Paard herstelt van vergiftiging. Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:12

Ik had eerst het hele topic gelezen. Daarna was ik gaan opzoeken hoe de reactie op het eten van de esdoorn heet. Daardoor vergeten dat het al in het topic stond. Excuses. Lastig hoor. En jammer dat ze geen oorzaak kunnen vinden! Verder heb ik geen ervaring met een herstellend paard. Ik wil je wel heel veel sterkte wensen TS.

PS: Kan het niet zijn dat hij door de ontsteking van zijn koker zoveel last heeft? Of misschien nieren, urineweg of iets anders in de achterhand gelegen?
Druppelt hij ook?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 18:12

Bij paardenstaart/heermoes vergiftiging gaan ze ook raar lopen worden ze zwak. Kunnen ze zelfs aan doodgaan ivm afbraak vit. B1 volgens mij. Maar de koker verschijnselen weet ik niet. Maar dan hadden de andere paarden die hetzelfde hooi eten er ook last van moeten hebben...

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 22:55

joey2010 schreef:
us goed in de gaten houden d.m.v. bloedonderzoek.

Gaan we doen :j
Over 4 weken herhaling van bloedonderzoek. En dit net zo lang totdat het niet meer nodig is.

Veel sterkte voor je paard northequest1. Is de beschadiging permanent van lever en nieren bij jouw paard? Hoe ben je daar achter gekomen? Hoe houd je je paard zoveel mogelijk op conditie?

Dank je Nicje87, maar atypsiche Myopathie was inderdaad al uitgesloten. :)

Nicje87 schreef:
Kan het niet zijn dat hij door de ontsteking van zijn koker zoveel last heeft? Of misschien nieren, urineweg of iets anders in de achterhand gelegen?
Druppelt hij ook?

Hij druppelt niet. Het zou kunnen door verzwakking van zijn weerstand dat zijn koker ontstoken is geraakt maar in combi met de dikkere achterbenen lijkt het toch echt te ontstaan doordat zijn nieren het momenteel zwaar hebben met afvoer van afvalstoffen.

Jeetje Mabotje, wat een heftig verhaal! Kan me voorstellen dat je doodsangsten uitgestaan hebt. Gelukkig is je paard goed opgeknapt.

Helaas is er niet met 100% zekerheid een oorzaak aan te wijzen Zammie. ik heb van alles bedacht, heb internet afgestruind (en daar ben ik op een gegeven moment ook maar mee gestopt -O- )

Fijn dat je jullie met me meedenken. Via PB heb ik ook enkele reacties gehad.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 12:54

Zammie schreef:
Bij paardenstaart/heermoes vergiftiging gaan ze ook raar lopen worden ze zwak. Kunnen ze zelfs aan doodgaan ivm afbraak vit. B1 volgens mij. Maar de koker verschijnselen weet ik niet. Maar dan hadden de andere paarden die hetzelfde hooi eten er ook last van moeten hebben...

Mogelijk heeft de veearts (met deze mogelijkheid in het achterhoofd) daarom ook direct vitamine B gespoten.

Hoe gaat het eigenlijk nu met je paard TS?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 13:54

Babootje schreef:
Zammie schreef:

Mogelijk heeft de veearts (met deze mogelijkheid in het achterhoofd) daarom ook direct vitamine B gespoten.

Daarom dacht ik eraan. Geen idee of vit. B ook nog bij andere vergiftigingen gegeven wordt. Bij ernstige vergifting paardenstaart redt je het niet met eenmalig toedienen.
Heb het hier in het verleden met da over gehad ivm paardenstaart in onze tuin en in de berm. Gelukkig komt het niet bij het paardengedeelte, maar blijf wel op de hoede en zodoende dat ik het 1 en ander erover had opgezocht...en dat het dus ook giftig blijft na maaien/hooien..

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 10:00

Vitamine B wordt inderdaad ook bij andere vergiftigingen gegeven :j
Babootje schreef:

Gisterenavond zag ik dat zijn achterbenen wat dunner zijn geworden. Zijn koker lijkt wat minder vol, maar is nog wel dik. Sinds gisteren krijgt ie Ekyrenal. Mijn paard zoekt nu ook weer contact met andere paarden. Vandaag mag ie buiten voertijd terug de groep in.
Ik vind hem kwa energie en uitstraling verbeterd, het gaat dus de goede kant op gelukkig!

Babootje

Re: Paard herstelt van vergiftiging. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 14:30

Poeh gelukkig maar. Misschien nu alleen nog een kwestie van tijd.

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 14:42

En, heb je het weiland nog nagekeken op giftige planten?

Wat ik gehoord heb over vergiftiging, is verdunnen.

