paard niet fit DA kan niks vinden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 12:34

@demo love ook de lichtere vorm van bevangenheid?
En moet het bloed dan geprikt worden op het moment van bevangenheid, of kan je het nog steeds naar een paar dagen terugvinden in het bloed? (ik weet dat niet precies eerlijk gezegd?)

Het sloom lopen en het plots zweten terwijl paard normaal niet zo heftig transpireert vind ik wel symptomen die bij de lichte vorm van spierbevangenheid kunnen horen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 12:53

Spierbevangenheid kun je in het bloed terug zien als het een flinke bevangenheid is.
Bij een lichte vorm van spierbevangenheid zijn de waardes minimaal afwijkend en vaak word het niet gezien als bevangenheid wat het dus wel is.

Bij mijn pony waren de waardes ook licht afwijkend en toch voelde het arme dier zich knudde,uitte zich in veel zweten,afname van eetlust en spieren en uiteindelijk het rillen op de achterhand!
Ben toen begonnen met voer aanpassen,rust en vit.E en magnesium bij geven,paardje knapte zienderoog op!

Dus een bloedbeeld geeft niet altijd uitslag,tis en blijft een moment opname.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 19:22

Fransje_70 schreef:
@demo love ook de lichtere vorm van bevangenheid?
En moet het bloed dan geprikt worden op het moment van bevangenheid, of kan je het nog steeds naar een paar dagen terugvinden in het bloed? (ik weet dat niet precies eerlijk gezegd?)

Het sloom lopen en het plots zweten terwijl paard normaal niet zo heftig transpireert vind ik wel symptomen die bij de lichte vorm van spierbevangenheid kunnen horen.

Bij een lichte vorm van spierbevangenheid zouden de CPK en LDH verhoogd moeten zijn. Als het al een tijdje geleden is dat de klachten zijn begonnen kan de CPK al weer normaal zijn. LDH heeft een langere afbraaktijd, dus is langer zichtbaar. Maar meestal gaan dierenartsen uit van de CPK, omdat LDH niet per definitie een spierenzym en CPK wel.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 19:24

funnyhorses schreef:
Spierbevangenheid kun je in het bloed terug zien als het een flinke bevangenheid is.
Bij een lichte vorm van spierbevangenheid zijn de waardes minimaal afwijkend en vaak word het niet gezien als bevangenheid wat het dus wel is.

Bij mijn pony waren de waardes ook licht afwijkend en toch voelde het arme dier zich knudde,uitte zich in veel zweten,afname van eetlust en spieren en uiteindelijk het rillen op de achterhand!
Ben toen begonnen met voer aanpassen,rust en vit.E en magnesium bij geven,paardje knapte zienderoog op!

Dus een bloedbeeld geeft niet altijd uitslag,tis en blijft een moment opname.

Als het spierbevangenheid is, dan is het inderdaad heel goed om magnesium te geven, maar als je geen heldere diagnose hebt, dan kan het wel heel riskant zijn. Hetzelfde geldt voor vitamine E. Een overdosis vitamine E geeft ook nare symptomen.

Douraque

Re: paard niet fit DA kan niks vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 19:29

Ik zou gezien de symptomen en leeftijd eerder denken aan Cushing. Meeste mensen dat krullen van de vacht pas Cushing is, maar Cushing heeft veel meer symptomen. Met name het lusteloos, zweten en de mok geven mij die indicatie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 09:45

Was het in december niet gewoon verminderende weerstand? En dat je te vlug weer bent gestart met alles en ze daar door nu een terug val heeft?

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 01:30

verminderde weerstand (mok) door problemen in de darmen. antibiotica helpt hier ook zeker niet bij, maakt alle goede darmbacterien ook dood. dit in combi met het vrij slechte ruwvoer en het krachtvoer er over heen kan zeker problemen in de darmen geven. pijn in het lichaam kan ook de zweetreactie verklaren (buikpijn?) heb je een holistisch art od bijv een goede osteopaat in de buurt zitten? die kunnen je hierbij goed helpen.

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 09:21

Mijn paard is ook een tijdje niet fit geweest. We wisten echt niet waar het door kwam. Verschillende resten gedaan maar er kwam niks bijzonders uit. Ik heb mijn paard Equi forte van Boehringer Inselheim (weet niet precies hoe ik het schrijf) dit heeft heel erg geholpen.