Ervaringen zenuwschade in de hals van het paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 16:25

Wat verschrikkelijk :(:)

Ik heb geluk gehad, nou ja mijn paard...
Hij is over de kop gegaan als jaarling en heeft een een beschadiging op het C6/C7 gebied opgelopen.
Conclusie 3 veerartsen, wobbler/ataxie gradatie 4 en afgekeurd als rijpaard.
ik kreeg nog 50% kans dat hij ooit nog geschikt zou zijn voor recreatie.
Hij viel echt om, struiklen en zijn achterhand sleepte helemaal na ;(

Toen ben ik zelf op zoek gegaan en uitgekomen bij Steffi van der Laarse een hollistisch veearts.
Zij heeft hem homeopatische druppels gegeven, accupuntuur behandeling
en mij tips en trucs voor het gevoelig maken van de zenuwen middels drukpunten.
Tevens tips als lang hengst laten (hormonen) en aangepaste rijstijl (hoog en klassiek) mocht het zover komen.

Tot zijn 5e is hij heel wisselend geweest en niet stabiel...ook inrijden was een groot probleem zoals hieronder vermeld.
Maar eenmaal verder, meer spieren/training begon hij zich steeds beter te voelen en werd het beeld stabieler.

Met 5,5 ben ik hem gaan starten in de dressuur en inmiddels is hij 9 en starten we succesvol Z2.
Hij staat altijd voorraan erbij met dikke punten, volgende week mogen we zelfs regiokampioenschappen Z2 starten (tussen de dikke namen 8-) ).

Hij is nog lang niet aan zijn eindpunt, want hij laat veel talent zien voor de hogere oefeningen (pi/Pa, pirouettes en series).
IK denk dat spieren trainen veel doet, maar wellicht is de schade beperkt gebleven en is het ingekapseld?
Of het is gewoon een medisch wonder......

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 16:44

Dat is zeker een wonderverhaal zeg! Gezien Sultan meerdere problemen had is mij geadviseerd hem in te slapen. Als alleen zijn hals het probleem was geweest had ik ook zeker doorgetraind, maar in Sultan zijn geval was inslapen i.m.o. De meest paardvriendelijke optie. Succes met de wedstrijden! :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 11:32

listiglistje schreef:
Wat verschrikkelijk :(:)

Ik heb geluk gehad, nou ja mijn paard...
Hij is over de kop gegaan als jaarling en heeft een een beschadiging op het C6/C7 gebied opgelopen.
Conclusie 3 veerartsen, wobbler/ataxie gradatie 4 en afgekeurd als rijpaard.
ik kreeg nog 50% kans dat hij ooit nog geschikt zou zijn voor recreatie.
Hij viel echt om, struiklen en zijn achterhand sleepte helemaal na ;(

Toen ben ik zelf op zoek gegaan en uitgekomen bij Steffi van der Laarse een hollistisch veearts.
Zij heeft hem homeopatische druppels gegeven, accupuntuur behandeling
en mij tips en trucs voor het gevoelig maken van de zenuwen middels drukpunten.
Tevens tips als lang hengst laten (hormonen) en aangepaste rijstijl (hoog en klassiek) mocht het zover komen.

Tot zijn 5e is hij heel wisselend geweest en niet stabiel...ook inrijden was een groot probleem zoals hieronder vermeld.
Maar eenmaal verder, meer spieren/training begon hij zich steeds beter te voelen en werd het beeld stabieler.

Met 5,5 ben ik hem gaan starten in de dressuur en inmiddels is hij 9 en starten we succesvol Z2.
Hij staat altijd voorraan erbij met dikke punten, volgende week mogen we zelfs regiokampioenschappen Z2 starten (tussen de dikke namen 8-) ).

Hij is nog lang niet aan zijn eindpunt, want hij laat veel talent zien voor de hogere oefeningen (pi/Pa, pirouettes en series).
IK denk dat spieren trainen veel doet, maar wellicht is de schade beperkt gebleven en is het ingekapseld?
Of het is gewoon een medisch wonder......

Bij het googlen naar ervaringen met zenuwschade in de hals kom ik in dit topic terecht, ik schrik van de verhalen eerlijk gezegd, en dan zo'n hoopvol verhaal!
Het kan dus wel...

