Vreselijke hoest en benauwdheid :'(

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Vreselijke hoest en benauwdheid :'(

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 20:02

En ook geen hooizolder waar ze onder staan? Dan heb je alles zo'n beetje gedaan. Als het hoesten echt niet stopt dan eventueel toch verdere stappen nemen, longspoeling bvb, hij kan ook een schimmelinfectie in zijn longen hebben.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 20:30

Hooizolder hebben we niet, zo hoog is de stalling niet.
Uitborstelen van de ruimte doen we ook alleen als ze buiten staan, zodat het stof kan zakken.
Ik zou eventueel nog met een rugsproeier de vloeren vochtig kunnen maken voordat hij naar binnen komt.

Een longspoeling heb ik ooit bij een dampig paard laten doen, maar dat is me erg tegen gevallen.
Dat paard kocht ik zonder dat er iets aan te zien was, maar hij bleek toen gespoten te zijn voor verkoop.
Na verloop van tijd was die spuit uitgewerkt en werd hij dus erg dampig.
Ook van alles mee gedaan, maar niets hielp.
Uiteindelijk goede dierenarts gevonden en die is met een darmpje naar binnen gegaan om te kijken.
Er werd een longspoeling aangeraden en paard is dus naar de kliniek gebracht.
Jammer genoeg is hij na terugkomst alleen maar achteruit gegaan, ondanks de medicatie die hij alsnog mee kreeg.
Ik heb hem toen laten inslapen, was pas 11 jaar.
Stiekem heb ik natuurlijk schrik dat dit verhaal zich zal herhalen.
Vandaar dat ik er ook alles aan wil doen wat maar mogelijk is.
Normaal zou de dierenarts vandaag komen voor controle, maar ze had gebeld of morgen ook mogelijk was voor ons.
Dus ik heb alvast een lijstje met vragen voor haar klaar liggen morgenochtend.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 22:43

Ewona schreef:
Ik zeg maar even hoe het mij uitgelegd is, ken er verder niets van.
De DA zei dat het geen enkele zin had om Ventipulmin langer dan 10 dg achter mekaar te geven omdat de receptoren (of zoiets) dan verzadigd waren en het product niet meer opgenomen zou worden door het lichaam.
Vandaar de pauze van 3 dg en daarna hervatten indien nodig, wat ze voor hem wel aanraadde tot de fles leeg was. Zou nog voor iets minder dan 10 dg inzitten dan.
Moest het dan nog niet lukken, stelde ze voor om eventueel iets te doen met cortisone, maar daar ben ik wat huiverig voor.

Zeer herkenbaar verhaal helaas. Ik denk dat je cortico's bedoeld, prednison?

Hoe is het nu met je paard?

Mijn paard heeft ook 10 dagen op de ventipulmin gestaan. Ik mocht ook niet langer gebruiken omdat het dan niet meer zou werken. Het leek na deze kuur over te zijn, maar helaas was het na twee dagen toch weer helemaal mis.
Ik zag dat het hooi wel wat stoffig is dus dat heb ik natgemaakt. Mijn paard staat 24/7 buiten, maar dat lost dus ook niet alles op. Elke trigger is er een teveel, en dan begint de ellende weer.

Ik ga nu toch maar voor een kuur Prednison, zie geen andere opties. Zo kan het ook niet.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 23:00

Weken jullie het ruwvoer? Geen lucerne geven. Ik heb ook alles uit moeten proberen en naast hooi en stro was lucerne een trigger. Nu met biks gaat het goed, staat op zaagsel en ruwvoer wordt minimaal 30 min geweekt. Staat van 7-16 uur buiten en zomer 24/7 buiten

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 09:38

Ruwvoer weken doen we niet meer, we geven nu voordroog die nog een tikkeltje vochtig is.
Komt ook totaal geen stof uit bij het opschudden.
Hij hoest ook niet meer als hij aan zijn slowfeeders staat, wat hij eerder wel regelmatig deed. (verbetering of medicatie, ik weet het niet)
Lucerne krijgen ze niet extra bij.
Er zit wel een heel klein beetje lucerne onder het krachtvoer, maar dat is eigenlijk verwaarloosbaar.
Omdat ik het krachtvoer nu ook nat maak, denk ik dat het niet veel kwaad kan.

