Open wond koker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 09:55

+:)+

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 21:53

We zijn er inmiddels achter wat de oorzaak van de wond is...

Het is immers nu opnieuw gebeurd... -O- Ik heb nu echter gezien wat er gebeurd is. Paard en pony stonden samen op de wei. De pony heeft een flinke trap gekregen van het paard. De hoeven van het paard zijn tegen zijn linker dijbeen gekomen. Dit is vervolgens flink dik geworden, een paar uur erna was de verdikking uitgezakt naar zijn koker. De koker is vervolgens dus dik geworden en stond op spanning (zoals de vorige keer) de koker is op dezelfde plaats weer opengebroken en het wondvocht/pus/wat het ook is loopt er weer uit... Dit is blijkbaar dus de plek waar de rotzooi van de klap heen loopt en vervolgens het lichaam verlaat.

Bij deze een foto van de wond... -O-

Paard en pony zijn uit elkaar gehaald, en mogen vanaf nu enkel nog naast elkaar op de wei staan... Het is nu namelijk de derde keer dat dit gebeurd is... Balu voelt zich gelukkig niet zo slecht als de eerste keer.

Eight

Re: open wond koker, vliegvrij houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 22:09

Jeetje wat ellendig dat dit weer is gebeurd, maar nu weet je ten minste waar het door komt.. Goed dat ze uit elkaar zijn gehaald en hopen dat het herstel weer voorspoedig verloopt! Ik duim voor je :)

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 22:12

Klote dat het weer zo ver is! Sterkte ermee!

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 22:15

Afbeelding

Thanks ja :) het zal wel goed komen denk ik :) jammer dat ze niet meer bij elkaar kunnen... Ik zie liever paarden die daadwerkelijk met elkaar in contact kunnen komen... Maar dit is absoluut geen doen

Edit.... Foto geplaatst :)

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 19:41

Vandaag ziet het er zo uit:

Afbeelding

En na het schoon maken:

Afbeelding

En het zij-aanzicht... Vochtophoping

Afbeelding

Afbeelding

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 19:48

Wat ontzettend schrikken!
Fijn dat je nu wel weet hoe dit steeds heeft kunnen gebeuren.
Hoop dat alles we er goed geneest.
Volgende week met mooie weer zullen er wel veel vliegen weer zijn.

Of misschien klein beetje knoflook door zijn eten heen?
Ze zeggen dat het ook vliegen op afstand houd....zelf nog niet geprobeerd.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 12:39

Is het echt vocht of pus? Goed proberen leegduwen door het bestaande gat waar al pus uit komt. Als het blijft zitten krijg je op het laagste punt in de buik dalijk ook nog een fistelwond. Die pus moet namelijk ergens heen!

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 12:42

Jasmijn159 schreef:
Is het echt vocht of pus? Goed proberen leegduwen door het bestaande gat waar al pus uit komt. Als het blijft zitten krijg je op het laagste punt in de buik dalijk ook nog een fistelwond. Die pus moet namelijk ergens heen!

Zou je dat niet gewoon uit moeten spoelen, net zoals bij een gebarsten droeswond? Ik mocht van de dierenarts de wond niet aanraken met m'n handen en mocht alleen spoelen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 12:44

Toch zit er dan iets dat niet helemaal klopt, als het vocht van de schop naar beneden loopt zou je niet verwachten dat bij het openbreken er zo'n rotzooi uit komt dus een oude fistelgang kan maar zo, hopen dat ook dit weer goed heelt, succes

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 13:00

Chiave schreef:
Jasmijn159 schreef:

Zou je dat niet gewoon uit moeten spoelen, net zoals bij een gebarsten droeswond? Ik mocht van de dierenarts de wond niet aanraken met m'n handen en mocht alleen spoelen.

Ik zou ook niet met mn blote handen aan de wond zitten. Maar handschoenen aan en de pus eruit duwen kan denk ik geen kwaad. Uitspoelen ben ik nooit zo fan van. Zet hoop druk erop en is vaak pijnlijker.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 13:40

Het is pus wat in eerste instantie uit de wond loopt... Ik maak eerst de wond schoon met een kletsnatte warme handdoek met badedas. Vervolgens moet ik dit van de dierenarts uitspoelen met een water/betadine/zout oplossing. (geen harde straal, ik gebruik een jerry can gevuld met dit mengsel, daar een tuinslang opzetten en deze in de wond laten lopen) Vervolgens kun je het wondvocht (stuk minder dik van structuur en lichter van kleur) er zo uit duwen en komt het via de wond naar buiten.