Gentle7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 15:14

Wat ontzettend vervelend! Mijn paard is vorig jaar ook ontzettend ziek geweest met soortgelijke symptomen en de dierenarts heeft nooit een diagnose kunnen stellen. Ik ben uiteindelijk bij een natuurgenezer terecht gekomen en die vertelde me dat m'n paard vergiftigd was met landbouwgif. Dit kan door de lucht dwarrelen en dan op het hooi terecht komen, o.i.d. Ik heb mijn paard all septicum van groene os moeten geven, dit zijn druppeltjes om afvalstoffen af te voeren en het immuunsysteem te versterken. Bij mijn paard heeft dit goed gewerkt. Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 15:22

Gooya schreef:
Er was inderdaad een verdenking op Rhino. Gelukkig was het dat niet, de schrik zat er wel even goed in kan ik je vertellen. Mijn paard staat in een groep van 7 paarden, en iedereen kneep 'm.
Pfoe, wat zul je geschrokken zijn aikon.

Snap ik Brainless.
Zoals mijn paard eraan toe was, was ik klaar om afscheid van hem te nemen. Het is een wonder dat ie het heeft overleefd.

En geen van de andere paarden is ziek geworden? Eet jouw paard iets anders dan de anderen? Als het botulisme was, dan zou het goed zijn om te weten waar het vandaan kwam, maar als 'ie in ene groep staat en de andere paarden hebben nergens last van...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 15:29

Kijk ook uit met herfsttijloos=colchicum. Groeit tegenwoordig weer wat in het wild maar o wee.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 20:16

Horsa schreef:
En, heb je het weiland nog nagekeken op giftige planten?

We hebben alles gechecked, maar ik heb helaas niets gevonden wat oorzaak kan zijn van vergiftiging.

Dank je voor de tip Gentle7. Fijn dat je paard goed opgeknapt is.

Hanmar schreef:
maar als 'ie in ene groep staat en de andere paarden hebben nergens last van...

Misschien pak ik het verkeerd op, maar het klinkt alsof je twijfelt aan mijn verhaal?
Er waren twee paarden wat suffig op de dag dat mijn paard zo ziek was aangetroffen. Maar dat was het.
Het is een raadsel en zal vrees ik een raadsel blijven. Mijn paard had ook als badeend geboren kunnen worden, want hij vindt het heerlijk om in de sloot te staan en waterplantjes te snoeien. Hij zou in de sloot wat opgelopen kunnen hebben, maar slootwater is nu toch wel te koud voor botulisme. Mogelijk heeft hij gegeten van het kuil wat rondom een dode muis oid zat. We voeren in meerdere bakken. Maar het blijft gissen.
Ik heb geen idee wat de oorzaak is geweest van de vergiftiging en waarom hij wel en de rest niet. Zou echt (en dat geldt ook voor alle andere paardenbaasjes) heel graag willen weten waardoor het gekomen is, want dan kan je ook actie ondernemen om het in te toekomst te voorkomen.

Heb wel positief nieuws te melden. Mijn paard heeft gedraafd, gerold, een bokje gegeven, een stukje in galop in de wei, het ging vandaag zo goed dat ie bij de groep is gezet.
Benen waren dunner, koker was iets dunner. Coordinatie is zover ik het kan zien weer helemaal terug *\o/*
Het herstel gaat nu rap de goede kant op en daar ben ik heel erg gelukkig om :j

Morganlefay, ik ken herfsstijlloos niet, zal eens op zoeken op google.

Iedereen HEEL ERG BEDANKT voor de berichten en het medeleven, ook de mensen die gereageerd hebben via Pb

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 09:53

Fijn dat je paard weer aan het opknappen is...

Denk ook niet, dat je erachter komt hoe dit heeft kunnen gebeuren...Je zou inderdaad denken bij iets in het hooi, dat dan ook andere paarden last zouden moeten hebben, maar voor hetzelfde geld is het inderdaad een klein stukje geweest met iets en heeft net jouw paard dat gegeten..

Moet er op den duur nog bloedonderzoek worden gedaan om eventueel te kunnen bekijken of de lever enz. er schade aan heeft overgehouden?

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 10:03

Over 4 weken wordt opnieuw bloedonderzoek gedaan en dat wordt herhaald totdat de bloedwaarden goed zijn. En zolang als nodig krijgt ie spul ter ondersteuning van lever en nieren. Maar zoals ik hem gisteren zag heb ik er alle vertrouwen in dat het goed komt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 10:07

Fijn hoor dat het zo goed gaat.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 20:39

Dank je Babootje.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 14:06

poeh wat ben ik blij om dit te lezen dat je paard de goede kant opgaat.
En ik heb het idee dat het herstel nu ook snel gaat.

