoefsmid waren verbaasd dat hij geen tekenen van scheefheid leek te hebben.
Op dat moment waren we al super blij want hij was pijnvrij en zou zijn leven als grasmaaier kunnen slijten.
Maar Odinn zou Odinn niet zijn als hij niet nog meer voor ons in petto had!
Na een aantal maanden hadden we het wandelen al aardig opgebouwd en eind mei kregen we groen licht van de dierenarts om onder het zadel met hem te gaan stappen!
Dat was voor zowel Odinn als voor ons een enorme verademing want hij was inmiddels zo goed gaan lopen dat we hem amper bij konden houden met wandelen, nu kon hij lekker in zijn eigen tempo lopen en daar werd hij erg blij van.
Het rijden hebben we langzaam opgebouwd en toen we begin augustus op weekcursus gingen en Odinn als mascotte mee ging zaten we op 45 minuten stappen.
Onder begeleiding zijn we voorzichtig begonnen om te draven en hij bleek helemaal rad!
Dit zijn we uit gaan bouwen en dat alles zonder ook maar één terugval, half september was hij zo goed dat ik een uur op buitenrit kon in stap, tölt, draf en galop.
We zijn nu precies een jaar verder, een jaar waarin we er keihard voor geknokt hebben om Odinn weer op de rit te krijgen en gelukkig met een fantastisch resultaat!
Ons doel was pijnvrij met een vriendje/vriendinnetje op de wei en dat doel hebben we ruimschoots gehaald.
Verder is het natuurlijk altijd afwachten wat de toekomst brengt maar voor nu genieten we iedere dag van ons zwarte monster met zijn gekke streken!

Afbeelding

Hierbij nog een filmpje van oktober 2014 toen ik hem meenam naar een weekendcursus, in de galop was hij nog erg zoekende naar zijn balans dus vandaar het gedoe met zijn hoofd :P

Helaas is er iets gebeurd in de stal waardoor hij een paar weken geleden ineens weer kreupel stond ( geen dikke knie gelukkig! ), hij krabbelt alweer aardig op maar het blijft iedere keer weer schrikken omdat ik weet dat er een dag komt dat hij niet meer pijnvrij is..

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 09:08

Nu vroeg ik na de 2 de x aan de DA hoe en wat over afkeuren voor sportpaard Betalen al 10 jaar lang verzekering dus ja Maar volgens de DA zou ze het dan nog een x moeten krijgen en evt geopereerd worden Voordat ze afgekeurd kan worden Nu komt die binnen een paar weken weer echo maken Als het niet verbeterd is ga ik maar gelijk vragen om een operatie Maar haar knie is nooit dik geweest Zijn ook foto s van gemaakt ( heel het been ) Was gelukkig allemaal oke Ik denk ook dat het met uitladen is gebeurd ze ging al zo raar de klep af ( Laat haar niet inslapen verder hoor maar terug kopen )

Ze staat overigens gwn in de paddock en ik stap er een aantal x per week een half uur op Dit had ik vorige x ook gedaan Stap dan ook zoveel mogelijk rechtuit De DA zei toen dat ze snel genezen was na 3 mnd dus daar hopen we nu ook maar op

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 09:21

Ha Iris, wat een verhaal! Ik hoop zelf ook op een mooi resultaat. Mijn Beau is geen geluksvogel, maar we hebben het al vaker samen voor elkaar gekregen. Dus ook hier hou ik weer vol. Ik hoop ook op een goed resultaat na inspuiten.

Alleen de afgelopen 2 weken trekt hij ineens ook zijn poot steeds omhoog. De vraag is natuurlijk, waarom hij dat doet. Toch meer artrose dan gehoopt? Of zijn spieren (die zijn de afgelopen 2 maanden behoorlijk verslechterd, terwijl de meniscus wel mooi heelt). Die zagen er niet goed uit op de echo. Hij heeft een maagzweer gekregen door de pijnstillers, dus die krijgt hij nu niet meet. Kan dus zijn dat het eerder gewoon niet te zien was.

Maar goed, eind mei weet ik ook of de ontstekingsremmer goed heeft geholpen. Ik hoop het maar. Ik werk trouwens met de reguliere dierenarts en ook met de artsen van Laarakker (homeopathie) om inderdaad zijn zelfherstellend vermogen te ondersteunen. Dat lijkt wel te helpen, want hij had een maand geleden ineens Eischutz (schrijf je dat zo?) aan datzelfde been. Ik was toen met vakantie en de oppas had er niks mee gedaan. Maar de koorys was zelf al gezakt. Hij kteeg nog wel een antibioticakuur, maar zijn lichaam doet toch nog veel zelf. Dus ik hoop dat dit ook goed komt (met een beetje van hemzelf en een beetje van Maggie, zullen we maar zeggen... :D

carpediem007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:31

Fabster

IRAP : Bij het paard wordt steriel 50 ml bloed afgenomen in een speciale IRAP spuit met glas parels. Deze glasparels stimuleren witte bloedcellen om IL-1Ra en andere cytokines te produceren die ontsteking remmen. Na afname wordt de spuit 24 uur in een stoof geplaatst. Daarna wordt het gecentrifugeerd, het serum gescheiden en verdeeld over kleine spuitjes.

ja echt heel spannend ,maarja hij verdiend een poging /kans
je moet er veel tijd voor nemen en dan maar hopen dat het aanslaat allemaal .

mijn paard heeft box rust , mag 4x 5 min stappen per dag . Gelukkig blijft hij hier rustig onder.
voordat we gingen behandelen was hij een beetje in zichzelf gekeerd en wou hij zn box niet uit . nu is dat anders hij is vrolijk en wil heel graag zn box uit . aan zn knieën zie ik geen verandering want die zijn nooit dik geweest .

is het inspuiten bij jou paard goed gegaan ?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 14:46

Het spuiten ging soepel, in 1 x goed geprikt. Nu maar hopen dat hij geen infectie krijgt en het wel werkt. Hij moet ook 5 dgn in een box. Nou heb ik geen boxen, dus onder het afdak maar styk afgezet. Daarna mag hij weer in de paddock. Die trouwens ook klein is, voor hem. Hij staat nu wel apart en niet tussen zijn vrienden. Maar ik hoop dat dat over 2-3 mnd anders is.

DenB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 00:37

Fabster, fijn dat het inspuiten goed ging! Spannende tijd nu hoor!

Je zou eventueel eens naar Kurkuma kunnen kijken. Dat schijnt goed te werken bij artritis/artrose.