Da wil paard niet laten inslapen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 16:37

Anoeska schreef:
Maar willen we dan echt VA's die maar klakkeloos paarden afmaken, alleen omdat de eigenaar dat wil? Ik ben blij dat er nog VA's zijn die hun eigen beeld van het paard, hun mening over wat goed is, laten gelden.

Het zijn geen autoverkopers die je maar gewoon iets op kan dragen. Het is een arts, die op basis van kennis, kunde en ervaring een inschatting maakt. En moet doen waar hij zich goed bij voelt.

Nee dat wil je niet, maar wil je dan wel een DA die een dier onnodig laat lijden zoals er nu gebeurt is? Ik had er niet aan moeten denken dat mijn paard zo'n pijn had gehad en dat de DA hem niet wilde laten in slapen.
Het betreft een oud paard met de nodige klachten dan vind ik het niet meer dan ethisch dat je zo'n dier laat gaan en niet eerst een trucendoos open trekt om het nog maar te rekken.
Verder is er een groot verschil tussen paarden afmaken die gezond zijn en paarden afmaken die niet meer kunnen.

Anoeska

Re: Da wil paard niet laten inslapen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 16:49

Ik heb het eigenlijk niet zo zeer over deze situatie. De TS geeft aan dat zij dacht dat het paard aan het lijden was. De VA zag dat blijkbaar anders. Ik weet ook niet wat de waarheid is.

Mijn stelling ging meer over in het algemeen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 17:13

Anoeska schreef:
Maar willen we dan echt VA's die maar klakkeloos paarden afmaken, alleen omdat de eigenaar dat wil? Ik ben blij dat er nog VA's zijn die hun eigen beeld van het paard, hun mening over wat goed is, laten gelden.

Het zijn geen autoverkopers die je maar gewoon iets op kan dragen. Het is een arts, die op basis van kennis, kunde en ervaring een inschatting maakt. En moet doen waar hij zich goed bij voelt.

Waarom niet, als een eigenaar echt van zijn paard af wil kan hij het ook gewoon naar de slacht brengen. Als de eigenaar om wat voor reden dan ook vind dat inslapen humaner is dan slachten (bijv omdat het paard slecht op transport gaat of het paard vlak voor de geplande slacht nog ziek word). Wat schiet dat paard er dan mee op dat de dierenarts hem niet in wil slapen?

Zeker in de situatie van de TS lijkt het me helemaal niet van toepassing en dus behoorlijk off-topic. Het paard was gewoon ouder en begon af te takelen, ik vind het bizar dat een dierenarts dan vind dat je moet wachten met inslapen tot hij echt crepeert, je kan zo'n beestje toch beter iets eerder een waardige dood gunnen, hij was notabene al ruim in de 30!!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 17:52

Naar de slacht brengen kan altijd, dat is voor mij een andere situatie. Naar mijn idee heeft een Veearts een opleiding gedaan om dieren beter te maken (hebben dierenartsen ook een eed?). Ik kan me voorstellen dat een dierenarts zich er niet goed bij voelt om 'op verzoek' dieren af te maken.

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 11:46

Anoeska schreef:
Naar de slacht brengen kan altijd, dat is voor mij een andere situatie. Naar mijn idee heeft een Veearts een opleiding gedaan om dieren beter te maken (hebben dierenartsen ook een eed?). Ik kan me voorstellen dat een dierenarts zich er niet goed bij voelt om 'op verzoek' dieren af te maken.

