Ik weet het even niet meer, water bij de mest

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Re: Ik weet het even niet meer, water bij de mest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 23:32

Nu 2 dagen achter elkaar het voordroog weg gelaten maar haar mest is nu een stuk slapper dan normaal, je ziet nu geen vorm van mestballen meer terug.
Maar goed blijf dit even een tijdje volhouden en kijken of het verandert.

@Yourlover,
Verklaar je nader?
Want dit krijgt ze al ruim 2 jaar

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:51

Het kan ook zijn dat de darmflora zo beschadigd is dat de darmen op hooi slechter reageren wat juist meer 'prikkelt'.

Wat je zou kunnen doen, (heb ik altijd standaard in huis bij diaree of slappe waterige ontlasting), is Podophyllum Peltatum van VSM halen. Dat zijn homeopatische korreltjes. Die kun je dan een aantal keren per dag geven op een klein stukje oud brood.
Heb zelf D30 in huis.

Edit: ik denk dat ik in dit geval liever een 200k potentie zou nemen. Omdat het behoorlijk ernstig is.

Gelbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:03

Ik raad je aan contact op te nemen met Anneke Hallebeek van Sanequi.

Ik zou het paard op grofstengelig hooi zetten en Sanequi Colon geven.

Succes :)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:06

Gelbrich schreef:

bij ons op stal hielp colon echt niet...
ander hooi hielp wel, duits kruiden hooi en binnen 1 dag was de mest goed/

de verklaring was dat er dit jaar een zit veel kunstmest in en ook veel suikers en daar kunnen veel paarden niet tegen.

er staan bij ons 3 paarden op alleen duits kruidenhooi en de rest krijgt het gemengd met voordroog.

Gelbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:28

mirgino schreef:
Gelbrich schreef:

bij ons op stal hielp colon echt niet...
ander hooi hielp wel, duits kruiden hooi en binnen 1 dag was de mest goed/

de verklaring was dat er dit jaar een zit veel kunstmest in en ook veel suikers en daar kunnen veel paarden niet tegen.

er staan bij ons 3 paarden op alleen duits kruidenhooi en de rest krijgt het gemengd met voordroog.

Sanequi alleen helpt ook niet. Je moet eerst zorgen voor een goede basis zoals bij jullie Duits kruidenhooi en bij mijn paard grofstengelig hooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:24

Ik heb tot mijn stomme verbazing een bergje droge balletjes in de stal gevonden, is dit resultaat van 2keer per dag yoghurt, oregano en flesje yacult LATEN WE HOPEN....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:25

Die sanequi colon werd het erger, heeft sterke darmwerking is ook voor paarden die
Koliek gevoelig zijn...

Gelbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:51

russel schreef:
Ik heb tot mijn stomme verbazing een bergje droge balletjes in de stal gevonden, is dit resultaat van 2keer per dag yoghurt, oregano en flesje yacult LATEN WE HOPEN....

Dat is goed nieuws :)

Hoeveel yoghurt en oregano geef je?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 17:58

Vandaag geen vieze natte winden gezien en gehoord. In haar mest waren weer wat balletjes te zien.
Dus ik blijf (hoe eigenwijs ook) nu even op deze manier verder gaan op advies van de da.
Dwz.
Gewoon haar Marstall vitamine korrel met een heel klein handje musli, lijnzaad en een klein schepje droge psyllium vezels en droog graszaadhooi.
Het graszaadhooi is mooi grof en echt super droog hooi.

Hoop alleen niet dat de storm van vandaag roet in het eten gooit aangezien ze vandaag binnen moeten blijven ivm de bomen die om de paddocks staan. Vanmorgen heeft ze nog wel 2 uurtjes buiten gelopen en een stal genote zet haar vanavond nog even met een ander paardje in de binnenbak. Maar tja ze beweegt wel weer een heel stuk minder....

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 18:14

(even stiekem OT: russel, wat een prachtig filmpje in je onderschrift! Ik kende dit helemaal niet...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 21:53

Ja leuk he? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 21:54

Gelbrich schreef:
russel schreef:

Dat is goed nieuws :)

Hoeveel yoghurt en oregano geef je?

Ong en halve beker per keer en een eetlepel oregano en nu ook een flesje yacult

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 22:26

russel schreef:
Ja leuk he? :D

Ja echt wel, had hem ook gekeken. Zelfs beide kids vonden het helemaal geweldig!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 09:22

kiki1976 schreef:
Vandaag geen vieze natte winden gezien en gehoord. In haar mest waren weer wat balletjes te zien.
Dus ik blijf (hoe eigenwijs ook) nu even op deze manier verder gaan op advies van de da.
Dwz.
Gewoon haar Marstall vitamine korrel met een heel klein handje musli, lijnzaad en een klein schepje droge psyllium vezels en droog graszaadhooi.

Hoop alleen niet dat de storm van vandaag roet in het eten gooit aangezien ze vandaag binnen moeten blijven ivm de bomen die om de paddocks staan. Vanmorgen heeft ze nog wel 2 uurtjes buiten gelopen en een stal genote zet haar vanavond nog even met een ander paardje in de binnenbak. Maar tja ze beweegt wel weer een heel stuk minder....

Pas je wel op voor verstopping met alleen dat droge hooi?!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 09:33

Heb ook even alles door gelezen. Jammer genoeg krijgt mijn paard geen voordrooghooi, dus kan ik dat niet weg laten.

Sinds ongeveer augustus heeft hij ook natte mest.
Heb DA er al bijgehaald.
Ik geef nu groene klei bij en dan is het beter, maar 1 dagje wat minder en het is er terug.
Da sprak ook over verminderde darmwerking, maar voordat dat echt een probleem zou zijn, zou het paard moet afvallen etc. Maar mijn staat net veel te dik, door blessure niet mogen bewegen voor geruime tijd.

Hij krijgt wel nat, doorweekt hooi ivm zijn longen.
Dus zou het dan te maken hebben met gewoon teveel vocht dat hij niet weg krijgt.. Geen idee.

Ik volg allesinds verder mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 09:41

Ik begin steeds te denken dat het hooi te veel stoffen bevat waar onze paarden niet tegen kunnen, de kunstmest en de stoffen die mee komen door organische meststoffen....vraag mij af of dit probleen vroeger ook za vaak voorkwam

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 09:49

singasong schreef:
kiki1976 schreef:
Dwz.

Pas je wel op voor verstopping met alleen dat droge hooi?!

Vandaar mijn opmerking ober oa het binnen blijven van gisteren.
Nu is ze wel al gewend dat de gehele dag buiten te eten.

Daar heb je misschien wel een punt Russel.