Open wond op voorbeen, knie, buigplek.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mootje1980

Re: Open wond op voorbeen, knie, buigplek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 00:11

Ik heb een basis verzekering. Alleen tegen dood, ongevallen en accute koliekoperaties. Verder geen da kosten. Deze verzekering is niet zo duur. Maar paard moet wel goedgekeurd zijn. Soms kan je de verzekering van de oude eigenaar over nemen. Als die nog niet opgezegd is... Wie weet?

Happysil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 00:12

Ik vind het ook een redelijke wond.
Mijn tinker had het been aan de binnenkant van zijn spronggewricht open liggen.
Gewrichtsvloeistof spoot eruit als hij liep.
Kon niet gehecht worden. Geen mooie hechtranden.
Heb er elke dag honigzalf en schoon verband omheen gedaan.
Is heel mooi dicht gegroeid.
Je ziet er niks meer van. Ook geen wildgroei.

Yessekles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 00:25

De vorige eigenaar weet ervan, is van een drafstal. Die zal dat toch wel aangegeven hebben als er een verzekering was??? Hebben die drafstallen zulke verzekeringen?
TinkerTeun, gewrichtsvloeistof wat eruit spuit, eng! Maar toch ook dicht gegroeid, wat bijzonder.

Happysil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 00:34

Yessekies inderdaad. Want als er een infectie was bijgekomen was het einde verhaal.
Hij heeft al die tijd 24/7 buiten gestaan met z'n verband.
De wond bleef ook de hele tijd in beweging maar bij elke verbandwissel zag je de wond weer een stukje dichter groeien. Wel mooi om te zien.
Hij heeft nog een heel klein litteken, wat precies de vorm heeft als het litteken van Harry Potter.
Hij kan alleen nog niet toveren :D

Yessekles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 00:50

Dus een wat ruimere stal, zodat hij bij zijn vriendjes kan staan (met draadje ertussen) zal misschien ook al vrij snel mogelijk zijn, zeg jij???

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 01:03

Yessekles, ik vind je wonde echt al super goed genezen! Je moet gewoon wat geduld hebben en veel smeren. Ik weet dat DA- verbandjes veel geld kosten. 50 per verband :\ hier. Maar hou goeie hoop. Paardjelief herstelt goed en van zodra je het weet kan je het zelf verzorgen.
Misschien een DA zoeken die je het kan leren om zelf een verband aan te leggen op die plaats? Ik vind de tip van een knie beschermer ook een goed idee. Tegen wildgroei helpt massage erg goed (naast het wegsnijden natuurlijk). En bij massage bevorder je de bloeddoorstroming.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 07:07

Ts, de drukkingen kwamen bij mij aan se zijkant, op de botjes die daar wat uitsteken.
Goed verband is wel belangrijk hoor, zeker niet met gaasjes en tape gaan rommelen. Ik ben zelf handig met verband leggen, maar het blijft hoe dan ook duur. Die rollen verband zijn 3-5 euro per stuk als je ze zelf koopt en dan nog de gamgee (onderverband). In een later stadium deed ik een bandage om het verband voor op de wei.

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 19:13

Je zou ook voor een elastische kous kunnen gaan, deze rekken mee. Tubifast heet het

sanneloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 19:36

Heel veel sterkte!!!
Ik heb verder geen verstand van wonden maar lees mee!

Happysil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:16

Yessekles schreef:
Dus een wat ruimere stal, zodat hij bij zijn vriendjes kan staan (met draadje ertussen) zal misschien ook al vrij snel mogelijk zijn, zeg jij???

Die van mij heeft geen moment binnen gestaan. Gewoon 24 uur per dag op de wei.
En hij stond ook niet alleen, met z'n vieren.
Het heeft mij in totaal wel 2500 euro gekost aan dierenartskosten.
Ik moest de wond eerst toedekken met een gaasje gedrenkt in paraffine, daar honingzalf opsmeren en dan op de wond leggen. Watten erom heen daar weer verband omheen.
Dan weer watten op de achterkant van het been en daar het elastisch verband omheen gedaan. Het bleef heel goed zitten. De hele rol verband ging erom heen.
En toen het bijna dicht zacht, helemaal niks meer mee gedaan. Gewoon zo op de wei.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:19

voor mensen hebben ze dit verband ook, is alleen wat dunner (kan meer ademen!) kost bij mijn apotheek 12euro per rol van 25m.

(gebruik het bij hoefzweren om de voet in te pakken)

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:35

Het lijkt ook alsof je je vooral zorgen maakt over de financiële kant van het verhaal. Doet zeer hè, zo'n bak met geld leeg kieperen? Herkenbaar, mijn paard heeft de eerste twee jaar haar aankoopbedrag gekost bij de dierenarts. Ik zag de dierenarts heel erg vaak. Auwww. Maar soms heb ik het idee dat een nieuw paard je wil testen ofzo. Ik zie bij mij namelijk op stal dat nieuwe eigenaren de meeste problemen hebben. Bij mij is het goed gekomen. De laatste drie jaar de dierenarts niet meer gezien, behalve voor de entingen. Bedenk even voor jezelf wat voor jou de grens is en accepteer daarna alle kosten die daar onder blijven. Paarden kosten nu eenmaal geld. Sterkte!