Dierenartsen leggen volgens mij ook een eed af. En ze zijn er voor opgeleid om dieren beter te maken.
Als een dierenarts de geschiedenis van een paard niet kent en mogelijkheden ziet, kan ik me voorstellen dat hij/zij weigert. Hoe krom in dit geval ook, dat is hun goed recht.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 13:47

Dierenartsen leggen geen eed af. Niet voor zover ik kan vinden in elk geval. De artseneed voor mensen is ook niet echt van toepassing op dierengenezers.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 14:24

Even geïnformeerd bij een student diergeneeskunde: je mág een eed afleggen, maar het hoeft niet. De eed is voor het mogen behandelen van bij wet bestreden ziekten (zoals hondsdolheid)(daaronder valt ook het euthanaseren van een dier met hondsdolheid). Doe je dit niet, dan mag je verder alles doen buiten die specifieke ziekten. Het komt er echter in de praktijk op neer dat iedereen die eed wel aflegt. Het kost namelijk niets en toch mag je meer.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 14:34

Brilletje schreef:
Anoeska schreef:

Dierenartsen leggen volgens mij ook een eed af. En ze zijn er voor opgeleid om dieren beter te maken.
Als een dierenarts de geschiedenis van een paard niet kent en mogelijkheden ziet, kan ik me voorstellen dat hij/zij weigert. Hoe krom in dit geval ook, dat is hun goed recht.

Dan had de DA in kwestie toch even de geschiedenis van het paard kunnen inzien of kunnen overleggen met zijn collega's die wel bekend zijn met het paard?

Ik heb paar weken terug ook een vervanger gehad en heb toen alles uitgelegd. Na het weekend weer de DA gebeld, dit keer gelukkig mijn vaste en die was al volledig op de hoogte wat er gebeurd was doordat zijn collega hem geïnformeerd had.

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 14:48

Dat klopt, hij had beter even kunnen informeren. Ik dacht dat je een dierenarts had die totaal onbekend was met paard. Vandaar. Mag feit blijft dat ze mogen weigeren, hoe stom dat in dit geval ook was.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 14:59

Ik ben er helemaal niet voor om een gezond paard vanwege een "onregelmatigheid" waardoor je een paar maanden niet kan rijden meteen maar af te maken, maar dat een dierenarts een paard van 35 (Hoeveel paarden halen dat überhaupt!) met erg vervelende terugkerende gezondheidsproblemen en flinke pijn weigert af te maken... vind ik het andere uiterste...

Een aantal jaren terug was er ergens in het midden van Nederland een dierenarts een praktijk begonnen waar geen dieren gedood zouden worden... vanwege de principes van die dierenarts.

Nooit meer iets gehoord van die man, maar met een beetje pech heeft TS hem getroffen...

Veel sterkte, het lijkt me erg naar om zoiets mee te maken.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:22

Je bent niet verplicht om bij een dierenarts te blijven he. Als je het met de een z'n werkwijze niet eens bent, is er een land voor dierenartsen waar je naar kan uitwijken. Maar dat wil niet zeggen dat de door jouw gekozen dierenarts maar gewoon moet doen wat jij zegt. Van beide kanten vrije keus.

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 17:36

Onali schreef:
Dan had de DA in kwestie toch even de geschiedenis van het paard kunnen inzien of kunnen overleggen met zijn collega's die wel bekend zijn met het paard?

De geschiedenis van dit paard is dat het afgelopen jaar helemaal probleemvrij verlopen is. Dan is het toch juist te begrijpen dat een dierenarts niet direct de spuit erin wil zetten? Ik ben blij dat er dierenartsen zijn die niet direct de handdoek in de ring gooien wanneer een dier al oud is.

_Loekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 17:38

Gecondoleerd

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 17:41

inderdaad gecondoleerd en wat een waardeloze dierenarts zeg

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 19:20

Veel sterkte met het verlies van je paard. 35 is een mooie leeftijd maar dat maakt het gemis niet minder erg.

Ik vind het enerzijds wel goed dat de DA niet zomaar je paard inslaapt op eenvoudig verzoek, maar anderzijds had hij/zij wel bij de collega kunnen informeren die het paard normaal behandelt. Ik heb ook een vaste DA (werken met 3 in de praktijk maar ik heb altijd dezelfde) en die komt gelukkig ook gewoon in het weekend of 's nachts wanneer dat nodig is. Maar stel dat zij niet kan komen (vakantie of ziek ofzo) dan worden wél de collega's gebriefd/kunnen ze in het systeem het verhaal van het paard terugvinden.