Protesteren bij spelen met teugels.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

colordance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:27

Mond van je pony na laten kijken en in vervolg direct rustig contact met de teugels houden. Juist bij het losrijden rij je je pony naar je hand toe, losse teugel is voor het uitstappen. Kneepjes horen niet thuis in de paardenmond.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:27

Jouw vraag was waarom je paard in verzet komt. Dat kan dus verschillende redenen hebben. Misschien 'speel' je toch minder zacht dan je zelf denkt, en je doet je paard dus pijn. Misschien heeft je paard al ergens pijn in z'n mond (tanden) en is die extra beweging van het bit pijnlijk. Of je paard heeft ergens in zijn lijf pijn (of alleen wat stijfheid) waardoor hij geen aanleuning kan nemen op het bit. Het kan dus vanalles zijn, maar hoe dan ook is spelen/zagen geen correcte manier van rijden.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:28

EskeGirl schreef:
Denk eens logisch na: De teugels zitten aan een bit vast, dat bit zit in de mond. Jij gaat met de teugels, en dus het bit spelen. Het paard raakt geïrriteerd en/of heeft pijn door die actie.
Vind je het gek dat hij prosesteert?

Ik hoor dubbel, beetje nutteloze reactie dus.. :')

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:29

ophoudingen, knijpen, spelen... ik noem dat allemaal zagen. Als je zo stil mogelijk bent met je handen beweeg je al genoeg. De teugels zijn er niet om mee in te werken want dan geef je tegenstrijdige hulpen (been geven = vooruit/sneller, teugels inwerken is achteruit/trager) het paard reageert gefrustreerd omdat het het niet begrijpt, dus krijg je verzet.

De teugels moeten inderdaad in elastisch contact zijn en blijven (ik zeg niet dat ik dat goed kan maar het moet wel het doel zijn).

fourseasons

Re: Protesteren bij spelen met teugels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:39

Spelen doe ik ook hoor, alleen dan in de zin van ene keer stelling naar links, andere keer naar rechts. Dus eigenlijk gewoon dat ze goed op mijn hand reageert.

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:39

Wat is dan de grens tussen zagen en contact houden Sallandval?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:43

Ik ben geen Sallandval, maar dat lijkt me nou niet zo'n ingewikkelde vraag. Zagen is (doorlopend) bewegen met je handen met als doel het hoofd van het paard naar beneden te rijden/trekken. Spelen is daar een zachter woord voor, maar komt op hetzelfde neer.

Contact houden is een verende verbinding tussen hand en mond. Het contact is in de ideale situatie steeds gelijk. Natuurlijk maak je ophoudingen om het paard aanwijzingen te geven. Maar in principe rijdt je met een stille hand tov de mond van het paard.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:51

Anoeska schreef:
Ik ben geen Sallandval, maar dat lijkt me nou niet zo'n ingewikkelde vraag. Zagen is (doorlopend) bewegen met je handen met als doel het hoofd van het paard naar beneden te rijden/trekken. Spelen is daar een zachter woord voor, maar komt op hetzelfde neer.

Contact houden is een verende verbinding tussen hand en mond. Het contact is in de ideale situatie steeds gelijk. Natuurlijk maak je ophoudingen om het paard aanwijzingen te geven. Maar in principe rijdt je met een stille hand tov de mond van het paard.

Zoals ik het lees reageerde het paard van TS daar vandaag negatief op terwijl het normaal geen probleem is. Denk ik toch aan een wondje in de mond of probleem met gebid oid.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:55

Mijn inschatting is anders. Als ik lees dat de TS het heeft over spelen, dan verwacht ik geen ruiter die met een stille hand haar paard in correcte aanleuning heeft. En af en toe een (halve) ophouding maakt om het paard een aanwijzing te geven.

Ik zie een (jonge) ruiter voor me die met het doel het hoofd van het paard naar beneden te rijden 'rommelt' met haar hand, tot het paard inknikt. Kan me voorstellen dat het paard dat op een gegeven moment zat is.

