- Leg je hand boven het oog, ( daar waar het zeker geen pijn doet ) haal je had pas weg als het paard rustig is. Herhaal dit een aantal keer, totdat je paard niet meer zo achterdochtig is. het deed immers geen pijn en er gebeurde verder niets
- Daarna ga je met je linkerhand ( als je rechts bent en anders andersom ) meer richting oog en ga je een aantal keren het oog in de ooghoek aan de buitenkant iets openmaken ( nog steeds zonder zalf ). Beloon het paard uitbundig als het braaf blijft, bij paniek opnieuw de eerste actie uitvoeren, haal je hand niet weg totdat het paard rustig is.
- Als je dit geoefend hebt dan kan je het tubetje zalf in je rechter hand nemen. Zorg ervoor dat de zijkant van je hand tegen het hoofd van je paard rustig, zodat je niet bij een plotselinge beweging het paard met de tube in het oog prikt. Open het oog zoals geoefend in punt 2 en spuit met een snelle beweging de zalf in de onderste ooglid rand. Het paard knippert en je ziet de zalf in het oog verspreiden.
Na een aantal keren kon ik bij mijn paard wat los in de wei stond het oog druppelen en zalven. Zonder halster, niks.
Natuurlijk is ieder paard anders, maar met vertrouwen win je heel erg veel.
Sorry als het een beetje een lang verhaal is geworden, maar ik wilde het je graag duidelijk uitleggen.
Succes en mocht je nog wat willen vragen dan mag dat natuurlijk