onze ex-bloedtappony blijft mager ondanks alle maatregelen?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 21:47

Kijk eens op de site van soulmate nutrition dit zijn echt heel fijne supplementen die echt verschil maken. Toen ik mijn paard kocht bleek hij maagzweren te hebben. ( misschien heeft jouw pony daar ook last van?) Hij was ook erg mager en at slecht, met name hooi liet hij staan. Nadat de maagzweren genezen waren kwam hij nog heel moeilijk aan. Toen ben ik soulmate 2g gaan voeren icm een kuurtje muscleforte, dit heeft bij mijn paard echt super geholpen.

Zou het ook kunnen dat de pony al ouder is dan 16? Paspoorten hoeven bij ponies met dit soort verleden niet altijd te kloppen...

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 21:52

80-liter emmers half vol met 1 deel geweekte bietenpulp, 3 delen granenmeel en 1 deel wiessencob grasbrok. Dit mengsel minimaal 12 uur laten weken. 3x daags. Langzaam opbouwen ivm maagoverloading-risico. Gehakseld gras gelijk luzerne altijd geweekt voeren als een soort verdikte groentensoep. Dit omdat een pa ard met slecht gebit een verhoogd risico heeft tot slokdarmverstopping waaraan het kan overlijden.
Grote hoeveelheden bietenpulp geeft een disbalans in het calcium-fosfor-gebeuren. Dit los je grotendeels op door de granenzemelen.
Voor hooi moet een paard kunnen kauwen, voordroog vraagt om nog intensievere kauwactiviteiten. Als een paard slecht kan kauwen, moet je iets vinden a 5-8 kg per dag waarbij het weinig/niet hoeft te kauwen. Bovenbeschreven recept is succesvol gebleken voor veel paarden met tandproblemen.

ghashira

Re: onze ex-bloedtappony blijft mager ondanks alle maatregelen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 21:58

fantastische reacties, heb al veel genoteerd en ga opzoeken waar ik het kan krijgen en uitproberen..maagzweren lijkt me ook n optie...heb haar n keer het boomloze zadeltje van dochterlief opgelegd en losjes gesingeld, ze verkrampte gelijk...dus volgens mij echt pijn aan haar maag...haar onderhals is ook opmerkelijk gespannen, voelt aan als een stuk hout, zo hard.. dat heeft hier nog nooit een paard gehad,bij sommige hier kan je echt "schudden " met de onderhals...
tja, ouder zou ze mss inderdaad kunnen zijn, maakt op zich niet zoveel uit, ik wil haar gewoon wat beter in haar vel hebben..omdat ik denk dat ze zich ook niet 100% lekker voelt nu.
cushing ..mja... heb daar ervaring mee, had n hond die dat had..weet dat die paarden ook slecht uitruien.. maar dat probleem had ze deze zomer niet.. ga het wel laten checken...

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:15

Wat jij nu opnoemt en wat ik eerder heb gelezen, klinkt eerdere als Cushing

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:38

lastig! Vergeet niet dat deze pony misschien al wel 12 veulens heeft gehad. Wat denk je dat dit met een paardenlichaam doet? Ik zou zo'n pony niet meer laten werken (wat jullie ook niet doen) maar lekker laten genieten van haar "oude" dag, lekker grasjes laten eten en onbeperkt ruwvoer voeren. Poets en knuffelpony, meer niet. Arm beest....

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 23:06

Als je geen Subli kunt krijgen kun je inderdaad ook gewoon geweekte bietenpulp geven, makkelijk te eten en zetten ze goed van aan.
Je kunt er een scheut olie in doen voor extra vetten en energie (zonnebloemolie/omega olie).

