Hoefkatrolontsteking

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 13:50

En wat is jullie mening over erfelijkheid? Ik heb iemand mijn Tennessee Walking Horse merrie voor een heel klein bedrag -slachtprijs- verkocht op voorwaarde dat er niet mee gefokt zou worden. Paard heeft hele slechte straalbeentjes in de voorbenen. Zo slecht dat ze doorzichtig waren op de foto's. Niet kreupel. Amerikaanse Quarters worden -vertelde dierenarts- vrijwel altijd op navicular disease gerontgend voor aankoop. Wel degelijk erfelijk dus? .... overigens is het paard nu toch drachtig.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 13:55

Wat betreft de erfelijkheid van hoefkatrolontsteking ben ik van mening dat veel ellende voortkomt uit voedings- en opfokfouten.
Met goede voeding kun je heel veel leed voorkomen en gelukkig ook nog herstellen. In ieder geval trek ik de erfelijkheid sterk in twijfel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 14:03

Ik denk ook dat er meerdere factoren een rol spelen bij HKO. In ieder geval zou ik een HKO paard daar niet voor laten inslapen, zonder dat ik alles zou hebben geprobeerd. Van bloedverdunners tot Equiflexion, speciaal beslag en last but not least AdB.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 22:31

Drie dierenartsen hebben me geadviseerd om er absoluut niet mee te fokken, vooral niet in zo'n klein paardenbestand als de Tennessee Walker in Nederland is. Ik heb forums bezocht, sites gelezen en inderdaad verschillende meningen gehoord. Blijft het feit dat ik vind dat als je wilt fokken dat met een gezond dier zonder gebreken moet doen. Fokken is een hele verantwoordelijkheid vind ik, het is niet zomaar vermeerderen.
Persoonlijk ben ik van mening als van alle ziekte en gebrek veroorzakende factoren ook maar 1 factor erfelijkheid is, je mind over -zoals het helaas maar vaak gaat- money moet laten gaan.
Kijk maar eens naar b.v. Heupdysplasie bij honden. Is ook maar 1 van de factoren erfelijkheid en kijk eens wat het met veel rassen doet en gedaan heeft......

@nita

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 21:33

Ik ben het volledig met je eens Anita, paarden die gebreken hebben daar moet je zeker niet mee fokken. En zeker niet bij een gebrek als HKO waar er wel degelijk sprake van kan zijn dat het erfelijk is. Een paard er voor inslapen zou ik ook nooit doen maar dat is weer een ander verhaal.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 00:01

In eerste instantie was ik dat wel van plan. Om te voorkomen dat ermee gefokt zou worden. Ik vertrouwde op het woord van de koper.
Zij liet me een verkoop contract tekenen.... Ik heb dus weer een les geleerd.

@nita