Body Condition Score: mijn pony is veels te dik?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 00:27

Sommige paarden hebben dat gewoon vind ik ook wel een beetje..
Ik ken een paard wat alleen met graaskorf het land op gaat en nog steeds echt vet is.
Die is gewoon altijd te vet, wat ze ook doen, paarden gaan opbouwend het land op, 9 uur naar buiten en meestal rond 4 uur ofzo er weer af is de max wel.
Paard wat ik rijd komt ook aan in de zomer van al het gras, maar het is er ook zo weer af als ze weer op de paddock gaan.
Je kunt ze moeilijk de basisbehoefte van hooi ontnemen, krachtvoer is een halve kilo per dag dat is het ook niet.

Paarden op gewicht houden met het rijke gras in nederland is nou eenmaal niet altijd simpel.
De gemiddelde KWPN vind ik meevallen hier op stal hoeveel ze aankomen in het weideseizoen..
Maar de koudbloeden of paarden die echt niets meer doen is een ander verhaal.
Het is ook een keuze, als je ze op (te) kort gras zet krijg je meer kans op zandkoliek, plus kort gras bevat schijnbaar meer fructaan zover ik weet.
Wat doe je dan? Laat je ze schrapen of geef je ze voldoende gras? Andere optie is paddock.
Dan is het enige wat je nog rest een graaskorf, en ik snap dat niet iedereen dat wil.

Beweging krijgen de paarden waar ik het over heb trouwens genoeg.
Niet iedereen kan zoveel kilometers maken ook, hier is het niet echt makkelijk om op pad te gaan en eens lekker gas te geven buiten ofzo.
Ik vind het belangrijk dat het niet te erg wordt, en na het weideseizoen het er ook weer af gaat.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 14-11-13 00:31, in het totaal 2 keer bewerkt

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 00:29

Mijn pony is ook echt te dik. Denk dat zij zelfs een 5 is. Maar ik heb haar zo gekocht en heb haar nog maar een maandje. Haar conditie was echt 0,0
20 minuten stappen en ze was al moe.

Heb wel geleerd dat je beter rustig kunt opbouwen en paarden niet te snel kunt laten afvallen maar de singel kan al 4 gaatjes strakker en we zitten op een uur stappen !

Ik vind het erg goed dat er meer aandacht aan besteed wordt. Veel mensen weten niet dat hun paard eigenlijk te dik is.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 00:34

Zoutenootjes, Ja, ik denk ook juist dat ze dat wel heeft. Maar wist niet dat arabieren dat vooral hadden, leuk om te weten :D

xSlvna, Ja klopt, dan wordt de buik idd minder (en in jouw geval weg), maar bij mij blijft t wel maar zie je idd wel verschil :j

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 08:44

@ Eileen Waar jij haar dik vindt heeft ze een zadel op en kan ik er juist weinig over zeggen... Mijn pony is ook rondgeribt, staat nu op het gras, krijgt ook hooi erbij en eet stro. Daardoor heeft hij een flinke buik gekregen, maar alleen achteraan, maar zijn ribben zijn nog steeds zichtbaar, dus dik is hij niet. Dat deel waarnaar je dus moet kijken is bij jou verstopt door het zadel en het deel waar jij naar kijkt zegt eigenlijk weinig. Als ik bij mijn pony een zadel opleg benadrukt dit juist zijn buik.

@ xSlvna Jouw foto's geven niet echt een eerlijk beeld, waar jij zegt dat haar buik weg is draaft ze en de andere foto is stilstaand. Wel een tip als je je paard slanker op de foto wilt ;) foto's in beweging.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 09:33

Flaflip, nope, heb meer foto's in draf en galop (waar ze haar rug laat hangen) en daar is ook weer een flinke hangbuik te zien.

Overigens vind ik dat als je je paard niet de beweging kan geven die hij/zij qua gezondheid nodig heeft, je het dier niet waard bent, zoek op zijn minst iemand die het wel kan, genoeg mensen die voor je willen longeren en rijden. Op korter gras zetten vind ik onzin, mijn merrie loopt in het weide seizoen op zijn minst (!) 1 uur intensief in de rijbak + 1 uur buiten (veel rendraf, rengalop) of 4 uur gewoon buiten (inclusief springen, zwemmen etc., geen springen/zwemmen betekend intensiever of langer rijden).

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:42

Ik had die pony inderdaad wel wat te dik geschat, maar neigend naar ernstig overgewicht had ik 'm niet gegeven.
Straks na de poetsbeurt mijn dikkerd eens opvoelen, daar mag ook wel weer wat van af ben ik bang haha. Maar persoonlijk denk ik dat die van mij op 3,5/4 uitkomt.

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:48

mijn pony blijkt ook te dik te zijn, de DA vond het heel erg mee vallen dus. ik ga hem denk ik niet op dieet zetten.

xSlvna

Re: Body Condition Score: mijn pony is veels te dik?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:53

Op 'dieet' zetten is sowieso fout.

Shenanigans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:58

Mijn ene paard is te mager en de andere te dik.
De ene krijg kilo's voer en de andere alleen gras in strookbegrazing. Maar blijft die hangbuik houden en vetjes bij de schouder en billen.

