Hengst houden of ruinen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:26

Het is wel degelijk zo dat de groeischijven bij een ruin later sluiten, dus als je paard toch al een groeiachterstand heeft, zou ik 'm vroeg ruinen. En eigenlijk is 2 jaar al laat. Maar qua inhaalslag geef je 'm bij nu ruinen de meeste kans die groei ook daadwerkelijk in te halen.

manonnevot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:26

Nou het is een best hevige ingreep waarbij vanalles mis kan gaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:27

Op het moment dat er geen merries bij komen kijken, kan het allemaal goed gaan zonder grotere aanvarigen. Ook met pure hengstenkuddes.

Op het moment dat er een merrie bij komt kijken, die ook nog eens spontaan hengstig wordt bij het zien van een hengst, wordt het een heel ander verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:27

manonnevot schreef:

Dat is jouw enige reden waarom je een dier hengst zou laten?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:28

manonnevot schreef:

Er kan nog meer misgaan als je niets doet.
Tot sterfgevallen bij paarden en ruiters aan toe.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:29

Mindim schreef:
manonnevot schreef:

Dat is jouw enige reden waarom je een dier hengst zou laten?

Er lopen echt duizenden, als het er al geen miljoenen zijn, ruinen op deze wereld.

Het is misschien 1/1000 dat het fout gaat, gewoon een kundige arts zoeken. Als het ontsteekt e.d. zijn de dierenartsen tegenwoordig zo ver dat bijna alles genezen kan worden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:30

manonnevot schreef:

Dat kan bij een grote teen operatie ook. Het wordt al eeuwen gedaan en per jaar duizenden keren.. Elk jaar weer... Vervelend voor het paard. Slechts even.. Levensgevaarlijk absoluut niet.. Ja tenzij je zelf de ballen tussen twee stenen plet.. Maar voor een goede da of kliniek is het werkelijk een piece of cake. Binnen een uur staan ze weer op de benen (onder de 3/4 jaar).

Ik vind het voor de gemiddelde ruiter levensgevaarlijk om een paard hengst te laten.

Mellanca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 19:32

Voor mij is het belangrijkste dat hij gezond kan uitgroeien.
Het is zeker niet de bedoeling van hem hengst te houden, vroeg of laat wordt hij toch geruind. Wil dit enkel in het voordeel van het beestje doen, en dat hij er het meeste baat bij heeft.

Mijn ene DA, die het meteen wil doen, is recent afgestudeerd. De andere is al ouder, dus miss dat daar bij hun het verschil ook in zit.

ElvierW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:33

Ik heb mijn nu 2, 5 jarige afgelopen voorjaar laten ruinen. Zo kon hij direct het land op maar zonder vliegen. Ideaal! Als ik er nog eens voor zou komen te staan zou ik het weer zo doen.
Ik wist ook zeker dat die van mij nooit zou gaan dekken. En ook hij was een erg rustige, lieve hengst. Ik heb er voor gekozen het toen "al" te doen omdat ik zo eventueel wel nog komend hengstengedrag voor zou zijn.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:33

Ik zou het gewoon direct laten doen, dan ben je er maar vanaf. Gezond uitgroeien doen ze echt ook wel als ze ruin zijn.

manonnevot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:34

Maar niet elk paard is "gevaarlijk", ik ken zelfs geen enkele hengst die echt gevaarlijk is of super aandachtig op de andere paarden, als je ze in het begin echt heel goed opvoedt leren ze het uiteindelijk dat ze niks met de andere paarden mogen doen, maar dan moet ie natuurlijk wel consequent zijn.
Ik heb mijn hengst gekregen van mijn ouders toen hij 3 jaar was, ik was toen 9 en hij is nog steeds hengst en er is nog nooit iets gebeurd en dat je niet op pensionstallen wordt geaccepteerd is ook een beetje onzin, want de meeste stallen accepteren hengsten gewoon.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:35

Ik zou er gewoon niet te lang mee wachten. Twee/drie jaar is de meest ideale leeftijd. Hormonen spelen nog niet op, maar de zaadstrengen zijn nog niet stug genoeg. Als je er langer mee wacht is een kliniek eigenlijk de enige optie.