En lucerne zetten ze ook goed van aan, met name in de ruglijn door de hoogwaardige eiwitten.
Lucerne is kort stengelig verkrijgbaar meestal, dus goed weg te eten, evt wat nat maken.
Ook kun je lucernebrok kopen, dat zou je weer kunnen weken tot een slobber.

succes ermee!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 23:08

Ik zie geen magere pony, echter wel een arm bespierde pony. Ik heb er precies zo een gehad, in paardenformaat (ruim 180). Ook een ex fokmerrie. Wij hebben alles geprobeerd, kilo's voer gingen erin. Maar geen enkele bespiering kwam erop, ondanks de vele ritten over het strand. Veearts adviseerde wel gewoon beweging en rijden, om spieren te kweken. Wij reden met een uitrijddekentje om te verhullen, en inderdaad, deze merrie stond bekend bij de dierenbescherming. Dat ze bij meldingen niet meer hoefde te gaan kijken, omdat alles ok was. Uiteindelijk is ze ingeslapen, dit was een combinatie van factoren.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 23:10

Een evenwaardig alternatief van de Subli is Equifyt, wat je wèl in België vindt. De slobber van Equifyt, de Zupa, heeft mijn paard enorm goed geholpen.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 23:20

Als een paard erg vermagert. duurt het zeker 2x zolang, qua tijd voor het er weer aankomt. En na een dracht is een paard erg gevoelig voor wormen. Let vooral op : Bloedwormen, deze zijn erg moeilijk te verwijderen en kwalijke dingen. (sterk vermageren tot aan suf en loom reageren, weinig zin in hooi eten en bloedarmoede)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 23:31

max66 schreef:
lastig! Vergeet niet dat deze pony misschien al wel 12 veulens heeft gehad. Wat denk je dat dit met een paardenlichaam doet? Ik zou zo'n pony niet meer laten werken (wat jullie ook niet doen) maar lekker laten genieten van haar "oude" dag, lekker grasjes laten eten en onbeperkt ruwvoer voeren. Poets en knuffelpony, meer niet. Arm beest....

Dat veulenen heeft er weinig mee te maken. Veel fokmerries geven 12 (ik ken zelfs merrie's met 22) veulens zonder problemen.

Gezien de rotte tanden is het gebit nu helemaal goed? (Ze mist kiezen denk ik?)
Maagzweren is inderdaad het onderzoeken waard. Evenals bloedwormen, die hebben een heerlijke winter momenteel....
Als ze tandproblemen heeft/kiezen mist zou ik geen brok gaan geven,
Bietenpulp is sowieso erg goed
Slobber zou ook kunnen.
Maar puur voor vlees te krijgen zou je maismeel kunnen geven.
Zijn de bloedwaarde nagekeken? Supplementen zou ik zo niet blind bijgeven op dit moment.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 23:33

De pony is al wat ouder en blijkbaar niet heel erggoed gehad dan gaat het ook minder snel.
Van het zomer lekker in het gras laten lopen en slobber doet soms wonderen.
maar 1 kilo is dan te weinig sit moet je wel opbouwen.
Wij gaven onze d pony 3 kilo en paard 4 kilo.
Vooral omdat ze er niet gek van worden maar wel dikker maar zien er nu perfect uit.
Maar qwa buik vind ik de pony niet mager maar is echt op de rug en kont en als hier ook helemaal geen spier op zit dan kan dit ook niet echt veel dikker worden.

Maar ik zal je pony goed voeren met slobber.
is niet zo dat je in 1 week in eens een andere pony hebt staan maar dit moet even aanslaan.

