20 jr, wat slomer, minder eetlust, nukkiger - zie ik spoken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hevonen

Re: 20 jr, wat slomer, minder eetlust, nukkiger - zie ik spoken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 10:46

Je kunt er donder op zeggen dat er wel iets aan de hand is, dat hoeft niet ernstig te zijn, maar ze heeft zeker ergens last van. Wij hebben veel oude dieren momenteel en als we naar de DA gaan, of hem laten komen, omdat een dier zich anders gedraagt dan gewoon is er tot nu toe steeds iets aan de hand geweest.

Vaak iets in een richting waar je niet eens aan denkt. Een van onze oude katten speelde ineens minder, lag meer voor de kachel. Klinkt niet raar, toch? Maar we vonden dat hij anders was dan anders. Hij bleek een ontstoken kieswortel te hebben. Een andere oude kat was net wat minder zeurderig om eten dan ze al lang was. Zij bleek middenoorontsteking te hebben. Pony die nooit ligt als je bij haar komt, stond op een ochtend pas op toen ik al bij de stal was... ze had koliek.
Hetzelfde hebben we met paarden, kippen en geiten gehad. Als het gedrag verandert is er iets.

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 10:50

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 10:42

We hebben vitamines en maagbeschermer besteld (Equitop forte en pronutrin), gisteren bezorgd dus meteen mee begonnen. De eigenaar van stal gevraagd 's ochtends een schep brok te voeren, wij geven dan in de avond wat subli slobber met de toevoegingen (ging er goed in :) ) en een halve schep subli zonder met zonebloemolie. En dan heeft ze ook voordroog in haar stal liggen, wat wij later nog eens extra bijgeven in een slowfeeder.
DA dacht iig aan de maag en terugdenkend is dat ook het meest waarschijnlijke, want het enige dat veranderd is de laatste tijd is dat ze in december een paar keer ongeschikte voordroog hebben gekregen, van dat natte zure spul. Het kan goed dat ze daarop reageert. Een paar paarden van stal krijgen er diarree van. Zij ligt vaker in stal, ook een teken van buikpijn dan misschien?
We hebben genoeg spul voor twee weken, daarna zouden we de DA weer bellen hoe het gaat. Hopelijk gaat het zo over...

Een foto van nu, ehh, da's lastig want dat moet dan overdag. Beschrijving: Veel wintervacht, ze is al fors gebouwd maar ook een beste kuilbuik (heeft ze altijd), was wel wat ingevallen op de rug en ribben maar met bijvoeren gaat dat beter. Ribben zijn wel goed te voelen maar door de vacht niet te zien. Na wat eten gaan de oren naar achter, trekt ze een beetje haar neus/lip op, ziet er wat oncomfortabel uit. DA vond haar er absoluut niet uitzien als een Cushing paard en zou daar ook niet op willen testen.

Hoe meer ik erover nadenk, hoe waarschijnlijker ik het vind dat het inderdaad haar maag moet zijn. Nu duimen dat het gauw beter wordt, en eens overleggen met de eigenaar van stal over regelmatiger voeren en geen zure kleffe warrige kuil geven. Normaal kreeg ze in de ochtend niets (de meeste paarden daar niet) en op de wei is alles stukgelopen, dus eigenlijk alleen eind van de middag en 's avonds voer. Dat alleen al is niet goed, eigenlijk. Was voorheen beter, dan stonden ze ook in de winter op een nieuwe wei, hier staan ze nu al sinds de zomer.
Laatst bijgewerkt door Iranda op 05-01-14 11:11, in het totaal 2 keer bewerkt

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:04

je kan ook summerfit koek bij gaan voeren zitten alle vitamines en mineralen in voor 1 dag. En wat luzerne / grasmix om haar darmen en maag beter op gang / gezonder te houden. Om haar wat voller te krijgen kijk eens naar subli omega 3 , 6 ,9 bron van gezonde oliën en vetten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:32

Voorbeleid van de staleigenaar mag inderdaad stukken beter, dit is niet goed. Kuil kan prima maar laat hij goede, bijna droge kuilbalen kopen en deze in de wei zetten. Als je paard al maagklachten heeft kan het ook heel goed komen omdat ze langere periodes zonder voer zit, een paard kan eigenlijk niet langer dan vier uur zonder maagvulling want dan komen er teveel zuren in de maag waardoor weer maagzweren ontstaan.

