Wie gebruikt er hier huis-tuin-keuken middeltjes?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Waikiki

Re: Wie gebruikt er hier huis-tuin-keuken middeltjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 01:14

Tabletten van de kruidvat zullen niet helpen, tenzij je er mega veel moet geven. Meeste volwassen zitten al gerust op 1 a 2 pillen per dag, hoeveel moet je er dan wel niet aan een paard geven? En daarbij mij is geleerd dat de goedkopere niet helpen.

Ik smeer vaak Manuka Honey op wondjes op mud fever, of ik gebruik Paw Paw ointment. Hebben jullie trouwens wel eens rosehip oil gebruikt? Rosehip is echt een geweldig product, de olie is goed voor je huid en littekens. Ik gebruik het voor een paard met iceburning.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 05:58

Bij ons thuis werd vroeger ook middelen gebruikt maar dan op mens en niet op paard/pony.
Zo weet ik nog als ik verkouden was werd er een ei met bast in azijn gezet, moest 24 uur staan.
Dan werd het ei kapot geslagen en dan bruine suiker erbij en dat moesten we drinken.
Hielp altijd wel, maar o zo goor!!

Iemand in de rug, vijl onder het matras.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 06:34

Ik heb ooit van de DA de tip gehad om bij hoestende paarden een paar dagen wat honing op een appeltje te geven ipv direct te bellen.
En inderdaad t werkt.
Als ze hoesten krijgen ze dat en er is geen dierenarts nodig.

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 13:05

Leuke tips.
Ik ben benieuwd naar meer reacties.

Brrrr Vrouwke, ik krijg er kippevel van, wat vies.
Ik lees een paar dingen waarvan ik denk, serieus ?
Andere dingen klinken weer heel logisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 13:11

Wie bedenkt het om zuurkool om de hoeven van zijn paard te doen omdat de hoeven zo droog zijn? :+

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 13:16

leuk topic!
wij doen bij een paard die zachte stralen/rotstraal heeft watjes met blauwspray in de straal werkt super goed!

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 14:21

Handig topic :) veel dingen kwamen me al wel bekend voor, andere dingen denk ik echt 'dat kan nooit werken'. Maarja de meeste dingen zijn niet schadelijk dus het proberen wel waard :)

Heeft iemand ervaring met bier en peterselie bij een heet paard? Werkt dit?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 17:54

Geen ervaring maar wij geven de varkens wel bier voordat ze naar slachthuis gaan (worden ze iets rustiger van) dus wie weet dat dat werkt?
Peterselie nooit gehoord dat dat rustgevend is

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 18:02

azijn (voor in de sla) gebruik ik als de stralen en de hoeven van onder stinken en zacht zijn.

Hoeven goed uitkrabben, losse delen weg krabben en dan azijn er in spuiten.
Volgende dag is de stank en de zachtheid al minder of helemaal weg. Doe dit al jaren, als het nodig is :)

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 18:04

Tea Tree & azijn werkt trouwens ook prima tegen schimmel en hoefrot :)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 18:08

Mijn oma deed ook dat ei in de azijn, alleen deed zij dat ei erna niet door, wel de bruine suiker en honing geloof ik. Na 24 uur in de azijn is de hele pel van het ei, dus alleen het binnenste vel is over aan de buitenkant en dat is hard geworden van de azijn. Mijn oma zei altijd dat de kalk van de pel dan in het drankje zat :')

Zo deed mijn opa een papje maken van de wilgenbast en dat was goed voor open wonden. Er is wel iemand van haar open been genezen, dat weet ik wel.

Xliszyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 18:13

Wat een leuk topic ik volg.!
Zou groene zeep echt voor luizen werken??

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 18:34

Voor paarden met behang:
parafine olie + zwavelbloem bij de drogist halen en met een handschoentje goed in gewassen en afgedroogde sokken doen. Iedere twee weken herhalen. Daarna sokken weer eens uitwassen en ze blijven voller, vuil gaat er sneller uit en mok/luizen blijven sneller weg. Ik ben er zelf pas mee bezig maar in Engeland zweren ze erbij. En het kost niet veel.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 21:02

Parafine olie en Dettol mixen werkt trouwens heel goed bij jeukende staarten. Veearts had ons het aangeraden en werkt top. Je moet het wel niet te vaak gebruiken trouwens...

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 01:43

casperrr schreef:
Parafine olie en Dettol mixen werkt trouwens heel goed bij jeukende staarten. Veearts had ons het aangeraden en werkt top. Je moet het wel niet te vaak gebruiken trouwens...

Klitwortellotion (2,50 kruidvat) werkt ook top, in het begin intensief (1/2 x pd) en dan afbouwen. (Is minder agresief als bovenstaand.)
Klitwortellotion zit soort alcohol in (wordt ook door mensen gebruikt) wat de boel goed schoonmaakt (zeker bij paarden die deken op hebben zie je dat die vaak wat duwen tegen staart, van viezigheid/klefheid).

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 02:00

Wij hebben bij een paard wat moeilijk ademde deze zomer Guinness bijgevoerd; 1 flesje per dag, helpt de aanmaak van rode bloedcellen, die zuurstof vervoeren. Heeft haar goed geholpen. :)

Verder 's zomers een paar druppels pepermunt olie op een emmer water, dan met een spons de benen doen, werkt heerlijk verkoelend voor ze.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 08:32

super interessant!

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 08:48

Babyolie tegen de korstjes op de benen van mijn Tinker. Zoveel als mogelijk op de huid aanbrengen, goed inmasseren (staat ze helemaal te genieten :P ) en de volgende dag de korstjes uit de haren borstelen.

Babyolie werkt trouwens ook goed om de klieder tussen de uiers los te krijgen. Daarna ga ik er met een babydoekje overheen of met de waterslang. (staat dan wederom weer helemaal te genieten)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 09:02

Ik was mijn paard altijd met groene zeep en de hoeven olie ik met zonnebloem olie. Vieze plekjes maak ik schoon met babydoekjes als ik niet wil wassen en heel droog leer olie ik ook met zonnebloem olie. Werkt tot nu toe allemaal het best en is nog eens het goedkoopst ook.