Mijn voorkeur heeft t voorjaar (lekker lopen op de wei), maar voor de winter (geen vliegen, kou voor de zwelling) valt ook wat te zeggen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:35

manonnevot schreef:
Maar niet elk paard is "gevaarlijk", ik ken zelfs geen enkele hengst die echt gevaarlijk is of super aandachtig op de andere paarden, als je ze in het begin echt heel goed opvoedt leren ze het uiteindelijk dat ze niks met de andere paarden mogen doen, maar dan moet ie natuurlijk wel consequent zijn.
Ik heb mijn hengst gekregen van mijn ouders toen hij 3 jaar was, ik was toen 9 en hij is nog steeds hengst en er is nog nooit iets gebeurd en dat je niet op pensionstallen wordt geaccepteerd is ook een beetje onzin, want de meeste stallen accepteren hengsten gewoon.

Sorry, maar je bent 14... Toen ik 14 was, wilde ik ook dat mijn veulen hengst bleef (zoals menige tiener) En ik wil je absoluut niet beledigen hoor, maar ik wilde dat ook echt. Nu 2 jaar later zie ik wat het echt is en wil ik hem ook laten ruinen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:36

manonnevot schreef:
hengst en er is nog nooit iets gebeurd en dat je niet op pensionstallen wordt geaccepteerd is ook een beetje onzin, want de meeste stallen accepteren hengsten gewoon.

Misschien in jouw regio. In mijn regio echt niet. Onze stal is daar een hele grote uitzondering op. En als een hengst echt niet te hanteren is, dan gaat daar echt over gesproken worden.

Mellanca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 19:37

Ja hij staat altijd buiten, dus ik denk, moest ik het deze winter doen, rond februari zou gaan. Mijn DA castreerd altijd liggend. Is dit het beste of wat adviseren jullie?

manonnevot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:38

mavantos schreef:
manonnevot schreef:

Sorry, maar je bent 14... Toen ik 14 was, wilde ik ook dat mijn veulen hengst bleef (zoals menige tiener) En ik wil je absoluut niet beledigen hoor, maar ik wilde dat ook echt. Nu 2 jaar later zie ik wat het echt is en wil ik hem ook laten ruinen.

Van mij hoefde hij niet perse hengst te blijven hoor,het was vooral een keuze van mijn ouders en zij vonden dat wij al goed genoeg met de paarden om konden gaan om hem hengst te houden.

Cassidy

Ik adviseer castratie op kliniek, en die doen liggend. Bij staand, als er wel een bloeding optreed, heb je een groot probleem. En liggend op de kliniek ben je niet afhankelijk van het weer, en het is misschien een paar 100 Euro duurder, maar wel zo veilig.

Sammie

manonnevot schreef:
ik ken zelfs geen enkele hengst die echt gevaarlijk is of super aandachtig op de andere paarden, als je ze in het begin echt heel goed opvoedt leren ze het uiteindelijk dat ze niks met de andere paarden mogen doen, maar dan moet ie natuurlijk wel consequent zijn.

Dus dat jij geen ervaring mee hebt wil zeggen dat ze er niet zijn? Wees blij dat je nog nooit een echte rotzak heb meegemaakt.

Er zijn hele brave hengsten en er zijn rotzakken (ook diegenen waarbij je consequent bent). Sommige richten moedwillig en bewust hun tanden of voor- of achterbenen richting je lijf. Het meeste zit er qua gedrag tussen in. En zelfs die categorie is niet geschikt voor de gemiddelde ruiter.