Hoesten doet hij op het moment niet meer, maar hij staat nu wel op de "vervolgkuur", dus afwachten wat het na die tijd zal worden.
In zijn periode dat hij even pauze moest hebben tussen de medicatie heeft hij op zaterdag niet gehoest, zondag wel en toch redelijk wat, maandag weer helemaal niet.
Dinsdag is de dierenarts dan even langs geweest (had afspraak van maandag verzet) en die zei dat het redelijk goed klonk qua longen en ademhaling.
Maar als het terug komt na deze laatste kuur, gaan ze met een camera naar binnen, voordat ze met iets anders starten.

Voorlopig mogen we wel "wandelingen" met hem maken om hem toch wat extra beweging te geven, dus echt in stap.
DA heeft schrik dat als we te snel beginnen met werken, hij in de hoest zou schieten en dat het allemaal een graadje erger zal worden. Longblaasjes die beschadigen enz... waardoor hij voorgoed in problemen zou kunnen komen.
Omdat hij als jonkie een beenblessure gehad heeft, moeten we hem wel in beweging houden.
Maar stappen is geen probleem, ondertussen kan hij rustig genoeg blijven om enkel te stappen.
In het begin dat hij hier was wou hij enkel zo snel mogelijk vooruit, maar hij leert snel bij.
Onze andere tink is gelukkig heel rustig, dus die neemt hem mooi mee in stap.
Gisteren namiddag ben ik gewoon met hem alleen erop uit geweest, lekker aan de hand stappen en hier en daar eens pauzeren voor een grasje.
Grappige anekdote : onderweg ging hij mesten in een veld, waarop een voorbijganger : heb je wel een poepzakje bij ? :D

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 20:21

Medicatie is volledig op, nu is het afwachten of de hoest zal wegblijven.
Ik merk wel dat hij echt gevoelig is aan stof en stoffige dingen.
Vanmiddag bv had ik hem echt eens goed geborsteld, losse haren er allemaal uit, zand uit sokken en staart enz...
Was best wel stoffig op dat moment en dan ging hij wel wat hoesten.
Maar dat hoorde aan als een heel ander soort van hoesten.
Net zoals ik zelf zou doen, even hoestje en voorbij.
Vlak daarna brieste hij en was het over, ik heb hem dan ook niet meer gehoord.
Ik had al schrik dat het gelijk weer mis zou gaan, maar (hout vasthouden) het lukt nu nog.

Stom van mij om hem binnen op de poetsplaats te zetten om te borstelen.
Even niet logisch nagedacht, want ik had hem ook gewoon buiten kunnen borstelen, dan had hij er waarschijnlijk geen last van gehad.
Maar dat is dus voor de volgende borstelbeurt, dan zet ik hem gewoon buiten vast, zal ook weer beter zijn voor zijn longetjes ;-)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:36

Buiten borstelen is altijd beter inderdaad, en let dan ook op waar de wind vandaan komt.

Zelf ben ik toch niet tevreden over voordroog. Ik heb dit ook een tijdje gevoerd op aanraden van de dierenarts. Het leek niet stoffig.. maar er bleek toch wat schimmel in te zitten, zo'n kleine sporen dat ze niet te zien waren, maar dus wel op de longen sloegen. Voordroog lijkt meestal wel schoon, maar er zijn altijd wel hoekjes of miniscule gaatjes waar vocht heen loopt en zuurstof bij kan. Wij hebben een paar keer een partij voordroog laten komen van 3 verschillende boeren, maar bij 4 van de 5 pakken wel een of meerdere plekken gevonden. Dus ik voer het echt niet meer. Geweekt hooi is vele malen veiliger.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 22:01

De pakjes voordroog die we gebruiken zijn vacuüm verpakt, dus niet de gewone voordroog baaltjes.
Eerst hadden we van die kleine jopack baaltjes, maar deze witte vacuüm vallen veel beter mee.
Mooi lang hooi en gegarandeerd dicht, want anders zijn ze natuurlijk niet meer vacuüm.
Voor gebruik even door het ventieltje prikken en opensnijden.
Héérlijke geur en ze zijn er echt zot van.
Natuurlijk is het afwachten hoe dit op langere termijn zal gaan, kwestie stof of schimmels, maar voorlopig gaat het goed met dit "hooi".