Maar je hebt gelijk. Het is mijn interpretatie van de beschrijving van de TS.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 19:04

Dit artikeltje is misschien wel interessant: http://www.bitloos.nl/downloads/publicaties/Nieuw_wetenschappelijk_onderzoek_teugeldruk.pdf

Daarbij komt nog dat uit onderzoeken met de teugeldrukmeter blijkt dat de meeste mensen met één van beide handen onbewust beter de teugeldruk in kunnen schatten waardoor de druk onbedoeld toch telkens asymmetrisch is. Dat kan weer leiden tot scheefheid of wondjes waardoor het gedrag schijnbaar plotseling erger kan worden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 19:09

Dat is de reden waarom ik mensen altijd aanraad eens met een hand te rijden om te zien of er dan verschil is...

winnie70

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 19:19

Spelen is inderdaad een ander woord voor zagen. Rij zelf met een leren bit of bitloos,maar er zijn vele andere manieren om je paard zo te laten lopen! Als je zelf goed in belans bent, je handen goed stil houdt (dus niet spelen/zagen) loopt mijn paard al zo. En ik heb zeker geen automaatje als paard!!!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 11:26

Spelen hoeft niet hetzelfde als zagen te zijn. Als het aan bokt ligt mag je verder dan een licht contact helemaal niets doen met je hand.

Je hebt nou eenmaal teugelhulpen nodig om het paard duidelijke aanwijzingen te geven (dressuurmatig) waardoor het op zo'n manier loopt dat het ons goed kan dragen. En ja, dan worden halve ophoudingen gebruikt, de ruiter sluit zijn handen en opent. Er is niets mis mee om op het juiste moment op de juiste manier iets (meer) in te werken als ruiter zijnde, ook met teugelhulpen niet. En hoe, dat verschilt natuurlijk helemaal per paard en 'probleem'/doel op dat moment. Maar het ís geen dwingen, je vraagt.

Máár, zoals ik de OP lees heb ik ook het idee dat TS wel speelt als ik zagen in de hoop dat het paard gaat nageven. TS, kan je aangeven waarom je speelt met de teugels? Wat wil je ermee bereiken en op wat voor momenten doe je dat? Misschien is het sowieso handig om de tandarts te laten komen kijken naar zijn gebit en hoe het bit in de mond past.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 11:39

Zagen en spelen/kneepjes/ophoudingen geven is toch heel wat anders. Zagen, zegt het woord zelf al, is het bit van links naar rechts door de mond trekken. Het heet niet voor niets zagen, kijk maar naar de beweging van een handzaag die gebruikt wordt. Daarom is zagen ook zeker niet de bedoeling.

Kneepjes/ophoudingen geven doe ik zelf ook op het moment dat het paard niet wil nageven op de weerstand biedende hand, de ontspanning die daarop volgt moet ook meteen gevolgd worden door een ontspannen hand.
Daarbij buig ik het paard ook regematig van links naar rechts in, dit is ook geen zagen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 12:29

TS, het kan het gebit zijn, het kan zijn dat er een hangend rooster is, het kan zijn dat het bit ruw is geworden door etensresten of een braampje, het kan zijn dat een bit een mondhoekvelletje pakt als je het hebt over een bit met losse ringen zonder bitschijven, er kan een wondje in de mond zitten (wang, verhemeltje, tandvlees) of op de tong of in de mondhoek. Het kan hoger zitten, in de nek, in de keel, in de hals, zelfs aan de schoft of rug. Het kan zelfs in je zit zitten...los van teugelvoering.

Het beste laat je toch een DA even checken.
Ook even checken of er niks met het bit is en het nog correct past en checken of met 1 hand rijden iets uitmaakt. (Dan zit het in je handen-ongelijk of teveel teugelgebruik).

Een filmpje of foto´s kan ook handig zijn, maar ik kan me voorstellen dat je er niet op zit te wachten om neergesabeld te worden door de critici.

Kyralicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 17:58

Geryon schreef:
Spelen hoeft niet hetzelfde als zagen te zijn. Als het aan bokt ligt mag je verder dan een licht contact helemaal niets doen met je hand.

Je hebt nou eenmaal teugelhulpen nodig om het paard duidelijke aanwijzingen te geven (dressuurmatig) waardoor het op zo'n manier loopt dat het ons goed kan dragen. En ja, dan worden halve ophoudingen gebruikt, de ruiter sluit zijn handen en opent. Er is niets mis mee om op het juiste moment op de juiste manier iets (meer) in te werken als ruiter zijnde, ook met teugelhulpen niet. En hoe, dat verschilt natuurlijk helemaal per paard en 'probleem'/doel op dat moment. Maar het ís geen dwingen, je vraagt.

Máár, zoals ik de OP lees heb ik ook het idee dat TS wel speelt als ik zagen in de hoop dat het paard gaat nageven. TS, kan je aangeven waarom je speelt met de teugels? Wat wil je ermee bereiken en op wat voor momenten doe je dat? Misschien is het sowieso handig om de tandarts te laten komen kijken naar zijn gebit en hoe het bit in de mond past.