Yessekles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 23:58

Bedankt voor jullie tips allemaal, ik ga er een weg in zoeken die mij het beste voegt. En ik hoop dat Arnie die weg ook goed vindt, anders passen we het aan. Ik denk eraan slobber voor hem te halen, dat is verwennerij voor hem, maar heeft hij bijna nog nooit gehad. Als ik dit bij verband wisselen geef zal hij toch niet gelijk koliek krijgen ofzo, omdat hij het niet gewend is???

Evelien, dit had ik ook al bedacht ja, een soort grens bedrag. Maar wat doe ik dan als ik die grens over dreig te gaan??? Ik heb het straks gewoon niet meer...en dan??? Om hem nu na alles nog op te geven, dat gaat me echt te ver...

Ik ben van plan wel mensen-verband te gebruiken en eens te kijken hoe dit gaat. Ik krijg dinsdag een lesje verbandleer van de dierenarts waar we Arnie weer gaan ophalen.

Ik kijk er nu toch ook wel naar uit om dit met hem aan te gaan. Lekker weer mn paardje terug!

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 00:08

Arme Arnie's, wat een peg weer voor hem zeg!
Ik ken hem van de dravers stal, wens je veel sterkte en hoop dat alles goed komt!

Yessekles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 00:09

Dank je wel. Het is wel een brokkenpiloot he........

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 00:16

Yessekles schreef:
Dank je wel. Het is wel een brokkenpiloot he........

Zeker! Hij heeft nog wel eens wat. Een tijdje terug toen die hier nog stond lag zijn andere knie ook open doordat er wat in de zandkamp was gebeurt! Hoop dat zijn peg hierbij blijft :)

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 00:23

Ik vind het er al heel mooi uitzien.

Nog even terugkomend op de verzekering. Ik ben van mening dat je beter iedere maand een x bedrag kan wegleggen.

Mijn haf heb ik al weer bijna 7 jaar ik heb daar een keer een ontstoken oog met wat zalfjes me gehad en er is een tumor in de ooghoek weggehaald. totaal ongeveer 400,00
De shet is gecastreerd, heeft een kreupelheidsonderzoek en een bloed onderzoek gehad Is ook ongeveer 5 jaar in mijn bezit (kan ik wat naast zitten) ook ongeveer 400,00 bij elkaar.
De Welsh heb ik nu iets langer als een jaar en nog geen da kosten aan gehad.

Als ik deze drie moet verzekeren ben ik veel meer kwijt als 800,00. Daarbij ook nog dat de helft waarschijnlijk niet door een verzekering wordt vergoed.

Ik heb wel altijd gezegd als de da rekening meer wordt als aanschaf paard dat ik ze dan laat inslapen.
Hoewel ik daar nu zeker met de haf op terug kom.
Ik heb ook alles aan huis staan, druk van extra stalgeld of opvangtehuizen voor oude/kreupele paarden heb ik ook niet

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 15:16

Uiteraard liggen er financieel grenzen, maar dat is bij geval op geval te bezien. TS heeft inmiddels al wel veel geld geïnvesteerd in de wond, dan zeg je niet in de laatste fase van het herstel nu gaat de geldkraan dicht. Dat is mijn mening tenminste. Tuurlijk hoef je niet iedere week de dierenarts te laten komen voor controle, dat is zonde van het geld. Maar als je twijfelt wil je toch een mening van een dierenarts. Je moet voor jezelf zien wat je eraan uit wil geven en wat eventueel goedkoper kan (zoals het verband) zolang dat niet ten koste gaat van het herstel.
Ik heb voor de behandelingen van mijn paard voor zijn peesblessure heel veel moeten laten, maar is het waard geweest. Het geld ging zeker in het begin met bakken tegelijk over de balk, maar nooit getwijfeld of ik iets moest laten vanwege het geld. Terwijl het me zeker niet op de rug groeit.

Van een beetje slobber gaat hij geen koliek krijgen. Hoop dat hij dan een beetje druk is met eten ipv waar jij mee bezig bent.

Yessekles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 19:27

Even kort antwoord, later meer. Ik heb al wat verband van de Action gebruikt en dat blauwe sportverband vond zelfs de DA wel verdacht veel lijken op haar verband :) Dus we gaan hier binnenkort wel weer even shoppen... Slobber tijdens verbandwissel lijkt me een goed plan dan, gaan we proberen.

DesixNorris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 01:05

Ik heb hier geen verstand van, maar lees toch even mee.
Heel veel sterkte !

Yessekles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 19:28

Morgen gaan we Arnie weer ophalen uit de kliniek. Al vind ik de verzorging best spannend, (lukt het allemaal, hersteld het goed?) ik kijk er erg naar uit hem weer dagelijks te kunnen opzoeken en knuffelen en ja ook verzorgen. Lekker verwennen! Straks wordt ie nog moddervet whahaha.