Ik dacht dat je een paard makkelijk dik kon krijgen, ik heb er bij de ene weinig voor hoeven doen maar helaas, niet helemaal waar.
En het er af gaat helemaal niet makkelijk.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:07

Mijn Fjord is een 4, maar helaas blijft ze op dit gewicht hangen. nou heeft ze haar bouw ook niet mee, want ze is ook echt breed. Maar helaas is het aanpassen van voeding en het aanpassen van de beweging, niet meer voldoende bij haar.
Mijn shetlander heeft een mooie 3, maar heeft een gigantische hangbuik, maar waarschijnlijk komt dat doordat hij met pensioen is.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:37

Op zijn slechts was hij hier oktober 2009 en in het voorjaar hoefbevangen geweest (op kleigrond zonder grasmasker).
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-ZHLXUYNR.jpg

2010 7 dagen in de week vol aan het werk incl. 1x in de week een rit 20-30 km. En 24/7 met grasmasker op de wei (kleigrond).
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-EHYEZSNK.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-IRUPAX6I.jpg

Van de kleigrond afgehaald (februari 2011) en hij kan nu zelfs zonder grasmasker staan. *\o/*
2012
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-TJSQE8FE.jpg
2013
Afbeelding

Heb nu eerder dat hij een beetje aan de schrale kant is, maar heb dit liever dan te dik. En eindelijk ook tot op heden geen problemen meer gehad met spierbevangen en hoefbevangen. *\o/*

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:45

Ik ga deze test ook doen. Ik vind mijn paard nu ook iets te doorvoed raken. Iedereen zegt eigenlijk van niet, maar voor mijn gevoel wel...

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:55

xSlvna schreef:
Op 'dieet' zetten is sowieso fout.

met dieet bedoel ik gelijk matig laten afvallen door verandering in het voer en meer beweging

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:01

Oh sorry, ken er genoeg die het paard nauwelijks eten geven om ze te late afvallen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:10

Tja dat is natuurlijk ook niet de manier om af te laten vallen, maar meer bewegen hoef ook niet perse te helpen. Anders had ik hem net zo goed hier in de buurt kunnen laten staan en had ik wel iedere dag naar mijn paard gekund. Soms moet je ook andere beslissingen nemen.

En daarbij ging in de periode dat ik 7 dagen in de week reed steeds meer de lol van het rijden eraf zowel voor mij als mijn paard.

Die van mij heeft trouwens nog een paar weken voor de verhuizing in februari nog licht spierbevangen gestaan.

pyelone

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:11

Interessante testmethode.

Mijn paardje moet ook weer wat kilo's kwijt. Er wordt sober gevoerd, dus daar kan ik niet veel meer aan veranderen. Dus dat wordt wat fanatieker trainen.

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:19

Wat vinden jullie van Dublin, die vind ik nu zelf veel te dik. Sommige mensen vinden dan weer van niet dus ik weet het niet meer, ik kom zelf met die test uit op 4/4.5.
Het zijn wel een beetje ongelukkige en waarschijnlijk ook niet zulke duidelijke foto's, maar deze vind ik toch het beste:

Dublin nu:
Afbeelding

Dublin toen ik hem kreeg:
Afbeelding

Oja, op de foto van nu heeft hij een hele dikke vacht en op de andere was hij er net uit.
En voor meer foto's die je misschien beter kunt gebruiken om te beoordelen heb ik deze link, mijn bericht staat ergens onderin op de laatste pagina
[VS] [FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?
Laatst bijgewerkt door donnar op 14-11-13 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:21

Toch op de foto te buikig en de hals en billen lijken ook te dik. Vacht of geen vacht.

pyelone

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:44

Hij kan iig wel wat missen, hoewel de bovenste foto niet recht genomen is en daardoor wat vertekent.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:49

Ik heb mijn pony (Tinker) nu een jaar, en het is echt een constant gevecht tegen overgewicht. Ik ben dit jaar helaas te laat begonnen met het graasmasker waardoor ze toch veel is aangekomen. Zie foto's in mijn profiel: bij de fotocollage is ze linksboven op haar zwaarst (toen stond ze nog bij de handelaar waar ik haar heb gekocht) en helemaal linksonder is ze op een goed gewicht, ook volgens de dierenarts.

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 13:22

Leuk topic. Jammer dat er nog zoveel hardnekkige misverstanden blijven bestaan. Al meen ik de laatste jaren wel wat verbetering te bespeuren.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:13

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:15

Goldie schreef:
Hier foto's van de keuring 1,5 jaar terug. Volgens menig omstander (altijd leuk als ze niet weten dat het jou paard is) werd dit paard bijna mishandeld en was ze zwaar ondervoed :')
Ze mocht misschien iets voller (is ze nu zeker, waarschijnlijk te), maar ondervoed >;)

http://i176.photobucket.com/albums/w170 ... CF6708.jpg
http://i176.photobucket.com/albums/w170 ... CF6721.jpg

Dit paard op deze foto's vind ik juist helemaal op een perfect gewicht. :)
Hoe dik zijn de paarden dan wel niet van de omstanders, dat ze dat zo zeiden :')

Offtopic: Mooi paard overigens

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:17

Dat paard zou ik een 2 scoren, gewoon keurige sportconditie. Hij mag van mij wat meer buikvulling (dus meer ruwvoer in de darmen) maar ik begrijp dat je voor een keuring hem zo slank in de buik mogelijk wilt hebben.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:18

Die heeft echt geen ondergewicht op de foto's, absoluut niet.