Zoals al eerder aangegeven bedoel ik met spelen halve ophoudingen maken.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 18:01

Ik weet de oplossing! Met je handen van die mond af blijven! :)*

Even serieus, wel een hele heftige reactie en ik neem aan dat je altijd "speelt" en als je dan ineens deze reactie krijgt zou ik in eerste instantie naar de tandarts gaan, en anders denken aan een halswervel geblokkeerd

Kyralicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 18:01

Mousmous schreef:
Zagen en spelen/kneepjes/ophoudingen geven is toch heel wat anders. Zagen, zegt het woord zelf al, is het bit van links naar rechts door de mond trekken. Het heet niet voor niets zagen, kijk maar naar de beweging van een handzaag die gebruikt wordt. Daarom is zagen ook zeker niet de bedoeling.

Kneepjes/ophoudingen geven doe ik zelf ook op het moment dat het paard niet wil nageven op de weerstand biedende hand, de ontspanning die daarop volgt moet ook meteen gevolgd worden door een ontspannen hand.
Daarbij buig ik het paard ook regematig van links naar rechts in, dit is ook geen zagen.

Ik bedoel dus wat jij zegt, helaas wordt ik door heel veel mensen verkeerd begrepen want ik maak halve ophoudingen maar geef gelijk ontspanning. Maar op het moment dat ik de halve ophoudingen maakte ging mijn paard protesteren door de pijn. Heb het uitgelegde aan de dierenarts en zij komt morgen langs.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 18:05

Als dit ineens zo is geworden denk ik aan een tandprobleem... Aangezien je alleen bij de ophoudingen protest kreeg en je verder niks raars hebt gemerkt (toch?).
Hoeft niks ergs te zijn, misschien een wondje in de mond ofzo. Laat je even weten wat het was? :)

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 18:19

Toch bijzonder dat zoveel mensen blijkbaar uit de OP van een paar zinnen op kunnen maken dat TS een totaal verkeerde rijstijl (zagen) heeft en haar daar ook alvast meteen maar op aanpakken.....

Ik zou inderdaad de DA of een tandarts vragen je paard te checken. Hoop voor jou en je paard dat het snel opgelost is.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 18:24

Oké ik lees net een topic over hoe schijnheilig veel bokkers zijn rondom het aan de teugel rijden en dit topic zie ik echt als eerst volgende...is dit bericht wel echt :-P?

Kyralicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 18:26

Tuurlijk is dit bericht echt! Daar ga ik toch niet over liegen..

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 18:36

moonsparkle schreef:
Oké ik lees net een topic over hoe schijnheilig veel bokkers zijn rondom het aan de teugel rijden en dit topic zie ik echt als eerst volgende...is dit bericht wel echt :-P?

Ik moest ook al gelijk aan dat topic denken! TS trek je niks aan van al die felle reacties, mensen kunnen pas echt oordelen als ze je hebben zien rijden. Spelen met je teugels is een erg breed begrip, waarbij de meesten meteen van het ergste uit gaan.
Als ze eerder nooit zo reageerde op de teugels en nu wel zou ik eerst (voor zo ver het gaat) de mond van het paard bekijken en natuurlijk het bit even nakijken. Mocht je niks zien is de tandarts zou ik de tandarts erbij halen, en als het nodig is eventueel een DA en/of osteo. Mocht je wel wat zien zou ik er uiteraard de DA bij haar laten kijken, afhakelijk van wat het is.

Kyralicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 18:39

Stybba schreef:
moonsparkle schreef:

Ik moest ook al gelijk aan dat topic denken! TS trek je niks aan van al die felle reacties, mensen kunnen pas echt oordelen als ze je hebben zien rijden. Spelen met je teugels is een erg breed begrip, waarbij de meesten meteen van het ergste uit gaan.
Als ze eerder nooit zo reageerde op de teugels en nu wel zou ik eerst (voor zo ver het gaat) de mond van het paard bekijken en natuurlijk het bit even nakijken. Mocht je niks zien is de tandarts zou ik de tandarts erbij halen, en als het nodig is eventueel een DA en/of osteo. Mocht je wel wat zien zou ik er uiteraard de DA bij haar laten kijken, afhakelijk van wat het is.

Heel erg bedankt voor je reactie!

Kyralicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 18:40

tjaakje schreef:
Toch bijzonder dat zoveel mensen blijkbaar uit de OP van een paar zinnen op kunnen maken dat TS een totaal verkeerde rijstijl (zagen) heeft en haar daar ook alvast meteen maar op aanpakken.....

Ik zou inderdaad de DA of een tandarts vragen je paard te checken. Hoop voor jou en je paard dat het snel opgelost is.

Jij ook erg bedankt!