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 19:49

Hoi, misschien toch nog iemand die meeleest://// ik heb veel opzoekingen gedaan voor geschikt voer voor kleine Diana. Afgelopen weekend stonden mijn man en ik met een stand van onze firma op de paardenbeurs flanders horse Expo in Gent (Belgie), dit duurt 3 dagen en er komen standhouders van allerlei zaken: stallen, voeding, paardenspul... ik ben alle standen van voeding afgegaan en overal info gevraagd....sommigen waren direct nonchalant, wilden gewoon snel wat verkopen, anderen hadden duidelijk meer kennis van zaken en waren echt geinteresseerd in de problematiek van kleine Diana.
AGROBS.DE is de 'winnaar' geworden..zoals die mensen begaan waren met me!!! Ze vroegen me honderduit over haar verleden, hoe ze mest maakt, hoe ze eet, of er al tandarts was geweest, bloedonderzoek enz... duidelijk vergaande interesse... nadien gingen ze "graven" in hun aanbod. en kreeg ik meteen een hele tas mee met stalen. die heb ik gelijk de zaterdagavond en zondagochtend geprobeerd...was al meteen duidelijk dat Diana 1 spul echt niet zag zitten, de rest min of meer wel, maar niet echt overtuigd; 1 ding zag ze wel heel erg zitten: de vitaminenkorrels.. zondag dan terug op de stand geweest en zakken meegenomen. Maiscobs, en alpin senior ..dat is een soort ruwvoer, heel kortgekapt, kan ze zo eten, zonder veel te moeten malen... ruikt heeeeeerlijk en ze eet het gelijk een treintje. Intussen staat kleine missy al n week op agrobs eten en ze is zo ontzettend veranderd: heel levendig..ze galoppeert nu vaak op de weide, wat ik voordien nooit zag, ze is heel alert en heeft ontzettende eetlust..hopelijk komen ook de nodige kilootjes nu snel....

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 19:50

Fijn zeg!

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 19:59

Fijn zeg. Ze boft dat je zo je best doet!

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 20:06

Top!

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 20:14

Wat fijn! Ik hoop dat ze zich steeds beter gaat voelen. Houd ons op de hoogte :j

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 20:19

Fijn dat het nu de goede kant op gaat!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 20:21

Ze stonden daar idd met Agrobs/Equifyt. Welke stand had jij, ts?
Pas enkel op met die Alpin Senior, mijn paard heeft daar een slokdarmverstopping van gehad. Bij de meeste paarden gaat dat goed, maar niet bij allemaal.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:51

Mooi dat het nu zo goed gaat. Mocht ze toch wat mager blijven, dan is misschien is luzerne grasmix van Hartog een optie.

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 23:24

@tieneke, goed dat je het me zegt, ik pas op dan, ik geef haar wel niet de aanbevolen hoeveelheid, ze zou ongeveer1,75 kg per dag mogen hebben, maar zoveel geef ik niet, ik denk de helft, omdat ze ook wortelen bij krijgt(die eet ze wel graag en krijgt ze ook vermalen, hoe gek dit ook mag klinken), en ze eet nog haar maiscobs bij en staat op de weide waar nu in het korte gras met de warme dagen veel fructose zit...ze is opvallend levendig, het doet me veel plezier...ze vroegen me van agrobs ook om hun op de hoogte te houden, dat pleziert me.. Voor het eerst zie ik een kleine fijne welsh merrie die zo sierlijk uitgestrekt galoppeert , als een klein miniatuur arabiertje, zo zweeft ze nu vol leven over de weide...heeeeeerlijk is dat..mijn dochtertje keek met open mond: kijk mama, ons Dieke...nou, ze moet er natuurlijk niet alleen "wild" van worden maar liefst ook wat dikker gewoon... ze staat ook hengstig nu, staat met onze arabische ruin op de weide en haar grote vriendin, mijn highland merrie.. beide merries heel hengstig momenteel.. mooi weer ook natuurlijk, zondag wordt er 18° voorzien, als alles ok gaat gaan we een keer wandelen met diana, aan de hand, als het ok gaat, mag dochter er heel even op onderweg, zonder zadel...hebben we al meer gedaan, want de singel van het zadel vond ze tot hiertoe heel vervelend..vanwege maaglast dacht ik...moet ik mss weer eens testen nu, maar laat het nog even rusten, ik geniet er nu gewoon van dat dat diertje zich nu happy voelt en weer echt "levens"lust heeft..daar doe je het toch allemaal voor, niet.?