Ben ik gek???? Ik kan het beest toch niet laten slachten....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 09:43

Nammie schreef:
Dat verschil is makkelijk uit te leggen
Een hond is een jager , een paard is een prooidier.
Verdiep je eens in dit verschil...

en daarnaast is de vergelijking met een mens helemaal krom

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 09:43

Welke prijsklasse was het waarin je dit paard hebt gekocht.
Je zegt dat er in die prijsklasse geen goedgekeurde paarden te krijgen waren....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 09:46

Ik zou er zelf geen geld meer instoppen voor een operatie. Paard terug naar de handelaar (en dan hopen dat een volgende wel laat keuren) of zelf naar de slager als dat kan, of in laten slapen.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 09:46

Maar als ze het op mail heeft staan dat de handelaar het paard niet naa de slacht wil doen, maar gewoon wil doorverkopen dan is dat makkelijk te bewijzen. Maar als er getelefoneerd is is dat a wat moeilijker.

Cassidy

Re: Ben ik gek???? Ik kan het beest toch niet laten slachten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 09:49

Het maakt niet uit wat de handelaar met dat paard gaat doen, als jij via een handelaar koopt heb je recht op de volledige aankoopprijs. Paard terug naar de handelaar en compleet bedrag terugvragen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 09:49

De operatie geeft 85% slagingskans. Ik vind het top dat je dit in het paard wil investeren en het dier kans op gezond leven geeft!
Voor wat betreft het stallen na de ingreep zou ik kiezen voor de stal met sociaal contact.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 09:50

Jeetje wat een verhaal.. Snap dat je het erg moeilijk vind maar ik zou m meteen terug brengen! Geen geld aan besteden, een 4 jarig paard die dit allemaal al heeft is niet goed dat wordt als hij ouder is steeds meer en erger..

500 euro krijg je terug van de handelaar dat is meer dan de slacht prijs!!
Sterkte!

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 09:52

Ik wil graag voor jou die handelaar wel eens bellen.... Want dit vind ik niet kunnen... Sowieso ben je nu consument en gelden er al andere regels voor je dan wanneer je bij een particulier had gekocht. Dus...

Verder... Dubbel... Als het mijn paard was geweest, die ik al langer had, dan was het heel simpel, 85% is voor mij genoeg om het te doen. Maar iig bespreken met de DA, bij een andere DA een second opinion aanvragen... (Weet dat er ook DA's bij zitten die vanalles maar proberen, niet aan de dieren denken, maar wel aan hun inkomsten...) En dan met DA om de tafel gaan zitten wat verstandig is.

In de prijsklasse geen goedgekeurde paarden, waarom zo goedkoop? Is het financieel dan wel mogelijk om alles te betalen? Operatie enzo? Tegenwoordig gaan er paarden bijna gratis weg die nog goed zijn, misschien wel wat ouder, maar echt nog niet afgeschreven...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 09:53

Niet aan beginnen en gehele aankoopbedrag terug eisen van de handelaar. Het paard voldoet geheel niet aan het gebruiksdoel, in geen enkel opzicht. Aangezien de handelaar wel mee wilt werken tot op bepaalde hoogte, moet hij hier ook van op de hoogte zijn geweest. Ga op je strepen staan, en breng het paard terug. Geef ook aan de handelaar aan dat het weer opnieuw verkopen echt niet kan, hij zal dan 100% willens en wetens een niet bruikbaar paard verkopen, wat gewoon oplichting is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 09:55

Bij een paard van mezelf zou ik ook geen twee keer hoeven na te denken, maar dit dier is net aangekocht. Volledig aankoopbedrag terugvragen, niet genoegen nemen met het aanbod van de handelaar. Zijn je ouders verzekerd voor rechtsbijstand? Dan advocaat inschakelen als handelaar niet meewerkt.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 09:57

Nammie schreef:
Dat verschil is makkelijk uit te leggen
Een hond is een jager , een paard is een prooidier.
Verdiep je eens in dit verschil...

Ja en?

Ga maar even uitleggen waarom een prooidier geen OP mag en een roofdier wel?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 09:57

Thats_Me schreef:
Je vraagt wat het meest diervriendelijke is. Als het dier zoveel mankeert, zo jong is dan is er maar één echt diervriendelijke optie en dat is slachten of laten inslapen. Tegenwoordig lijkt het wel of elk paard gered moet worden.

Is precies wat ik dacht. Ik heb vorig jaar mijn merrie, die alleen maar een chip in de kogel achter had, laten opereren. Slagingskans was heel hoog, en ze zou erna gewoon weer vol belastbaar zijn aldus DA. Nou ik kan je vertellen dat ik vorig jaar toch echt een aantal keer op het punt van inslapen heb gestaan. Ze is in februari geopereerd en halfweg september liep ze nog steeds kreupel en leek het niet meer goed te komen. Na de operatie 6 weken stalrust. Daarna foto's niet goed, nog weer 8 weken stalrust en ingespoten met hyaluron en een tildren infuus gehad. Na 8 weken nog een keer hyaluron omdat de foto nog steeds niet goed was. En een rekening bovenop de operatie die bijna net zo duur was als de operatie zelf. Laat ik het zo zeggen met die 2000 euro die jou DA nu berekend heeft TS was de rekening hier niet betaald.

Ik heb dr laten opereren omdat dit het enigste was wat ze had, en de slagingskans heel erg hoog was. Maar bij een paard die ook al problemen heeft met de straalbenen en ook nog chips in de kogels heeft, die zou ik echt niet meer laten opereren.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 09:59

Het is niet eerlijk om van dit paard te verwachten dat het ooit een fijn dressuurpaard gaat worden. Ik zou er ook verder geen geld meer insteken. Terug naar de handelaar en geld terugeisen.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 10:00

Ik zou het ook niet doen. Als het niet goed komt, en die kans is groot, ben je hartstikke veel geld kwijt. Het wordt zo inderdaad een dure frikadel..