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 12:10

Ja, ik weet het, ben er ook niet blij mee... Vroeger stond ze hier ook in een schuilstal, daarna wel 's nachts op stal maar wel op een wei waar ze kon knabbelen. Dit jaar dus niet :( Voordroog komt allemaal van zijn eigen land. Alleen vroeger gaf hij de zure natte aan koeien en die heeft hij nu niet meer...

(...en we denken er ook over na wat we hiermee moeten voor de langere termijn, want we houden haar graag nog even bij ons...)

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 19:05

Mist schreef:
@TS de zandtest met handschoen en mestballen er in oplossen is geen betrouwbare methode. Zoals eerder gezegd, ik heb mijn paard er bijna aan verloren maar nog nooit grote hoeveelheden zand teruggevonden in de mest. Ik heb haar maanden lang afwisselend slobber met psyllium zaad gegeven (max 10dgn aan 1 stuk) of slobber met paraffine olie.

Is dat voor een goede laxering? Mijn paard heeft vandaag koliek gehad. Het gaat nu ietsje beter en ik wil eigenlijk preventief iets voeren om herhaling proberen te voorkomen.

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 10:34

Kleine update: ze eet wat beter, en de supplementen gaan er prima in, vermengd met slobber. We hebben nog niet gereden oid, ze kijkt soms wat zuur maar eet wel enthousiaster. Dus hopelijk gaat het de goede kant op. Staleigenaar ontkent dat de kuil ongeschikt/zurig was en vindt dat er weinig met haar aan de hand was. Inmidels overwegen we een ander plekje te zoeken...

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 10:51

Goed idee! Het is niet goed voor jou en niet voor je paard als de sfeer niet goed is. Slechte kwaliteit voer is voor oudere dieren altijd slecht.

Fijn dat het wat beter gaat.

JoviManoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:37

wat krijgt hij/zij te eten?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:43

Die van mij (25 jaar) zit ook echt in een dip, is wel vrolijk als ik kom, maar is gewoon niet meer de trut die ik ken van 4 jaar geleden, niet erg ook, het is koud, ze is oud, prima, ik zoek er niks achter.

Wel krijgt ze relatief goed hooi, en 'onbeperkt' gras, maar vaak als ik aankom ligt ze gewoon wat te niksen in de wei.

Als het nu beter gaat, top. Ik weet dat de mijne zich niet slechter gaat voelen van zurig kuil, want soms was een baaltje echt zuur, maar dat ging er prima in. :)

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 20:45

Ze eet momenteel 's ochtends sindskort een schep brok (advies DA; 's ochtends voordroog gaat helaas niet, de paarden gaan normaal meteen het land op, krijgen dan overdag nagenoeg niks - kale omgeploegde modderwei :( ) eind van de middag voordroog (laatste tijd soms natte warrige zure kuil, waar ik van baal, lijkt me niet geschikt voor paarden en daarna zijn de "symptomen" ook begonnen en teruggekomen), en in de avond geven wij nog extra voordroog in een slowfeeder, slobber met equitop forte en pronutrin (sinds za, op advies van DA) en subli zonder met zonnebloemolie.
Ze krijgt nu dus extra brok, en als extra de slobber met supplementen, maar gaat nog niet vooruit. Heb inmiddels het gevoel dat ik haar snel weg moet halen.

Het leek beter te gaan, maar vandaag was ze juist extra gevoelig bij aanraken al van haar buik. Het wisselt dus, net als in december. DA denkt haar maag, inmiddels wij ook. We kunnen alleen zelf niet alles regelen zoals ideaal zou zijn omdat ze in een pensionstal staat.