Ik hou jullie op de hoogte.

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:50

Succes morgen. Spannend naar fijn!

Yessekles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 22:57

Hoi allemaal,

Het is fijn om Arnie weer thuis te hebben! Verbandleer gister was pittig, maar de dierenarts heeft het heel goed uitgelegd en aangeboden advies te geven als ik foto's naar haar stuur van de wond. Dat is lief!

Dit was de wond maandag bij de laatste verbandwissel, ziet er goed uit, toch!?

Afbeelding

Zijn verband bestaat uit twee delen, ik zal het straks laten zien. Op zijn onderbeen is een verband aangelegd wat een week of twee kan blijven zitten, dit ondersteund het daadwerkelijke verband, tegen afzakken.

Met het bovenste verband is het belangrijk het bot achterop de knie vrij te houden, vooral het puntje ervan. Daarom is het verband daar open gelaten. Hij had door de eerste weken verband daar al een drukplek. Na transport gisteren leek het verband wat gezakt, ik ga hier morgen goed naar kijken, misschien moet het verband dan eerder worden verschoond. Dit zou anders een week moeten blijven zitten.

Zalf leek haar nu niet nodig, een mepilex (schuimverband, absorbeerd), watten en rekverband moet het doen. Druk op de wond met dit verband moet de wond vlak houden en gaan doen genezen. Alleen met een vochtig gaasje wondvocht eraf halen en daarna weer verbinden.

Verband aanleggen (lichtblauw moet Leopard verband zijn, dit was eenvoudig verband om te oefenen)

Afbeelding
Mepilex met leukoplast aangebracht

Afbeelding
Watten

Afbeelding
Verband, hier zie je het open stuk, vanwege dat botje.

In mijn volgende berichtje wat antwoorden, sorry dat ik daar zo laat mee ben...

Yessekles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 23:10

In de paarden verzekeringen heb ik me wat verdiept, maar de ene waarover ik goede verhalen hoorde, doet geen paarden meer en de andere staat op de site van Tros Radar met een slecht verhaal :(

Ik heb de vorige eigenaar gevraagd wbt een verzekering, die antwoorde dat het voor zoveel paarden niet te doen is, dus geen verzekering. Snap ik.

Massage tegen wildgroei is een goed idee, dat helpt misschien ook (bij rustig opbouwen) tegen zijn angst bij het benaderen van de wond. Waarmee masseer je dan (zalf oid)???

Ik heb voor 4x verbandwissel verbandmiddelen van hun mee, gewoon goed verband dus. Het onderverband mag ik met eigen verband doen, maar hoeft niet vaak verwisseld te worden.

Een elastische kous of kniebeschermer is ook een idee, heb ik me wat in verdiept. Eerst eens verder met verband en kijken hoe het gaat, dan kan ik altijd nog zoiets opzoeken.

Het zijn inderdaad vooral de financieen waar ik me zorgen over maak, ik heb wel een huis en een gezin... Maar het is nu nog te handelen...het moet hierna wel stoppen, trouwens. Wat ik ook vervelend vind is dat ik steeds hulp moet vragen voor de verbandwissel. Toch snel kijken of ik dat alleen ga redden.

Wortelsusie, wat was er de vorige keer precies gebeurt met Arnie, geslagen, gevallen???? Was dat ook een open wond?

Wbt voer (slobber oid) tijdens de wondverzorging waarschuwde de DA me dat het eten echt niet in de wond moet dwarrelen of Arnie er met zijn vieze mond naar toe gaat. Dan moet ik de wond heel goed schoonmaken en we willen de wond eigenlijk zo min mogelijk belasten met poetsen e.d. Misschien eens voorzichtig proberen en kijken hoe erg hij is gefocust op zijn voer...

Ohja, de smid is geweest in de kliniek (hadden we overlegd), hij had erg lange hoeven, vooral voor. Kijk eens op de foto's hoe netjes zijn hoefjes zijn, zo mooi! En erg prettig voor hem, dat staat toch een stuk lekkerder en voorlopig zullen ze niet erg slijten ook.

Voor nu geen zalf op de wond trouwens, ik hoop dat het niet nodig is en dat de wond op deze manier snel zal sluiten. Anders kan ik bij mijn DA een zalf halen wat de genezing bevorderd en werkt tegen wildvlees.

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 23:33

Ik blijf herstellende wonden gewoon inmasseren met Mesitran. Ik zweer bij dat spul! Vetramil werkt ook en ruikt lekkerder maar ik heb het idee dat Mesitran toch wat beter/sneller werkt. Wonden sluiten mooi en schoon. Momenteel ook een gemene wond waarvan ik dacht dat het helemaal mis zou gaan en er wildvlees kwam maar ik ik ben stug blijven smeren en ik had daarnet echt het idee dat ze er weer mee weg gaat komen zonder littekens en wildvlees. Maar ik blijf doorgaan met smeren tot het helemaal weg is. Het blijft wel wat nat en lijkt pusserig maar daar moet je je niet door laten afschrikken.