Graasvoet veulen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JamieC

Re: Graasvoet veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 21:08

Wat fijn dat ze goed hersteld!!
Ik ben nu wel erg nieuwsgierig geworden naar haar!
Als ze van jou is snel een fototopic openen :)

De smid was vandaag toevallig in de buurt eerder klaar dus kwam even langs op stal.
Linksvoor heeft ze een aangeboren bokvoet, de andere 3 voeten staat ze gewoon erg steil.
Dus nu gaat de smid elke 5 weken de 'hakken' bij alle hoeven eraf halen, de straal moet het hoogste punt blijven, de hoefrand mag de straal niet voorbij groeien.
Dan moet ze uiteindelijk mooie voetjes krijgen :)

Hopelijk gaat het herstel van jouw veulentje ook voorspoedig en kan je haar binnenkort mee naar huis nemen! :)

ChrisXe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 10:14

Ik duim voor een voospoedig en volledig herstel. Ben erg benieuwd naar dit veulen; je hebt kennelijk een bijzondere klik met haar!

Julia1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 10:54

Hoi allemaal,

Weer even een update.

Het gaat best goed met de jonge dame. Het verband is er inmiddels afgeweest om de hechtingen (nietjes) eruit te halen. Wondje zag er heel rustig uit en het geneest eigenlijk heel snel. Van binnen is er uiteraard nog het nodige kapot maar de buitenkant gaat in ieder geval goed. Voor de zekerheid is er nog voor een paar dagen een druk verband aangelegd zodat ze nog wat steun heeft en ook ter bescherming van het wondje wat door het verwijderen van de hechtingen toch een beetje open is gegaan.

Er zit wel een zwelling ter hoogte van de operatie maar dit schijnt normaal te zijn en duurt waarschijnlijk ook vrij lang voor dit wegtrekt.
Mooi om te zien trouwens hoe de stand van haar hoefje meteen veranderd is. Eerst stond ze met haar ene hoefje gewoon op de teen en nu staat hij net zoals de andere hoef.
Het lopen gaat nog gevoelig en niet altijd even soepel, maar een drukverband is natuurlijk ook niet prettig. Ze is gelukkig tot nu toe makkelijk in de omgang qua lopen etc (wat ik van de fokker hoor) dus dat is wel prettig.

Op advies van de dierenarts wordt nu het stapschema verder uitgebreid. Over een paar dagen mogen we zelf het verband eraf halen.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 11:03

Ik denk dat het je een goede keuze heb gemaakt. Ik heb jaren geleden een 2jarige gekocht met een grasvoet, leek nooit een probleem. Totdat hij een jaar of 7 was, de ene na de ander pees blessure aan dat been :( . Andere benen mankeerde nooit wat, naar mijn idee kwam het echt door die ene hoef

JamieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 12:54

Is het verband er al af Julia1980?
Hoe ziet het eruit?
En niet onbelangrijk, weet je al of je haar gaat kopen?

Ik moet zeggen dat ik mijn smid op dit moment wel kan zoenen, Finyx' voeten zijn zó vooruit gegaan! :j
Haar aangeboren graasvoet linksvoor is al bijna niet meer zichtbaar, en dat na een keer bekappen!
Ik heb absoluut goede hoop dat het goed gaat komen!

Julia1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 15:35

Hey bokkers,

sorry voor de late reactie! :o

Het gaat goed met het veulen, maar heb met de fokker afgesproken om in het voorjaar pas de knoop door te hakken of ik haar wil kopen ja of nee. Niet omdat het niet goed gaat maar omdat we dan kunnen kijken hoe het allemaal gaat en of het tegen die tijd nog steeds allemaal goed gaat. Heel fijn dat het zo opgelost kan worden.
Tot die tijd wil/kan ik dus helaas geen foto's plaatsen maar kan jullie uiteraard wel vertellen hoe het gaat.
Het verband is er zo'n 3,5 week na de operatie helemaal afgegaan. Veulen is daarna beter gaan lopen alhoewel het herstel niet altijd even vlot ging als gehoopt. Waarschijnlijk heeft er voor de operatie zon druk op de hoef gestaan dat het wat heeft lopen irriteren en daar heeft ze wat last van gehad. Verder was ze na de operatie wat verzwakt qua weerstand en zoals jullie weten is een veulen dan meteen aan de beurt met allerlei kwaaltjes, denk aan soort verkoudheid, wormen staken de kop op en al met al heeft ze even niet zo lekker in haar vel gezeten, wat het verdere herstel wel wat vertraagd heeft.

Inmiddels lijkt het allemaal goed te zijn en het stappen op het harde ziet er netjes uit. Ook in draf op het harde (kleine stukjes uiteraard alleen als de dierenarts op controle komt) gaat het eigenlijk heel goed. Af en toe nog een pasje wat niet helemaal oke is maar dat lijkt nog door de irritatie van de hoef te komen. Smid vindt het er ook netjes uitzien en over een week of 2 moet ze weer bekapt worden en dan hopen we dat het gevoelige deel van de hoef er ongeveer uitgegroeid zal zijn.

Op dit moment moet er nog 2 keer per dag gestapt worden, zoals eerst, maar inmiddels mag ze per keer ongeveer een half uur stappen. Als de smid komt dan komt de dierenarts ook en gaan ze samen beoordelen hoe het nu gaat en of ze langzaam weer wat naar buiten mag. Het is namelijk ook niet handig als ze nog lang binnen blijft staan in verband met de rest van haar ontwikkeling.

Al met al nog steeds positief en de toekomst ziet er goed uit voor haar.