ontstoken oog hoe de oogzalf erin krijgen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Carmy81

Re: ontstoken oog hoe de oogzalf erin krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 12:40

Hier meldt zich een ervaren oogzalver ( helaas ). Nadat ik met mijn paard een ongeluk heb gehad waarbij ze met haar oog op een boomstronk is gevallen moest ik 3 keer per dag druppelen EN 5 keer per dag zalven. En dat 1 maand lang, daarna afbouwen.... Belangrijk is dat je het vertrouwen van je paard gaat winnen, met veel geduld. Als je er de eerste paar keren veel tijd insteekt, dan heb je daar op lange duur tijd mee gewonnen. Zet het paard vast tussen 2 touwen. Eerst oefen je zonder zalf !!
- Leg je hand boven het oog, ( daar waar het zeker geen pijn doet ) haal je had pas weg als het paard rustig is. Herhaal dit een aantal keer, totdat je paard niet meer zo achterdochtig is. het deed immers geen pijn en er gebeurde verder niets
- Daarna ga je met je linkerhand ( als je rechts bent en anders andersom ) meer richting oog en ga je een aantal keren het oog in de ooghoek aan de buitenkant iets openmaken ( nog steeds zonder zalf ). Beloon het paard uitbundig als het braaf blijft, bij paniek opnieuw de eerste actie uitvoeren, haal je hand niet weg totdat het paard rustig is.
- Als je dit geoefend hebt dan kan je het tubetje zalf in je rechter hand nemen. Zorg ervoor dat de zijkant van je hand tegen het hoofd van je paard rustig, zodat je niet bij een plotselinge beweging het paard met de tube in het oog prikt. Open het oog zoals geoefend in punt 2 en spuit met een snelle beweging de zalf in de onderste ooglid rand. Het paard knippert en je ziet de zalf in het oog verspreiden.

Na een aantal keren kon ik bij mijn paard wat los in de wei stond het oog druppelen en zalven. Zonder halster, niks.

Natuurlijk is ieder paard anders, maar met vertrouwen win je heel erg veel.
Sorry als het een beetje een lang verhaal is geworden, maar ik wilde het je graag duidelijk uitleggen.

Succes en mocht je nog wat willen vragen dan mag dat natuurlijk :)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 15:07

@carmy81 Dankjewel voor de duidelijke uitleg.

Dierenarts is vanmorgen weer geweest. Hij heeft 4 spuiten gehad. Twee spuiten met verschillend werkende vochtafdrijvers. Een daarvan is ook jeukstillend. 1 spuit met antibiotica en de laatste weet ik niet meer precies ik dacht pijnstillers. Ik moet nu om het uur het oog koelen. Dat lijkt hij wel erg prettig vinden. Hij blijft keurig staan. We hopen dat hier mee de zwelling flink gaat afnemen. Morgenochtend komt de dierenarts weer terug om weer vochtafdrijvers en antibiotica te spuiten. En dit doet ze donderdag ook nog een keer.

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 15:27

Graag gedaan :)

Succes met de lappenmand...

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 17:47

Jeetje Feli, mistte die kleuter de veearts zo erg dat hij nu weer iets heeft uitgevreten? Het zit jou en hem niet mee! Sterkte met de patient!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 21:32

@Mrijn Het is toch niet te filmen? Ook echt alleen Willem krijg dit voor mekaar. Een stokje in zijn onderste ooglid. Zijn oog is echt mega dik nu. Mirjam is zaterdag, zondag en vanmorgen geweest. Morgenochtend komt ze terug.
Ik heb vandaag vanaf 11 uur ieder uur 10 min gekoeld met een koude handdoek. Hij lijkt dit echt lekker te vinden. De handdoek erop leggen is even drama. Maar als ie eenmaal ligt. Zie hem echt ontspannen en blijft lekker staan soezen. Laatste keer om kwart voor 8 gekoeld. Had het idee dat zijn oog er al een stuk beter uit zag. Er is niet zo veel pusvorming meer en hij is ietsje minder dik.

Morgenochtend gaan we weer verder met koelen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 21:36

zijn die vochtafdrijvers prednison?Ik heb ook een keer een paard behandelt met een flink ontstoken oog.Moest naast zalven inderdaad ook injecties spuiten met ab en dexamethasone erin.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 22:22

@geerke Goede vraag. Zal het morgen even vragen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 02:10

Nou gelukkig dat er van die oplossingen zijn. Moet je nu ook nog zalven of is dat achter de rug?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 10:27

Nee zalven hoef niet meer.
Gaat ook echt niet meer lukken. Oog was zo dik opgezwollen dat er nog maar weinig oog zichtbaar was.

Dierenarts komt zo weer om te spuiten. Ben ook erg benieuwd hoe het er nu uitziet. Hoop echt een stuk beter als gisteren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:28

mocht je zelf niet spuiten?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 13:20

Dierenkliniek is 5 min verderop.
Dierenarts komt dan ook even tussendoor langs om de spuiten te zetten.
Ik heb ook geen idee hoe ik dat zelf zou moeten doen.

Ben wel helemaal happy. Zijn oog ziet er zoveel beter uit als gisteren. Hij heeft zelfs weer een uurtje buiten gestaan lekker grasjes gegeten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 17:17

fijn dat het beter gaat!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 20:59

Ben weer heel benieuwd hoe het er morgenochtend uit ziet.
Hoop dat hij zo goed vooruit blijft gaan.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 02:18

Oh gelukkig zeg dat er verbetering optreed en fijn dat ze zo dichtbij zitten