Ernstig afgesleten tanden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Molfre

Re: Ernstig afgesleten tanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 19:53

Veel meer eiwit dan hij nu krijgt moet hij niet hebben hoor, dan schieten we qua conditie straks de andere kant uit.
Ik heb er as. woensdag weer een tandarts bij, deze keer een hele andere, wie weet dat dat wat uithaalt.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 15:26

Ik weet dat dit een heel oud topic is.
Van topic starter zou ik graag willen weten hoe het verder is gegaan met de afgesleten tanden. Of andere ervaringsdeskundige.
Tot mijn grote schrik zag ik de tanden van mijn 24 jarige merrie er net zo beroerd uitzien. Van de zomer had ze nog een prachtig gebit.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 14:02

Ongebruikelijke slijtage, vrijwel zeker niet door stalondeugd. Dit soort afwijkingen kom ik wel eens tegen. Ik vermoed dat het door schrapen/ bijten over onderkant van voertrog (steen of beton) is. De geopperde oorzaak van zachte snijtanden is onwaarschijnlijk, dit komt m.i. in deze vorm niet voor.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 14:14

Bedankt voor je reactie Albert. Ik denk (hoop) dat ik de boosdoener heb gevonden. Denk dat de zelfdrinker de oorzaak is. Een andere oorzaak kan ik niet vinden.
Zelfdrinker inmiddels afgesloten.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 14:29

Bij mijn pony is zoiets ook aan de hand. Eerst de ene kant van haar bovensnijtanden weg, nu ook de andere kant. Ik kan me niet voorstellen hoe dit komt. Het gaat om een IJslander, een rustig dier met altijd toegang tot paddock en overdekte ruimte in kuddeverband. Ik zie haar nooit iets van schrapen doen. Ze hadden eerst wel hooinetten maar die zijn al lang weg, geen slowfeeder, gewoon haar hooibak, water in een badkuip. Ik heb geen idee waardoor het zou kunnen komen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 16:24

Rare dingen eten en andere rare gewoontes komen wel eens door tekorten, pijn of verveling. Wat komt er uit een bloedonderzoek (incl. vit./min. gehaltes) bij deze paarden?

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 18:55

Ik kan bevestigen dat het 100% geen stalondeugd was. Paard stond nooit op stal en de slijtage is zich tot zijn laatste dag (afgelopen mei) blijven voordoen. Ik heb overigens de hele wei nagezocht naar sporen van schrapen met tanden en nooit wat gevonden. Uiteindelijk zijn we samen met de tandarts tot de conclusie gekomen dat het kwam van kort gras eten. Hij had ook zachte hoefjes en wie weet dat dat in verband stond. Hij kon zn muil open doen en dan echt in de grond drukken om zoveel mogelijk gras binnen te krijgen (was dan ook bijna altijd te dik).

Uiteindelijk had hij op het laatst alleen de zijtanden nog en ook daarmee kon hij fantastisch eten.

EDIT: Dit was twee jaar terug bij een tandartsbezoek.

Afbeelding

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 00:27

Zo te lezen leeft je paard niet meer? |(

Dank je wel voor je bericht, stelt me gerust. Ben me behoorlijk rot geschrokken.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-20 10:35

Helaal niet nee. Hij is 29 geworden.

Jij kreeg een diepe onsteking in zijn bovenkaak die zich niet door een antibioticum liet behandelen. Enige alternatief was naar de kliniek en een maand lang dagelijks de kaakholte spoelen. Daarvoor moest dus een gat gemaakt en opengehouden worden. Naast de kleine kans van slagen vond ik het niet eerlijk hem dit op deze leeftijd nog aan te doen.

Dit was 2 dagen voor het inslapen.

Afbeelding
Afbeelding

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 11:07

Prachtige leeftijd, maar altijd te jong.