Ervaring met het herstel van een Patella Fixatie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

Re: Ervaring met het herstel van een Patella Fixatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 12:07

Hier inmiddels maandag de ingreep laten doen bij de knieband. Pony moet nu een maand tot 6 weken op rust ( wel veel lopen, mag niet rennen) en dan langzaam het werk weer opbouwen.
Staat nu in een soort paddock op de weide naast de rest, maar heeft nog wel last van zijn beentje. Krijgt nu twee maal daags pijnstillers en hopelijk eind vd week dat afbouwen.

kiaraschatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:42

Ik heb mijn pony ook laten opereren na de operatie een aantal weken boxrust met 2x per dag 10 minuten stappen en dat uitbouwen.
In het begin ging alles goed en liep ze super.
Het is nu drie jaar geleden en de pony heeft flinke atrose ontwikkeld in de knie en de operatie is daar mede een oorzaak van.

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 20:40

Mijn mini-shetlander hengstje is toen hij 1 jaar oud was ook geopereerd aan beide achterbeentjes voor patella fixatie. Hij was er op dat moment zo erg aan toe dat ze constant op slot stonden, hij speciale zooltjes had onder zijn hoeven en hij reeds inspuitingen had gehad en niets werkte op langere termijn. Hij kwijnde weg, at amper, kreegs zelfs maagzweren van de stress... operatie was onze laatste hoop.

Na de operatie moest hij 4 weken op stal blijven en meermaals per dag opbouwend stappen. Na 4 weken mocht hij terug de weide op, wel nogmet zijn zooltjes onder zijn hoeven.
Enkele weken later stond hij toch terug geblokkeerd aan zijn slechtste beentje. Er was toen nog zwaardere operatie mogelijk maar dit toch nog even uitgesteld en gelukkig maar (ging over operatie van 2000 euro per been met 30% slaagkans in zijn geval en risico dat hij dergelijke operatie en bijwerkingen niet zou overleven). Nu 2 jaar later staat hij zelden nog eens vast en heeft hij er zelf zeker geen hinder van. Staat ook niet meer op zooltjes, alleen op tijd hoefsmid laten komen.
Het is wel geen actieve pony, heeft in zijn eerste levensjaar nooit een pasje draf gezet door niet kunnen en op een uitzondering na doet hij dat nog steeds niet, maar hij zou het wel kunnen :-)

siepjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 20:54

mm die van mij wordt nu 4 jaar. Had het heel erg toen ze 1-2 jaar was. Kwam inderdaad niet weg in de kudde. Maar advies was inderdaad dadelijk gaan trainen en binnendoor zetten. Is nu half jaar onder zadel. Is wel stuk beter maar nog niet weg. Ze is zo slap van achteren- dat is natuurlijk het probleem. Maar hoor ook risico's van operatie. Maar ze schijnen er toch ook vaak kreupel van te lopen- met vocht gevulde knieen. Ik denk ook dat herstel na operatie afhangt van wat je ermee doet. Artrose is iig groot risico. Ik train nog effe door. Ze is iig een vrolijk en lief paard. Maar wel wel een slappe pier haha...

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:59

Ik ben ook op zoek naar ervaringingen in slagingskansen van een operatie in geval patella fixatie.
Dennis als je dit leest kun je me een pb sturen, ik ben vooral ook naar jouw ervaringen benieuwd.

Hoe staan dierenartsen tegenover deze ingreep?

Heb eigenlijk teveel vragen op dit terrein, dus ik wacht even af!

alcootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 21:04

Die van mij is in november gedaan. En was toen 7 maanden. Erg jong maar hij bleef op slot staan. Hij heeft boxrust en aan de hand gewandeld. Nu is er niks meer aan te zien. Hij is aan 1 been gedaan.
Pony is super actief en blij. Staat het liefst op zijn achterste benen.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 21:07

Alcootje, dank je voor je antwoord!
De mijne heeft het zover ik kan nagaan ook aan 1 been.
Is bijna 3 en heeft er geregeld last van.
Helaas staat ze bij iemand in pension (tegenwoordig dan) waar stalling niet makkelijk is, weide in overvloed.

alcootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 21:15

Als het een kleinere weide is waar ze rust kan lopen is dat geen probleem.