In een ander topic vroeg ik al of ze nog gereden of gelongeerd moet worden. Advies DA was vaker doen, maar dat vindt ze vervelend nu en dat kunnen wij ook niet geven. We overwegen juist een pensioen-stal waar ze altijd ruwvoer krijgen (ook overdag op de wei) en af en toe een rondje buiten stappen. Wat is wijsheid..?
Laatst bijgewerkt door Iranda op 08-01-14 21:09, in het totaal 2 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:49

Als jij niet weet waar haar gedrag vandaan komt, kun je er ook niks aan doen. Al is een stal met goed stro en voldoende, goed hooi nooit een probleem. :)

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 21:12

Nou ja ik heb dus een vermoeden nl maagklachten door zure kuil icm overdag niet meer kunnen grazen... Maar ze wordt ook ouder, dus kan ook gevoeliger zijn voor fout eten.

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 21:22

Update: het gaat weer minder, ze is dus wisselend. Bij aanraken vooraan midden onder de buik (waar de singel zou zitten) reageert ze nog steeds boos, zeker als daar druk gegeven wordt. Gister zelfs met borstelen al. Ze eet wel, maar stopt al snel weer. Uiteindelijk gaat het wel op.
Na aansporen in draf (even testen aan de longe) gingen de oren naar achter, ze heeft geen zin en loopt wat ongemakkelijk. Dus maar even vakantie. Is dat de juiste keuze? DA vond juist dat ze meer moet werken omdat beweging belangrijk is, maar ze vindt dat niet fijn...
Hoe snel moeten die supplementen hun werk gaan doen? De afspraak was na twee weken bellen, dus dat zou volgende week donderdag zijn.

Inmiddels hebben we ook besloten bij een andere stal te gaan kijken, waar ze altijd ruwvoer geven, dat is een rusthuis eigenlijk. We overwegen haar met pensioen te doen, ook omdat we zelf al minder kunnen rijden, en we een goede plek met de juiste verzorging waar ze zich fijn voelt, het belangrijkst vinden.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:30

Sorry, maar ik kom toch weer even bij je 'zeuren'.
Ik zou als ik jullie was, toch aandringen op de ACTH (Cushing) test. Cushing, oftewel PPID, is een hormonale aandoening. Alles rondom de buik etc. vindt ze niet fijn, etc.
Er zijn zoveel dierenartsen die zo weinig weten van Cushing en jouw merrie vertoont een flink aantal symptomen. Daarom ben ik ook zo benieuwd naar een foto van de huidige conditie van jouw paard...soms is het klinisch al goed te zien, soms niet maar geven de klachten bij elkaar een helder beeld....

Je kunt haar tevens proberen te ondersteunen met Provarium Breeding. Ik ken een flink aantal mensen die hierdoor goede resultaten hebben gezien bij hun paard.

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 10:02

Er is maar 1 plek, onderaan de singel, waar ze duidelijk pijn aangeeft. En daar een stukje boven aan de zijkant, waar je kon voelen volgens een filmpje in een ander vage klachten topic.
Ik kan het nog eens vragen. Maar hij zei dat die niveau's veel wisselen dus dat een bloedtest het vaak niet duidelijk uitwijst. Kon toen ook geen bloedafname omdat het eind van de week was...
Ik zal eens googlen, dankjewel.

majohof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 13:54

HI Wij hebben ook 2 paarden van 20 en 20+. Ze vallen soms in de winter wat terug, maar het belangrijkste is denk ik veel hooi , hooi sylage. Het is echt niet goed als ze de halve dag niets krijgen, hooi hooi en hooi, dat is zo belangrijk. Het is ook belachelijk dat die boer waar je staat ze niets anders voerd in de ochtend, en als ze dan buitenlopen in een kale weide, tja ze gaan toch proberen wat te vinden...en krijgen dan ook w.s wat zand binnen , ligt ok niet altijd lekker op de maag! Sterkte met het zoeken van een andere stal!