Wij hebben onze nieuwe aanwinst kruising PRE x Lipi nu 2 weken in Utrecht staan met dezelfde verschijnselen, vallen, struikelen, zwabberen, geen benen op kunnen tillen zonder te gaan hangen...
Na 3 weken thuis weidegang en stappen geen enkele verbetering, dus door naar Utrecht.
Conclusie artrose bij de 6e en 7e halswervel en zenuwschade.
Hij staat nu nog in Utrecht omdat hij niet vervoerd mag worden.
En als hij straks thuis komt, hoe dan verder...

Het enige dat hij nu kan en mag is kleine stukjes gecontroleerd stappen aan de hand, meer is niet verantwoord...
Maar in Utrecht geven ze aan dat we hem nog niet op mogen geven en hij nog een kans heeft, dus daar houden we ons dan maar aan vast.

Listiglistje, jouw verhaal is wel een lichtpuntje om aan vast te houden...

sultan15

Re: Ervaringen zenuwschade in de hals van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-14 18:31

nouvel heel veel sterkte en beterschap gewenst! Hoe gaat het nu? Is de zenuwschade bij jullie geconstateerd door een EMG?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 21:30

Dank je!

Ik vind het een lastige weg als ik eerlijk ben, alles is zo onzeker en onbekend...
je hebt geen idee hoe het zal gaan lopen en wat de toekomst zal brengen...

Het is inderdaad vast gesteld door een combinatie van neurolische testen, foto's en EMG.
Ze hebben 2 dagen onderzoeken gedaan.
Daarna kregen we het advies om hem daar te laten omdat hij klinisch zo slecht was dat ze afraadden om hem te laten reizen.
Hij staat er vandaag 2 weken en hij blijft tot eind van deze week of volgende week als het goed is.

Hij gaat wel wat vooruit maar heel weinig, daarbij staat hij nog steeds op de metacam sinds de eerste dag dat hij daar staat.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 23:14

Geloof ik :(:) onzekerheid is ook het ergste! En wanneer doe je het goed?

Zelf heb ik geen hoge pet op van reguliere veeartsen w.b.t. Ataxie, ze weten er vaak te weinig en ze hebben meestal geen goed behandelplan/medicatie.

Ik was zelf niet tevreden over de reguliere veeartsen, hij kreeg het stempel en het was afgelopen, daarmee was alles gezegd.
Dus ben ik via Bokt bij een hollistisch veearts terecht gekomen, eerst sceptisch,
want ik verwachte een geitenwollen sok met een wichelroede en zweefverhalen :+
Maar dat was allesbehalve en heel eerlijk over de prognose.
Ze verwees mij ook door naar de Lingenhoeve in Lienden voor een scintigrafie om de locatie exact in kaart te brengen.
De homeopatische druppels dacht ik ook van, ja dat zal wel >;) maar dat werkte dus echt!
Als ik ze niet meer geef, dan merkte ik zeker in zijn jonge jaren dat de ataxie verergerde, gaf ik de druppels weer dan was het zo weer goed!
Ik geef zoiets (zelfde samenstelling) http://www.homeovet.nl/simicur_neuralcu ... omeopathie
alleen betaal ik minder in verhouding en geef om de dag 10 druppels op een boterham (af e toe een kuurtje).
Ik denk dat ik maar 60 euro per jaar kwijt ben :) baat het niet schaad het niet!

Het kan met ataxie alle kanten uit, zowel goed als slecht, dat is per geval verschillend! Dus een gok blijft het altijd.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 07:41

Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Met mijn andere paard ben ik inmiddels ook overgestapt naar homeopathie, omdat ik regulier helemaal uitgedokterd was met hem, ook aan de druppels, ben erg benieuwd!

Bedankt voor je link, ik ga die druppels zeker bestellen voor als hij weer thuis komt!
We gaan er toch dan nog maar even hoopvol tegen!

GRANDEUR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:03

Onder het mom van 'beter laat dan nooit' :D wil ik toch nog reageren.

@sultan15: heftig verhaal zeg! Heb je ooit nog de uitslag gehad van de onderzoeken na zijn dood?

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 16:11

Grandeur ik heb inderdaad de uitslagen van de onderzoeken. Ik heb ze niet op papier, maar ik heb in september gebeld met de arts uit Utrecht. Ze hebben overigens alleen zijn hals en zenuwen voor onderzoek gebruikt.