Enig idee hoe frustrerend het is voor zo'n paard om allerlei hormonen te hebben en er niks mee te mogen. Altijd alleen, altijd apart.. Alleen maar voor de eigenaar om interessant te kunnen doen richten anderen..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:39

manonnevot schreef:
Van mij hoefde hij niet perse hengst te blijven hoor,het was vooral een keuze van mijn ouders en zij vonden dat wij al goed genoeg met de paarden om konden gaan om hem hengst te houden.

Tot het een keertje goed mis gaat. Enfin, keuze van je ouders, en niet van jouw. Ik hoop voor je ouders, en voor jou, dat ze daar nooit echt spijt van hoeven te hebben.

Een echte aanvaring van een hengst kan dodelijk uitpakken. Een keer knipperen met je ogen en het kan gebeuren....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 29-12-13 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:39

Hier paar jaar geleden nog gehad, hengst was altijd poes lief en nooit vervelend op wat happen na. Tot hij op een bepaald moment de eigenaar over het erf sleurde (inmiddels was hij +/- 10 jaar oud) en onwijze hengstenstreken kreeg... toen hebben ze hem alsnog laten ruinen.

Ik zou het paard misschien ook even op de foto laten zetten voor OCD e.d. voordat je het laat doen. Die van mij heeft een OCD'tje op een hele makkelijke plek die niet schadelijk is (toch laat ik het eruit halen voor de zekerheid, maar dat is heel gemakkelijk) en daardoor moet hij ook plat, dus laat ik hem ook direct castreren

Mellanca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 19:41

Ja als hij alleen moest staan, had ik het meteen bij aankomst gedaan.
Maar hij staat altijd met een maatje, en dat doet hem goed. Die leert hem alle correcte paardenmanieren die hij voorheen niet gehad heeft

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:42

Ik ben van mening dat een dier alle nuances van paardenmanieren die in een kudde kunnen voorkomen niet kan leren als hij maar met één maatje staat. Want dan is hij de baas, of de ander de baas. Meer toch echt niet.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:44

Heb een deel van het topic gelezen en dus niet alles helemaal gevold, dus sorry als ik dingen herhaal.

Maar mijn 1,5 jarige paard is in augustus geruind en is enorm kalm geworden in uitstraling. Tuurlijk is hij nog altijd jong en energievol, maar als hij hengst was gebleven was hij met de juiste opvoeding ook wel rustig geworden. Had het alleen wat beter en strenger moeten aanpakken dan denk ik. Meer met rust laten vooral.
Wij hebben hier een hengst op stal, super lief tegen alles en iedereen. Maar als er een merrie is moet je toch eens 3 keer beter opletten. In de zomer mag hij dekken en is dan helemaal opgefokt elke keer. Dat is bijna geen doen. Hij kan ook niet met alles en iedereen staan, dat is vooral het zielige.
Als je geen intentie hebt tot dekken zou ik toch overwegen hem te ruinen, enkel zielig voor dat beestje. Plus niet op elke stal willen ze hengsten hebben..

Vanaf dat de ballen zijn gaan hangen kun je ze eigenlijk ruinen. Het maakt voor mijn idee niet echt uit op welke leeftijd je ruint want mijn lieverdje gaat de lucht in en zeker ook de breedte. Het hangt volgens mij nog steeds allemaal af van het ras :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:44

mavantos schreef:
Hier paar jaar geleden nog gehad, hengst was altijd poes lief en nooit vervelend op wat happen na.

En daar gaat het al fout. De confrontatie op latere leeftijd had je op dat moment al moeten zien aankomen. Ook al is het op dat moment `maar een paar happen`.

Bij een hengst geldt toch echt een zero tolerance beleid. En dat geldt ook voor het moment dat je met 40 graden koorts in je lijf en echt niet op je best naar stal moet omdat het paard toch verzorgd moet worden. Ze voelen het aan, echt, en gaan de aanvaring aan op het moment dat jij net niet zo stevig in je schoenen staat.