Je kunt denk ik heel veel dierenarts kosten besparen als je begint met een fatsoenlijke stal te vinden, een gezond paard begint met goede en regelmatige voeding!
Ik geef die oudjes ook inderdaad zonnebloemolie over het voer en ook veel slobber. Als het akelig weer is blijven ze lekker binnen, :brr: dan voer ik extra hooi en beperk het krachtvoer. Ze zijn nu eenmaal wat ouder, en ze vinden het heerlijk dat ze dan lekker binnen kunnen knabbelen

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 18:20

Hoe jij voert, is ook het beleid op de pensioen-stal waar we morgen gaan kijken... Altijd ruwvoer beschikbaar. Ik hoop echt dat dat iets voor haar is.

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:59

Is het een idee om een magnetiseur te laten komen?

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 12:31

Eh, daar zijn we niet zo van...

Wat wel gaat helpen: over 10 dagen kan ze bij een pensioen-stal terecht. Daar krijgt ze dag en nacht voordroog, 's nachts op stal en overdag naar buiten in een kleine groep. En individuele aandacht. Dus als we aan de medicijnen moeten (of supplementen zoals nu), geven zij die en kunnen ze beter werken omdat er altijd eten is. Ik ben heel blij met dit plan, dat zal haar zeker goed gaan doen.

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 17:09

Krijgt ze brok op een lege maag? Dat is een prima recept om maagzweren te kweken ;) Moet je echt niet doen.

Goed dat je bezig bent met een betere huisvesting, tot ze daar staat zou ik er in elk geval voor zorgen dat ze 's ochtends een berg ruwvoer krijgt. Een paard met maagzweer moet het hele etmaal door wat te kauwen hebben. Als ze nog tien dagen het halve etmaal bijna helemaal geen ruwvoer krijgt (je schrijft dat ze 's avonds nog een portie in slowfeeder krijgt, maar daarna tot het eind van de middag niets), dan worden de zweren in die tien dagen nog veel erger dan ze nu al zijn.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:27

Kan ze niet s' ochtends wat lucerne krijgen wat je klaarzet bij de brok als hooi geen optie is? Lijkt me beter als helemaal geen ruwvoer..
Toch zou ik ook testen op cushing, paarden is het vaak niet aan te zien. Wij hebben ook zo'n paardje op stal staan, eerst alleen wat nukkiger en dachten ze ook zal wel ouderdom zijn toen was hij licht hoefbevangen. Verder is niks aan het paard te zien/ merken en ziet er super uit voor zijn leeftijd!

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:38

Kan je zelf geen baaltjes hooi kopen en die laten voeren? Baaltje voor je box en verzoek om elke keer een of meerdere plakjes in de box te doen met de voerbeurten.
Ofwel je hangt zelf een slowfeeder-hooinet op met je eigen hooi. Ik gebruik ze inmiddels al enkele jaren en vind ze heel fijn. Alles beter dan de zure kuil, waardeloos voor een paard.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:51

Imago01 schreef:
Sorry, maar ik kom toch weer even bij je 'zeuren'.
Ik zou als ik jullie was, toch aandringen op de ACTH (Cushing) test. Cushing, oftewel PPID, is een hormonale aandoening. Alles rondom de buik etc. vindt ze niet fijn, etc.
Er zijn zoveel dierenartsen die zo weinig weten van Cushing en jouw merrie vertoont een flink aantal symptomen. Daarom ben ik ook zo benieuwd naar een foto van de huidige conditie van jouw paard...soms is het klinisch al goed te zien, soms niet maar geven de klachten bij elkaar een helder beeld....

Je kunt haar tevens proberen te ondersteunen met Provarium Breeding. Ik ken een flink aantal mensen die hierdoor goede resultaten hebben gezien bij hun paard.

Hier ben ik het mee eens, ik zou ook eens aandringen op een Cushing test