We hebben ook bij een lokale paardenhouder een klein pak voordroog gaan halen, maar dat is een gewoon "gewikkeld" pakje. Een stuk goedkoper in gebruik maar de kwaliteit is toch niet te vergelijken met die vacuüm pakjes, dat hooi is langer en veel droger.
Dus ik hou het voorlopig daar maar bij.
Wat ik ook wel fijn vind, ze hebben het hele jaar door voorraad, dus ik hoef niet gans de stal vol te steken.
Natuurlijk gaan we nog wat meer voorraad indoen om zeker niet zonder te vallen, maar dat zou volgens de verkoper niet gaan gebeuren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 22:10

Welke pakjes gebruik je nu, zijn deze gewoon te koop en zo ja waar en wat kosten ze.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 22:29

Wij wonen in België, dus ik weet niet waar ze bij jullie in de buurt te koop zijn.
Hier haal ik ze in Plockroy bij een lokale handelaar van Versele Laga.
Ze verdelen ook verschillende voeders.
Ik betaal ze 8 euro per stuk, best wel prijzig, maar ik doe met 1 pak 4 dagen per tinker.
Zit dus echt wel veel volume aan hooi in.
Ze eten het hier uit grote slowfeeder netten.
Pakjes kon ik ook per pallet aankopen en dan is er een korting voorzien.

Ik heb even opgezocht via google om een foto te laten zien van de pakjes wat ik bedoel, maar ik zal er zelf een duidelijke moeten maken denk ik.
Wel heb ik een gedeeltelijke foto gevonden op een Nederlandse site.
Het gaat om dezelfde verpakking van voordroog, ik weet niet of het dezelfde kwaliteit hooi is dat erin steekt, maar het is natuurlijk altijd even uit te testen.
Mogelijk komen de pakjes die ik aankoop via die handelaar ook uit Nederland, daar heb ik geen idee van.
Dit is de link : http://www.wagenaarissterk.nl/pages/ruw ... rdroog.php
Je ziet op het stukje foto ook duidelijk dat het luchtdicht verpakt is, zo zijn de pakjes van hier dus ook.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 22:06

Tot nu toe (hout vasthouden) is hij nog steeds in orde.
Het rijden is weer opgepakt en gaat ook prima.
Ze staan nu nog langer buiten en als ze binnenkomen voor de nacht, dan blijft de schuifpoort open staan voor de frisse lucht. Dat gaan we ook zo houden, zomer of winter, maakt niet uit.
Enkel bij erge wind (dan denk ik aan stormachtig weer) doen we ze dicht, kwestie dat het dak er niet vanaf zou vliegen ;-)
Een deftige schuilstal staat nu op de planning en dan kunnen ze ook buiten blijven indien nodig.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 21:48

Alles is ondertussen weer bij het oude, gaat prima met allebei de tinks. (hout vasthouden)
We hebben er alweer een aantal mooie buitenritten opzitten.

Met de baaltjes voordroog zijn we noodgedwongen weer moeten stoppen, omdat Djim er diarree van bleef hebben.
Kuurtje yoghurt en het was weer over, maar zodra ik het niet meer gaf begon het weer.
Gevolg : altijd natte achterbenen, natte staart en stinken, niet normaal.
Vreselijk voor hem, want hij wil natuurlijk ook proper zijn, om nog maar te zwijgen van eventueel last in de buik.
Dus dan heeft mijn ventje zich eens gebogen over het probleem "hooi weken" en met een mooie oplossing gekomen.
Hij heeft een grote watertank van 1000 liter omgevormd om hooi te soppen, erg handig.
Groot gedeelte eraf gehaald, zodat het een lage open kuip is.
Dan heeft hij in de helft bovenop een stevig rooster gemaakt.
Hooi gaat nu in grote hooinetten het water in, zware betonblok op elk net, zodat het onder water blijft.
Na het weken gaat het op het rooster tot 's avonds om uit te lekken.
Bak staat nu buiten, maar is de bedoeling om hem tegen de herfst binnen te zetten, zodat het in de winter bij vriesweer ook bruikbaar is.
Moet dan nog een afvoer voorzien worden om hem leeg te laten lopen bij het schoonmaken.
Ook dat is erg handig want er zit onderaan een grote kraan.
Even openzetten, vijf minuutjes geduld en klaar.

En de diarree ... verdween als sneeuw voor de zon.