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 10:02

Als een DA het advies geeft dat dit amper kans van slagen heeft...tja dan zie ik het nut er ook niet van in.
Maar als het paard een goede kans maakt...

We hebben hier op bokt al heel vaak advies gehoord van afmaken, inslapen en slachten.

In sommige gevallen misschien het juiste advies.
Maar ook vaak zat waar een paardje toch prima opgeknapt is.

Squirrel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 10:02

Niet doen, als het paard nog maar vier is en nu al die ernstige problemen heeft, dan kan het alleen maar erger worden. Dat kan anders nog wel een hele lange lijdensweg worden voor dat paard. En de kans dat het een goed dressuurpaard wordt is wel erg klein. Ik zou meer gokken op een recreatiepaardje als je geluk hebt.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 10:03

TS:ik snap je dilemma maar wat ik niet snap is dat je een paard in de lagere prijsklasse koopt en er dan als hij helemaal slecht blijkt te zijn, toch ineens minimaal 2000,- aan kan uitgeven voor een uiterst onzekere toekomst ???
Kan je dan niet beter het paard zijn rust geven, zoveel mogelijk geld vd handelaar teug proberen te krijgen en dan daarvan een nieuw paard met minder problemen kopen?

Af laten maken is niet weggooien, in dit geval is het voor het paard de fijnste oplossing... Als het met enkele weken boxrust ook echt klaar was, zou ik zeggen doen maar dit lijkt op een neverending story en dt mag je het dier niet aandoen...

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 10:03

pillow schreef:
Je kunt dit paard absoluut terug doen naar de verkoper en je aankoopbedrag volledig terug krijgen. Hier bij sta je echt in je recht. Het maakt echt niet uit of je hem direct laat keuren of pas na een week, dit zijn verborgen gebreken. Dus terugbrengen en je niet laten wegsturen met een afkoop som. Je hebt er recht op en dat weet die handelaar ook heus wel.

Je zult wel gelijk hebben, maar wat gebeurt er dan? Dier wordt verkocht aan de volgende, die laat m niet keuren en gaat er leuk mee rijden. Dier komt in protest omdat hij pijn heeft en wordt verrot geslagen omndat het zo'n rotbok is....Fijn vooruitzicht...
Als je dan toch goed voor het dier wil zijn, laat hem dan slachten. Ben je een klap minder geld kwijt als dat je hem alsnog laat opereren en niet goed krijgt, en het dier is beter af

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 10:04

Cayenne schreef:
Het is niet eerlijk om van dit paard te verwachten dat het ooit een fijn dressuurpaard gaat worden. Ik zou er ook verder geen geld meer insteken. Terug naar de handelaar en geld terugeisen.

Zodat het volgende slachtoffer het paard koopt...

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 10:06

Ik zou doen waar jij achter staat. Terug naar de handelaar is waarchijnlijk doorverkopen naar iemand die misschien helemaal niet gaat keuren. Wat voor gevolgen zou dat hebben.

Overdenk alle opties en kies de optie waar je zelf achter staat. En waar je met een goed "geweten" achteraf kan zeggen, dit is de juiste keuze geweest. En niet de optie waar je bij voorbaat niet achter staat. Welzijn van het paard natuurlijk wel voorop stellen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 10:07

Een vergelijkbare knieoperatie konden we onze 2 jarige na een ongelukje ook laten ondergaan. Wij hebben toen besloten hem t laten inslapen. De operatie zou vergoed worden door de verzekering alleen wij wilden hem dit niet aandoen. De revalidatietijd na afloop zou zo veel tijd en stress voor het dier zijn dat we hem dat niet wilden aandoen. En hem hebben we geboren zien worden en vanaf dag 1 in eigendom.

Klinkt misschien hard, maar de tijd na de operatie is langer dan de 3 weken stalrust. Bij een dier waarvan je niet weet hoe hij zich houdt in die eerste 3 weken. Ik zou het beestje of terugbrengen naar de handelaar, of je 500 euro accepteren en hem laten inslapen.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 10:11

ThreeFingers schreef:
Cayenne schreef:

Zodat het volgende slachtoffer het paard koopt...

Ja, daarom meld ik ook dat inslapen/afmaken diervriendelijker is. Echter kan ik héél goed snappen dat je het geld terug wilt zien dus het paard terug brengt naar de handelaar. Als die slim is gaat het dier dan wel naar de slacht aangezien al meerdere dierenartsen het paard gezien hebben dus het dier niet meer verkocht kan worden onder het mom gezond.

amboewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 10:16

Wat een moeilijke beslissing! Sterkte met je besluit wat je ook doet!

schuimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 10:16

Was er eigenlijk een reden waarom je na 2 weken toch nog foto's hebt laten maken?
Liep het paard niet goed?

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 10:20

Ik zou noch het een, noch het ander doen. Niet naar de slacht, geen lijdensweg van operaties. En zeker niet terug naar de handelaar, waar het arme dier slechts een speelbal is van commercie. :(

Als zo een paard in mijn handen zou 'vallen' , zou ik direct mijn eigen verantwoordelijk nemen en niet afschuiven. Ik zou het willen aankijken, in de wei zetten voor een lange periode, (minimaal 1 jaar) met een rustig en vriendelijk maatje, regelmatig ermee poetsen en 'tutten' en kijken of de Natuur haar 'werk' kan doen, kijken wat dat uitricht. Mocht het na een x-aantal jaren alleen maar verslechteren (of wellicht al eerder...) , op dat moment kan je nog altijd ingrijpen. De pijngrens goed in de gaten houdend!

Daar zou ik mijn evt. geld in wilen investeren.