Ze vertelde mij dat er op de CT-scan, MRI-scan en uit het pathologisch onderzoek is gebleken dat vrijwel alle halswervels beschadigd waren (met name de kapsels). De discusbeschadiging die op de foto te zien was (tussen C2 en C3) was goed te zien en heeft er waarschijnlijk voor gezorgd dat de kapsels van de overige wervels zijn beschadigd omdat hij heeft lopen overcompenseren. opvallend vond ik dat Tunna tijdens de eerste behandeling heeft gezegd dat hij in zijn hals de minste reactie gaf op C2/C3 (wat we op de foto konden zien) en veel meer reactie gaf op de overige wervels daarom heen. Zij heeft toen ook uitgelegd dat je de kapsels niet kan zien op de foto's, maar dat hij daar waarschijnlijk meer last van had, dan van C2/C3. Utrecht bevestigd dit dus naar aanleiding van de CT/MRI. Zij spraken over een forse beschadiging. Ze kwamen erachter dat de discus(tussenwervelschijf) tussen C2/C3 op zijn ruggenmerg drukte en dat hierdoor waarschijnlijk de zenuwbeschadiging is ontstaan. Zij zenuwen lagen nog 'opgeslagen', deze worden gebruikt voor een groter onderzoek dus daar weet ik de uitslag nog niet van (weet eerlijk gezegd ook niet precies wat ze daar mee gaan doen). Al met al bevestigde de onderzoeken grotendeels wat we al wisten, maar toch ook nog een keer dat we echt de juiste keus hebben gemaakt voor Sultan om hem in te laten slapen. Ik heb het er nog steeds ontzettend moeilijk mee, maar het feit dat we nu weten hoeveel er stuk was en dat dit echt het beste was maakt het een heel klein beetje makkelijker.

Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb uitgelegd, als je nog vragen heb stel ze dan gerust!

Heb je hier zelf ervaringen mee Grandeur? en Nouvel hoe is het nu met jou paard?

GRANDEUR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 16:26

@Sultan15: Dank voor je reactie en sorry voor mijn late reactie. Toch fijn dat ze dit naderhand voor je hebben kunnen onderzoeken, dan ben jij in ieder geval van verzekerd dat je de juiste keuze hebt gemaakt.

Bij mijn paard zitten c5 en c6 niet recht ten opzichte van elkaar, daardoor is dat hals maar weinig buigzaam en zitten er een aantal zenuwen klem, dit belemmerd ons behoorlijk tijdens het rijden. Het idee van de kliniek was de halswervels recht te zetten wegens manipulatie en evt de zenuwen daarna in te spuiten. De wervels zijn nu 2 keer rechtgezet en er zijn dagen geweest dat ik enige verbetering merkte, echter nu ben ik toch van mening dat we (nog) niet het gewenste resultaat hebben bereikt en ik begin mij nu af te vragen op dat (op deze manier) wel mogelijk is. Ik ben me dus aan het oriënteren wat er mogelijk is, maar dat is natuurlijk beperkt omdat het hier zenuwen betreft en het feit dat ik een vrij uniek probleem heb maak het ook al niet gemakkelijk om ervaringen uit te wisselen. :(

Ik ben ook benieuwd hoe het met jouw paard is Nouvel?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 16:31

Lastig grandeur, hoop dat je er een passende oplossing voor gaat vinden...

Hier gaat het wel met kleine stapjes vooruit, maar soms ook weer met een grote stap achteruit helaas...
Hij lijkt wel iets stabieler te worden in zijn lopen, en we proberen het werk (longeren, lange teugel, stukje slepen) met hele kleine beetjes uit te breiden.
Maar hij onverwachte momenten ligt hij toch zomaar weer languit op de grond... -O-
Met name op momenten dat hij druk en springerig is en je hem dan teveel belemmerd met de lijn kan hij zich niet op tijd corrigeren en valt hij.
Vorige week nog tot 2 keer toe aan de longe...
Op momenten dat hij rustig is en met beleid beweegt gaat het beter, al zie je dan weer een wisselende onregelmatigheid achter...