Mijn baas heeft de operatie bij die van mij gedaan en het advies was eigenlijk de wei op maar dat ging op dat moment niet, dus ben ik aan de hand gaan stappen. Ik heb een mini shet die in een box van 3,5 x 3,5 staat.dus ook daar kan hij zich uitleven.
Bij die van mij schoot hij ook niet meer terug. Was zo sneu om aan te zien. Hij is ook twee keer gespoten met anabole om aan te sterken maar dat deed dus niks.
Ik heb eerst nog overleg gehad met Peter Wiemer en die zei ook gelijk doorhalen .
Ik heb er geen spijt van gehad, het was dit of einde pony.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 21:21

Ik heb nu 3 weken terug mijn paard laten opereren aan haar knieband.
Bij haar zijn ze alleen niet door gehaald maar in gesneden.
Haar herstel gaat goed.
Ze hoefde niet op boxrust en mocht gewoon op de paddock naar buiten
We mochten de eerste 2 weken onder het zadel 20 min stappen.
En de 3e en 4e week mogen we 10 min draven en galopperen er bij.
Ik moet volgende week weer contact opnemen met de Kliniek.
Ze heeft totaal nergens last van gehad.
Geen dikke knieën of iets anders.
Ze heeft afgelopen dinsdag nog een keer vast gestaan maar dat schijnt bij het proces te horen.
Ze staat nu binnendoor op een gedraaide wig zool. Met een ijzer.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 21:23

Ik heb Peter Wiemer enige tijd terug inderdaad ook gesproken. Die washeel duideliojk eigenlijk.
Probleem is dat ikzelf niet vlot zat meer ben in beweging en transport van de pony niet makkelijk te regelen is momenteel.
De pony staat niet eens erg ver van de betreffende kliniek af.
Ook een kliniek in Heesch is een optie maar ook hier transport.... snik.

Marjoleinft, dank je voor je antwoord!
Mensen ik ben echt blij als we dit even door kunnen kauwen :j
Zit ook maar in m'n eentje te dubben!

Overigens wordt mij ook al aangeraden de pony maar op de markt te verkopen
maar het is een super braaf beestje dat ik graag wil gaan inspannen (en indien mogelijk ook wil meenemen naar een keuring, maar dat gaat dus nú niet lukken)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 21:26

Ik heb wel ervaring met patella fixatie, maar heb het betreffende paard niet laten opereren i.v.m. het het grote risico op artrose. Opereren is m.i. echt de laatste optie, zeker voor een rijpaard/pony.

Met het idee baat het niet dan schaadt het niet heb ik een osteopaat laten komen om te zien wat haar mogelijkheden waren.
Na 1 behandelingen was de fixatie een paar weken weg maar kwam weer terug. Na de tweede behandeling heeft ze nooit meer een fixatie laten zien.
Het had ermee te maken dat de zenuw die de spier die de knieschijf bedient aanstuurt geblokkeerd was waardoor de spier niet sterk genoeg was en niet goed functioneerde.

Na de osteopathie hebben we haar aan het werk gezet om haar spieren te versterken.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 21:26

Hier inmiddels precies een jaar later. De operatie is uiteindelijk op zich gelukt, de knie is sindsdien niet meer op slot gegaan.
Wel loopt de pony permanent 'niet rad' en merk ik wel heel sterk dat het geopereerde beentje een stuk zwakker is dan de andere.
Dierenarts heeft aangegeven dat het een kwestie van tijd is voor het goede been versleten is, die overbelast hij nu veel te veel om het zwakkere been te compenseren.

Veel training en in beweging houden zorgt wel voor positieve invloed merk ik, dus pony loopt gemiddeld een uur of 10 per week onder het zadel nu, en daarmee beperken we wel wat meer schade omdat we zijn zwakke been sterker maken.
Ook tijdens het rijden is de pony vaak druk zat en stuitert gezellig de bak door, dus pijn etc heeft hij zeker niet :+

Ik heb er dan op zich ook geen spijt van dat ik hem heb laten opereren, ondanks dat twee dierenartsen er wel tegen waren ivm de slechte resultaten die het vaak geeft.
Hopelijk kan hij nog enkele jaren mee, en heeft nu in ieder geval een veel betere levenskwaliteit dan toen zijn knie dagen achter elkaar op slot zat.