Dit is allemaal lekker ranzig :P dus daar heb ik echt wel handschoenen bij aan :P

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 20:42

Vanavond zag het er zo uit:

Voor het schoon maken:
Afbeelding

Afbeelding

Na het schoon maken:

Afbeelding

Afbeelding

Al met al ziet het er ietsje beter uit. Er staat een stuk minder spanning op de koker en op de buik :)

Poowniej is braaf en voelt zich eigenlijk gewoon kip lekker :)

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 20:21

Helaas geen voor foto gemaakt... Maar zo ziet het er vandaag uit...

Afbeelding

Afbeelding

De zwelling en de spanning op de koker is verder afgenomen... Of het vocht in de buik afgenomen is, weet ik eigenlijk niet zo goed...

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 13:13

Afbeelding

Eight

Re: Open wond koker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 14:19

Hoe gaat het nu met hem neon? Verloopt het herstel goed?

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 14:31

Hi,
Ja het ziet er eigenlijk heel goed uit. De zwelling is flink afgenomen en er komt ook niet meer zoveel zooi uit. Doordat de zwelling afgenomen is merk je ook dat hij beweging weer een stuk fijner vind (onbelast lopen in de wei) Ik denk dat het nog een paar daagjes gaat duren voordat het helemaal van binnen uit dicht is :) maar zolang er verbetering in zit, is het goed.

Vandaag wilde hij wel graag in de stal staan i.v.m. vliegen... Maar goed dat is begrijpelijk. Ik heb er wat hooi neergelegd zodat hij wat te doen heeft :)

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 20:27

Ik heb eigenlijk geen idee of er nog mensen volgen ;) maar ik heb een update... De zwelling neemt flink af... (de rotzooi die er uit komt dua ook :P ) al met al begint het er goed uit te zien :)
Kwa vliegen is het ook prima te doen...

Vandaag de voor foto:

Afbeelding

En de na foto...

Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:29

komt dit echt door een trap?Kan het niet zijn dat er een fistel zit ofzo?

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 15:35

Tsja Geerke ik vind het ook apart... Ik heb de trap zien gebeuren en heb gezien dat zijn heup dik werd... Vervolgens zakte het dikke op zijn heup naar zijn buikhollte en toen kwam het er uit bij zijn koker...

Ik weet het verder ook niet,maar de pony is ondertussen 26 en heeft de eerste 25 jaar van zijn leven hier geen last van gehad...

De 2e keer dat hij het had, hadden we het vermoeden al dat het van een aanvaring tussen paard en pony kwam. Nu hebben we het zien gebeuren..

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 15:47

Het is dat je het zag gebeuren, anders zou ik ook niet denken dat dit van een trap kon komen.

De zwelling is inderdaad goed afgenomen.
Het ziet er goed uit.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 11:00

Weer even een update :) met foto's van gisteren

Afbeelding

Afbeelding

En de hele poowniej :) (op de voor voetjes na dan haha)

Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 11:02

eindelijk zien we eens hoe knap hij is <3
Is het nu dicht en komt er niets meer uit?

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 11:10

Haha thanks Geerke :) het is een snoepje hè... Kinderen zijn altijd direct verliefd op de kleine prinsessenpony:P

Er kwam gisteren een heel klein beetje rommel uit... Je ziet het een heel klein beetje op de foto... Het zou misschien ook een irritatie kunnen zijn van de vliegen, het ziet er immers anders uit... En er waren 2 van die krengen om hem heen aan het zwermen... Ik heb het schoon gemaakt en betadine erop gesmeerd... De vliegjes waren direct weg.bHet gaat echter wel goed met hem :) en ik verwacht dat het bijna helemaal in orde is nu :) ik blijf hem echter panisch in de gaten houden :P we hebben een ritueel waarbij hij direct de kont naar me toe draait als ik de wei in kom... Net alsof hij wil zeggen: kijk maar... Dan hebben we dat tenminste weer gehad haha...