Dus nog steeds lastig te voorspellen waar en hoe het verhaal verder gaat of gaat eindigen...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 16:42

Nouvel hoe longeer je? (met bijzet?)

Ik heb het longeren destijds afgeschaft, dat maakte veel verschil....longeren maakte het juist slechter!

Met rijden hoog ingesteld, rechte lijnen en veel galopwerk, heb ik veel meer vooruitgang geboekt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 16:49

aan de kaptoom, het is de enige manier om hem toch wat energie kwijt te laten raken, verder kunnen we alleen stappen aan de hand en aan de lange teugel...
erop of inspannen is te riskant, daar is hij te onstabiel voor en valt hij te snel voor jammer genoeg...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 17:00

En dubbele lijnen in een grote bak, eventueel met balkjes of werk op slechtere/zwaardere bodem?
Spieren kweken werkt wel in het voordeel heb ik gemerkt! Ook de coördinatie wordt beter door werk.

Iig nooit bijzetten/of hoofd/halspositie bepalen voor het paard, dat werkt vaak nadelig en knelt de zenuwen af in de hals

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 18:54

Dubbele longe werd ons afgeraden omdat hij zo snel afbuigt in z'n hals en dat absoluut niet mag, hij moet zo lang mogelijk in zijn hals blijven.
Er achter lopen aan de lange lijnen doen we wel.
Bijzetten werd inderdaad ook sterk afgeraden evenals pessoa e.d.
We werken wel met een bodywrap achterlangs.

Balkjes lopen in stap aan de hand hebben we ook gedaan maar vond 'ie toen nog best lastig.
Daarna werd het 's avonds te donker en de bak te slecht voor dat werk, dat willen we nu wel weer op gaan pakken en ook kijken of dat aan de longe lukt.

We zijn een paar weken geleden ook weer opnieuw begonnen met slepen, dat werd ons aangeraden om hem sterker te maken qua spieren zonder dat hij iets qua buiging in zijn hals moet.
Een paar maanden geleden viel hij daar enorm van terug, we zijn er nu weer opnieuw mee gestart (starten met 2 rondjes en steeds een half rondje erbij) en nu lijkt hij het beter op te pakken, dus dit willen we verder gaan uitbouwen.
Hij moet straks ook weer voor de wagen kunnen, dus dan is dit een mooi begin.
Hij vindt het leuk om te doen en het is een mooie afwisseling!

GRANDEUR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:15

Fijn dat het ietsje beter gaat Nouvel, mijn complimenten voor je geduld!

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 22:42

Laatst bijgewerkt door Tes22 op 15-03-15 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 22:49

GRANDEUR schreef:
Fijn dat het ietsje beter gaat Nouvel, mijn complimenten voor je geduld!

dank je!
het is wel lastig hoor...
in onverwachte situaties ligt hij zo in 1x weer languit op de grond, en dan vraag je je wel eens af of dat ooit nog goed zal komen... -O-

Tes22 schreef:
http://www.dovepress.com/therapeutic-ut ... rticle-JPR en http://www.neuropathie.nu/wetenschap/

Overleg eens met je holistisch dierenarts over Palmithylethanolamide, is een lichaamseigen pijnstillende en ontstekingsremmende lipide stof welke ingezet wordt bij neuropatische en reumatische pijnklachten en chronische ontstekingsziekten.

interessant, ik ga je links ook eens bekijken! :j

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 17:50

Het is een wat ouder topic maar wat koste het nou zo ongeveer om een EMG te maken.
Mijn pony is al lange tijd kreupel, en het begon in de voet en nu kunnen ze haar uitverdoven maar ze blijft kreupel.
De DA denkt ook nog aan lyme en daar gaat ze komende weken ook voor behandeld worden, en de andere optie is dat er een senuw zit afgekneld in de hals.
Ik ben dus even informatie aan het verzamelen over het laatste

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 11:18

Hai koetjeboe,

Wat vervelend dat je paardje al zo lang kreupel is.
Eerlijk gezegd weet ik niet mee hoe duur de EMG was. Heb toen een rekening gehad waar onder andere de EMG op stond, maar ook nog een heleboel andere onderzoeken. Ik heb het toen in Utrecht laten doen, dus je zou hun kunnen bellen om te vragen hoeveel het kost :) sterkte ermee!