Je zal nog nooit zo blij zijn geweest met het bokje van je paard in de wei. Een teken dat hij zich een heel stuk beter voelt.

Wel even de nier en leverwaardes in de gaten houden.
Ik heb al gelezen dat je over 1 maand dit laat controleren.

Ik heb er vertrouwen in dat hij volledig opknapt waneer hij in deze stijgende lijn zo doorgaat.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:04

Bij ons een soort gelijk geval
Eerste bloed testen wel atypische myopathie maar vorige week was dat goed.

Één overleden, één genezen en één nog opbouwend, lang gedacht dat ze het niet ging halen maar gaat nu stapje bij beetje de beterende kant op

Rest van de kudde nergens last van, 2 wel wat suf geweest met als bij jou

Sterkte ermee, het blijft zo lastig allemaal

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 22:08

Dank je joey2010 :)

Jeetje, ik schrik van je verhaal kevje06. Wat triest dat er een paard overleden is en twee andere ziek.
Dank je voor je reactie en heel veel sterkte!

apollonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:02

Hallo,

ik heb een vraag misschien dat jullie mij kunnen helpen

November 2013 hebben mijn 2 friese paarden de ziekte atypische myopathie
ik had een fries van 6 & 12 de jongste heeft het niet overleefd
En de oudste van 12 heeft een week aan het ivuus gezeten
het was als of je wereld in stort
Onze dieren arts kon er eerst niet achter komen wat ze hadden ma na bloed onderzoek kwam deze verschrikkelijke ziekte na voren waar wij nog nooit van gehoord hadden toen de dieren arts mij verteld dat ik me jongste van 6 moet laten in slapen was het ergste wat ik ooit heb moeten doen ma ze hadden hoop voor me paard van 12 ik ben super blij dat ik er nog een heb

nu was mijn vraag kan een van jullie mij vertelen wat je nu wel met je paard mag doen of niet
Mijn dierenarts vertelde mij dat ze niks meer mag doen

Nu wil ik wel is weten of hier iemand is die zijn paard het ook heeft gehad en
die de boel weer voorzichtig op pakt met rijden of wat ze er anders mee doen

AmyxDomino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:15

Wat heftig om je verhaal te lezen @Gooya!
Hoe gaat het nu met hem?
Ik hoop het allerbeste voor jullie!

@apollonia als de dierenarts heeft gezegd dat je niks mag doen zou ik dat advies ook maar even opvolgen! Helemaal omdat het best een heftige ziekte is en de DA het beste weet hoe je daarmee om moet gaan.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 20:18

Hallo apollonia, welkom op Bokt :)
Wat verdrietig dat een van je paarden is overleden.
Ik wilde je adviseren om een eigen topic te openen omdat omdat bij jouw paarden atypische myopathie is vastgesteld, maar ik zie dat je dat net gedaan hebt. Er zijn vast bokkers die je kunnen adviseren. Ik kan je helaas niet helpen maar wens je wel heel veel sterkte.

AmyxDomino, helaas heeft mijn paard een terugval gehad. Koker en achterbenen werden weer dikker, hij leek weer wat meer onbalans te hebben, en zijn slijmvliezen waren weer geel. Hij staat nu apart van de andere paarden, krijgt kraanwater ipv grond/sloot water en hooi ipv kuil. We zijn nu aan het uitzoeken wat hem zo ziek maakt.
Hij staat 5 dagen apart van de groep, en het gaat inmiddels wel weer wat beter met hem. Zijn benen zijn weer slank, alleen zijn koker blijft nog vrij vol.
Morgen komt de DA controleren. We gaan het water laten controleren (zowel sloot als grondwater), ik heb echt het vermoeden dat hij uit de sloot vervuild water binnenkrijgt. Hij is het enige paard wat planten uit de sloot opeet.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 09:30

Er kan heel goed een dood dier in de sloot liggen. In stilstaand water kan dat heel veel gifstoffen geven.

Sterkte!

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 14:13

Hoorde gister ook iets over botulisme vergiftiging.

Onze dierenarts dacht nu weer aan grass ziekte.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:36

Jammer om te lezen dat hij weer een terugval heeft gehad.
Je zou dan inderdaad denken dat het aan het slootwater zou liggen.
Je schrijft ook dat hij als enige waterplanten eet.
Mischien ligt hier het probleem omdat de andere paarden geen last lijken te hebben (of heb ik hier overheen gelezen)

Goed dat jullie het water laten testen.
Zo langzaam aan zal wel uitkomen wat jou paardje ziek maakt.